تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819282518




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشست علمي قانون نويسي در قم برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ تير ۱۳۹۳ (۱۴:۲۵ب.ظ)
نشست علمي قانون نويسي در قم برگزار شد نشست علمي قانون نويسي به همت مرکز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي ومعاونت قوانين ( اداره کل قوانين) مجلس شوراي اسلامي با حضور همکاران علمي و کارشناسان مرکز در شهر مقدس قم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري موج، در اين نشست ابوالفضل الموتيان مدير کل اداره قوانين مجلس شوراي اسلامي و دکتر بهزاد پورسيد مدير دفتر حقوقي پژوهشکدۀ حقوق خصوصي پژوهشگاه قوه قضائيه، مباحثي را پيرامون شيوه هاي قانون نويسي ارائه دادند.
بر اساس اين گزارش، مدير کل اداره قوانين مجلس شوراي اسلامي در ابتداي اين نشست گفت: هر چند در ابتداي انقلاب اسلامي در قانون اساسي مصوب شده است که شوراي نگهبان کار مطابقت قوانين با شرع مقدس را برعهده داشته باشد ولي با تاسيس مرکز تحقيقات اسلامي مجلس اين حلقه مفقوده تکميل شد.
الموتيان اظهار داشت: اصل چهارم قانون اساسي بيش از موضوع مغايريت يا عدم مغايرت قوانين از ما انتظار دارد و امروز مرکز تحقيقات اسلامي مجلس بعد از بررسي عميق وفرآيند کارشناسي هاي دقيق اين رسالت مهم را برعهده دارد.
وي همچنين با ذکر توضيحاتي پيرامون ساختار و ارکان شکلي قانون شامل عناوين و متن، تبصره، جزء و بند در فرآيند تدوين و تصويب قوانين، ادبيات، نگارش و رسم الخط در قانون ارائه داد.
استاد الموتيان با ذکر اين مطلب که ادبيات قوانين نبايد عاميانه باشد، گفت: ادبيات در قوانين بايد شفاف، واضح، مودبانه و عبارت آن نيز بايد آمرانه و قاطع باشد و از به کار بردن کلمات غيرمصطلح و غير رايج خودداري شود.
دکتر بهزاد پورسيد مدير دفتر حقوقي پژوهشکدۀ حقوق خصوصي پژوهشگاه قوه قضائيه با اشاره به اينکه بايد از ظرفيت هاي فقه در خلق قاعده هاي حقوقي استفاده کنيم، گفت: بايد از ظرفيت بالاي فقه در امر قانونگذاري به صورت مطلوب استفاده شود.
وي همچنين مطالبي پيرامون نظارت و تنقيح قانون، چالش هاي نظام قانونگذاري، کارکردهاي قانوني، تنوع قانون از منظر کارکردي، عناصر قانون، الزامات قانوني، مراحل قانونگذاري شامل تصويب، امضاء و انتشار قانون و لوازم ضمانت اجراء را بيان کرد.
شايان ذکر است: گواهينامه شرکت در اين دوره از طرف اداره کل قوانين مجلس شوراي اسلامي و مرکز تحقيقات اسلامي مجلس به شرکت کننده گان ارائه مي گردد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن