تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814718757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفره های خالی از آب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سفره های خالی از آب بوشهر - ایرنا - مسوولان بخش آب و کشاورزی استان بوشهر می گویند: برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی و چاه ها و خشکسالی های 10 سال گذشته در استان بوشهر باعث شده تا سفره های زیر زمینی از آب خالی شود و این تهدیدی جدی برای نسل آینده است.


به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی و چاه ها و خشکسالی های 10 سال گذشته باعث شده تا سفره های زیر زمینی از آب خالی شود که این تهدیدی جدی برای نسل آینده است.
شاهپور رجایی افزود: با کندشدن میزان آبدهی چاهها و اضافه برداشت های بی رویه آب در دشت های استان بوشهر، سفره های آب زیرزمینی آرام آرام خشک و چاه ها می میرند.
وی اضافه کرد: با وجود تاکیدهای فراوان اما عده ای دردشت های استان بوشهر، با نادیده انگاشتن قوانین و مقررات حفظ وصیانت ازآبهای زیرزمینی تا نابودی این سفره ها پیش رفته طوری که دشت های بوشکان، جم و ریز ممنوعه و این احتمال فراوان وجود دارد که سفره های آب زیرزمینی دردیگر دشت های استان نیز وداع زودهنگامی را با آن مناطق داشته باشند.
رجایی ادامه داد: براساس گزارش های کارشناسان این شرکت، چاه های واقع در حاشیه دشت های استان خشک شده و تا سنگ بستر و یا کاهش آبدهی پیش رفته اند که این موضوع تهدید نسل های آینده را نیز به دنبال خواهد داشت.
وی بیان کرد: دربرخی دشت های استان از جمله بوشکان، جم، تنگ ارم و دشت پلنگ میزان افت و تنزل سطح آب زیرزمینی به حدی است که بهره برداران به صورت مستمر با تعمیق و کف شکنی، گمشده خود را می جویند و غافل از این که سطح آب به سنگ بستر رسیده که این خود هشدار و خطری جدی است که باید اذهان عمومی و نیز مسوولان بیش از پیش به آن اهتمام ویژه داشته باشند.
وی ادامه داد: براساس اعلام کارشناسان در 45 درصد دشت های کشور میزان برداشت آب از منابع سطحی و زیرزمینی آنها بیش از 100درصد ظرفیت آب تجدید شونده است، این در حالی است که متوسط برداشت آب نبایستی از 40 درصد ظرفیت و پتانسیل آب تجدید شونده یک محدوده مطالعاتی و یا یک حوزه تجاوز کند.
رجایی گفت: تنها راه ارتقا و بهره وری در حد نرم های جهانی اصلاح الگوی کشت، رعایت آمایش سرزمین و برنامه ریزی صحیح مدیریت منابع است.
وی کمرنگ شدن هرکدام از راهکارهای یاد شده را مساوی با عصر ورشکستگی حیات آب دانست و اظهار کرد: احساس مسوولیت پذیری و به تعبیری و درنتیجه با اولویت قرارگرفتن مدیریت منابع آبی کشور می توان به این مشکل فائق آمد.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: با مدیریت جهادی، عزم و اراده ملی بویژه عزم و اراده بهره برداران و همراستا شدن آنها با تصمیم های کارشناسان و متخصصان فن، می توان افق درخشانی را در صنعت آب استان بوشهر تصور کرد.
رجایی با تاکید برایجاد و تقویت تشکل های آب بران افزود: با توجه به هدر رفت آب در روش آبیاری سنتی نخیلات این شیوه ها باید اصلاح شود.
وی اضافه کرد: باغ های استان بوشهربا مصرف سالانه حدود 545 میلیون مترمکعب، 70 درصد آب مصرفی بخش کشاورزی این استان را به خود اختصاص می دهند.
رجایی ادامه داد: شیوه آبیاری نخلستان های موجود در شبکه های آبیاری و زهکشی استان به صورت غرقابی، حوضچه ای و یا نواری نیماب و نخلستان های خارج از شبکه نیز به صورت تشتکی، قطره ای و جوی پشته ای آبیاری می شود که از این میان، روش حوضچه ای یا غرقابی پایین ترین راندمان آبیاری را داراست.
وی بد آبیاری کردن را مهمترین مشکل آبیاری نخیلات استان بوشهر دانست و اظهارکرد: نفوذ عمق و حجم زهکشی زیاد، تبخیر بالا، تعدادکم دوره آبیاری و درنتیجه افت کمی و کیفی محصولات مهمترین شاخصه های روش های نادرست آبیاری دراین استان است.
رجایی بیان کرد: مشکل اصلی استان بوشهر بی آبی نیست بلکه بد آبیاری کردن است که این مهم با تشکیل نهادهای مردم نهاد و تشکلهای آب بران محقق شود.
وی با اشاره به اختلاف نسبت میان میزان آب مصرفی و بهره وری گفت: کمترین نتیجه ای که از این مقایسه می توان گرفت این است که هرگاه دولت در امور تصدی گری ورود کند، نتیجه ای حاصل نخواهد شد، در صورتی که هرگاه مشارکت مستقیم خود مردم در امور باشد، کارایی، بهره وری و در نتیجه راندمان بالاتری حاصل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: هم اکنون این استان درشرایط بحرانی کم آبی قرار دارد و این وضعیت تهدیدی جدی برای بخش های شرب، کشاورزان و صنعت به شمار می رود.
رجایی افزود: 85 درصد آب حوزه آبریز استان بوشهر از استان فارس به این منطقه سرازیر می شود که آسیب پذیری مناطق پایین دست را نشان می دهد و در شورای عالی آب باید توجه جدی شود که ساخت تاسیسات و سدها در بالا دست حوزه ها را با برنامه ریزی بهتری انجام دهند.
وی یادآورشد: خشکسالی های مستمر سال های گذشته در کنار اقلیم خشک استان سبب کاهش شدید منابع آب زیرزمینی شده است که مسوولان در سطوح استانی و ملی باید برای حل مشکل آب این استان تدبیر کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر ادامه داد: در این مدت میزان آبهای سطحی این استان 54 درصد کاهش یافته است.
وی گفت: سالانه 482 میلیون متر مکعب برداشت از آب های سطحی در استان بوشهر انجام می شود و سالی 150 میلیون متر مکعب کسری مخزن است که بیش از یک متر سطح ایستایی آب را باعث شده است.
رجایی افزود: همزمان با سیطره خشکسالی چندین سیلاب مخرب نیز دراین مدت در استان بوشهر رخ داده است که این امر ضرورت ساخت سدهای مخزنی را دوچندان کرده است.
وی اضافه کرد: سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب آب در استان بوشهر مصرف می شود که از این مقدار 87درصد در بخش کشاورزی، 2 درصد صنعت و مابقی نیز در بخش آشامیدنی است.
رجایی گفت: مصرف سالانه بخش آب شرب استان بوشهر 115 میلیون متر مکعب است که 90درصد آن از استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد وارد می شود.
وی افزود: با توجه به افزایش نیاز مصرف باید سالانه 2 درصد به ظرفیت تامین آب شهری و روستایی و 5 درصد نیز به آب صنعت و کشاورزی در استان بوشهر اضافه شود که در10سال اخیر این امر محقق نشده است وبا مشکلات جدی دربخش آب اشامیدنی مواجه هستیم.
رجایی ادامه داد: خط آبرسانی از سد کوثرکه بیش از 60درصد آب مورد نیاز آشامیدن مردم استان بوشهر را از استان کهکیلویه و بویراحمد تامین می کند تا افق سال 85 پیش بینی شده بود و هیچ تدبیری نیز برای اجرای خط دوم آبرسانی از این سد به استان بوشهر تاکنون انجام نشده است.
وی گفت: با وجود مشکلات یادشده و هزینه بالای انتقال آب اما هم اینک دوبرابر استاندارد جهانی از شبکه های داخلی استان بوشهر هدر رفت آب داریم که اصلاح، نوسازی و شبکه های آبرسانی ضروری است.
رجایی افزود: در استان بوشهر چهار سد بزرگ مخزنی، پنج طرح آبرسانی و شش طرح شبکه آبیاری زهکشی تعریف شده است که تشریفات قانونی را دریافت کرده اند و اجرای آنها در گرو تامین 18هزار میلیارد ریال است.
وی گفت: براساس برنامه باید سالانه دوهزارو 500 میلیارد ریال دربخش آب استان بوشهر سرمایه گذاری شود تا وضعیت موجود بغرنج تر نشود که تامین این رقم از منابع عمومی امکان پذیر نیست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر اضافه کرد: تامین اعتبار فاینانس خارجی سد های باغان و دشت پلنگ از شورای اقتصاد در دولت یازدهم صادر شده است که به دلیل ضرورت باید در صدر لیست تامین اعتبار فاینانس ها قرار گیرد.
وی گفت: علاوه بر هشت هزارو 520 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های سد سازی، شش هزارو 759میلیارد ریال نیز برای ارجای طرح های آبی دردست مطالعه در استان بوشهر از طریق فاینانس باید تامین شود.
رجایی یادآورشد: استان بوشهر از عقب ماندگی مزمنی در بخش طرح های آبی برخوردار است طوری که دربخش سد و خطوط آبرسانی در چندین سال گذشته اقدامی نشده است.
وی گفت: 60 هزار هکتار از اراضی استان بوشهر زیر پوشش شبکه آبیاری و زهکشی قرار دارند که با توسعه سدها می توان کمک شایانی به توسعه بخش کشاورزی و اشتغال استان کرد.
رجایی ادامه داد: تامین آب آشامیدنی مطمئن استان بوشهر تا سال 1425 با میزان 145 میلیون متر مکعب از اهداف برنامه ریزی شده این شرکت است که از طریق احداث سدهای مخزنی و انتقال آب میان حوزه ای از استان های همجوار صورت می گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر افزود: سند چشم انداز 20 ساله کشور برای بهره برداری از آب های سطحی، طرح های تعادل بخشی سفره های آب های زیرزمینی را تعیین کرده است که وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو متعهد شده اند در چهار برنامه پنج ساله توسعه کشور درهر برنامه 25 درصد از این کسری را جبران کنند تا پس از20 سال این کسری ها برطرف و به تعادل برسد.
رجایی در باره سد چم شیر در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به پیشرفت 32 درصدی این طرح تاکنون اجرای فرازبند این سد که از جنس RCC و تونل انحراف آن که به قطر 12 متر و طول تقریبی 700 متر است، پایان یافته و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی گفت: از 110 هزار هکتار اراضی زیر پوشش این شبکه، 36 هزار هکتار اراضی در شهرستان های گناوه و دیلم خواهد بود که بزودی شبکه های آبیاری و زهکشی آن اجرا و این مهم نقش چشمگیری دررونق کشاورزی شمال استان به دنبال خواهد داشت.
وی همچنین به نحوه اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی این اراضی اشاره کرد و افزود: آب ورودی به استان بوشهر( شهرستان های گناوه و دیلم) با احداث یک سد انحرافی در پایین دست سد چم شیر و احداث یک تونل انتقال آب از این سد انحرافی به طول هفت کیلومتر و قطر تمام شده 6/4 متر به دشت های یادشده در استان بوشهر انتقال خواهد یافت.
رجایی با اشاره به درجه اهمیت و حیاتی بودن این طرح از مدیران و مسوولان استان بوشهر خواست با توجه ویژه به این طرح، آنرا در اولویت های مهم کاری خود قرار دهند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: با توجه به این که امسال و سال آینده هیچ مقدار آبی به ظرفیت موجود افزوده نخواهد شد با کمک و مشارکت مردم می توانیم از شرایط بحران بگذریم .
کیقباد یاکیده افزود: صرفه جویی پنج تا هفت درصدی مشترکان آب در استان بوشهر شرایط گذر از بحران را فراهم می کند.
وی اضافه کرد: هفته صرفه جویی آب فرصت خوبی است تا مشترکان دراستان بوشهر استفاده بهینه از آب را به عنوان یک فرهنگ درخانواده خود نهادینه کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: نگاه به آب به عنوان کالایی دردسترس، فراوان و ارزان باید تغییر کرده و این مایع حیاتی را کالایی پر ارزش و کمیاب تلقی کنیم که مصرف مدبرانه آن سرلوحه کا رها قرار گیرد.
یاکیده گفت: طول شبکه های توزیع آب شهرهای استان بوشهر سه هزارو200 کیلومتر است که 40درصد آن به دلیل قدمت و شرایط جغرافیایی فرسوده و نیازمند نوسازی و بازسازی است.
وی افزود: برای تحقق این مهم سالانه باید یکهزار میلیارد ریال اعتبار به شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اختصاص یابد تا امکان نوسازی 125 کیلومتر فراهم شود این درحالی است که به دلیل کمبود اعتبار در شرایط کنونی فقط امکان نوسازی سالی 25 کیلومتر وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر یادآورشد: هم اینک هدر رفت آب به دلیل شکستگی و فرسودگی خطوط و شبکه در این استان 30درصد است.
وی گفت: بیش از 90درصد آب شرب استان بوشهر از استان های همجوار تامین می شود که امکان افزایش این مقدار وجود ندارد.
یاکیده افزود: در این ارتباط ساخت تاسیسات آب شیرین کن با مشارکت بخش خصوصی یکی از راهکارهای در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر برای تامین آب شرب است.
وی اظهارکرد: تاکنون عملیات اجرایی دو کارخانه آب شیرین کن در شهرهای بوشهر و کنگان آغاز شده است و چهار واحد دیگر نیز برای مناطق شمالی و جنوبی این استان در دست مطالعه است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهرگفت: تنها راه مقابله با افزایش طولانی مدت نوبت بندی وجلوگیری ازقطعی آب د این استان تجدید نظر در نحوه مصرف و مدیریت این بخش توسط مشترکان است.
یاکیده افزود: از32 شهر زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر آب مصرفی شش شهر درشهرستان های دشتستان و جم از منابع داخلی و چاه تامین می کنند که همیشه نوبت بندی هستند.
وی اضافه کرد: از 26 شهر باقیمانده نیز شهرهای گناوه و دیلم به دلیل منابع داخلی و قرار گرفتن در ابتدای خط آبرسانی کوثر دربرخی اوقات نوبت بندی برای مشترکان اعمال می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: بوشهر به عنوان مرکز استان نیز درهمه فصول سال نوبت بندی است که شدت و ضعف و گستره اعمال نوبت بندی بستگی به میزان آب ورودی دارد.
یاکیده ادامه داد: در بقیه شهرهای استان بوشهر نیز در فصل تابستان نوبت بندی اما در زمستان توزیع آب عادی می شود.
وی گفت: هم اینک درشبانه روز300 هزار متر مکعب آب از طریق خط کوثر و منطقه کازرون استان فارس وارد استان بوشهر می شود که 30درصد این مقدار به دلیل فرسودگی شبکه هدر می رود.
یاکیده افزود: شرکت آب و فاضلاب کشور سرانه آب مصرفی را در مناطق شهری 200 لیتر برای هر نفر اعلام کرده است که با لحاظ نشدن پرت در مصرف، این میزان هم اینک دراستان بوشهر تامین شده است و درصورت مدیریت مصرف نیازی به نوبت بندی آب درشهرهای این استان نیست.
وی بااشاره به این که بیش از 90درصد آب مصرفی استان بوشهر از استان های همجوار تامین می شود گفت: افق طراحی خط آبرسانی کوثر تا سال 1385 است و برای احداث خط موازی جدید نیز شش تا هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است ضمن این که چندین سال نیز اجرای آن زمان بر است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: هفت درصد آب تولیدی دراین استان نیز به دلیل خشکسالی طولانی مدت و کاهش سفرهای آب منابع زیرزمینی سطح آب رو به کاهش است.
یاکیده ادامه داد: در وضعیت فعلی تا دو سال دیگر هیچ گونه منابع آب جدیدی برای توزیع در شبکه وجود ندارد و عبور از مشکلات نیازمند همراهی مشترکان است.
وی گفت:عملیات اجرایی ساخت دو کارخانه آب شیرین کن هر کدام با ظرفیت 10 هزار متر مکعب در روز در شهرهای بوشهر و کنگان آغاز شده است و ایجاد چهار کارخانه دیگر نیز در دست مطالعه است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: طول شبکه های توزیع آب در این استان سه هزارو 200 کیلومتر است که 40درصد آن به دلیل قدمت فرسوده است.
یاکیده گفت: سالانه باید 125 کیلومتر از شبکه توزیع آب استان بوشهر نوسازی شود که به دلیل کمبود اعتبار فقط 25کیلومتر قابل نوسازی است.
وی گفت: پارسال 200 میلیارد ریال از منابع ملی و 175 میلیارد ریال نیز از منابع استانی اعتبار به شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اختصاص یافت که برای ساخت و تجهیز مخازن ذخیره، توسعه و نوسازی شبکه و دیگر امور هزینه شد.
یاکیده افزود: آب موجود در شبکه های توزیع استان بوشهر بهداشتی و سالم است و روزانه 500 مورد کنترل توسط این شرکت و 30درصد این شمار نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی به شکل مستقل و پنهانی نمونه برداری و کنترل می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: تفکیک آب شرب و بهداشتی در حد ایده است و اجرای آن نیازمند تامین اعتبار و برنامه ریزی است.
وی گفت: شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر به تنهایی قادر به فرهنگ سازی برای مصرف صحیح آب در جامعه نیست و تحقق این مهم مستلزم همکاری بین بخشی و حمایت رسانه هاست.
نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه بوشهر گفت: ایجاد شورای عالی مدیریت آب برای برنامه ریزی جامع و نظارت کارآمد وهماهنگ میان منابع آب و جمعیت دراین استان برای مدیریت بحران کم آبی ضروری است.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: این استان به سبب نداشتن منابع تامین آب همواره با چالش کم آبی روبه رو است که با درایت وتدبیر مدیران مربوط تاکنون این مهم مدیریت شده است.
وی یادآورشد: آب درشرایط کنونی یک بحران جهانی است و باید با مدیریت دانش بنیان درحل مشکل کم آبی تدابیری اتخاذ شود.
امام جمعه بوشهر اضافه کرد: برای حل مشکل بی آبی و کم آبی استان بوشهر از دیرباز توجهی نشده است که به دلیل مشکلات ایجاد شده برای برون رفت از وضعیت موجود نیاز به عزم ملی و مدیریت جهادی دارد.
وی گفت: با توجه به اهمیت مشارکت خیران در رسیدگی به امور مختلف جامعه، لازم است نیکوکاران درتامین آب شرب، ایجاد و نوسازی شبکه های توزیع آب نیز همچون سایر بخش ها مشارکت فعال کنند.
صفایی بوشهری افزود: پیشگیری از اسراف از مهم ترین سفارش های ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی است در زمینه مدیریت صحیح مصرف یکی از شیوه های کاهش چالش های فراروی تامین و توزیع آب در استان بوشهر است.
وی با بیان این که خشکسالی درسال های اخیر به مشکل کم آبی استان بوشهر افزوده است یادآورشد: هم اینک منابع آب پایدار در این استان وجود ندارد طوریکه نبود مدیریت آبهای سطحی، استفاده غیر اصولی از آبهای زیرزمینی، کمبود بارش و نزولات آسمانی‏ استان را دچار بحران بی آبی کرده است.
امام جمعه بوشهراظهارکرد: با وجود اهمیت آب در حیات چرخه طبیعت ارزان ترین کالا امروز درکشور آب شرب است اما این امر نباید زمینه استفاده بیش ازحد نیاز از آب را در بین مشترکان فراهم کند.
وی بااشاره به نزول باران به صورت سیلابی در استان بوشهر گفت: باید با ایجاد سدهای مخزنی افزون بر ذخیره آب مورد نیاز امکان تقویت سفرهای زیرزمینی را نیز فراهم کرد.
صفایی بوشهری گفت: ایجاد تاسیسات آب شیرین کن با توجه به وجود ساحل بیکران دراستان بوشهر ازدیگر راهکارهای حل مشکلات کم آبی در این استان است.
امام جمعه بوشهر افزود: مشارکت و تعامل بین بخشی دستگاه های اجرایی با متولیان امور آب و فاضلاب نیز از دیگر ضرورت ها برای رفع بحران کم آبی در این استان است. ک/4
628/539 /675

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




02/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن