تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802146919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قوه قضاییه مظهر اجرای عدالت و قانون است/ تلاش‌ دستگاه قضا در راستای تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد
قوه قضاییه مظهر اجرای عدالت و قانون است/ تلاش‌ دستگاه قضا در راستای تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری
معاون اول قوه قضائیه درخواست مردم از دستگاه قضا را اجرای عدالت و قانون دانست و گفت: خواست و احساس مردم این است که دستگاه قضایی کشور مظهر اجرای عدالت و قانون باشد تا از این طریق در کشور عدالت اجرا شود.


 به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ مهم‌ترین وظایف و ماموریت‌های قوه قضائیه شب گذشته (یکم تیرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهم‌ترین اهداف و وظایف قوه‌قضائیه چیست؛ گفت: ابتدا ایام قوه قضائیه را به مناسبت شهادت دکتر بهشتی گرامی می‌داریم.
 
وی با اشاره به اینکه دکتر بهشتی معمار دستگاه قضایی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بود، افزود: ایشان به گردن قوه قضائیه و بر نظام اسلامی حق دارند.

 
* قوه قضائیه در نظام جمهوری اسلامی ایران مستقل است
 
معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه قوه قضائیه در نظام جمهوری اسلامی ایران قوه مستقل است، ادامه داد: علاوه بر اینکه قوه قضائیه مستقل است قاضی هم در آن مستقل عمل می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه قاضی بدون نفوذ احدی فقط بر سر بالای خود خدا را می‌بیند، افزود: آنچه که پیش روی قاضی است قانون به حساب می‌‌آید.
 
حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه کار قوه قضائیه سخت و بسیار حرفه‌ای است، ادامه داد: یکی از وظایف دستگاه قضایی قضاوت است و دیگری نظارت که توسط سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری بر همه دستگاه های اداری در کشور اعمال می‌شود.
 
معاون اول قوه قضائیه کار دستگاه قضایی را یکی از سخت‌ترین کارها دانست و عنوان کرد: تشخیص و تصمیم‌گیری در خصوص موضوعی برای قاضی بسیار سخت است.
 
* قضاوت و نظارت کار قوه قضائیه است
 
وی از همه قاضیان متدین، پرتلاش و پرکار سراسر کشور به دلیل رسیدگی به پرونده‌ها قدردانی کرد و گفت: در کنار قضاوت نظارت هم به قوه قضائیه سپرده شده است.
 
حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه یکی از جلوه‌های ضمانت اجرایی قانون در خود دستگاه قضایی است، خاطرنشان کرد: اگر برخلاف قانون کاری در دستگاه‌های اجرایی و اداری انجام شود به آن رسیدگی می‌شود.
 
معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه در گزینش، آموزش، استخدام، مالیات، شهرداری و هیئت تخلفات اداری رسیدگی‌های لازم صورت می‌گیرد، اظهار داشت: همه دستگاه‌های کشور موظف به اجرای عدالت هستند.
 
* بهترین جلوه اجرای عدالت قانون است
 
وی بهترین جلوه عدالت را در اجرای قانون دانست و گفت: بهترین ملاک برای اجرای عدالت قانون است.
 
حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت در هر رده‌ای در دستگاه قضایی انجام می‌شود، ادامه داد: تصمیمات برخلاف حق و قانون در دولت و دستگاه اجرایی نباید صورت گیرد، پس باید گفت همگان موظف به اجرای قانون هستند.
 
معاون اول قوه قضائیه ضمانت بر اجرای قانون و تضمین حقوقی آن را در قانون اساسی در قوه قضائیه دانست و خاطرنشان کرد: ساز و کارهای متناسب بر ضمانت اجرایی قانون در قوه قضائیه در نظر گرفته شده است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهم‌ترین مطالبات مردم از قوه قضائیه چیست، گفت: خواسته مردم از قوه قضائیه آن است که دستگاه قضایی همچون یک پدری مهربان عمل کند، به گونه‌ای که ملجا و پناهگاه باشد.
 
* دستگاه قضایی ملجا و پناهگاه مردم است
 
حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه هر کسی که در هر گوشه و کنار کشور مورد ظلم و ستم قرار بگیرد آن فرد می‌تواند به دستگاه قضایی مراجعه کند، افزود: دستگاه قضایی ملجا و پناهگاهی است که حق آن فرد را باز خواهد ستاند.
 
معاون اول قوه قضائیه با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی مظهر اجرای قانون و عدالت است، عنوان کرد: باید عدالت را در همه حوزه‌ها اجرایی کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه اجرای عادلانه قانون و رسیدگی به فصل خصومت‌ها باید به صورت دقیق و براساس خواسته مردم از دستگاه قضایی صورت گیرد، ادامه داد: توقع مردم از دستگاه قضایی این است که این دستگاه به صورت صریح، دقیق و عادلانه به خصومت‌ها و دعاوی رسیدگی کند و حق را به صاحب حق بازگرداند.
 
حجت الاسلام رئیسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای اجرای سیاست‌های قوه قضائیه با ساز و کارهای شفاف دارید، ادامه داد: فرمایش مقام معظم رهبری چراغ راه همه دستگاه‌ها است و هرساله روح جدیدی در کالبد دستگاه قضایی کشور می‌تابند.
 
معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه نورانیت کلام مقام معظم رهبری و خواسته ایشان خواسته مردم از دستگاه قضایی است که به دل می‌نشیند، گفت: باید در جهت فرمایشات ایشان تلاش مضاعفی را انجام دهیم.
 
وی با اشاره به اینکه ان‌شاءالله ظرف چند روز و چندماه آینده دور بعدی مدیریت آیت الله آملی لاریجانی به فرمایش مقام معظم رهبری آغاز خواهد شد، افزود: آیت الله آملی لاریجانی گزارشی از عملکردهای قوه قضائیه را به محضر مقام معظم رهبری اعلام کردند.
 
حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه بر روی اولویت‌های قوه قضائیه اقدامات کارشناسانه بسیار زیادی انجام شده است، ادامه داد: بنده عضو کوچکی از خانواده بزرگ دستگاه قضایی هستم.
 
معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری کارشناسانه و بسیار مهم بودند، افزود: سیاست‌هایی از سوی مقام معظم رهبری به دستگاه قضایی ابلاغ شده است که این سیاست‌ها باید عملیاتی و اجرایی شوند.
 
وی با اشاره به ساز و کارهای اجرای سیاست‌های مصوب افزود: کارشناسان و وکلا دو بخش مهمی هستند که با دستگاه قضایی در ارتباطند.
 
حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه قضاوت کارشناسی خوب و دقیق به قضاوت عادلانه کمک شایانی می‌کند، ادامه داد: وکالت  ریشه فقهی دارد.
 
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه وکیل کمک بسیار خوبی برای اصحاب دعوا می‌تواند به حساب بیاید، خاطرنشان کرد: اگر در جریان کارشناسی با وکالت ناسالمی روبرو شدیم، باید بدانیم که تهدید جدی برای قضاوت و دادرسی عادلانه به وجود خواهد آمد.
 
وی کوتاه کردن زمان دادرسی با رفع اطاله دادرسی را از موارد مهم سیاست‌های ابلاغی به دستگاه قضایی ذکر کرد و اظهار داشت: همه بخش ‌ها در اختیار قوه قضائیه نیستند، پس مجلس در بخش قانون‌گذاری و دولت در بخش نیروی انسانی امکانات و بودجه باید کمک کند.
 
حجت الاسلام رئیسی سیاست‌های ابلاغ شده را نیازمند ساز و کارهایی دانست و گفت: دستگاه قضایی زمینه‌های اجرای این سیاست‌ها را فراهم کرده است، اما باید گفت که تمام بخش‌ها طبیعتا در اختیار این قوه نیست.
 
معاون اول قوه قضائیه اظهار داشت: این ساز و کارهای لازم برای اجرای سیاست‌های مصوبه ابلاغیه رهبری به صورت جامع در دوره جدید از مدیریت قوه قضائیه اجرایی خواهد شد.
 
وی با اشاره به نظارت بر عملکرد قضات و مدیران گفت: این مسئله دومین اولویت ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری است.
 
حجت الاسلام رئیسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی برای نظارت بر عملکرد قضات و مدیران دارید، گفت: در دستگاه قضایی بر آراء و تصمیمات نظارت‌های لازم صورت می‌گیرد، به گونه‌ای که اگر کسی شکایت و تخلفی داشته باشد، می‌تواند به دادسرای انتظامی قضات مراجعه کند.
 
معاون اول قوه قضائیه بخش‌های مختلف نظارتی بر قوه قضائیه را شامل دیوان عالی، دادسرای انتظامی قضات، حفاظت اطلاعات دانست و خاطرنشان کرد: در کنار نظارت و همه این اقدامات گزارش‌هایی به ریاست و مسئولان عالی قوه قضائیه می‌رسد که در گوشه و کنار به دلیل برخی از ارتباطات ناسالمی که وجود دارد متاسفانه گاهی شاهد برخی از تخلفات هستیم.
 
*  تسریع در اجرای احکام اولویت دیگر قوه قضائیه است
 
وی لزوم تسریع در اجرای احکام را اولویت دیگر قوه قضائیه دانست و عنوان کرد: اثر یک حکم در اجرای سریع و دقیق آن اجرا می شود و اگر تاخیر صورت گیرد آثار تمامی رسیدگی‌ها از بین خواهد رفت، بنابراین در رابطه با اجرای احکامی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بود، در دستگاه قضایی چندبار این موضوع مطرح و بازرسی‌ها حتی به صورت ویژه و پنهانی انجام شده است.


این خبر در حال تکمیل است ...

انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن