تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816379721




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تسریع در ثبت جهانی دماوند و توقف فعالیت معادن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شرکت کنندگان در دهمین همایش روز ملی دماوند تاکید کرد: تسریع در ثبت جهانی دماوند و توقف فعالیت معادن ساری- ایرنا- قله دماوند در 13سیزدهم اردیبهشت سال 87 به عنوان نخستین اثر طبیعی کشور در فهرست آثار ملی ثبت شد و از آن زمان تاکنون شرایط مورد درخواست یونسکو برای ثبت آن در فهرست آثار طبیعی جهانی فراهم نشده است.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، یکی از مهم ترین موانع برای ثبت جهانی دماوند فعالیت معادنی است که برداشت مواد معدنی را از دامنه کوه آغاز کردند و اکنون تا ارتفاع حدود دو هزار و 200متری گسترش داده اند.
ادامه فعالیت این معادن که بسیاری از آنها غیرمجازند نه تنها با تخریب پوشش گیاهی و حیات وحش منطقه ، شرایط طبیعی و زیستی بام ایران را از بین برده ، بلکه این نگرانی را دامن زده اند که در آینده نه چندان دور دماوند را با خاک یکسان می کنند.
برخی از کارشناسان و حامیان محیط زیست و دوستداران دماوند ، اقدام های شکننده و بروکراسی دستگاه های اجرایی را علت اصلی متوقف نشدن فعالیت معادن در ارتفاعات قله دماوند می دانند.
این دسته از کارشناسان بر این اعتقادند که حتی دستگاه های اجرایی با صدور مجوز بدون توجه به محدودیت ها به ادامه فعالیت غیرقانونی معدن داران در دامنه های کوه دماوند کمک می کنند.
قله دماوند از زمانی که در فهرست آثار ملی ثبت شد ، تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی و قوانین و مقررات این سازمان قرار گرفته است و هر گونه تعرض و تخریب آن در واقع تخریب آثار ملی محسوب می شود و اقدامی مجرمانه است که باید برابر قانون با آن پرداخت شود.
این موضوع در دهمین همایش روز ملی دماوند مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت و بر ضرورت برخورد قانونی با متعرضان به قله دماوند تاکید کردند.
بیش از چهار هراز شرکت کننده از سراسر کشور و برخی مسوولان اجرایی در این همایش که روز گذشته در ˈرینه ˈ آمل برگزار شد ، خواستار سرعت بخشی به ثبت جهانی قله دماوند و توقف فعالیت معادن در ارتفاعات بام ایران شدند.
شرکت کنندگان در قالب انجمن دوستداران دماوند کوه ، تشکل های غیردولتی زیست محیطی سراسر کشور، میهمانان و مسوولان دستگاه های اجرایی با انتشار بیانیه ای در 12 بند ، خواستار حفاظت از قله دماوند در مقابل هرگونه اقدام خرابکارانه به هر بهانه ای شدند.
اجرای طرح های مرتعداری و آبخیزداری به منظور ˈ بهره برداری خردمندانه و پایدار ˈ از منابع طبیعی دماوند نیز خواسته دیگری بود که در این بیانیه مورد تاکید قرار گرفت.
نویسندگان بیانیه خواستار شناسایی و حفاظت از رویشگاه های مهم گونه های گیاهی و حفاظت از گونه های آسیب پذیر و معرفی وحوش دماوند شدند.
نماینده انجمن دماوند کوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به گستردگی فعالیت این انجمن در سه حوزه اشاره کرد و گفت : حفاظت از دماوند و جلوگیری از تخریب آن و ارائه طرح های کارشناسی و زیست محیطی در حد توان از جمله اهداف این انجمن است.
ˈ مسعود مولانا ˈ افزود : انجمن دماوند کوه در سال 91 با برگزاری هماش علمی دماوند شناسی با حضور یکصد محقق و پذیرش بیش از150مقاله تلاش زیادی کرد تا نظر مسوولان دستگاه های اجرایی و دولتی را بیش از گذشته به کم کاری های صورت گرفته نسبت به دماوند جلب کند.
وی ادامه داد : متاسفانه اکنون همچنان شاهد آن هستیم که ورودی دشت شقایق در ارتفاعات قله دماوند باز است و افراد حتی با خودروهایشان براحتی تا کنار شقایق ها رانندگی می کنند.
مولانا گفت : از مسوولان بخشداری لاریجان و شورای اسلامی شهر و شهرداری رینه می خواهیم تا نسبت به بستن ورودی دشت شقایق بر روی خودروها هر چه سریع تر اقدام کنند تا بخش های تخریب شده بهسازی شود.
وی افزود : خوشبختانه انجمن دماوند کوه با همکاری تشکل های زیست محیطی در شمال ایران و حتی سراسر کشور در قالب شورای هماهنگی زیست محیطی به صورت یکپارچه در راستای حفظ اثر طبیعی و ملی دماوند و ثبت جهانی آن در یونسکو تلاش وپیگیری خواهد کرد.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران هم در میزگرد هم اندیشی سازمان های مردم نهاد با مسوولان و اعضای تشکل های زیست محیطی که در حاشیه جشن روز ملی دماوند برگزار شد ، گفت : ثبت جهانی دماوند بسیار آسان تر از شرایط نگهداری آن است.
ˈ حسینی ˈ افزود : اکنون موضوعی که در رابطه با فراهم کردن شرایط برای ثبت جهانی دماوند مورد نظر است، تمدید نکردن مجوز ادامه فعالیت و برداشت از معادنی است که در گذشته مجوز بهره برداری گرفته بودند.
وی گفت : نگاه توسعه پایدار به حفظ محیط زیست برای همه افراد و واحدهای تولیدی و غیر تولیدی باید به یک فرهنگ غالب تبدیل شود تا مشکلات موجود در این بخش کاهش یابد.
بخشدار لاریجان نیز از توقف کامل فعالیت سه واحد معدنی در یک سال گذشته خبر داد و گفت : خوشبختانه عزم جدی اکنون برای فراهم کردن شرایط لازم برای ثبت جهانی قله دماوند در دستگاه های دولتی به وجود آمده است.
ˈ ولی محمدفضلی ˈ افزود : 5 تا 6 واحد معدنی که به طور عمده در بخش پوکه های معدنی فعالیت دارند ، همچنان فعال هستند و ضرورت دارد تا متولیان صادر کننده مجوز واحدهای معدنی نسبت به ابطال مجوزشان اقدام کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که در سال جاری و یا حداکثر سال آینده با فراهم شدن شرایط لازم ، قله دماوند در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شود.ک/4
7327/1654
گزارش از مهدی غلامی

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن