تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819059329




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نافرماني بورس از صالح‌آبادي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نافرماني بورس از صالح‌آبادي
مدتي است كه بورس اوراق بهادار ايران نسبت به تصميم‌هاي رئيس سازمان بورس مقاومت نشان مي‌دهد. به نظر مي‌رسد حناي علي صالح‌آبادي ديگر براي بورس رنگي ندارد. اين در حالي است كه از ابتداي سال تاكنون بيش از 35 هزار ميليارد از ارزش روز بازاركاسته شده است.
مدتي است كه بورس اوراق بهادار ايران نسبت به تصميم‌هاي رئيس سازمان بورس مقاومت نشان مي‌دهد. به نظر مي‌رسد حناي علي صالح‌آبادي ديگر براي بورس رنگي ندارد. اين در حالي است كه از ابتداي سال تاكنون بيش از 35 هزار ميليارد از ارزش روز بازاركاسته شده است.

 به گزارش «جوان» بورس اوراق بهاداردرتا پايان دولت دهم همچون موم در دستان صالح‌آبادي قرار داشت و هرگاه اراده مي‌كرد به سادگي شاخص‌هاي سنگين بازار سهام تهران را به حركت وا مي‌داشت اما همزمان با تغيير دولت ديگر شاخص‌هاي بازار از وي حرف شنوي ندارند و در برابر اراده وي از خود مقاومت نشان مي‌دهند. 

 با وجودي كه مديريت فعلي بازار بورس پيوسته از بهبود بازار خبر مي‌دهد، شرايط در بازار پيچيده‌تر مي‌شود و از ابتداي سال تا كنون ارزش بازار دهها هزار ميليارد تومان كاهش يافته است كه اين امر از به باد رفتن دارايي هزاران سهامدار حكايت دارد.  حتي زماني كه روز گذشته صالح‌آبادي بين اصحاب رسانه ظاهر شد تا گزارشي از وضعيت حوزه بورس ارائه دهد، كمي آن طرف كنار پل حافظ شاخص‌هاي بازار سهام فروريخت به طوري كه شاهد عقب‌نشيني بيش از350واحدي شاخص كل بوديم. 

در رابطه با عملكرد مديريت فعلي بازار نظرات مختلفي وجود دارد، عده‌اي مديريت فعلي را به دليل آنكه توانست شاخص كل را در طول مدت مديريتش دهها هزار واحد افزايش دهد، مثبت ارزيابي مي‌كنند و در مقابل عده‌اي به دليل كاركرد ضعيف بورس در اقتصاد و عدم طراحي ابزارهاي جديد در بورس، ضعيف ارزيابي مي‌كنند.  در اين بين عملكرد مديريت فعلي بازار هرچه كه هست، روز به روز بر تعداد افرادي كه با ضرر و ناراحتي بازار سهام را ترك مي‌كنند، افزوده مي‌شود و همين امر موجب شكل‌گيري انتظار براي تغيير مديران يا حداقل اصلاح ديدگاه آنها به بازار سهام در بين اهالي بورس شده است اما طي آخرين تصميم شوراي عالي بورس حداقل براي چندين سال قرار نيست تغييري در مديريت سازمان بورس ايجاد شود.  اگرچه رئيس سازمان بورس از ابتداي دولت يازدهم سعي كرده است كه چندان در بين اصحاب رسانه ظاهر نشود اما افت‌هاي پي‌درپي بازار وي را به جمع خبرنگاران كشيد تا ضمن ارائه اخبار موجود در اين حوزه آخرين ديدگا‌ه‌هاي خود را در خصوص بازار سهام مطرح كند و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد.
 
  نشست خبري رئيس سازمان بورس و سه خبر قابل توجه!
امكان معامله سلف فرآورده‌هاي نفتي، افزايش اعتبار معاملات برق، معامله ميعانات گازي پارس جنوبي تا 45 روز آينده، معامله سلف موازي سنگ‌آهن از تير‌ماه و تشكيل بازار فرعي در بورس كالا از جمله خبرهايي بود كه صالح‌آبادي در نشست خبري خود با اصحاب رسانه اعلام كرد.
وي در نشست خبري خود از ارائه آمار فروش سهام با هدف خروج از بازار خود‌داري كرد و گفت: ارزش معاملات 24 هزار ميليارد تومان است اما دفعات معاملات در اين دوره نسبت به دوره مشابه با 68‌درصد افزايش همراه بوده است.
 وي علاوه بر ارائه آمار مقايسه‌اي سه ماهه ابتداي سال جاري با سه ماهه نخست سال گذشته اخباري در خصوص امكان معامله سلف فرآورده‌هاي نفتي و رشد 400 درصدي اعتبار خريد برق در بورس انرژي داد.

 رئيس سازمان بورس گفت: شاخص كل بورس تهران در ابتداي سال 79 هزار و 15 واحد بود كه با 7/7 درصد كاهش در پايان خرداد ماه به 72 هزار و 969 واحد رسيد.  وي افزود: دفعات معاملات در اين دوره نسبت به دوره مشابه با 68 درصد افزايش از 2 ميليون و 600 هزار دفعه به 3 ميليون و 500‌هزار دفعه رسيده است.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به آمار فرابورس اشاره و اظهار كرد: شاخص كل فرابورس با كاهش 3 درصدي از 771 به 748 واحد رسيده است اما ارزش معاملات در مقايسه با سه ماهه نخست سال گذشته با رشد 71 درصدي از 6 هزار و 600 ميليارد تومان به 11 هزار و 700 ميليارد تومان رسيده است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه طي هفته‌هاي اخير برخي از سهامداران به دليل ضرر پي‌درپي مجبور به فروش سهم خود و خروج ازبازار شده‌اند. در اين بين كوتاهي مديران بازار سهام در افزايش سطح آگاهي سهامداران بي‌شك در نظر افكار عمومي اهالي تالار شيشه‌اي به خاطر خواهد ماند چراكه طي سال‌هاي گذشته به دليل تشويق و تبليغات وسيع سرمايه‌ها به بازار بورس روانه شد ولي متناسب با جذب اين ميزان از سرمايه هيچ‌گاه براي رشد آگاهي سهامداران سرمايه‌گذاري مناسبي از سوي مسئولان بازار انجام نپذيرفت.



نویسنده : هادي غلامحسيني 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 02 تير 1393 - 22:31





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن