تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818777014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه کاهش مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرواگیر در اراک کلید خورد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک برنامه کاهش مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرواگیر در اراک کلید خورد اراک - ایرنا - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت:برنامه کاهش مرگ و میر ناشی از هفت بیماری غیرواگیر در اراک به عنوان الگوی کنترلی این بیماری ها کلید خورد.


دکتر ˈحسن طاهراحمدیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان هفت عامل خطر شامل چاقی، کم تحرکی، مصرف مواد دخانی دیابت، چربی خون بالا، الگوی تغذیه ناسالم و فشار خون بالا علت نیمی از مرگ های کشور است که این مهم ضرورت پیشگیری و فرهنگ سازی را دو چندان کرده است.
وی بیان کرد: اجرای برنامه نهضت اطلاع رسانی تغذیه سالم و الگوی زیست صحیح در سایه خودمراقبتی می تواند تا 80 درصد خطر پذیری ( ریسک ) ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و 40 درصد سرطان ها را کم کند و این مساله به مفهوم حفظ امید به زندگی و عمر مفید مردم به عنوان سرمایه اصلی کشور و همچنین مدیریت منابع مالی سربار ناشی از بیماری ها و سوق دادن آن برای تقویت زیرساختهای بهداشتی و درمانی است.
وی خاطرنشان کرد: برنامه کاهش مرگ ناشی از بیماری های غیرواگیر اراک در قالب بسته های خدمت مشارکتی با طیف های جمعیتی محله ای با جمعیت هدف یکصد هزار نفر در نواحی حاشیه ای و محروم اراک انجام می شود.
دکتر طاهراحمدی ادامه داد: در این طرح تیم های کنترل بیماری و گروه های آموزش و اطلاعات با رصد و غربالگری هفت عامل خطر بیماریها و شناسایی موارد ابتلا برای افراد مشمول، پرونده سلامت تشکیل داده و به ازای هر دو هزار و 500 نفر جمعیت مناطق مشمول، یک پزشک بر پیگیری امور درمانی و مراقبتی آنان فعالیت دارد.
وی اعلام کرد: بخشی از این برنامه بر رصد ریزمغذی ها و کمبود آنها با عامل بیماری زایی تمرکز دارد که در این راستا نیز طرح آهن یاری کودکان و مادران باردار و جبران کمبود 90 درصدی ویتامین دی در سطح مدارس و مراکز بهداشتی مناطق حاشیه ای اراک دنبال می شود.
بر اساس نظام گزارش دهی مرگ استان مرکزی در سال 90 از مجموع هفت هزار و 500 مورد مرگ ثبت شده ، 701 مورد ناشی از فشار خون و بیماری های کلیوی، یکهزار و 700 مورد ناشی از سکته های مغزی و قلبی، 210 مورد ناشی از سایر علل بیماری های قلبی بوده و عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقی در مجموع 35 درصد کل مرگ های تایید شده را در این استان شامل شده است.
هم اینک 14 درصد مردم استان مرکزی مبتلا به عارضه فشار خون بالا، هفت و هشت دهم درصد دیابت، 58 درصد چاقی و اضافه وزن، بیش از 35 درصد به چربی خون بالا دچار هستند.
بر اساس سبد مطلوب تغذیه هر نفر در روز به 440گرم نان و غلات نیاز دارد در حالی که این شاخص برای استان مرکزی بیشتر از استاندارد اعلام شده است.
میزان نیاز روزانه بدن به گروه حبوبات در روز برای هر فرد 26گرم است اما در استان مرکزی میانگین مصرف این ماده غذایی روزانه 20گرم برآورد شده است.
استفاده از میوه و سبزیها در رژیم غذایی باید روزانه برای میوه حداقل دو واحد و در گروه سبزی ها 350گرم در روزباشد که در استان مرکزی فاصله زیادی در این شاخص وجود دارد.
میزان مصرف مطلوب مواد لبنی در سبد غذایی روزانه 225 تا 240گرم است و در این گروه خوراکی میزان مصرف مردم استان مرکزی روزانه 127گرم است .
این درحالی است که مصرف بیش از حد دو گروه چربی و روغن ها و قندها همراه با کم تحرکی از فاکتورهای خطر جدی در سلامت است که در استان مرکزی هر دو گروه غذایی بیش از حد تعیین شده است .
میزان مطلوب مصرف گروه چربی و روغن برای هر فرد در روز 35تا40گرم است درحالی که در استان مرکزی 44گرم در روز استفاده می شود.
در ترکیب روغن ها و چربی ها در استان 39گرم روغن های اشباع وجود دارد و مصرف آن عاملی در افزایش فشار خون و بالا رفتن خطر پذیری بیماری ها است.
میزان استفاده از مواد قندی نیز در شاخص مطلوب سبد غذایی روزانه 40تا50گرم است و در استان مرکزی هر فرد روزانه 65گرم مواد قندی مصرف می کند.ک/3
560/559

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




02/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن