تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از كسانى مباش كه بى‏عمل، به آخرت اميد دارند... از گناه باز مى‏دارند، اما خود باز ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803280395




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پولهای به تاراج رفته/ رهاورد سدهای بدون مطالعه درکهگیلویه وبویراحمد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بماند- پولهای به تاراج رفته/ رهاورد سدهای بدون مطالعه درکهگیلویه وبویراحمد یاسوج - ایرنا- موضوع احداث سدهای خاکی و مخزنی در کهگیلویه وبویراحمد که زمانی مسوولان وقت را به وجد می آورد اکنون به جای ذخیره آب تنها به خیالی می ماند و پولهای به تاراج رفته بیت المال را یادْآوری می کند.


بالاترین مدیر بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از احداث سدهای غیرضرور و بدون کار کارشناسی در این استان خبر می دهد.
این مسوول مدعی است که بیش از 90درصد سدهای موجود و رها شده در نقاط مختلف این استان بدون مطالعه و کارکارشناسی بوده اند.
وقتی سخن از مجموع اعتبارات هزینه شده برای این سدهای مطالعه نشده به میان می اید این مدیر سکوت می کند .
یکی از ایرادها و اشکالات اساسی در اجرای سدهای خاکی این استان به گفته کارشناسان بخش کشاورزی ضعف دانش و توان فنی مشاوران بوده است.
کارشناسان می گویند میلیارد ها ریال پول بی زبان مردم محروم استان برای مطالعه یک سد به مشاور پرداخت شده ولی پس از سالها و با کارکارشناسی مجدد مشخص شده که این طرح هیچ گونه توجیه فنی و اقتصادی نداشته است.
جعفرگوهرگانی مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد آخر لب به سخن می گشایدو از یک نمونه هزینه میلیاردی بدون مطالعه برای احداث سد خاکی می گوید.
وی هزینه 50 میلیارد ریالی دراجرای سد خاکی ایل آباد بخش ممبی شهرستان بهمئی را نمونه بارزی از بی توجهی و نبود نظارت مسوولان وقت و نیز نداشتن مطالعات دقیق وکارشناسی در این راستا عنوان کرد.
گوهرگانی ابراز داشت: مشاور در مطالعات اولیه این طرح میزان اراضی زیر آبیاری در زیر دست این سد را 280 هکتار اعلام کرده بود و مسوولان و ناظران وقت نیز با بی ملاحظگی محض این میزان را تایید و مشاور نیز هزینه های هنگفتی را برای اجرای مطالعه سد دریافت کرده است.
وی تصریح کرد : با بررسی های انجام شده مشخص شد میزان اراضی موجود در منطقه و تحت ابیاری این سد در زیر دست به حدود 30 هکتار هم نمی رسد.
گوهرگانی افزود: هم اکنون مشاور طرح نیز برای توجیه کار خود و فرار از مشکلات ادعا می کند که میزان 200 تا 300 هکتار اراضی را در بالا دست سد نیز پیش بینی کرده است.
وی افزود: این در حالی است که هیچ گونه زیرساخت مناسبی از جمله تامین برق در این منطقه فراهم نیست و برق مورد نیاز این سد هم اکنون بیش از چهار مگاوات پیش بینی شده که با برآورد انجام شده هزینه تامین برق این سد حداقل دو برابر هزینه های اجرای خود سد است.
حکایت تلخ سد خاکی آبلش ایدنک در شهرستان لنده نمونه دیگری از بی تدبیری مسوولان و مجریان سابق در این زمینه است .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنده میزان پیشرفت فیزیکی این سد را در حالی بیش از 95درصد اعلام می کند که هنوز سد فاقد ایستگاه پمپاژ و تامین برق است.
گوهرگانی می گوید: بر اساس برآوردهای انجام شده هزینه تامین آب هر هکتار اراضی با احداث سد خاکی در این استان افزون بر 600 میلیون ریال است .
هم اکنون بیش از 38 سد خاکی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیمه فعال رها شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه موضوع مطالعات و اجرای سدهای مخزنی نیز وضعیت مشابه سدهای خاکی در استان است، خواستار ساماندهی و بازنگری طرحهای مطالعاتی در ااحداث سدهای موجود شد.
به عقیده وی باید درباره مطالعات و براورد میزان خسارات دقیق در زمینه اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و میزان تخصیص آب برای استان از مشاور و مجریان سد تنگ سرخ یاسوج و سد خرسان 3 در منطقه سادات محمودی پاتاوه تحقیق کرد..
گوهرگانی با بیان اینکه از مجموع 300 هزار هکتار اراضی قابل توسعه کشاورزی این استان تنها 90 تا 100 هزار هکتار از آن تامین آب شده است، موضوع تخصیص آب از سدهای مخزنی در این استان را نیز یکی از دغدغه های اساسی برای رونق این بخش عنوان کرد.
وی بیان کرد: این در حالی است که راندمان آبیاری در برخی از این اراضی نیز کمتر از30 درصد است.
گوهرگانی افزود: در صورت تخصیص آب مورد نیاز برای توسعه این اراضی راندمان تولید ، ارتقا کیفیت و بهبود فضای کسب و کار دربخش کشاورزی استان بشدت افزایش می یابد.
گوهرگانی با اشاره به مشکلات تامین آب اراضی کشاورزی و دشت های وسیع این استان با وجود دارا بودن بیش از 11.5میلیارد مترمکعب آب های سطحی ، اظهار کرد: تخصیص و تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی از سدهای موجود در استان یکی از اولویت های اساسی سازمان جهاد کشاورزی این استان در سال های آینده است.
گوهرگانی ابراز داشت: هم اکنون بیش از 700 لیتر در ثانیه آب از چاه های موجود در دشت های امام زاده جعفر گچساران برداشت می شود در حالی که سد کوثر با ذخیره بیش از 500 میلیون متر مکعب در 35 کیلومتری این شهرستان واقع شده است.
566/7530

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




02/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن