تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى‏انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817257497




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محدوديت اعتبارات؛ بلاي جان انرژي هاي تجديدپذير


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ تير ۱۳۹۳ (۱۲:۲۷ب.ظ)
در موج بررسي شد؛ محدوديت اعتبارات؛ بلاي جان انرژي هاي تجديدپذير گروه انرژي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، تامين انرژي يکي از بزرگترين دغدغه هاي جهان در قرن بيست و يکم است. قرني که به گفته کارشناسان به جز کمبود و رنج براي جهانيان چيزي به ارمغان ندارد. کمبود آب و غذا در نقاط مختلف جهان، کاهش ذخاير نفت و گاز دنيا در برابر افزايش قريب الوقوع جمعيت و نياز روز افزون جهان به انرژي تنها گوشه کوچکي از مشکلات قرن 21 است.
در بين تمام کمبودها و نيازهاي فعلي جهان در اين قرن، شايد نياز به انرژي خودنمايي بيشتري داشته باشد زيرا براي توليد به انرژي نياز است و اگر انرژي نباشد عملا چيزي در کشورها توليد نخواهد شد که نگران کم و زياد شدن آن و اثرگذاري اش در اقتصاد جهاني باشيم.
سال هاست که استفاده از انرژي هاي نو و تجديد پذير براي تامين بخشي از نياز جهان به انرژي مورد توجه قرار گرفته است و در بسياري از کشورهاي توسعه يافته، ديگر سوخت هاي فسيلي درصد زيادي از سبد انرژي مصرفي آن کشورها را به خود اختصاص نمي دهند.
شايد بتوان آمريکا و آلمان را در استفاده از انرژي هاي نو و تجديد پذير دو کشور پيشرو معرفي کرد زيرا از تمام امکانات و پتانسيل هاي انرژي خود به نحو مناسبي بهره مي برند. اما ايران به عنوان کشوري که بيشترين ذخاير انرژي فسيلي را در خود جاي داده است، بسيار دير به فکر استفاده از باد و خورشيد و ساير انرژي هاي تجديدپذير افتاده است که همه ان ها را با توجه به اقليم خود به وفور در اختيار دارد.
در سال هاي اخير حرکت هاي مناسبي براي بهره مندي کشور از انرژي هاي نو آغاز شد، اما کندي اين حرکت و توسعه نيافتن آن به کل کشور، عملا هيچ تغييري در سبد انرژي کشور ايجاد نکرده است. يکي از مشکلاتي که جلوي توسعه انرژي هاي نو در ايران را گرفته است تعدد نهاد هاي تصميم گيرنده است که به همت مسئولان دولتي سال هاي گذشته تعداد آن قابل شمارش نيست.بحث انرژي هاي تجديد پذير شباهت زيادي با بحث ترويج در بخش کشاورزي دارد که با وجود تخصصي بودن، همه ادعاي انجام اين کار را در مجموعه اي غير تخصصي دارند.
احمد کاوياني يکي از فعالان حاضر در بخش انرژي هاي تجديد پذير که بيشتر در بخش انرژي بادي فعاليت مي کند، ضمن بر شمردن مشکلات فراوان فعالان بخش انرژي هاي نو و سازندگان تجهيزات مصرفي در اين بخش؛ به خبرنگار خبر گزاري موج مي گويد: مهمترين چالش فعلي ما، نبود بازار است يعني سرمايه گذاري به بخش انرژي وارد نمي شود که بخواهد تجهيزات و خدمات دريافت کند.
وي ضمن اشاره به اين مطلب که از زمان ورود چيت چيان به وزارت نيرو، رويکرد متوليان اين وزارت خانه بهتر شده است، اضافه مي کند: متاسفانه در سال هاي گذشته ضرر هاي بسياري در بخش انرژي هاي نو کرده ايم اما نمي خواهيم اين حوزه کاري را ترک کنيم.
اين فعال بخش انرژي هاي نو در مورد کارهايي که مي توان براي توسعه اين بخش انجام داد بيان مي کند: خوشبختانه اولين قدم که واقعي کردن قيمت در حوزه برق بود را وزارت نيرو برداشته است که جاي تقدير دارد اما در قدم بعدي بايد مسير تامين سرمايه را براي حضور بخش خصوصي تسهيل کرد.
وي ادامه مي دهد: متاسفانه در حال حاضر، بخش خصوصي براي گرفتن تسهيلات ساخت نيروگاه و يا توسعه فعاليت هاي خود به سد محکمي به نام بانک ها برخورد مي کند که با در خواست تضامين عجيب، عملا سنگ جلوي پاي بخش خصوصي مي اندازند.
کاوياني تاکيد مي کند: تمام کشورهايي که در مسير توسعه برق فعاليت مي کنند در ابتدا محرکي به نام دولت را در کنار بخش خصوصي قرار داده اند تا ابتدا بازار تحريک شود و بعد نيروگاه ساخته شود.
وي علت اين اتفاق را چنين بيان مي کند: اگر بازاري براي خريد نباشد، توليد معني نخواهد داشت و استقبال بازار و نياز کشور، سبب توسعه و توليد بيشتر مي شود. اگر تنها براي اين که بگوييم ما هم انرژي نو داريم، دست به اعمال توسعه اي بزنيم يعني ورشکستگي و حرام کردن ثروت يک ملت براي توليد آن چيزي که محل هزينه کردنش معلوم نيست را به ارمغان آورده ايم.
امير طاهري مدير عامل شرکت صبا نيرو نيز يکي ديگر از فعالان بخش خصوصي در حوزه انرژي نو است که زياد از اتفاقات حوزه کاري خود خشنود نيست، وي در گفتگو با خبرنگار موج اظهار مي کند: ما ظرفيت هاي خوبي در مجموعه کشور براي بهره مندي از انرژي هاي نو و تجديد پذير داريم اما اين ظرفيت ها و قابليت ها به لحاظ برخي محدوديت هاي توسعه اي، تا کنون شکوفا نشده است.
طاهري نبود اعتبارات بانکي مناسب و محدوديت در استفاده از فاينانس ها را از عمده مشکلات بخش خصوصي براي فعاليت در حوزه انرژي دانست و اضافه مي کند: در ابتداي ورود ما به عرصه توليد توربين هاي بادي، به ما اعلام شد که در کشور 5000 مگاوات انرژي بادي وجود دارد و اين مهم سبب سرمايه گذاري زير مجموعه ما در بخش انرژي بادي شد اما در اين سال ها، نتيجه تمام سرمايه گذاري هاي دولتي و خصوصي شده است 100 مگاوات برق بادي که در مقايسه با 5000 مگاوات رقم ناچيزي است.
وي در مورد تجربه استفاده از انرژي هاي نو در کشورهاي ديگر بيان مي کند: ترکيه کشوري است که تازه وارد حوزه انرژي هاي نو شده است اما اين کشور توانست در مدت يکسال 1800 مگاوات انرژي بادي خود را به 2300 مگاوات برساند و مطمئن هستم که آمار سال 2014 اين کشور باز هم از افزايش توليد انرژي بادي خبر خواهد داد.
مدير عامل شرکت صبا نيرو در مورد کشور چين که همزمان با ايران سرمايه گذاري در بخش انرژي هاي نو را آغاز کرده است نيز مي گويد: چيني ها در سال 2013 توانستند بيش از 11 هزار مگاوات به ظرفيت توليد خود بيافزايند و در حال حاضر اين کشور 73 هزار مگاوات انرژي بادي توليد مي کند.
وي در مورد آمار توليد انرژي بادي در جهان نيز اظهار مي کند: آمار توليد انرژي بادي در جهان تا سال 2013 رقمي در حدود 286 هزار مگاوات بوده است که طبق اعلام مراکز بين المللي، اين رقم سالانه 20 درصد رشد پيدا خواهد کرد.
به نظر مي رسد؛ بخش خصوصي از فعاليت در بخش انرژي هاي نو کمي دلسرد شده است که البته با توجه به مشکلات سرمايه گذاري در کشور و نبود اعتبارات ارزي و ريالي مناسب براي ورود بخش خصوصي به اين عرصه، اين دلسردي را مي توان درک کرد.
اين اتفاقات در حالي صورت مي گيرد که متوليان اصلي انرژي هاي تجديد پذير در کشور از حمايت هاي صد در صدي دولت از ورود بخش خصوصي به اين عرصه سخن مي گويند.

ساخت 920 مگاوات نيروگاه تجديدپذير توسط بخش خصوصي
چيت چيان وزير نيرو در اولين روزهاي سال 93 با حضور در شهر مشهد در مورد توسعه ي انرژي خورشيدي و ايجاد نيروگاه خورشيدي الهيه در مشهد، اظهار کرد: به ظرفيت 110 کيلوواتي اين نيروگاه توجه نکنيد؛ چراکه بهره گيري از انرژي خورشيدي براي کشور ما اهميت بيشتري دارد.
به گفته ي وي، با توليد يک کيلووات برق توسط نيروگاه خورشيدي حدود يک چهارم ليتر گازوييل معادل 20 سنت در نيروگاه ها کمتر مصرف مي شود.
چيت چيان از کاهش تلفات انرژي به ميزان 25 درصد و کاهش آلودگي محيط زيست به دليل ايجاد نيروگاه هاي خورشيدي خبر داد و با اشاره به پروژه ي ديگر برق منطقه اي خراسان، گفت: تکميل طرح اتوماسيون پست هاي فوق توزيع، تلاش براي پايداري شبکه و ارتقاي کيفيت خدمات به مردم محسوب مي شود.
وي درباره ي وضعيت انرژي هاي تجديدپذير، گفت: سال گذشته براي توليد 920 مگاوات برق با بخش خصوصي قرار داد منعقد شده است و بايد اعلام کنيم که بخش عمده ي ساخت چنين نيروگاه هايي به خراسان رضوي اختصاص دارد و در شهرستان خواف نيز کار آن آغاز شده است.
اين سخنان مي تواند براي بخش خصوصي اميدوار کننده باشد اما کافي نيست.
البته تاکيد متوليان بخش انرژي هاي نو در روزهاي بعدي نيز ادامه داشت و در اولين روز از ارديبهشت سال جاري فلاحتيان معاون وزير نيرو در حوزه برق و انرژي نيز با تاکيد مجدد بر استفاده از ظرفيت هاي کشور براي توليد انرژي تجديد پذير از توسعه اين بخش خبر داد.

اولين نيروگاه 2.5مگاواتي برق بادي وارد مدار شد
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اعلام خبر ورود اولين نيروگاه بادي کشور با ظرفيت 2.5 مگاوات به شبکه برق کشور افزود: تا قبل از اين، تنها واحد هاي 660 کيلو واتي بادي در خدمت شبکه برق کشور بودند.
وي ادامه داد: از ابتداي امسال 3 واحد از نيروگاه بادي کهک قزوين وارد مدار شده است و تا پايان خرداد ماه 5 واحد ديگر از همين نيروگاه هر کدام با ظرفيت 2.5 مگاوات به مدار وارد خواهند شد.

توليد 200 مگاوات برق بادي در سال جاري
فلاحتيان در مورد برنامه هاي وزارت نيرو در مورد استفاده از انرژي هاي تجديد پذير گفت: وزارت نيرو در بخش برق بادي، برنامه ريزي هاي خود را براي ايجاد 100 مگا وات نيروگاه برق بادي جديد انجام داده است و طبق سياست گذاري هاي سال 93، توليد برق بادي در کشور تا پايان سال به بيش از 200 مگاوات افزايش خواهد يافت.
وي ادامه داد: رويکرد اصلي وزارت نيرو، توليد برق به وسيله ي نيروگاه هاي بادي و خورشيدي است و بر طبق برنامه ي اقتصادي کشور تا سال 1400، 5000 مگاوات برق توليدي از انرژي باد و خورشيد بايد توليد شود.
در ماه گذشته خبر راي آوردن اساسنامه سازمان جديد انرژي هاي نو از کميسيون انرژي مجلس به گوش رسيد که خبر تشکيل سازمان جديدي با نام «ساتبا» را در آينده اي نزديک تاييد مي کند.
ارائه دهندگان پيشنهاد تشکيل اين سازمان بر اين عقيده هستند که ساتبا يا همان سازمان انرژي هاي تجديد پذير و بهره وري انرژي مي تواند جاي خالي يک متولي قوي را در بخش انرژي هاي نو پر کند.
بر طبق اعلام مديران وزارت نيرو؛ سرمايه گذاري براي توسعه انرژي هاي نو و تجديد پذير تا پايان سال جاري شاهد رشد چشم گيري خواهد بود که اين خبر مي تواند باعث دلگرمي مجدد فعالان بخش خصوصي براي حضوري پر قدرت تر از قبل در حوزه انرژي هاي نو باشد.
نگارنده اميدوار است که اين مهم اتفاق افتاده و مسئولان کشور ديگر دغدغه اي به نام توليد برق و انرژي براي فصول مختلف سال از جمله فصل تابستان را نداشته باشند.

گزارش از محمد علي رفيعي







»
تصاویر مرتبط

















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن