تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804726655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قوه قضائيه نبايد از هيچ کجايش احساس جناحي بودن شود/خشونت و افراطي گري بالاترين خطر براي اخلاق است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۱ خرداد ۱۳۹۳ (۱۱:۳۰ق.ظ)
رييس جمهور: قوه قضائيه نبايد از هيچ کجايش احساس جناحي بودن شود/خشونت و افراطي گري بالاترين خطر براي اخلاق است قوه قضائيه مستقل است و همه مردم کشور از رهبري تا مردم عادي در برابر قانون يکسان هستند و قاضي مي تواند در صورت بروز تخلف نسبت به رسيدگي پرونده اين افراد وارد عمل شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، دکتر حسن روحاني رييس جمهوري اسلامي در همايش گراميداشت هفته قوه قضائيه با اعلام اين مطلب گفت: احساس امنيت و عدالت در مردم بايد تقويت شود و لازم است مردم احساس کنند که عدالت اجرا شده است.
وي افزود: قوه قضائيه تنها قوه اي است که نمي تواند جناحي عمل کند، اما امکان جناحي بودن دولت و مجلس وجود دارد.
رييس جمهور ادامه داد: قوه قضائيه نبايد از هيچ کجايش احساس جناحي بودن شود و نبايد بين مراجعين به اين قوه قضائيه تفاوتي وجود داشته باشد. کرسي قضاوت غير از کرسي خطابه و سياسي است و زبان اين کرسي، زبان قانون است. بنابراين بايد طبق قانون حرف بزنند و عمل کنند حتي اگر يک طرف ميز حضرت علي (ع) باشد و طرف ديگر آن يک فرد عادي.
رييس قوه مجريه با اشاره به شخصيت شهيد بهشتي گفت: بي ترديد شهيد بهشتي نمونه روشن و بارز يک مديريت پخته، آگاه، توام با سعه صدر، صبر و استقامت بود. او از ديدگاه جايگاه علمي هم در تراز عالي قرار داشت و توانسته بود از علوم حوزه علميه قم و همچنين علوم و دانش هاي روز بهره برداري کند و با توجه به اين ديدگاه ها توانست در زندگي خود خدمات کم نظير و گاهي بي نظير را به اجتماع ارائه کند.
وي با اشاره به نقش شهيد بهشتي در تربيت مستقيم مديران شايسته اذعان داشت: امروزه صدها مدير در دستگاه قضا، مجلس و قوه قضائيه وجود دارند که به صورت مستقيم تحت تربيت شهيد بهشتي بوده و يا در مدارسي که وي تاسيس کرده اند، اين مديران در آنجا درس خوانده و آموزش ديده اند.
وي با اشاره به آشنايي خود با شهيد بهشتي تصريح کرد: من از سال 1340 با او آشنا بودم و چند روز قبل از شهادتش با وي ديدار داشته و در خصوص مسائلي با يکديگر صحبت کرديم. شهيد بهشتي شخصيتي مصمم داشت که به خوبي فکر مي کرد و عادلانه تصميم مي گرفت اما از هيچ چيز هراس نداشت و براي انقلاب تمام وجود و آبروي خود را نيز گذاشته بود.
روحاني با تاکيد بر ضرورت بي باکي مديران کشور خاطر نشان کرد: در ديداري که با بهشتي در روز چهارشنبه قبل از شهادتش در کاخ دادگستري داشتم، وي از ماجراي استعفاي خود و ديدگاه امام در خصوص مديريت مطالبي را برايم عنوان کرد. شهيد بهشتي در اين جلسه گفت: من براي ارائه استعفا به خدمت امام رحمه الله عليه رفته بودم تا از ايشان اجازه استعفا بگيرم و در حالي که حرف هاي مقدماتي را به ميان مي آوردم، امام متوجه شدند و بلا فاصله گفتند مي شنوي از بيرون صداي شعار دادن مردم به گوش مي رسد که مردم مي گويند درود بر فلاني. اما اگر همه مردم بگويند مرگ بر فلاني باز من دست از راه خود بر نمي دارم. شهيد بهشتي گفت: پس از شنيدن اين سخنان امام بود که از ارائه استعفاي خود منصرف شدم.
روحاني متذکر شد: اگر مديران به اين نتيجه برسند که فريادهاي موافق و مخالف و مرگ ها و درودها بر روي آنها تاثير نمي گذارد و آنها مي توانند به راه درست خود حتي در صورت ترور شخصيت ادامه بدهند، آن وقت بايد به تحقق اهداف خود اميدوار بود.
وي با اشاره به مخالفت هايي که با شهيد بهشتي در تمام مجالس، مساجد و دانشگاه ها صورت مي گرفت، ابراز داشت: شهيد بهشتي علي رغم تمام مخالفت هايي که با وي صورت مي گرفت، به راه خود ادامه مي داد و متاسفانه بعد از ساليان دراز هنوز هم عده اي بد اخلاقي هايي مي کنند زيرا راه پيشرفت آنها از مسير حرف زدن هاي مخالف، اتهام زني، درشت گويي و افتخار کردن به اين رفتارها و حتي انقلابي خواندن اين رفتارها مي گذرد.
به گفته رئيس قوه مجريه، مردم و مسوولان امروز مسووليت تداوم راه شهيد بهشتي و يارانش را در منطقه و جهان به عهده دارند.
رييس قوه مجريه گفت: خشونت و افراطي گري بالاترين خطر براي اخلاق است و مديريت صحيح از مسير امنيت و ثبات مي گذرد.
وي با اشاره به خشونت هايي که در لبنان، سوريه، عراق، افغانستان و فلسطين در حال وقوع است، اذعان داشت: متاسفانه امروزه در دنيا و همچنين در منطقه شاهد افراطي گري و خشونت طلبي هستيم در حالي که مسير سعادت انسان ها از طريق اعتدال و اجراي دقيق فرمايشات نبي اکرم (ص) و ائمه اطهار مي گذرد.
روحاني افزود: شهيد بهشتي از ميان ما رفت اما قوه قضائيه اي آبرومند و اسلامي از خود به يادگار گذاشت تا جايي که ما امروز داراي دادگاه ها، داوري ها و قوانين دقيقي بر مبناي معيارهاي انساني هستيم که حتي اين قوانين با قوانين مدرن دنيا نيز انطباق دارد.
روحاني با تاکيد بر مستقل بودن قوه قضائيه اظهار داشت: قوه قضائيه، قوه اي مستقل است که هيچ مقامي نمي تواند قضات آن را تحت تاثير قرار دهد. زيرا قضات به دنبال اجراي عدالت بر مبناي فرامين خداوند و احقاق حقوق مردم هستند و قطعا دولت به قوه قضائيه در مسير اجراي اين وظيفه سنگين کمک مي کند.
به گفته روحاني، قوه قضائيه مستقل است و هيچ کس نمي تواند در مسير اجراي عدالت به قوه قضائيه احترام نگذارد و قطعا همه مردم از مقام معظم رهبري (مدظله العالي) تا عموم مردم در برابر قانون يکسان هستند و قاضي مي تواند نسبت به هر مقامي با هر مسووليتي که دارد اگر شاکي داشته باشد يا تخلفي از آن سر زده باشد وارد عمل شده و به اين پرونده رسيدگي کند.
وي با اشاره به استقلال سه قوا تصريح کرد: قوا استقلال از يکديگر را دارند اما بايد براي دستيابي به اهداف نظام در کنار يکديگر قرار بگيرد.
وي با بيان اين مطلب که رييس جمهور مسوول اجراي قانون اساسي و پاسدار مذهب، پاسدار نظام جمهوري اسلامي ايران، حقوق مردم و عدالت است، خاطر نشان کرد: رييس قوه مجريه تنها فردي است که از طريق انتخابات و با راي مستقيم مردم انتخاب مي شود و مسووليت اجراي قانون اساسي را به عهده دارد، اما هر سه قوه بايد مردم را تکريم کنند.
وي با اشاره به انتخابات 24 خرداد سال گذشته گفت: يکي از آثار انتخابات سال گذشته همکاري روساي سه قوه با يکديگر است و امروزه قوه مقننه و قضائيه در کنار قوه مجريه به فکر مطالبات مردم و اجراي سياست هاي کلي ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري (مدظله العالي) است
وي با بيان اين مطلب که ما امروز نياز به کشور توسعه يافته داريم، اذعان داشت: ايران بايد بر اساس قانون و سند چشم انداز 20 ساله تا سال 1404 به يک کشور توسعه يافته در همه ابعاد دست پيدا کند اما قطعا اين توسعه بايد همه جانبه، متوازن و پايدار باشد.
رييس دولت يازدهم با تاکيد بر ضرورت بازگشايي راه ها براي حضور مردم در همه عرصه ها و واسپاري امور به دست مردم، گفت: امروز کشورهايي که دولت آنها کارفرما بوده، راه به جايي نبرده و شکست خورده اند بنابراين ما نيز بايد امور را به بخش خصوصي، تعاوني و مردم منتقل کرده و از آنها براي ورود به اين عرصه ها دعوت به عمل بياوريم البته اين حرف به معناي اين نيست که قواي سه گانه مسووليت و وظيفه اي ندارند بلکه مسووليت هر يک از آنها بر اساس قانون تعريف و بايد اجرايي شود.
روحاني با اشاره به آسيب هاي اجتماعي اذعان داشت: در حال حاضر همه ما از آسيب هاي اجتماعي به حق مي ناليم و دغدغه هاي فرهنگي بسياري داريم اما سوال اين جاست که رفع اين مشکلات به عهده کيست؟ برخي فکر مي کنند در همه حوزه ها بايد نگاه ها به سمت دولت باشد در حالي که دولت صرفا بخشي از وظايف را به عهده دارد.
وي ادامه داد: بايد زمينه حضور مردم در عرصه هاي مختلف را از طريق رسانه ها ايجاد کنيم تا زمينه حضور مردم در بخش هاي گوناگون مهيا شود و قطعا بايد به خاطر داشته باشيم که مشکلاتي نظير محيط زيست نيز بدون حضور مردم رفع نمي شود.
وي با تاکيد بر ضرورت حفظ استقلال قواي سه گانه تصريح کرد: قوا در کنار حفظ استقلال خود بايد به فکر مسووليت هاي مشترک نيز باشند.
وي با اشاره به پايين بودن سهم بخش خصوصي در بخش هاي مختلف اذعان داشت: اگر مي خواهيم اقتصاد را به بخش خصوصي واگذار کنيم، بايد در گام اول امنيت را براي آنان تامين کنيم و تعريف درستي از ثروت و سرمايه گذاري داشته باشيم زيرا امروز آشکار کردن ثروت شجاعت مي خواهد و افراد ثروتمند بسياري هستند که ثروت خود را آشکار نمي کنند و ماليات آن را نيز نمي پردازند.
وي با اشاره به نقش قوه قضائيه در سهم پذيري واقعي بخش خصوصي از اقتصاد ابراز داشت: در زمان مشروطيت که درست فکر کردند که قبل از داشتن مصلحت خانه بايد عدالت خانه داشت، زيرا عدالت زيربناي اصلي توسعه کشور است.
رييس قوه مجريه با اشاره به ضرورت اصلاح فرهنگ و ديدگاه ها نسبت به ثروتمند و سرمايه گذار اظهار داشت: ما هنوز سرمايه گذاري را ضد ارزش مي دانيم و قطعا تا عده اي سرمايه را نجس و به فقر افتخار مي کنند، ما نمي توانيم به اهداف خو د برسيم.
رييس جمهور با بيان اين مطلب که ريشه بسياري از آسيب هاي اجتماعي ناشي از فقر است، اذعان داشت: مردم بايد يک زندگي متوسط داشته باشند، اما بايد با فقرمبارزه کرد ولي بايد بدانيم دولت قادر نيست به تنهايي زندگي مردم را درست کند. بلکه دولت مي تواند زير بناها و راه هاي جذب سرمايه گذاري ها را آماده کند.
رييس دولت يازدهم در بخش ديگري از سخنان خود به مساله مقابله با فساد اقتصادي اشاره کرد و گفت: ريشه کن کردن فساد يکي از راه هاي جذب سرمايه گذاري است و قطعا تا زماني که ما در اقتصاد خود با فساد روبرو شويم، نمي توانيم انتظار داشته باشيم که سرمايه گذاران به سمت اقتصاد ما بيايند. بنابراين لازم است هر سه قوه دست به دست هم داده و راه صحيح مبارزه با فساد را پيدا کنند.
وي با بيان اين مطلب که تنها با مجازات نمي توان فساد را ريشه کن کرد، گفت: ما بايد از راه هاي پيش‌گيرانه براي مقابله با فساد استفاده کنيم که يکي از اين راه ها داشتن دادگاه هاي سالم است زيرا تا زماني که مردم بدانند مي توانند در دادگاه ها تظلم خواهي کنند و حق همه آنها به صورت يکسان گرفته مي شود، قطعا اين امر به عاملي براي مقابله با فساد تبديل خواهد شد.
رييس جمهور از ايجاد دولت الکترونيک به عنوان يک راهکار براي مقابله با مفاسد اقتصادي نام برد و خاطر نشان کرد: شفافيت يکي ديگر از راه هاي مقابله با مفاسد اقتصادي است. اگر مجلس بتواند قوانين شفاف، ساده و قابل فهمي را بنويسد، قطعا بخش عمده اي از مفاسد برطرف مي شود اما گاها شاهد هستيم که در مجلس قوانيني نوشته مي شود که چند ماه بعد نويسندگان همين قوانين نياز دارند تا آن قانون برايشان تفسير شود و همين امر موجب ورود ديوان عالي به اين مسائل مي شود.
رييس جمهور با تاکيد بر ضرورت سلامت قوه قضائيه و فراجناحي بودن آن متذکر شد: ملت و دولت ايران مبنايشان اين است که در کشور يک قوه قضائيه بيشتر ندارد و هيچ گروه فشاري حق ندارد نسبت به قضات قوه قضائيه اعمال فشار کند، زيرا قوه قضائيه بايد بر مبناي سيره پيامبر و حضرت امير اداره شود.
رييس جمهور اذعان داشت: احزاب و گروه ها مي توانند حرف بزنند و نقد کنند اما اجازه ندارند که حکم صادر کنند، اگر صاحب نفوذان گمان مي کنند مي توانند حکم صادر کنند بايد بدانند که حکم فقط در محکمه صالحه صادر خواهد شد.
وي در پايان با اشاره به نقش وکلا، کانون وکلا، شوراي حل اختلاف و اجتهاد در قوه قضائيه متذکر شد: هر يک از اين بخش ها مي تواند از مرحله شناسايي جرم تا رسيدگي نهايي پرونده نقش موثري داشته باشند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن