تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819403563




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برخورد بعضي مهاجران افغان با زنان ايراني مايه شرمساري است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: برخورد بعضي مهاجران افغان با زنان ايراني مايه شرمساري است


ورود مهاجران غيرقانوني به كشور علاوه بر زيان‌هاي اقتصادي و اشغال فرصت‌هاي شغلي، ناهنجاري‌هاي فرهنگي و اجتماعي فراواني را به دنبال دارد. كشور ما به دليل مقيد بودن به ارزش‌هاي ديني و انساني همواره مدافع و حامي ملت‌هاي مظلوم بوده و خواهد بود. روزگاري به خاطر شرايط خاص سياسي و اقتصادي افاغنه مجبور بودند به كشور ما مهاجرت كنند كه دولت و ملت از آنها به عنوان ميهمانان مظلوم پذيرايي و حمايت مي‌كردند.
بعد از پايان جنگ و آغاز دوران بازسازي باز هم سيل مهاجران و افراد مقيم ادامه يافت. اين افراد دو گروه هستند؛ گروه اول كه با ازدواج با زنان ايراني يا بالعكس از نظر قانوني اقامت گرفته‌اند و بارها اتفاق افتاده كه زنان ايراني بعد از رفتن به افغانستان به همراه شوهرانشان با همسران ديگر آنها مواجه يا به فحشا و مراكز فساد سپرده شده‌اند. گروه دوم هم اقامتي قانوني و ثبت شده دارند و در نهادهاي مسئول هم ثبت‌نام كرده‌اند و اجازه اشتغال قانوني دارند. اين گروه كه اكثريت افاغنه را تشكيل مي‌دهند، افراد فاقد پروانه و مهاجران غيرقانوني هستند كه با پرداخت پول‌هاي مختلف به دلالان و قاچاقچيان وارد كشور شده‌اند. همين‌ها هستند كه منشأ جرائمي مثل قتل، چپاول، تجاوز،  قاچاق و سرقت‌هاي خشن مي‌گردند، به طوري كه در بعضي از شهرها بخش‌هاي جداگانه‌اي در زندان‌ها براي آنها تشكيل شده است.
متأسفانه در يك پژوهش انجام شده بخش قابل‌توجهي از كودكان خياباني و متكديان مربوط به اين گروه هستند و به علت گرفتن مزد كمتر و عدم درخواست بيمه، بعضي از كارفرمايان ترجيح مي‌دهند از آنها به عنوان نيروي كار استفاده كنند. اين حركت غيرقانوني در مرحله اول به زيان خود آنهاست، چراكه هيچ تضميني براي امنيت خود و خانواده‌شان وجود ندارد و بارها مشاهده شده كه كارگر يا سرايدار بعد از ارتكاب قتل و سرقت از كشور فرار كرد‌ه‌اند.
متأسفانه 45 درصد از جرائم در كشور ما مربوط به افغاني‌ها مي‌باشد، چراكه هويت اصلي آنها معلوم نيست و به سادگي بعد از ارتكاب جرم از كشور خارج مي‌شوند و از چنگال قانون و عدالت فرار مي‌كنند.
از طرفي تمهيدات و راهكارهاي قاطع و مفيدي براي مقابله با اين اقشار تدوين نشده و تنها اخراج اجباري آنها مورد عمل قرار مي‌گيرد، آن هم از مرز دوقارون اخراج مي‌شوند و دوباره از مسير جاوه و زابل بازمي‌گردند.
با اطمينان مي‌توانم عرض كنم بيش از 60درصد از واردات و خرده‌فروشي مواد مخدر توسط اين افراد انجام مي‌شود، البته بين آنها انسان‌هاي شريف، متدين و مورد اعتمادي هم وجود دارند اما آنقدر اندك هستند كه توسط بزهكاران افغان تحت پوشش قرار مي‌گيرند.
اكنون كه كشور افغانستان آرام شده و امنيت در بسياري از مناطق وجود دارد، بهتر است اين ميهمانان به خانه خود برگردند و به فكر سازندگي كشورشان باشند، چراكه بسياري از آنها در كشور ما تبديل به نيروهاي ماهر و متخصص شده‌اند و هر كدام مي‌توانند آثار مفيدي در بازسازي كشور خود داشته باشند.
تصويب قانون تشديد مجازات كارفرمايان و همچنين افاغنه بي‌هويت مي‌تواند راهكاري براي پيشگيري و مقابله با اين معضل باشد، چراكه از اين جهت مي‌توان بيش از 30هزار فرصت شغلي براي نيروي فعال جامعه فراهم كرد و امنيت را به كشور برگرداند. اين گروه‌ها مخصوصاً آنهايي كه با ايرانيان ازدواج مي‌كنند ضربه هولناك فرهنگي به جامعه وارد مي‌كنند چون اختلاط نسل‌ها و عواقب شوم حضور زنان ايراني در افغانستان، موجب بروز آسيب‌هايي گرديده كه از بيان بسياري از آنها شرمسارم.
بنابراين مسئولان دولت جمهوري اسلامي ايران ابتدا بايد به وضعيت افاغنه غيرقانوني رسيدگي كنند و كارفرمايان هم به دليل اندك تفاوت پرداخت دستمزد، امنيت خود و ديگران را به خطر نيندازند و اجازه ندهند اين افراد در كشور ما ريشه خود را گسترش دهند. ما به اندازه تمام كشورهاي همسايه به اتباع افغاني لطف و محبت كرده‌ايم، حالا ديگر وقت آن رسيده كه اين ميهمانان پر زحمت به خانه‌هاي خود بگردند و اجازه بدهند ما در كشور خودمان با آرامش زندگي كنيم.


نویسنده : دكتر مجيد ابهري/ استاد دانشگاه 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 03 تير 1393 - 09:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن