تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845383114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساحت‌های سه گانه روزه‌داری


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
روزه داری,رمضان
بالاترین سطح روزه‌داری نزدیک شدن به ساحت ایمان است ساحت‌های سه گانه روزه‌داری در نیمه واپسین ماه شعبان به سر می‌بریم و عطر نزدیکی ماه مهمانی خدا را با همه جان خویش استشمام می‌کنیم.




قلب هایمان را دلهره ای غریب و شیرین فرا گرفته، دلهره ای برآمده از دل تردید، تردیدی اما نه درباره بیکرانگی مهر آن یگانه ای که به مهمانی اش خوانده شده ایم، نه، تردید ما از او نیست که به صمیمیت دستانش ایمان داریم، تردید ما از خویشتن خویش است و از این که آیا امکان ادراک همه موهبت های این ماه پر برکت برای گنهکارانی چون ما میسر خواهد شد یا خیر؟ برای رهایی از این تردید و آماده کردن خود برای بهره گیری از این خوان نعمت گسترده دست به دامن معصوم و کلام هدایتگر او می شویم و از زبان مولا و شهید رمضان چنین می خوانیم: «روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه بطن است.» (غررالحکم، ج 1، ص 417، ح 80) همین کلام امام علی(ع) را محور اندیشه ورزی خود درباره این ماه قرار می دهیم و تلاش می کنیم از گذر آن راهی به سوی ادراک حقیقت روزه و مهمانی الهی بیابیم شاید که بتوانیم از برکت آن، جان خویش را صفا بخشیده و آماده روزه ورزی شویم. حضرت امیر در این سخن خویش از سه سطح معنوی متفاوت روزه و سه نوع از صیام صحبت می کنند؛ روزه بطن، زبان و قلب. ایشان در عین رتبه بندی مراتب روزه داری هیچ کدام از این سطوح را مردود نمی شمارند و فقط از برتری سطحی نسبت به سطح دیگر سخن می گویند. گویی چنان است که انسان روزه دار باید از پایین ترین سطح آغاز کرده و در تلاش باشد که در یک سلوک معنوی خود را به بالاترین سطح و برترین مرتبه برساند. ما نیز در سیر بحث خود این نظام سلسله مراتبی را حفظ کرده و از نخستین مرتبه می آغازیم. روزه بطن روزه بطن، عام ترین سطح روزه داری است. همان است که در تمامی کتب احکام مشخصات و شرایط آن بیان شده است، نگاهداری شکم از خوردن و آشامیدن در محدوده مشخصی از روز با همه لوازم و شرایط بیرونی آن. در این مرتبه از روزه چنان که احادیث تصریح می نمایند، ما نوعی تمرین معنوی در زمینه کسب توانایی برای غلبه بر نیاز های جسمانی و خاموش سازی موقتی آنها در جهت تقویت قوای روحانی انجام می دهیم. انسانی که در تمام طول سال برده شکم خود و احساس گرسنگی و تشنگی خویش بود با فروبستن دهان از آب و طعام از سحرگاه تا شامگاه یاد می گیرد چطور بر غرایز خود لجام بسته و آنها را بنده خود سازد نه این که خویش اسیری در چنگال آنها باشد. اینها بعد فردی روزه بطن را نشان می دهد، اما روزه داری بطن دارای بعدی جامعه شناختی نیز هست. از منظر اجتماعی، انسان روزه دار با تجربه گرسنگی و تشنگی، حال قشر فقیر و مستضعف جامعه را که در طول سال به این محرومیت دچارند، درک خواهد کرد. چنان که امام صادق(ع) می فرمایند: «خداوند روزه را واجب کرده تا به این وسیله دارا و ندار (غنی و فقیر) مساوی گردند.» روزه زبان در این مرتبه انسان روزه دار از سطح مبارزه با ابتدایی ترین غریزه انسان یعنی گرسنگی و تشنگی بالاتر می رود و با خواهش های نفسانی را می کند. در اینجا زبان نمادی است از همه گناهانی که در این سطح انسان به آن دچار خواهد شد. همان طور که بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا(س) می فرمایند: «روزه‏داری که زبان، گوش، چشم و جوارح خود را حفظ نکرده، روزه‏اش به چه کارش خواهد آمد؟» در این مرحله جهاد روزه دار با معاصی و گناهان است گناهانی که جوارح بدن مرتکب آن می شوند، گناهان زبان چون غیبت، دروغ، تهمت، گناهان چشم چون نظر به نامحرم، گناهان دست و پا چون کسب مال حرام و رفتن به مجلس معصیت و.... این جهاد و مبارزه بسیار سخت تر از مبارزه مرحله پیش است؛ چرا که در ساحت روزه بطن، روزه دار با محرومیت موقتی از رسیدگی به غرایز خود مواجه است و امید دارد که بعد از طی زمان مشخص صیام بتواند تشنگی و گرسنگی خویش را پاسخ گوید؛ اما در سطح روزه داری زبان، انسان باید بیاموزد که این دوره تمرینی مبارزه با امیال نفسانی را به همه زمان های پیش رویش امتداد بخشد. روزه قلب روزه قلب بالاترین سطح روزه داری است. سطحی که در آن روزه دار از مرتبه مسلمانی فراتر رفته و به ساحت ایمان و منزلت اولیاء الله نزدیک می شود. در این حال دیگر دغدغه روزه دار نه گناهان حقیر جوارح که سلوک معنوی و عارفانه در سپهر جان و قلب است. روزه دار از خلق گسسته و رو به حق دارد. همان طور که در مناجات شعبانیه از زبان اهل بیت چنین می خوانیم: الهی هب لی کمال الانقطاع إلیک. بنابر این شرط ورود به ساحت روزه داری قلب چنان که مناجات شعبانیه که پیش درآمدی بر آماده سازی مومن برای ورود به ماه رمضان است، می گوید، کمال انقطاع الی الله است. در این مقام انسان در میانه خلق، اما گسسته از آنها و پیوسته با خدای خویش است. اندک اندیشه ای از جهان ماده و فریب های آن او را درگیر خویش نمی سازد، زیرا قلب او همه سراسر ذکر خدا و اندیشه او گشته است. روزه دار در این حال حتی احساس گرسنگی و تشنگی جسمانی هم نمی کند، چرا که گرسنگی و تشنگی روحانی و عطش و بی تابی او برای ادراک و احساس ملکوت تمام هستی اش را انباشته است. حال که تصویری از سه مرتبه روزه داری یافتیم، شایسته است تا فرصت باقی است خود را برای این طی طریق روحانی آماده سازیم. حرکت خود را از روزه بطن شروع کرده و در روزه زبان جهاد نماییم شاید که بتوانیم در گذر سال های رمضانی عمر خویش رایحه ای را نیز از روزه داری قلب در جان خود متجلی کنیم. سمیه موسوی / جام جم


شنبه 31 خرداد 1393 16:51    بازدید:5





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن