تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815306713




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بعد از يک‌سال


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ تير ۱۳۹۳ (۹:۴۱ق.ظ)
جهان صنعت: بعد از يک‌سال
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه جهان صنعت چنين نوشت:
جامعه تحول‌خواه و اميدوار به دولت يازدهم در اين زمان که حدود يک‌سال از ورود اين تيم و کادر باتجربه و بخرد به عرصه خدمت به ايران و ايراني گذشته و... انتظار دارد تغييرات اساسي را در بسياري از شئون، رفتار، گفتار، برنامه‌ها و... مشاهده و عملکرد تمامي کساني که متولي پيشبرد اصولي و علمي مديريت کلان مملکت هستند را مورد توجه و پيگيري قرار دهد.
طبعا قضاوت نهايي در مورد چگونگي دگرگوني‌ها که بايد حافظ منافع ملي و سامان يافتن امور از هر لحاظ باشد با ملت هوشيار خواهد بود.
با تعريفي از تحول، اميد مي‌رود در برنامه‌ريزي‌هاي آينده که متولي آن سازمان برنامه به روال بسياري از کشورهاست و احياي اين سازمان با تاخير يک‌ساله از زمان طرح اين مهم به وسيله آقاي روحاني در مبارزات انتخاباتي، دگرگوني واقعي را شاهد باشيم و با اعمال سياست‌هاي منطبق با مصالح کشور، صحبت‌هاي اخير وزير امورخارجه «در صورت عدم توافق در مذاکرات هسته‌اي به شرايط قبلي باز مي‌گرديم» تحقق نيابد.
به عنوان نمونه تبلور اين پيش‌بيني «در واقع نوعي تهديد» مي‌تواند تهيه و توزيع بنزين غيراستاندارد در شرايط تحريم و بازي با جان انسان‌ها و مسايلي بنيان کن از اين قبيل باشد که ناشي از اضطرار و شرايط ويژه و استمرار تحريم‌هاست. مسايلي از اين قبيل حتي در کوتاه‌مدت نبايد به هيچ‌وجه رفاه حداقلي جامعه و پويايي او را تحت‌الشعاع قرار دهد.
تحول را مترادف با تغيير، دگرگوني، تکامل، اصلاح، بهبود، نوآوري، نوسازي، بازسازي، تغيير مسير، ترميم، جهش، نيرو، پشتکار، کوشش، تکاپو، مهارت، استواري، استقامت، ظرفيت، آفرينش، توليد، ابداع، اختراع، سازماندهي، مشارکت و... مي‌دانند که در همه شئون زندگي فردي و اجتماعي و گروهي اثرگذار است.
اگر بخواهيم پديده تحول را محقق سازيم با همه اين مفاهيم سر و کار داريم.
تحول بدون برنامه‌، کوشش، پشتکار، آينده‌نگري، اصلاحات، جنب و جوش مستمر، نوسازي و بازسازي و... عملي نمي‌شود از همه مهم‌تر تحول بدون نيروي انساني انديشمند، توانمند، متخصص، نوآور و چابک تحقق يافتني نيست.
سال‌هاست که در محافل علمي و تحقيقاتي از تحول سخن مي‌رود و با تغيير دولت بعد از هشت سال مديريت غيرقابل قبول، بحث تغيير و اصلاح ضرورت يافته است.
در پي وعده‌ها و تبليغات و برنامه‌ريزي‌ها لازم است که به مخاطبان و کساني که در اجراي تحول بايد نقش اصلي را ايفا کنند اطلاعات کافي ارايه شود.
اگر طي يک‌سال گذشته همه برنامه‌ها مبهم و ناقص و با کارشکني‌ها به صور مختلف بدون بازده مانده، از کم همتي بيشتر دست‌اندرکاران جامعه و حتي روشنفکران و تحليلگران نيز نشات مي‌گيرد، هر چند که در اين باب هزاران مطلب به عنوان نقد و پيشنهاد، حتي تذکر در وسايل ارتباط جمعي منعکس شده است.
در مبحث اصلاح ساختار اداري و مديريتي جامعه برنامه‌ريزي تمامي مسايل بلندمدت جامعه با سازماني است که هنوز احيا نشده و ساختار کنوني نتوانسته‌ است در اين مسير نقش خود را ايفا کند و با روزمرگي برآمده از عدم هماهنگي بين مجريان و برنامه‌ها و از سويي دغدغه معاش نيروي شاغل در تمامي نهادها روبه‌رو است.
مبحث دخل و خرج سازمان‌ها که وظيفه خدمت‌رساني به مردم را دارند با توجه به عملکرد نسبتا موفق بخش خصوصي در اين مقطع، قابل تامل به نظر مي‌رسد.
ساختار دولتي با پيشينه 150 ساله در رده حتي مديران معتقد به نامطلوب بودن بازده‌ها هستند.
نيروي شاغل در سازمان‌هاي دولتي که وظيفه خدمت‌رساني به مردم را دارا هستند صرفا در محل کار حضور فيزيکي دارند، اپراتورهاي خصوصي يعني در واقع رقيبان به شکل مشتري‌مداري مي‌توانند الگويي براي سازمان‌هاي دولتي باشند و چون کارها به وسيله نيروي انساني خبره و کارآزموده پيش مي‌رود ناگزيريم به سوي تخصص‌گرايي و استخدام نيروهاي باتجربه و تحصيلکرده پيش برويم و با بازنشسته کردن نيروهاي قديمي، کادري نخبه و زبده جانشين سازيم تا دولت را به سوي عملياتي شدن يعني آنچه به تحول معروف است، سوق دهد.
به ياد داشته باشيم که توفيق‌هاي چشمگير تيم‌ واليبال و به طور نسبي فوتبال در مسابقات چند روز گذشته برآمده از برنامه‌ريزي و استمرار فعاليت گروهي بهترين‌هاي اين رشته، تحت سرپرستي مربيان کارآزموده و با صلاحيت بوده و ثبات مديريت متخصص نقش اصلي را در وصول به هدف ايفا کرده است.
تجديدنظر براي تسريع در پيشرفت برنامه‌ها بايد به وسيله معاونت نيروي انساني رياست جمهوري الزاما انجام شود که با کارشناساني قوي و متخصص، جانشين سازمان امور اداري و استخدامي کشور شده‌اند و در پوشش معاونت نيروي انساني نقش اصلي را عهده‌دار هستند.
پيشنهاد اينکه اين معاونت طرح‌ها و برنامه‌هاي خود را بر مبناي علوم غني موجود اين مبحث و تجارب ساير کشورها در اين مقوله، استوار و از صاحبنظران اين وادي خود را محروم نسازد در غير اين صورت خيل عظيم نيروي شاغل در دستگاه‌هاي دولتي با شرايط فعلي خود مانعي جهت پيشرفت اصولي امور خواهد بود و دور و تسلسل ادامه خواهد يافت.
نويسنده: ضياء مصباح













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن