تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818781474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آتشی که همه را خواهد سوزاند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آتشی که همه را خواهد سوزاند سمنان - ایرنا - کافی است صفحات حوادث روزنامه ها را ورق بزنید، این صفحات پر است از حوادث تلخ و هولناکی که به دلیل اعتیاد به مواد مخدر اتفاق افتاده اند، آتش زدن همسر، خفه کردن مادر، به قتل رساندن همسایه، تصادف به دلیل اختلال حواس ناشی از مصرف مواد مخدر و ...


همین چند وقت پیش بود که خبری از به آتش کشیدن مادر یک پسر پنج ساله شاهرودی توسط همسر معتادش منتشر شد یا عمه ای که به همراه فرزند خردسال خود به خاطر مبلغ ناچیزی پول، توسط برادرزاده معتادش به قتل رسید.
اگر تا پیش از این در قالب این شعار که ˈمعتاد مجرم نیست، بیمار استˈ از معتادان حمایت روحی روانی می شد، امروز باید به شدت هر چه تمامتر با این معضل برخورد شود و گر نه آتش آن دامن همه ما را خواهد گرفت.
به قول سعدی ˈتو آتش به نی در زن و در گذر که در بیشه نه خشک ماند نه ترˈ
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، سالانه چهار میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری های ناشی از استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند، به عبارتی هر هفت ثانیه یک مورد مرگ ناشی از مصرف دخانیات در جهان اتفاق می افتد و چنانچه اقدامی در جهت پیشگری از مصرف دخانیات و کنترل آن صورت نپذیرد طی 10 تا 15 سال آینده این آمار به میزان 10 میلیون مورد مرگ و میر در سال افزایش می یابد که 70 درصد آن در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد.
گزارش های ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز نشان می دهد حدود یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارند و به طور متوسط 12 نفر روزانه بر اثر مصرف مواد مخدر می میرند.
همچنین به طور متوسط شش هزار نفر به جرم مواد مخدر در کشور زندانی هستند.
ˈمرضیه . قˈ با داشتن یک فرزند 10 ساله در راهروهای دادگاه قدم می زند و منتظر دریافت حکم طلاقش است، وی اتفاقات هولناکی را از زندگی با فرد معتاد تعریف می کند که باور کردنش مشکل است.
مرضیه می گوید: همسرم در ابتدا معتاد نبود اما پس از به دنیا آمدن فرزندمان و کمتر شدن توجه من به وی، ارتباط او با دوستانش بیشتر و بیشتر شد.
وی گفت: از ابتدا سیگار و قلیان را به خانه آورد، بعد وسایل استعمال تریاک و ... و کار به جایی رسیده بود که جلوی فرزندمان نیز مواد مصرف می کرد و دوستانش را نیز برای مصرف مواد به خانه می آورد و از من نیز می خواست مواد مصرف کنم.
وی با بیان اینکه در خانه به دلیل وجود دوستان معتاد همسرش، احساس امنیت نمی کرده است، افزود: همسرم از وقتی به شیشه معتاد شد، شکش نیز به من اضافه شد.
این زن جوان گفت: همسرم حرف های عجیب می زد و تصور می کرد وقتی در خانه نیست من با مردهای دیگر در ارتباط هستم و به همین دلیل مدام با هم دعوا داشتیم و فرزندم نیز بدخلق و عصبی شده است.
او معتقد است: مصرف مواد مخدر همسرش اگر چه به او و همسرش به طور مستقیم ضربه زده است، اما از لحاظ روحی و روانی خانواده هایشان را نیز درگیر کرده است و فرزندشان نیز نمی تواند آن طور که شایسته اش است رشد اجتماعی داشته باشد.
ˈمریم . اˈ به دلیل تهاجم یک جوان معتاد در بیمارستان بستری است، او به شدت ترسیده و نگران است؛ ضارب یا آشنایان ضارب دوباره به او یا خانواده اش حمله کنند.
او می گوید: آن جوان معتاد برای به دست آوردن پول از کیفم به من حمله کرد، فرصت دفاع نداد و با ضربات چاقو مجروحم کرد.
وی با بیان اینکه فرد ضارب دستگیر شده و تاکنون برای زنان و دختران زیادی به بهانه دریافت پول، مزاحمت ایجاد کرده، گفت: مشخص شده که وی معتاد به مصرف شیشه است و برای تامین مخارج مواد مخدر از زنان اخاذی می کرده است.
او افزود: این فرد به دلیل توهم ناشی از مصرف شیشه اصلا به خاطر نمی آورد که به من چاقو زده است.
مادر مریم نیز بسیار نگران است و می گوید: معتادان امروزی به دلیل فقر و بیکاری و طرد شدن از خانواده هایشان و همچنین مصرف مواد توهم زا، بسیار خطرناک شده اند و دیگر احساس امنیت نمی کنم.
مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به مهمترین علل گرایش به دخانیات اظهار داشت: مورد توجه بودن، مستقل شدن، اجتماعی شدن، پذیرفته شدن توسط همسالان، الگو گرفتن از هنرپیشه ها و باورهای غلط در مورد تاثیر مثبت سیگار از جمله دلایل روی آوردن جوانان است.
ˈفرجاد باطبیˈ با انتقاد از عرضه روز افزون مواد دخانی (قلیان) در اماکن تفریحی و قهوه خانه ها، گفت: وجود تنش ها و ناهنجاری های خانوادگی، کاهش قبح مصرف دخانیات، نداشتن مهارت های زندگی برای مقابله با استرس ها و نداشتن اعتماد به نفس کافی، به افزایش گرایش به مواد مخدر دامن می زند.
وی با اشاره به اینکه سوختن سیگار موجب پدید آمدن چهار هزار ماده سمی و 40 ماده سرطان زا می شود، افزود: شواهد علمی نشان می دهد که مصرف مواد دخانی به هر شکلی مضر بوده و باعث مرگ و میر و ناتوانی می شود.
وی گفت: استعمال دخانیات عامل بروز 90درصد سرطان های ریه، 80 درصد برونشیت مزمن و 25 درصد بیماری های ریوی است.
وی مهم ترین عوارض استعمال دخانیات را بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، عوارض پوستی و عوارض بارداری اعلام کرد و افزود: خانواده ها می توانند نقش مهمی از پیشگیری گرایش جوانان به مواد مخدر و دخانی داشته باشند.
باطبی از جمله راهکارهای پیشگیری از اعتیاد را مصرف نکردن مواد دخانی در مکان های عمومی دانست و گفت: مراجعه به کلینیک های مشاوره نیز می تواند نقش موثری در ترک سیگار و مواد مخدر داشته باشد.
مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان به خانواده ها توصیه کرد: اعتماد به نفس فرزندان خود را تقویت کرده و مانع بروز افسردگی و کم رویی در آنها شوند.
وی با تاکید بر اینکه فرزندان باید قبل از رسیدن به سنین بحرانی نسبت به مضرات و عواقب مصرف سیگار آشنا شوند، گفت: توجه به دوستان و نحوه گذران اوقات فراغت و تقویت قدرت ˈنه گفتنˈ در فرزندان بسیار مهم است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان نیز از بی اطلاعی 55 درصد والدین از اعتیاد فرزندان خود خبر داد و گفت: این والدین پس از پنج سال از اعتیاد فرزندان خود مطلع می شوند.
ˈحمیدرضا محمدیانˈ افزود: برابر آمارهای ارائه شده، 14 درصد معتادان در سنین 15 تا 19 سال قرار دارند.
وی با بیان اینکه 56 درصد از دانشجویان و 55 تا 57 درصد دانش آموزان اطلاعات کافی از مواد مخدر و معضل اعتیاد ندارند گفت: بر اساس طرح شیوع شناسی، 58 درصد از معتادین زیر 35 سال سن دارند.
محمدیان بر ترویج فرهنگ پیشگیری و مقابله با اعتیاد تاکید کرد و گفت: مقابله با اعتیاد نیازمند مبارزه ای جدی، هدفمند و عزم ملی با مشارکت قشرهای جامعه است.
وی با تاکید بر اینکه 63 درصد معتادان متاهل هستند این مساله را یک زنگ خطر دانست و گفت: اعتیاد یک آسیب اجتماعی است.
محمدیان، ایجاد بحران هویت، سست کردن عزم و اراده مردم و نیز ارزش های جامعه را از آثار سوء مواد مخدر و اعتیاد برشمرد و گفت: مقابله با مواد مخدر در ایران تاکنون سه هزار و 700 نفر شهید و 12 هزار جانباز داشته است که این نشان از عزم نظام در مقابله با این بلای خانمانسوز است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان گفت: برابر آمارهای موجود یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم شش میلیون نفر از افراد جامعه در معرض آسیب اجتماعی مواد مخدر هستند.
وی گفت: سمنان در بحث اعتیاد و مواد مخدر بر اساس طرح شیوع شناسی از استان های پاک تلقی می شود و در رده بیست و هفتم استان ها قرار دارد.
محمدیان توسعه آموزش های مرتبط با پیشگیری و مبارزه با اعتیاد را از برنامه های این استان برشمرد و گفت: در سال گذشته بیش از 369 هزار نفر از قشرهای مردم استان سمنان در خصوص مسایل پیشگیری و آشنایی با اثرات سوء مصرف مواد مخدر آموزش دیده اند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان گفت: بیش از 28 درصد از معتادان، منزل دوست را اولین مکان تجربه مواد مخدر بیان کردند و بیش از 22 درصد نیز منزل خود و بقیه اماکن مخروبه و پارک را اعلام کردند.
پنجم تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است اما آنچه نگران کننده است پایین آمدن سن اعتیاد در جامعه و افزایش مواد مخدر صنعتی است. ک/4
7342/599/508

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




02/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن