تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804914340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساماندهی نظام بهره برداری از آب های سطحی یک ضرورت اجتناب ناپذیراست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران: ساماندهی نظام بهره برداری از آب های سطحی یک ضرورت اجتناب ناپذیراست تهران بزرگ-ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: ساماندهی نظام بهره برداری از آب های سطحی یک ضرورت اجتناب ناپذیر بوده و هرچه سریعتر باید در این زمینه قدم برداشته شود چراکه برداشت های بی رویه در بالادست، مناطق پایین دست حوضه های آبریز را با چالش های جدی مواجه کرده است.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، خسرو ارتقایی در نشست مشترک با مدیر و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و شهرستان های تابعه که در محل سالن کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: روش های بهره برداری از منابع آب های سطحی در استان تهران سنتی و قدیمی است که باید تغییر کند.
وی با بیان این مطلب که پس از گذشت سه دهه و در ابتدای دهه چهارم انقلاب استفاده از روش های مدرن تازه آغاز شده است، گفت: نگاه به استفاده از روش های مدرن آبیاری و استفاده و مدیریت بهینه آب در بخش کشاورزی در سال های اخیر در دستور کار قرار گرفته که باید به صورت جدی تری مورد توجه قرار گیرد.
ارتقایی با اشاره به انجام مطالعات گسترده در این زمینه در شرکت آب منطقه ای تهران افزود: این شرکت مطالعات گسترده و خوبی را در زمینه برداشت و بهره برداری از منابع آب های سطحی استان انجام داده است که در سطح کشور بی نظیر و نمونه است.
وی گفت: با تشکیل دولت تدبیر و امید وزارت نیرو به صورت جدی تری موضوع کاهش رواناب ها را در دستور کار خود قرار داده و کمیته ای در این زمینه مامور بررسی و مطالعه ابعاد مختلف آن می باشد که در نهایت چرایی کاهش رواناب ها را تعیین نماید.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران از کاهش 80 میلیون مترمکعبی ورودی آب به دشت گرمسار در طول 14 سال اخیر خبرداد و یادآور شد: میزان ورودی آب (رواناب) به دشت گرمسار از 240 میلیون مترمکعب به حدود 160 میلیون مترمکعب رسیده که کاهش قابل توجهی است.
ارتقایی ادامه داد: می توان یک دلیل آن را کاهش میزان رواناب ها در حوضه آبریز رودخانه عنوان کرد که بیش از 30 درصد کاهش نشان می دهد اما آیا این تنها دلیل کاهش در ورودی دشت گرمسار می باشد؟
وی با تشریح مسائل و چالش هایی که هر یک در کاهش رواناب ها موثر است، اظهار کرد: باید دید که در بالادست و در محل حوضه آبریز رودخانه چه اتفاقی در حال شکل گیری است، در بسیاری از حوضه ها برداشت های بی رویه و غیراصولی و بدون هیچ گونه مجوزی در حال شکل گیری است که خود سبب معضلاب متعدد از جمله کاهش رواناب در پایین دست حوضه شده است.
ارتقایی با نقد نظام های سنتی و قدیمی برداشت از منابع آب های سطحی در استان تهران، گفت: زمانی مردم و حقابه بران به میزان مشخص از محل رودخانه آب برداشت می کردند و حقابه مشخصی داشتند اما امروز به شکلی نامتعارف و چشمگیر برداشت از این منابع حیاتی صورت می گیرد که بسیاری از آن ها حتی مدرکی برای حقابه بری خود از رودخانه ندارند و به این ترتیب بیشترین میزان برداشت آب در ابتدای حوضه آبریز اتفاق می افتد و حق پایین دست حوضه به شدت کاهش می یابد و به نوعی ضایع می گردد.
وی تاکید کرد: باید به شکلی عمل شود که شرکت های آب منطقه ای و جهاد کشاورزی در کنار مردم و کشاورزان این نگاه را تغییر دهند و حقابه پایین دست نیز مورد توجه جدی قرار گیرد. توزیع عادلانه آب یکی از وظایف مهم و اساسی بخش های آب و کشاورزی است و باید اجرایی گردد.
ارتقایی همچنین به وضعیت برداشت و استفاده از آب در مناطق جنوبی شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این منطقه به شکل های مختلف و بدون ضابطه از آب و حتی فاضلاب های جاری استفاده می شود و با زدن بندهای انحرافی و یا پمپ، آب مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه اکنون که پس از سی سال کشور به این نیتجه رسیده است که در بخش استفاده از پساب برنامه ریزی نماید مشکل نخست، چگونگی ساماندهی بهره برداران منطقه می باشد، تصریح کرد: یکی از مشکلات ساماندهی افراد یا بخش هایی است که بدون حقابه از آب برداشت می کرده اند و اکنون مدعی مالکیت آن هستند و این در حالی است که حتی یک برگ سند برای حقابه بری از منابع آبی ندارند.
ارتقایی وضعیت ساماندهی حقابه بران آب های زیرزمینی در مقایسه با آب های سطحی را بهتر توصیف کرد و افزود: خوشبختانه امروز در بخش آب های زیرزمینی وضعیت ساماندهی بهره برداران بهتر و منظم تر است و این مساله در آب های سطحی و رودخانه نیز باید انجام شود.
وی با تاکید مجدد بر مشارکت مردم در این زمینه، تصریح کرد: شرکت های آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و مردم باید در کنار هم نسبت به تعریف و تدوین نظام بهره برداری از منابع آب های سطحی گام بردارند تا هرچه سریعتر شاهد رفع این معضل باشیم.
وی در پایان با اشاره به مطالعات گسترده و چندساله شرکت آب منطقه ای تهران در حوضه های جاجرود، حبله رود و کن در استان تهران با موضوع بهبود بهره برداری از منابع آب های سطحی، اظهار کرد: شرکت آب منطقه ای تهران به دنبال مدیریت منابع آب در حوضه های مهم و حیاتی استان می باشد. این مطالعات اکنون به پایان رسیده و باید با کمک سازمان های ذیربط نسبت به اجرایی شدن نتایج آن اقدام نمود.
تهرام/9977/ 699

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




02/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن