تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دانشمندان وارثان پيامبران هستند
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820655231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراخوان ساماندهي غارهاي تاريخي ميرملاس و هوميان در استان لرستان منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ تير ۱۳۹۳ (۱۴:۲۸ب.ظ)
فراخوان ساماندهي غارهاي تاريخي ميرملاس و هوميان در استان لرستان منتشر شد نخستين فراخوان اجراي طرح ساماندهي غارهاي تاريخي و باستاني ميرملاس و هوميان کوهدشت در استان لرستان منتشر شد.
اين فراخوان که نسخه اي از آن روز دوشنبه به ايرنا نمابر شده، آمده است: اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان لرستان در نظر دارد طرح مطالعه و ساماندهي نقوش صخره اي ميرملاس و هوميان شهرستان کوهدشت را به مشاور واجد صلاحيت و با تجربه واگذار کند.
براساس اين فراخوان، از مشاوران داراي رتبه و صلاحيت در اين زمينه دعوت شده اسناد و مدارک خود را ظرف پنج روز آينده به اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري لرستان ارسال کنند.
در اين فراخوان آخرين مهلت تحويل اسناد ارزيابي کيفي، پنج روز پس از انتشار فراخوان عنوان شده و با اعلام وصول اسناد، کار بررسي و ارزيابي کيفي اسناد وصولي انجام مي شود.
غار باستاني ميرملاس شهرستان کوهدشت، نخستين غاري است که بر روي ديوار آن رنگين نگاره هايي به جا مانده از 12 هزار سال پيش يافت شده است.
نقاشي هايي در دو طرف جنوب و شمال اين غار روي ديوار سايبان نقش بسته که در معرض عوامل طبيعي و انساني قرار دارند.
اين نقوش بيش تر صحنه هايي از شکارگاه يا رزمگاه را مجسم مي سازند که نقوش حيواناتي چون گوزن، گاو، سگ، روباه و خصوصا اسب و سوار در حال تيراندازي و شکار و موضوعات رزمي با رنگ هاي قرمز و سياه بر ديواره اين غار ديده مي شود که در ميان سنگ نگاره هاي باستاني کشور ايران بي مانند است.
غار مير ملاس در حال حاضر جزو چهار غار منحصر به فرد جهان است که متاسفانه فاقد جاده ارتباطي و حفاظتي است .
غار تاريخي هوميان نيز در شمال شهرستان کوهدشت، به عنوان يکي از جاذبه هاي منحصربفرد گردشگري استان لرستان از جايگاه ويژه اي در صنعت گردشگري و توسعه اقتصادي استان برخوردار است.
صخره هاي غار هوميان، قديمي ترين سکونت گاههاي بشر باستاني در استان لرستان را تشکيل مي دهند که قدمت سکونت در آنها به 100 هزار سال قبل از ميلاد برمي گردد.
اين صخره هاي منقش همچون غار ميرملاس از مهم ترين سنگ نگاره هاي تاريخي منطقه محسوب مي شوند که در قالب دو پناهگاه صخره اي خودنمايي مي کنند.
نقاشي هاي غار هوميان داراي نقوش جادويي و سحر آميزي هستند ،که بر روي ديواره غار ايجاد شده و خواسته هاي بشر نخستين را بيان مي کند.
نقوش صخره اي هوميان به همراه نگاره هاي غار باستاني ميرملاس از جمله آثار بي نظير تاريخي ايران زمين است که به دوران پارينه سنگي مربوط مي شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن