واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اجمالی/ روحانی در کنگره بینالمللی سبط النبی:
کوتهنظران عاقبتبینی را عافیتطلبی میبینند
رئیسجمهور با بیان اینکه کوتهنظران گاهی عاقبتبینی را عافیتطلبی میبینند گفت: عاقبتبینی و تدبیر غیر از عافیتطلبی است.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیسجمهور صبح امروز در گشایش کنگره بینالمللی سبط النبی با بیان اینکه عشق به خاندان رسالت یکی از عوامل وحدت دنیای اسلام است، اظهار داشت: کسی نباید چنین تصور کند که پیروی از راه و روش اهلبیت، خدای ناکرده عاملی برای جدایی میان مسلمانان است بلکه برعکس، این امر یکی از ارکان وحدت در جهان اسلام به شمار میرود. رئیسجمهور با تأکید بر اینکه تاریخ زندگی یازده امام یعنی دویست و پنجاه سال که امروز در اختیار ما قرار دارد، بهترین آینه برای دیدن نحوه اجرای احکام الهی و دستورات قرآنی است، افزود: در واقع، تکرار سیره پیامبر در مقاطع مختلف و موقعیتهای مختلف است. وی با بیان اینکه این دویست و پنجاه سال دارای نقاط برجستهای است که مسلمانان هم در بررسی و هم در عمل به آنها بیشتر توجه کردند یادآور شد: ویژگیهای دوران حکومت حضرت علی علیهالسلام، صلح امام حسن مجتبی(ع)، قیام بزرگ امام حسین(ع)، دانشگاه بزرگ امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، مقاومت طولانی در زندان چهارده ساله موسیبن جعفر(ع) از این نقاط به شمار میرود. روحانی بر همین اساس اضافه کرد: تعامل ویژه با حاکمیت وقت توسط امام هستم و دوران خفقان شدید در دوران عسگریین و امام جواد(ع) به عنوان برجستگیهایی است که میتواند توجه مسلمانان را جلب و جذب کند و راه را برای هدایت آنها بگشاید. رئیسجمهور با بیان اینکه در جهاد و مبارزه هم پیروزی حق و هم پیروزی شخص صورت میگیرد، افزود: آنکه در میدان جنگ و جهاد برای رضای خدا میرود و خون خود را نثار و جانش را تقدیم میکند، هم حق را پیروز ساخته و هم شخص او پیروز میدان است. وی در عین حال گفت که، اما گاهی حق پیروز میشود اما شخص در فشار و تنگنا قرار میگیرد؛ در صلح و قرارداد صلح و نرمش در برابر نیروی مقابل، آنجا که به حق و صحیح است، حق پیروز میشود و شخص در فشار قرار میگیرد، اینجاست که مرتین اجر برای کسی است که مسیر حق را میپیماید. روحانی با تأکید بر اینکه در جنگ بدر و احد حضور شجاعانه در برابر کفار، پیروزی حق بود، گفت: اما پیروزی شخص پیامبر و تحسین همه مسلمانان در برابر نبی اکرم هم بود، در حالی که در صلح حدیبیه حق پیروز شد اما عدهای کوتهنظر در برابر شخص پیامبر زبان به اعتراض گشودند که چرا این ماده چنین و چنان شد و چرا آن شرط گذاشته و عقبنشینی صورت گرفت. رئیسجمهور ادامه داد: کوتهنظران عاقبتبینی را گاهی عافیتطلبی میبینند، در حالی که عاقبتبینی و تدبیر غیر از عافیتطلبی است، حتی بزرگان و یاران نزدیکی مثل حجر هم دچار اعجاب میشوند. ادامه دارد...
93/04/01 - 10:26
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]