محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832634563
در گفتوگو با فارس مطرح شد 5 مؤلفه فیلمنامهنویسی اسلامی از دیدگاه فرجالله سلحشور
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفتوگو با فارس مطرح شد
5 مؤلفه فیلمنامهنویسی اسلامی از دیدگاه فرجالله سلحشور
کارگردان سینما و تلویزیون گفت: در مقابل فیلمنامهنویسی غربی باید از پنج مؤلفه اسلامی که شامل خدامحوری، معناگرایی، واقعگرایی، عبرت و زیبایی است، استفاده شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فیلمنامهنویسی اسلامی یک تخصص است که از دو مقوله داشتن دانش و تجربه تشکیل میشود و از این طریق میتوان به آن دست یافت. در سینمای ایران نیز تجربههای ارزندهای در این زمینه وجود دارد. شناخت مبانی نظری فیلمنامهنویسی از برخی ابعاد به آموزش علوم انسانی شبیه است و به یک فرآیند پرزحمت برای یادگیرنده نیاز دارد و بسیار باید تلاش کرد تا به درک مفاهیم آن رسید. فرای سینماگر متعهد اساساً فیلمنامهنویس اسلامی در ایران کم است که عدم شناخت ساختارهای موجود در این زمینه، یکی از دلایل مهم این مسئله محسوب میشود. سینما یک محصول وارداتی است و تا زمانی که هیچ اندیشهای را مطالعه نکنیم و نتوانیم با مجموعهای از مبانی، از دیدگاه اسلامی به آن بنگریم، این سینما همچنان محصول وارداتی باقی میماند. اما اگر توانستیم به لحاظ نظری از این مسئله گذر کنیم میتوانیم بگوییم که به سرمنزلی رسیدهایم. به همین دلیل و برای آشنایی بیشتر با مبانی فیلمنامهنویسی اسلامی گفتوگویی ترتیب دادیم با فرجالله سلحشور نویسنده و کارگردان اهل قزوین که حاصل این گفتوگو در ادامه میآید. فارس: پیش از این در برخی مصاحبههای خود به پنج اصل فیلمنامهنویسی غربی پرداخته بودید. با توجه به اصول یاد شده، چه مؤلفههایی را در سناریونویسی و ساخت سریالهای اسلامی لازم میدانید؟ پنج اصل مورد اشاره در فیلمنامهنویسی غربی شامل انسانمحوری یا اومانیسم، مادیگرایی یا امپریالیسم، دروغپردازی یا خلاقیت، توهم یا درام و پرداختن به زیبایی ظاهری بود که به طور قطع ما باید برای ساخت فیلمهای اسلامی در نگارش فیلمنامهها، مؤلفههایی مخصوص خود داشته باشیم و درست نقطه مقابل آنها را انتخاب کنیم. فارس: در مقابل انسانمحوری یا اومانیسم چه مؤلفهای را باید برگزید؟ با توجه به اینکه در فیلمنامه غربی انسانمحوری وجود داشت، فیلمنامه اسلامی باید خدامحور باشد یعنی اگر میخواهیم موضوعی را در فیلم بیان کنیم و آن را برای جامعه توضیح دهیم، باید نگاه الهی در پیش بگیریم. به عنوان نمونه چنانچه در جامعه مشکل فساد و دزدی وجود دارد، باید دید که خدا چه راهی را برای این مشکل پیش پای انسان قرار داده و راه اشتباه آن است که ببینیم انسان چه چیز را به عنوان راه حل تشخیص میدهد. مانند علما و بزرگان ما که وقتی در خصوص مسئله خانوادگی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظایر آن سخن میگفتند، منبع کلام و شاهدی که میآورند، آیات و روایات بود که در قالب فرمایشات خداوند و امامان بیان میکردند. فارس: در خصوص مادیگرایی چطور؟ در مقابل مادیگرایی باید معناگرایی داشت و اگر در آن نوع از فیلمنامهنویسی، انسان را به دنیا، پول و شهوتپرستی سوق میدهند، اینجا باید مخاطب به سمت ایمان، اخلاص، صداقت، خودسازی و معنویت سوق داده شود. فارس: اشاره کردید که دروغپردازی در فیلمنامهنویسی اسلامی جایی ندارد. آیا این موضوع در خصوص تخیل نیز صادق است؟ باید به دنبال واقعیت رفت؛ چرا که دروغپردازی با فطرت انسان هیچگونه همخوانی ندارد؛ اما قصههای واقعی مطابق فطرت هستند. انسان چنین داستانهایی را که واقعیت در آن موج بزند، میپذیرد و تضادی با آن ندارد. پس باید به دنبال قصههای واقعی باشیم که البته در اینجا موضوع تخیل هم وجود دارد که میگویند قدرت خیال را خداوند به انسان داده است و استفاده از آن مشکلی ندارد. در پاسخ باید گفت که ما نیز خیال را قبول داریم اما خیال متصل به حق همچون قصههایی را میپذیریم که آیتالله حائری شیرازی، مولانا و حافظ تعریف میکردند. تخیل را قبول داریم اما محور کار باید قصههای واقعی باشد؛ زیرا قصهگوی واقعی خداست و خود خداوند درون این قصهها نقش دارد و ما فقط باید این قصهها را برای مردم بگوییم. فارس: در فیلمنامهنویسی اسلامی در مقابل درام چه مؤلفهای قرار گرفته است؟ آنها به دنبال درام هستند اما ما عبرت را میجوییم. در واقع درام همان تخیل توهمی است که برای جذب مخاطب به داستان میدادند اما برای ما عبرت سرلوحه است؛ به طوری که در عبرتآموزی قصه واقعی وقتی انسان خطایی را مرتکب میشود باید از آن خطا درس بگیرد. فارس: توجه به زیبایی در فیلمنامههای اسلامی چه جایگاهی دارد؟ در فیلمنامههای غربی فقط زیبایی ظاهری دنبال میشود اما در فیلمنامه اسلامی آنچه اهمیت دارد، زیبایی باطن نیز هست. درست است، ما هم دنبال قصه زیبا هستیم؛ منتها دو نوع قصه زیبا وجود دارد. یکی از این انواع، منحصر به چیزهایی است که با چشم دیده میشود اما زیبایی دیگری نیز وجود دارد که آنچه انسان با چشم به نظاره مینشیند، او را به زیبایی باطن و زیباییهایی هدایت میکند که باید به چشم دل دیده شود. زیبایی ظاهر پلی است که ما را به حقیقت زیبایی باطن میرساند؛ در حالی که سینمای امروز و سینمای هالیوودی فقط به دنبال همان زیبایی ظاهری است. فارس: آیا برنامهای برای آموزش یا ارائه مبانی و اصول فیلم نامهنویسی اسلامی که طرح میکنید، در نظر دارید؟ حدود پنج سال پیش با مطالعه قرآن کریم به این مبانی دست پیدا کردیم. در قرآن چندین آیه در خصوص تعریف قصه وجود دارد که ما پس از مطالعه این آیات و مراجعه به تفاسیر ان به این پنج مؤلفه دست پیدا کردیم. به دنبال آن، یافتن قصههای واقعی که در طول تاریخ یا دوران دفاع مقدس و در زمان ما اتفاق افتاده بود، آغاز شد. نکتهای در اینجا وجود دارد و آن این است که در این قصهها فرقی نمیکند موضوعات آن اجتماعی، سیاسی، پلیسی، عاشقانه یا کمدی باشد؛ بلکه مهم این است که قصه دارای این پنج اصل باشد. پس از یافتن قصهها، از آن سناریو تهیه و آنها را به فیلم تبدیل کردیم که 8 نمونه آموزشی هم ساخته شد و به نتیجه هم رسید؛ اما به دلیل نداشتن بودجه کافی مجبور به توقف این کار شدیم . همچنین شاگردانی را تربیت کرده بودیم که در نیمه راه مجبور به جواب کردن آنها شدیم و با وجود پیگیری از مسئولان، تلاشمان بینتیجه ماند. فارس: ساختار فرهنگی صدا و سیما چقدر آماده پذیرش این تغییرات است؟ اگر بگوییم این صدا و سیما و این وزارت فرهنگ و ارشاد قابلیت پذیرش این مؤلفهها را دارند، درست نگفتهایم بلکه باید در کنار این جریان، یک جریان سالم مذهبی در عرصه فیلمنامهنویسی و سریالسازی و فیلمسازی ایجاد کنیم؛ انتهای پیام/77014/گ۴۰
93/04/09 - 22:40
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
رئیس مرکز دین و سیاست قرقیزستان در گفتوگو با فارس مطرح کرد لزوم تأسیس آکادمی اسلامی بر مبنای حوزههای علمیه/
رئیس مرکز دین و سیاست قرقیزستان در گفتوگو با فارس مطرح کردلزوم تأسیس آکادمی اسلامی بر مبنای حوزههای علمیه خطر تکفیریزم در قرقیزستانرئیس مرکز پژوهشی دین حقوق و سیاست با اشاره به رشد گرایش مردم قرقیزستان به اسلام و لزوم کار مطالعاتی در مورد شناخت ویژگیهای آن در این منطقه بر ضمهربانی در گفتوگو با فارس مطرح کرد برگزاری دومین دوره انتخابات شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه مرا
مهربانی در گفتوگو با فارس مطرح کردبرگزاری دومین دوره انتخابات شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه مراغهعضو کمسیون تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت با حضور نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور دومین دوره انتخابات شورای مرکزی جامعه اسلامیصلاحی در گفتوگو با فارس مطرح کرد تصویب نقشه راه تمدن نوین اسلامی با حضور 1200 نفر از اساتید جهان/ راهبرد بسیج
صلاحی در گفتوگو با فارس مطرح کردتصویب نقشه راه تمدن نوین اسلامی با حضور 1200 نفر از اساتید جهان راهبرد بسیج اساتید در کسب مرجعیت علمیرئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به راهبردهای بسیج اساتید در کسب مرجعیت علمی در جهان از تصویب نقشه راه تمدن نوین اسلامی در بهمن ماه امسال باحیدری در گفتوگو با فارس مطرح کرد نقش شهید بهشتی در تثبیت جمهوری اسلامی/افزایش بصیرت مردم با اقدامات تروریسته
حیدری در گفتوگو با فارس مطرح کردنقش شهید بهشتی در تثبیت جمهوری اسلامی افزایش بصیرت مردم با اقدامات تروریستهارئیس سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه انقلاب بعد از به تثبیت رسیدن توانست موفقیتهای بسیاری را رقم بزند گفت شهید بهشتی چشم بینای جمهوری اسلامی ایران بود و نقش اساسیدبیرکل کانون تربیت اسلامی در گفتوگو با فارس عنوان کرد برگزاری اجلاس «معلمان پیگیر مطالبات رهبری»/ ب
دبیرکل کانون تربیت اسلامی در گفتوگو با فارس عنوان کردبرگزاری اجلاس معلمان پیگیر مطالبات رهبری بررسی ۱۰ پژوهش پیرامون دیدگاههای رهبریدبیرکل کانون تربیت اسلامی با بیان اینکه اجلاس معلمان پیگیر مطالبات رهبری فردا برگزار خواهد شد گفت در این اجلاس ۱۰ تحلیل و پژوهش پیرامون دیدگاهعموزاده خلیلی در گفتوگو مشروح با فارس: جذب اهالی قلم با رویکرد حداکثری در انجمن نویسندگان کودک/ نویسندگان مطر
عموزاده خلیلی در گفتوگو مشروح با فارس جذب اهالی قلم با رویکرد حداکثری در انجمن نویسندگان کودک نویسندگان مطرح و پیشکسوت دعوت میشوندرئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت باید از تمام ظرفیتها و توانهای اعضای این انجمن با هر فکر سلیقه و رویکرد حرفهای استفاده کرده و با شناسایآیتالله کعبی در گفتوگو با فارس عنوان کرد: ممانعت از قرائتهای انحرافی درباره مردمسالاری دینی؛ انگیزه رهبری
آیتالله کعبی در گفتوگو با فارس عنوان کرد ممانعت از قرائتهای انحرافی درباره مردمسالاری دینی انگیزه رهبری از بهکارگیری عبارت شریعت اسلامیعضو مجلس خبرگان رهبری گفت لزوم ممانعت از ترویج قرائتهای انحرافی از خط امام رهبر معظم انقلاب را بر آن داشت تا برای تبیین مفهوم مردمسالارآیتالله حائریشیرازی در گفتوگو با فارس: علم و دین در شهید بهشتی متجلی بود/کادرسازی ویژگی انقلاب اسلامی
آیتالله حائریشیرازی در گفتوگو با فارس علم و دین در شهید بهشتی متجلی بود کادرسازی ویژگی انقلاب اسلامیعضو مجلس خبرگان با بیان اینکه علم و دین در شهید بهشتی متجلی بود تصریح کرد شهید بهشتی زاویه دین و علم را در کنار یکدیگر یک اندازه نگه داشته بود آیتالله حائریشیرازی عضو مجلسطلا در گفتوگو با فارس مطرح کرد تعهد حل مشکل فضای آموزشی پردیس در جلسه مجمع نمایندگان تهران
طلا در گفتوگو با فارس مطرح کردتعهد حل مشکل فضای آموزشی پردیس در جلسه مجمع نمایندگان تهرانسخنگوی مجمع نمایندگان تهران گفت مقامات شهر پردیس و استانداری تهران در جلسه مجمع نمایندگان تهران متعهد شدند تا مشکل فضای آموزشی این شهرستان را تا مهر ماه سال جاری برطرف کنند حسین طلا نماینددر گفتوگو با فارس مطرح شد آماده سازی مستند «بزگراه سبز» برای نمایش در هشتمین جشنواره سینما حقیقت
در گفتوگو با فارس مطرح شدآماده سازی مستند بزگراه سبز برای نمایش در هشتمین جشنواره سینما حقیقتمحسن خانجهانی از آغاز تدوین مستند بزرگراه سبز توسط فرهنگ آدمیت و آماده سازی این فیلم برای نمایش در هشتمین جشنواره سینما حقیقت خبر داد محسن خانجهانی مستندساز و کارگردان مستند بزرگراهدر گفتوگو با فارس مطرح شد شمقدری «میراث آلبرتا 3» را کلید میزند/بررسی عمیقتر مسائل مهاجرت نخبگان
در گفتوگو با فارس مطرح شدشمقدری میراث آلبرتا 3 را کلید میزند بررسی عمیقتر مسائل مهاجرت نخبگان در سومین قسمتحسین شمقدری از ساخت مستند میراث آلبرتا 3 و بررسی عمیق تر مسائل مهاجرت نخبگان و دانشجویان از کشور خبر داد حسین شمقدری مستندساز و کارگردان دوگانه مستند میراث آلبرتا یک و ددر گفتوگو با فارس مطرح کرد ارائه توضیحات خدایی پیرامون چگونگی برگزاری آزمون سراسری
در گفتوگو با فارس مطرح کردارائه توضیحات خدایی پیرامون چگونگی برگزاری آزمون سراسریرئیس سازمان سنجش آموزش کشور با ارائه توضیحات پیرامون چگونگی برگزاری آزمون سراسری گفت یک میلیون و 31 هزار و 322 نفر در آزمون سراسری امسال شرکت میکنند که سازمان سنجش تسهیلات لازم برای این افراد را ندر گفتوگو با فارس مطرح شد ناصریان: تقسیمبندی ۵ گانه کشوری مربوط به سیاستهای داخلی وزارت کشور است
در گفتوگو با فارس مطرح شدناصریان تقسیمبندی ۵ گانه کشوری مربوط به سیاستهای داخلی وزارت کشور استمعاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر کشور گفت تقسیم کشور به مناطق ۵ گانه کاملاً مربوط به موضوعات داخلی وزارت کشور است جواد ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر کشور دررئیس سازمان صنعت تهران در گفتوگو با فارس: افزایش قیمت بسیاری از کالاها مطرح نیست/ قیمتگذاری دولتی برای ۲۰ قل
رئیس سازمان صنعت تهران در گفتوگو با فارس افزایش قیمت بسیاری از کالاها مطرح نیست قیمتگذاری دولتی برای ۲۰ قلمکالارئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران به اشاره به اینکه قیمت گذاری دولتی برای ۲۰ کالا مطرح است تصریح کرد نظر دولت لزوماً افزایش قیمت این 20 قلم کالا نیست یدا-
گوناگون
پربازدیدترینها