محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845066981
شجریان: هرگز «ربَِّنا» را بازخوانی نمیکنم+فایل صوتی
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۰
تابستان سال 1358 محمدرضا شجریان در یک استودیو، دعای «ربَّنا» را بدون تکرار در ضبط خواند تا مشقی برای هنرمندان شود اما این اثر بدون اجازه او به پخش رسید. اثری که در 32 سال اخیر جای خود را در دل مردم باز کرد اما ضبط این دعا روایت بلندی دارد. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «ربَّنا»ی شجریان که در تیرماه سال 58 ضبط شده، برای مدت ۳۰ سال، جزو برنامههای اصلی رادیو و تلویزیون ایران در ماه رمضان بوده است. بنا به گفته استاد، انگیزه اصلی وی از خواندن این دعا، تدریس آن به دو هنرجو بوده و این اثر در یکی از استودیوهای رادیو ضبط شده است. شجریان ربنا را در دستگاه سهگاه خوانده و با مرکبخوانی سری به دستگاهها و آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشه عراق (صبا) میزند. آنچه در ادامه میخوانید، صحبتهای استاد آواز ایران درباره چگونگی شکلگیری این دعا است که چگونه ضبط شده و در اختیار صدا و سیما قرار گرفته است. «سال 58 تغییرات و تحولاتی در رادیو مخصوصا در بخش موسیقی در حال شکلگیری بود. در آن سالها مدیران رادیو تصمیم داشتند، تولید موسیقی در رادیو را تعطیل کنند و تولید شدههای بیرون را بخرند. جلساتی با مدیران رادیو گذاشتیم و در این جلسات خیلی تلاش کردیم، مدیران را راضی کنیم که نیروهای خوب را نگه دارند و عده دیگر را بازنشسته کنند. در این جریانها بود که رئیس وقت رادیو آقای وجیهاللهی که فردی تحصیلکرده و روشنفکر بود، از من موکدا و مرتبا میخواست با توجه به تغییرات و تحولات سیاسی و مذهبی ایران برای پخش آثار جدید قبل از افطار طرحی انجام بدهم. آنها نمیخواستند آثار دوره قبلی را پخش کنند. به ایشان گفتم سالهاست من از آن فضا دور شدم و راه من با موسیقی و ارکستر تعریف شده است و این کار الان من نیست اما ایشان گفت که فقط شما میتوانید و ما تنها شما را داریم و از من خواست برای دم افطار، مناجاتها و اذان، کاری انجام بدهم. من خودم را از وزارت کشاورزی آن دوران به رادیو منتقل کرده بودم و کارمند رادیو محسوب میشدم. پذیرفتم اینکار را انجام بدهم. کلاسی برای افرادی که قرار بود دعای سحر و مناجات بخوانند، گذاشتم که با این افراد نحوه درست خواندن را کار کنم. تابستان سال 58 بود که آموزش این عده را شروع و پس از مدتی هم ضبط این آثار را آغاز کردم. قرار شد برای دم افطار هم برنامه ضبط کنیم و از من خواستند که برای برنامههای دم افطار هم فکری بکنم. برنامههای دم افطار دوران قبل از انقلاب را مرحوم ذبیحی بسیار عالی خوانده بود و من تمام کارهای او را از نوجوانی شنیده بودم و مناجات حضرت امیر را با صدای او از حفظ بودم. با این حال پذیرفتم که این کار را بکنم. این را بدانیم عادت را از مردم نمیتوان گرفت. مردم به ربنا و دعای سحر مرحوم ذبیحی و اذان مرحوم موذنزاده اردبیلی عادت کرده بودند. نمیشد به این راحتی این عادت را در مردم تغییر داد. پس باید براساس آن حال و هوا حرکت میکردم اما در عین حال میخواستم اثر ویژگیهای خاصی نیز برای خودش داشته باشد تا بتوان این را نیز به مردم بقبولانیم و کار جدید را جایگزین کرد. ظهر آن روز همان آیاتی را که مرحوم ذبیحی خوانده بود، پیدا کردم و دو آیه دیگر نیز از سوره «آل عمران» و «بقره» پیدا کردم و یک مطالعه ذهنی کردم که چگونه آن را بخوانم تا علاوه بر نزدیک بودن به کار مرحوم ذبیحی کار جدیدی باشد. به این فکر کردم باید آوازی باشد که علاوه بر اینکه تقلید نباشد، از اصل اثر هم خیلی دور نباشد. مجددا به مسئولان گفتم که سالهاست مخاطب من را به عنوان خواننده آواز میشناسد، اگر بخواهم ربنا بخوانم، اذان بگویم ممکن است، مخاطب من را نپذیرد و این کار زیبا نیست. چون مردم فکر میکنند حالا که جمهوری اسلامی سرکار آمده، شجریان که تا دیروز آواز میخواند، امروز دعا میخواند و اذان میگوید و ممکن است نپذیرند و از سوی دیگر افراد دیگری که به صدای من عادت کردند هم ممکن است، بپرسند که چرا شجریان آواز را رها کرده است و دعا میخواند. برای من این کار بسیار سخت بود. به همین دلیل به آنها گفتم که من به شما کمک میکنم و به دیگران آموزش میدهم تا آنها بتوانند ربنا و دعا بخوانند اما خودم این کار را نمیکنم. قبول کردند. رفتم استودیو و «ربنا» و «مثنوی افشاری» را بدون هیچ تکرار و تصحیحی خواندم. اثر ضبط شده را به 4 نفر از هنرمندان مورد نظر دادم و از آنها خواستم که تمرین کنند تا برای ضبط آماده بشوند. آقای قاسم رفعتی «مثنوی افشاری» را زیبا خواندند اما با اینکه روانشاد صالحی قرآنخوان حرفهای بودند و صدای خوبی هم داشتند، هرچه تلاش کردند، نتوانستند آن طوری که مد نظر من بود، ربنا را بخوانند. بالاخره با کمک و راهنماییهای من بعد از 20 روز تمرین برای ضبط آماده شدیم و به استودیو رفتیم. در استودیو هم سه نفری که بنا بود ربنا را بخوانند، بارها خواندند و نشد تا اینکه من بخشی از ربنا را میخواندم، این بخش را تکرار میکردند تا توانستیم این ربنا را ضبط کنیم. شروع به ویرایش و تصحیح این آثار کردم. از 4 بعد از ظهر تا 3 صبح کارها را تک و تنها در رادیو تصحیح میکردم تا اثر مناسبی برای پخش در ماه رمضان آماده شود. کارها را 2 روز مانده به ماه رمضان آماده کردم و به رئیس رادیو ارائه کردم اما از همان موقع و حتی قبلتر آن فریدون شهبازیان که کار من را شنیده بودند، اصرار میکردند که با صدای خودم پخش شود و من هم مصرانه میگفتم که صدای من نباید اینگونه پخش بشود، هیچ اجازهای به آنها برای پخش ندادم. از همان زمان هم تصمیم گرفته بودم که دیگر در رادیو کار نکنم به آقای وجیهالهی اعلام کردم که دیگر به رادیو نمیآیم اما روز اول ماه رمضان دیدم، ربنایی را که خودم خواندهام از رادیو پخش شد. زنگ زدم به آقای وجیهیالهی. دیدم ایشان خیلی خوشحال هستند و میخندند. گفت که این تیر از کمان رها شده و من این را کپی کردم و به همه رادیوها و شهرستانها دادم و همه اینکار را پخش کردند. اعتراض کردم اما او خندید و گفت که ما برنامه به این خوبی را از دست نمیدهیم و اینکار را باید همه مردم بشوند. آن موقع به هیچ کس هم گفته نشد که این اثر را چه کسی خوانده است. به آنها گفتم که هیچ حق ندارید که بگویید این اثر را من خواندهام. آن زمان مردم فکر میکردند که این اثر را یکی از قاریان حرفهای خوانده و من طوری این اثر را خوانده بودم که صدای من مشخص نبود اما هربار که این اثرها پخش میشد، من عصبی میشدم چرا که من این کارها را برای پخش نخوانده بودم و به عنوان درس و آموزش ضبط کرده بودم تا بقیه تمرین کنند. بعد از این هم دیگر رادیو تلویزیون نرفتم و بعدها کلاسهای آموزشیام را در رادیو و تلویزیون تعطیل کردم و تا سال 61 که هیچجا ظاهر نمیشدم، فقط در خانه بودم و به پرورش گل و گیاه میپرداختم. زمانی که دیدم مردم این کار را خیلی دوست دارند و هی میپرسند که این اثر را چه کسی خوانده است؟ وقتی به اطرافیان و به شکل خصوصی میگفتم که این اثر را من خواندهام و بدون اجازه من پخش شده، همه تعجب میکردند که چطور من این کار را خواندهام؟ اما زمانی که دیدم مردم متوجه میشوند که من اینکار را به این دلیل نخواندم که با شرایط روز خودم را هماهنگ کنم، اعلام کردم که این اثر را من خواندهام. مردم هرگز از من ایراد نگرفتند که چرا این اثر را خواندی؟ همه میگفتند که چه کار زیبا و دلنشینی است. یکی از دوستان تعریف میکرد که یکی از قاریهای بزرگ مصر به اسم غَلوَش در ایران بوده که ربنا را میشنوند. از این کار یک کپی میخواهد تا ببیند میتواند این را بخواند یا نه؟ بعد از دوسال دوستم او را مجددا میبیند و این قاری به او می گوید «کار من نیست.» چرا که خواندن اوجی که در خواندن ربنا هست کار هر خوانندهای نیست.» او در بخش دیگری از سخنانش گفته بود:«من هرگز این اثر را بازخوانی نمیکنم. چرا که مردم با آن کار ارتباط گرفتهاند و نت به نت زمانبندی آن را میشناسند.» شجریان درباره پخش ربنا بدون ذکر نامش از تلویزیون اظهار کرده بود: «5 یا 6 سال که از پخش ربنا گذشت، به این حس رسیدم که ای کاش آن زمان ضبط بعضی از قسمتها را تکرار میکردم تا کیفیت کار بهتر میشد. به این فکر رسیدم حالا که مردم با ربنا ارتباط برقرار کردهاند، مجدد ربنا را ضبط کنم و اشکالات ریز آن را برطرف کنم اما فکر کردم که در این 5 سال مردم به این ربنا عادت کردهاند و نت به نت آن را حفظ هستند. اگر بخواهم آن را مجدد بخوانم، هرچند بهتر و پختهتر خواهم خواند اما مردم آن ربنا را پذیرفته و دوستش دارند و من هر کاری بکنم، نمیتوانم ربنای جدید را جایگزین ربنای قدیم بکنم. بنابراین فکر کردم بهتر است من به عادت مردم احترام بگذارم و به دنبال این نروم که ربنا را دوباره بخوانم، من که از اول دوست نداشتم صدای من اینطوری پخش بشود. اما زمانی که دیدم مردم با آن ارتباط گرفتهاند و حال و هوایی با ربنا دارند فکر کردم، بهتر است ربنا به همان شکل اول خود باقی بماند. اما سوال من این است که کسانی که در رادیو و تلویزیون تصمیم گیرنده هستند و اغلب هم تصمیمات بسیار ناآگاهانه و ناشیانه میگیرند، چرا به این نکته توجه ندارند که نمیتوانند عادت مردم را از آنها بگیرند؟ من به احترام سلیقه مردم به خودم اجازه ندادم که بیایم ربنای بهتری بعد از 6 سال بخوانم اما این افراد چطور میتوانند ربنای دیگری به جای آن بگذارند. بهتر است آنها کار دیگری تولید کنند تا بتوانند جایگزین ربنای فعلی بشود. میدانم که در رادیو و تلویزیون بسیار هزینه کردند تا ربنای شجریان را کس دیگری بخواند اما باید بگویم که ربنایی که من خواندم و مردم آن را قبول کردهاند به این راحتی جایگزین نمیشود، مگر یک نفر دیگر بیاید چیزی دیگری بخواند. مردم 30 سال است با این ربنا پای سفره افطار مینشیندند و با آن خاطره دارند. من هرگز به خودم اجازه ندادم که این ربنا را از مردم بگیرم و آن را از آنها دریغ کنم. سال 74 در نامهای به آقای لاریجانی، رئیس وقت تلویزیون نوشتم که تنها موردی که اجازه میدهم صدای من از تلویزیون پخش شود، ربنا است که من آن را به مردم هدیه دادهام. من از این ربنا نه بهرهای میبرم و نه شهرتم را زیادتر میکند، من کارم را 32 سال پیش انجام دادهام و آن را به مردم هدیه دادهام. حالا برای ثواب یا وجدانم باشد این ربنا مال مردم است و من هم اجازه ندارم این را از مردم دریغ کنم. به همین دلیل رادیو و تلویزیون هم نمیتواند ربنا را از مردم دریغ کنند یا ربنای دیگری را جایگزین آن کند.» به گزارش ایسنا، این گفتگو در سال 90 توسط سایت موسسه فرهنگی هنری «دلآواز» منتشر شده است. Takdid.Com.mp3" objtitle="$cap" objtype="$tp" w="300" h="200">
انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
شجریان در مراسم اهداي مدال شواليه: هرگز به مردم و سرزمينم پشت نكردم
شجریان در مراسم اهداي مدال شواليه هرگز به مردم و سرزمينم پشت نكردم من در تمام طول اين نيم قرن تنها کوشيدم تا اين سنت كهنسال و ريشه دار خنياگري ايراني را با همه زوايا و گوشه ها همه غنا و عظمت و تنوعش حفظ کنم پاس بدارم و سپس آن را به آيندگان منتقل کنم آفتاب شجریان در مراسم اهدشجریان: هرگز به مردم و سرزمينم پشت نكردم
شجریان هرگز به مردم و سرزمينم پشت نكردم من در تمام طول اين نيم قرن تنها کوشيدم تا اين سنت كهنسال و ريشه دار خنياگري ايراني را با همه زوايا و گوشه ها همه غنا و عظمت و تنوعش حفظ کنم پاس بدارم و سپس آن را به آيندگان منتقل کنم کد خبر ۴۱۰۴۸۱ تاریخ انتشار ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۶ ۱۸ - 24شجریان: هرگز به مردم و سرزمینم پشت نکردم
شجریان هرگز به مردم و سرزمینم پشت نکردم تهران - ایرنا - در تمام طول این نیم قرن تنها کوشیدم تا این سنت کهنسال و ریشه دار خنیاگری ایرانی را با همه زوایا و گوشه ها همه غنا و عظمت و تنوعش حفظ کنم پاس بدارم و سپس آن را به آیندگان منتقل کنم مراسم اهدای مدال شوالیه هنر و ادبیات رأسشجریان در مراسم اهدای مدال شوالیه: هرگز به مردم و سرزمینم پشت نکردم
شجریان در مراسم اهدای مدال شوالیه هرگز به مردم و سرزمینم پشت نکردم مراسم اهدای مدال شوالیه هنر و ادبیات رأس ساعت 6 بعد از ظهر دیروز در اقامتگاه سفیر فرانسه برگزار شد مدالی که پیشتر بر سینه کسانی چون داریوش شایگان محمدعلی سپانلو پری صابری علیرضا سمیعآذر و الصاق شده بومحمدرضا شجریان هم شوالیه می شود
محمدرضا شجریان هم شوالیه می شود فرهنگ > موسیقی - شرق نوشت وزارت فرهنگ کشور فرانسه عالیترین نشان فرهنگی خود را تا چند روز دیگر قرار است به محمدرضا شجریان اهدا کند این خبری بود که مجید سرسنگی رییس «خانه هنرمندان» در مراسم بزرگداشت جلیل شهناز که در خاستاد شجریان هم «شوالیه» شد
استاد شجریان هم شوالیه شد شرق وزارت فرهنگ کشور فرانسه عالیترین نشان فرهنگی خود را تا چند روز دیگر قرار است به محمدرضا شجریان اهدا کند این خبری بود که مجید سرسنگی رییس خانه هنرمندان در مراسم بزرگداشت جلیل شهناز که در خانه هنرمندان برگزار میشد در لابهلای صحبتهای خود اعلامشجریان در مراسم دریافت نشان شوالیه چه گفت؟
سهشنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۲ مراسم اهدای مدال شوالیه هنر و ادبیات به استاد محمدرضا شجریان بعدازظهر دوشنبه در اقامتگاه سفیر فرانسه در تهارن برگزار شد مدالی که پیشتر بر سینه کسانی چون شهرام ناظری محمدعلی سپانلو پری صابری علیرضا سمیعآذر داریوش شایگان و الصاق شده بود بهمحمدرضا شجریان چگونه شوالیه شد؟
محمدرضا شجریان چگونه شوالیه شد محمدرضا شجریان در حالی نشان شوالیه دولت فرانسه را از دست سفیر این کشور در ایران گرفت محمدرضا شجریان در حالی نشان شوالیه دولت فرانسه را از دست سفیر این کشور در ایران گرفت که در میان جمعی از فرهیختگان ایران و فرانسه خود را خادم ملت ایران خواندپخش تیزرهای صوتی تئاتر از رادیو نمایش
سهشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۸ در پی توافق اداره کل هنرهای نمایشی این رادیو تیزر تبلیغاتی صوتی نمایشهای روی صحنه را پخش میکند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا روابطعمومی اداره کل هنرهای نمایشی اعلام کرد که هفته گذشته جلسهای بین حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی و مهدشجریان هم «شوالیه» شد
شجریان هم شوالیه شد وزارت فرهنگ کشور فرانسه عالیترین نشان فرهنگی خود را تا چند روز دیگر قرار است به محمدرضا شجریان اهدا کند کد خبر ۴۰۸۹۹۱ تاریخ انتشار ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶ ۴۲ - 18 June 2014 وزارت فرهنگ کشور فرانسه عالیترین نشان فرهنگی خود را تا چند روز دیگر قرار است به محمدرتبریک محمدرضا شجریان از بچه های تیم ملی
تبریک محمدرضا شجریان از بچه های تیم ملیمحمدرضا شجریان استاد آواز ایران پس از بازی درخشان تیم ملی کشورمان مقابل آرژانتین در صفحه فیس بوک خود نوشت محمدرضا شجریان استاد آواز ایران پس از بازی درخشان تیم ملی کشورمان مقابل آرژانتین در صفحه فیس بوک خود نوشت دو صد آفرین به بچه های تیشجریان شوالیه می شود
شجریان شوالیه می شود تهران - ایرنا - محمدرضا شجریان استاد آواز ایران عنوان شوالیه ادب و هنر را از کشور فرانسه برای سال ها خدمات خود به هنر و معرفی موسیقی سنتی خود به جهان دریافت می کند به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا این خبر را مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در مرانشان «شوالیه»محمدرضا شجریان
نشان شوالیه محمدرضا شجریان محمدرضا شجریان نشان شوالیه میگیرد استاد آواز ایران به پاس فعالیتهایش در راستای موسیقی ایرانی از سوی کشور فرانسه نشان شوالیه دریافت میکند کشور فرانسه به پاس یک عمر خدمات و تلاشهای محمدرضا شجریان در راستای موسیقی ایرشجریان:دو صد آفرین به بچه های تیم فوتبال/از کیروش ممنونم
شجریان دو صد آفرین به بچه های تیم فوتبال از کیروش ممنونم محمدرضا شجریان از بازیکنان تیم ملی تشکر کرد به گزارش نامه نیوز همایون شجریان در صفحه فیس بوک خود به نقل از پدرش در مورد دیدار ایران و آرژانتین نوشته است دو صد آفرین به بچه های تیم فوتبال ایران که هم آبروی جهانی بدست آورمحمدرضا شجریان هم از بچه های تیم ملی تشکر کرد: اگر پنالتی را داور گرفته بود!
محمدرضا شجریان هم از بچه های تیم ملی تشکر کرد اگر پنالتی را داور گرفته بود فرهنگ > موسیقی - ایرنا نوشت محمدرضا شجریان استاد آواز ایران پس از بازی درخشان تیم ملی کشورمان مقابل آرژانتین در صفحه فیس بوک خود نوشت دو صد آفرین به بچه های تیم فوتبال ایران که هم آبروی جمحمدرضا شجریان: دوصد آفرین به تیم فوتبال
محمدرضا شجریان دوصد آفرین به تیم فوتبال تهران - ایرنا - محمدرضا شجریان استاد آواز ایران پس از بازی درخشان تیم ملی کشورمان مقابل آرژانتین در صفحه فیس بوک خود نوشت دو صد آفرین به بچه های تیم فوتبال ایران که هم آبروی جهانی بدست آوردند و هم دل مردم ایران را که عاشق فوتبالند شاد و-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها