تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را براى بزرگداشت خداوند زيبا بنويسد، خداوند او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815476574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح مجلس براي اقناع افكار نخبگان جامعه كافي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: طرح مجلس براي اقناع افكار نخبگان جامعه كافي نيست
فرزندان چهارم هنوز در بلاتكليفي تولدند


دو تا پنج سال حبس براي انجام عمل‌هاي جراحي پيشگيري از بارداري (وازكتومي و توبكتومي)‌يكي از بندهاي طرح افزايش نرخ باروري و پيشگيري از كاهش رشد جمعيت كشور است كه اعضاي خانه ملت با 106 رأي موافق آن را به تصويب رساندند؛ مصوبه‌اي كه از نگاه كارشناسان و وزارت بهداشتي‌ها با حقوق شهروندي و حتي سياست‌هاي ابلاغي جمعيت از سوي رهبر انقلاب در تناقض است.
آمار و ارقام نرخ باروري 8/1 و رشد 3/1 درصدي جمعيت كشور هشداري جدي است كه آينده روشني را پيش روي جامعه به تصوير نمي‌كشد و حتي بر اساس سناريوهاي سازمان جهاني بهداشت، ادامه چنين روندي جمعيت ما را طي سال‌هاي آينده به 31ميليون نفر مي‌رساند، در حالي كه حدود نيمي از آنها پير و از چرخه توليد خارج مي‌شوند.
همين پيش‌بيني‌ها و مطالعات آماري هم موجب شده است تا سياست‌هاي جمعيتي كشور براي افزايش معقول و منطقي جمعيت جامعه تغيير كند. هرچند سياست‌هاي جمعيتي ابلاغي از سوي مقام‌معظم‌رهبري به طور كامل نقشه راه مقوله جمعيت در جامعه را روشن كرد اما بهارستاني‌ها هم طرح افزايش نرخ باروري و پيشگيري از كاهش رشد جمعيت كشور را كه از مدت‌ها پيش در مجلس مطرح شده بود، چكش‌خواري كردند و حالا به تصويب رساندند؛‌ مصوبه‌اي كه واكنش‌هاي زيادي را برانگيخته است.
   مهجوريت 13 بند از 14 بند سياست‌هاي كلي جمعيت
اگر سياست‌هاي چهارده بندي افزايش جمعيت را مورد بازبيني قرار دهيم، مي‌بينيم كه تنها يك بند از آن به افزايش نرخ باروري و مابقي به رفع مواردي همچون موانع ازدواج، ‌اختصاص تسهيلات و حمايت از مادران، ‌تحكيم بنيان خانواده، ‌ترويج سبك زندگي ايراني- اسلامي، ارتقاي اميد به زندگي، تكريم سالمندان، ‌توانمندسازي جمعيت، ‌بازتوزيع جمعيت با تأكيد بر تأمين آب و منابع، مباحث مرتبط با مهاجرت چه در داخل كشور و چه از داخل به خارج، ‌تشويق ايرانيان خارج از كشور براي حضور و سرمايه‌گذاري، هويت بخشي و در نهايت رصد مستمر سياست‌هاي جمعيت در ابعاد كمي و كيفي با ايجاد ساز و كار مناسب و تدوين شاخص‌هاي بومي توسعه انساني و انجام پژوهش‌هاي جمعيتي و توسعه انساني اختصاص دارد.
در بسياري از بندهاي اين سياست‌ها يا قانوني وجود ندارد يا اگر هم هست، اجرايي نمي‌شود. با وجود اين تصويب كليات طرح افزايش نرخ باروري و پيشگيري از كاهش رشد جمعيت كشور حكايت از آن دارد كه نمايندگان مجلس بيشتر روي مباحث مرتبط با باروري تمركز كرده‌اند آن هم در شرايطي كه هنوز هم تأمين اجتماعي به فرزند چهارم دفترچه خدمات درماني نمي‌دهد و براي لغو اين قانون فعلي اقدامي نشده است.
از سوي ديگر رهبر فرزانه انقلاب نيز ضمن تأكيد بر لزوم افزايش جمعيت با استخدام واژه‌هاي معقول و معتدل، ‌روند اين افزايش را تعيين فرموده‌اند. علاوه بر اين حضرت‌آيت‌الله خامنه‌اي اقناع نخبگان جامعه را مهم‌ترين اصل براي اين افزايش معقول و معتدل مي‌دانند. بر اين اساس آيا تعيين مجازات حبس براي جلوگيري از بارداري مي‌تواند ذهن پرسشگر نخبگان جامعه را قانع كند؟
   فرزند چهارم همچنان مقهور قانون !
مركز پژوهش‌هاي مجلس 26خرداد با انتشار گزارشي از نقاط ضعف طرح «افزايش نرخ باروري و پيشگيري از كاهش رشد جمعيت كشور» پيشنهاد مسكوت ماندن طرح و جايگزين كردن طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده را داده بود. مطابق اين گزارش آنچه سبب كاهش نرخ رشد جمعيت و نرخ باروري كل شده تمايل كمتر جوانان به فرزندآوري است، نه فراگير بودن عمل‌هاي جراحي عقيم‌سازي.
مهدي دواتگري، نماينده مخالف با اين طرح معتقد است بايد اقدامات فرهنگي در اين باره انجام شود و از طريق فرهنگ سازي، خانواده‌ها را تشويق كنيم و مشكلات مربوط به ازدواج و مسكن را حل كنيم.
نماينده مردم مراغه در مجلس با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي جمعيتي از سوي مقام معظم رهبري خاطر نشان كرد: اشاره رهبري احتمالاً به قانون تنظيم خانواده و جمعيت است كه در سال 72 مصوب شد. طبق آن قانون براي فرزند چهارم مرخصي زايمان و حق اولاد در نظر گرفته نمي‌شود ما بايد اين قانون را نسخ كنيم.
وي تأكيد كرد:‌چنين مصوبه‌اي موجب مي‌شود اين كار به شكل غيرقانوني در مطب‌ها انجام شود. به باور علي مطهري اما افزايش نرخ باروري و پيشگيري از كاهش رشد بيش از اينكه جنبه اقتصادي داشته باشد، جنبه فرهنگي دارد و مردم بايد با اراده خود اين كار را انجام دهند. اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس گرايش به فرهنگ غربي و سبك زندگي غربي را از جمله دلايل كاهش جمعيت عنوان كرد.
   ناديده گرفتن حقوق شهروندي و سلامت مادر و فرزند
مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اما در واكنش به مصوبه روز سه‌شنبه مجلس شوراي اسلامي درباره تصويب كليات ماده يك طرح افزايش نرخ باروري و پيش‌بيني مجازات حبس براي اقدامات جراحي پيشگيري از بارداري (وازكتومي و توبكتومي)، بر لزوم حفظ حقوق شهروندي در تصويب قوانين جمعيتي تأكيد كرد.
بنا به تأكيد دكتر محمداسماعيل مطلق لازم است نمايند‌ه‌هاي محترم در اين زمينه توصيه‌هاي مقام معظم رهبري در مورد سياست‌هاي جمعيتي كشور را مدنظر قرار دهند و بر اساس آن قوانين را مصوب كنند، چراكه مقام معظم رهبري در ابلاغ سياست‌هاي جمعيتي، سلامت مادر و كودك را مدنظر قرار داده‌اند.
وي افزود: در حال حاضر وزارت بهداشت نيز در رابطه با وازكتومي و توبكتومي بر اساس سلامت مادر و كودك عمل مي‌كند. به اين ترتيب در صورتي كه سلامت مادر و همچنين كودك در خطر باشد با تأييد كميسيون پزشكي و انديكاسيون‌هايي كه هيئت بورد متخصصان زنان و انجمن پزشكان متخصص زنان آن را تأييد مي‌كنند، ‌اين اعمال جراحي صورت مي‌گيرد. به گفته مطلق بر اساس آمار موجود كمتر از سه درصد افرادي كه از اقلام پيشگيري از بارداري استفاده مي‌كنند، علاقه‌مند به استفاده از جراحي‌هاي پيشگيرانه وازكتومي و توبكتومي هستند؛ به اين ترتيب 97 درصد شهروندان علاقه‌اي به اين اعمال جراحي ندارند. از طرف ديگر آمارها حاكي از آن است كه در شش ماهه نخست سال 92 نسبت به مدت مشابه در سال 91، كمتر از 5/1 درصد افرادي كه از اقلام پيشگيري از بارداري استفاده كرده‌اند، علاقه‌مند به اعمال وازكتومي و توبكتومي بوده‌اند.
بنابه تأكيد رئيس خانواده و جمعيت وزارت بهداشت، آمارهاي اين وزارتخانه كه خود از مجريان مباحث مرتبط با جمعيت است، حكايت از آن دارد كه مردم در سال 92 و 93 نشان داده‌اند كه پيرو سياست‌هاي ابلاغي رهبري هستند. بر اين اساس به نظر مي‌رسد تشديد مجازات براي اعمال وازكتومي و توبكتومي عقلاني نباشد.
اين عضو وزارت بهداشت تأكيد كرد: ضروري است نمايندگان مشوق‌هايي كه در جهت افزايش نرخ باروري در كميسيون‌هاي مربوطه مجلس مطرح شده را مصوب كنند و همچنين نظرات وزارت بهداشت را در تصويب قوانين مدنظر داشته باشند.
شايد خود نمايندگان مجلس نيز با وجود رأي مثبت به چنين طرحي، در منطق و ضمانت اجرايي آن ترديد كرده‌اند؛ چراكه در همان جلسه و بلافاصله پس از رأي، كليات ماده يك طرح افزايش نرخ باروري را براي بررسي بيشتر به كميسيون بهداشت ارجاع كردند. «وجود نگاه اصلاحي در كميسيون‌هاي بهداشت، فرهنگي و...» استدلال محمد حسن ابوترابي‌فرد نايب رئيس مجلس براي ارجاع اين طرح بود كه نمايندگان هم موافقت كردند. بايد ديد كميسيون بهداشت چه اصلاحي بر اين ماده دارد.

نویسنده : زهرا چيذري 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن