تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820780268




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اندونزی؛ رمضان با طعم انتخابات


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اندونزی؛ رمضان با طعم انتخابات کوالالامپور- ایرنا - مردم اندونزی در ماه مبارک رمضان که اوج شادمانی مردم این کشور است بازار داغ انتخابات ریاست جمهوری را نیز که هشت روز دیگر برگزار می شود، تجربه می کنند.


به گزارش ایرنا، ˈجوکو دیدودوˈ از حزب تلاش دموکراتیک اندونزی و ˈپراباوو سوبیانتوˈ از حزب گریندار دو رقیب اصلی این دوره از انتخابات ریاست جمهوری اندونزی هستند که 18 تیر برگزار می شود و این دو ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای برنامه های تبلیغی خود دیده اند.
این دو نامزد انتخابات برای این که از گردونه رقابت ها دور نمانند و با مردم هماهنگ باشند با استفاده از آداب و سنن مردم اندونزی دیدارهای خود از مساجد را افزایش داده اند و تلاش دارند نماز را در کنار مردم بخوانند.
مسلمانان اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان در جنوب شرقی آسیا رمضان را ماه شادی خود می دانند و این دو مرد عرصه سیاست این کشور نیز تلاش دارند از این فرصت استفاده کنند.
مردم مسلمان اندونزی با بیش از 240 میلیون نفر جمعیت براساس فرهنگ خود ماه مبارک رمضان را با راز و نیاز با پروردگار، آشتی با دوستان، دیدار از بزرگان قوم، تهیه و تناول غذاهای مختلف و ویژه این ماه که علاوه بر مصرف خود بین فقرا نیز توزیع می کنند شروع کرده و حال و هوای خاصی به این ماه بخشیدند و نامزدهای انتخابات نیز تلاش کردند از این عرصه عقب نمانند.
روزها پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در اندونزی روزهایی متفاوتی است که می توان تغییرات را در جنب و جوش مردم مسلمان این کشور به وضوح مشاهده کرد. این تغییرات به ویژه در اخبار رسانه های و برنامه های دولتی نیز به طور قابل توجهی مشاهده می شود. هر چند انتخابات امسال کمی وضعیت را سیاسی کرده اما همچنان شبکه های تلویزیونی برنامه های شادی برای مردم تدارک دیده اند.
دولت اندونزی هر ساله قبل از آغاز ماه مبارک رمضان، به منظور مهیا کردن محیطی مناسب برای روزه داران محفل های شبانه غربی را برای یک ماه تعطیل می کند تا حال و هوای ماه مبارک رمضان بیشتر مشهود شود و مسلمانان در این ماه به راز و نیاز و عبادت پرورگار مشغول شوند.
در اندونزی هنگامی که هلال ماه رویت می‏شود، برخی افراد برای تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان تا هنگام سحر در مساجد طبل می‏ زنند و خود را برای خوردن نخستین سحری ماه مبارک رمضان آماده می کنند و با صدای طبل دیگران را نیز از آمدن رمضان باخبر می کنند.
صدای طبل ها در ایام ماه مبارک رمضان هنگام سحر به مراسم جالب و حتی مفرحی برای کودکان این کشور تبدیل شده است که برای برای بیدارباش و آگاهی مسلمانان از دیرباز مرسوم بوده است تا با این روش مردم را برای سحر بیدار کنند .
از یک ساعت قبل از مراسم سحر که در زبان محلی به آن ˈساحورˈ گفته می شود آنهایی نیز که طبل ندارند با سطل و بشکه و تکه ای چوب آیین بیدارباش در محلات و کوچه ها را اجرا می کنند و کودکان نیز از طریق به شادی می پردازند.
مراسم سنتی رمضان در اندونزی هر چه از شهرهای بزرگ این کشور از جمله جاکارتا، باندونگ و مدان دور می شوید رنگ سنتی تری به خود می گیرد. حفظ سکوت و نظم در شهرها قوانین و مقررات خاص خودش را دارد و چنین مراسمی به دلیل جلوگیری از اعمالی که مخل نظم و آسایش مردم می باشد, کمتر به چشم می خورد.
روستاییان اندونزی اما همچنان عطوفت و مهربانی خود را حفظ کرده و برای مراسم سنتی خود به ویژه سنت های ماه مبارک رمضان بسیار احترام قایل می شوند.
در حالی که در مناطق روستایی این کشور جنب و جوش انسان ها بیشتر است اما در شهرهای بزرگ این کشور مردمان خسته از دود و ترافیک خودروها با برنامه های تلویزیون سراسری سرگرم می شوند و برنامه های تلویزیونی شاد پخش می شود تا تنبلی و رخوت را از مردم دور کنند و با خنده و شادی و شور و نشاط آنان را بیدار و به هوش نگهدارند تا از سفره های سحری و افطار جانمانند.
برنامه های اخلاقی و اجتماعی هم برای آموزش مردم در این ماه توسط عالمان مذهبی اندونزی بیش از هر ماه دیگری از طریق صفحه های تلویزیونی مهمان مردم روزه دار اندونزی هستند.
در کشور اندونزی تمام رستوران ها و قهوه خانه ها در طول روزهای ماه رمضان تعطیل و مساجد در طول شبانه روز باز هستند و هنگام غروب خیل روزه داران برای افطاری به سوی مساجد سرازیر می شوند. هنگام سحر نیز رستوران های این کشور میزبان مسلمانان هستند که یا در رستوران ها سحری خود را می خورند و یا اینکه با بردن غذا به خانه در کنار خانواده، خود را برای روزه آماده می کنند.
برنج غذای اصلی مسلمانان روزه دار اندونزی است و در کنار آن ماهی، مرغ و گوشت و سبزیحات به همراه نوشابه های محلی مصرف می کنند، آنان بعد از شنیدن صدای اذان مغرب شیرینی و نوشیدنی می خورند و بعد از برپایی نماز در مسجد همگی دور سفره ها جمع شده و غذای اصلی را میل می کنند.
روزه داران همچنین بعد از صرف افطاری به سوی مساجد باز می گردند، تا نماز مستحب تراویح را برپا کرده و بعد از آن در جلسات درس های دینی شرکت می کنند .
یتیمان اندونزیایی نیز در این ایام از یاد مردم مسلمان این کشور نمی روند و بسیاری از خانواده ها به یتیم خانه ها می روند تا افطاری خود را با کودکان یتیم صرف کنند و با آنها درد دل می کنند.
مردم اندونزی به ˈشب نزول قرآنˈ و ˈروز نزول قرآنˈ در ماه مبارک رمضان بسیار ارج می‏ نهند و آن را گرامی می‏ دارند. مراسم ویژه ‏ای نیز به این مناسبت هر سال در ریاست جمهوری اندونزی برگزار می شود، هر چند امسال زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با این ایام مصادف شده است.
مردم گوشه و کنار اندونزی به عنوان یک کشور 17 هزار جزیره با 240 میلیون نفر جمعیت که حدود 90 درصد از آن را مسلمانان تشکیل می دهند و به 700 زبان گفت وگو می کنند فرهنگ و سنت های بسیار متفاوتی در مورد ماه مبارک رمضان دارند.
آساق**د.م**1611

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن