تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815763509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گنج هایی در کنج خانه ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گنج هایی در کنج خانه ها بندرعباس- ایرنا- زمانی 257 هنر و صنعت اصیل و ارزنده در هرمزگان به نام صنایع دستی وجود داشت که اکنون این هنرها به دست فراموشی سپرده شده و تنها 60 هنر با دستان پرمهر هنرمندان درکُنج خانه ها آفرینش می شود.


از جمله توانمندی های موجود برای توسعه ورشد اقتصادی وصنعتی هر منطقه ای، صنایع دستی آن است که می تواند برای قشرها و گروه های زیادی ایجاد شغل و درآمد کند و حتی با افزودن بر کیفیت و کمیت آن، به صادرات گسترده آن نیز امیدوار بود و به بازار فروش رساند.
صنایع و فرآورده های دستی اصیل و ارزنده رونق بخش توسعه اقتصاد خانواده وجامعه و مهم ترین منبع درآمد ارزی غیرنفتی ایران است که در هرمزگان می تواند با طرح ها و اصالت های ویژه خود از دیدگاه تامین بخشی از نیازهای ارزی وافزون بر آن همچون آثار تاریخی و باستانی در جلب و جذب گردشگر تاثیرگذار باشد و مکمل دیدنی های تاریخی کشور واستان باشد.
صنایع دستی استان هرمزگان که در نوع خود منحصر به فرد است از جمله صنایعی است که بیش تر جنبه مصرف محلی دارد و به طور عمده فصلی است که به دلیل ماهیت سفارشی وخانگی بودن آن آماری از میزان دقیق تولید این کالا وجود ندارد.
گلابتون دوزی، شک دوزی، خوس دوزی، زردوزی، بادله دوزی، چادرشب بافی، سوزن دوزی، صنایع صدفی و صنایع دستی دریایی همچون لنج سازی ازمهم ترین صنایع بومی هرمزگان و منحصر به فرد این استان است که مشابه آن درمناطق دیگر کشور یافت نمی شود.
هنرهای تزئین لباس که 90 درصد آن با دستان زنان بویژه زنان روستایی و درکنج خانه ها آفریده می شود، بیشتر در میان اهالی بندرعباس، بندرلنگه، بستک و میناب رایج است و از دیرباز برای تزیین لباس وشلوارهای بندری از آنها استفاده کرده اند.
حصیر بافی نیز از جمله صنایع دستی است که در میناب، بشاگرد و روستاهای اطراف آن رواج بیشتری دارد و به طور تقریبی تمام زنان و دختران با آن آشنا هستند، سفالگری نیز در منطقه میناب، از صنایع دستی سنتی منطقه محسوب می شود.
یکی از هنرمندان وبافندگان هنر گلابتون دوزی در بندرعباس می گوید: صنایع دستی هنری است که هنرمند با ذوق و سلیقه خود اقدام به ساخت آن با دست خود می کند که اگر به آن بها داده شود می تواند منبع درآمدی برای خانواده و جامعه باشد.
حوا مرادی که خود زن سرپرست خانوار و تحت پوشش کمیته امداد است، می افزاید: مستمری ناچیز کمیته امداد کفاف خانواده شش نفری ما را نمی دهد و خودم و سه فرزند دخترم نیز برای گذران زندگی محصولات خود را به صورت سفارش خانگی به فروش می رسانیم.
وی که در روستاهای اطراف بندرعباس زندگی می کند، یادآورشد: اگر بازارچه یا مغازه ای برای فروش محصولات صنایع دستی باشد همه روستاییان از آن استقبال می کنند و انگیزه وامیدی برای بافت این هنرهای دستی بیشتر می شود.
کلثوم احمدی دیگر تولید کننده هنرهای صنایع دستی که به خوس دوزی مشغول است، می گوید: صنایع دستی وبومی به عنوان مظهری از هنر دست است که در آن سلیقه هنرمند و روحیه و طرز فکر سازنده به صورت انفرادی دخالت دارد و از اصالت ملی وفرهنگی یک قوم و یک ملت بهره مند است.
این دختر 25 ساله مینابی گفت: مهم ترین منبع درآمدی زنان بویژه زنان روستایی از طریق هنرهای دستی وبومی منطقه است وهرچند مغازه هایی در بازار به فروش این محصولات می پردازند اما به دلیل اینکه مرکزی مستقل برای فروش آن نیست و به سفارش خانگی بافته می شود، بیشتر این هنرها به دست فراموشی سپرده شده است.
یک مغازه دار صنایع دستی در بندرعباس می گوید: فروش صنایع دستی بویژه صنایع دریایی در هرمزگان رونقی ندارد و به همین سبب فروشندگان این صنایع چند سال پیش مغازه های خود را با کالاهای دیگر جایگزین کردند .
محمد رضایی گفت: بیشتر کالاهای فروشگاهی در این شهر نیز کارهای تولیدی سایر کشورها از جمله چین و تایلند است که اگر کیفیت هم نداشته باشد اما بدلیل جذابیت کالا مشتری پسند است.
زبیده غلامی یکی دیگر از فروشندگان صنایع دستی در میناب می گوید: صنایع دستی تولیدی استان هرمزگان به سبب نداشتن نوآوری و خلاقیت در طرح ها، بازار پررونقی ندارد.
وی که به فروش شلوارهای بندری و مواداولیه برای ساخت صنایع دستی وبومی مشغول است، ادامه داد: صنایع دستی استان مانند گلابتون دوزی، شک دوزی، خوس دوزی، زردوزی، بادله دوزی، چادرشب بافی و سوزن دوزی که درنوع خود منحصر به فرد است ومی تواند از لحاظ اقتصادی برای استان وکشور مفید باشد به دلیل نبود بازار فروش وکمبود مشتری، زنان ودختران بیشتر به کارهای اداری روی آورده اند.
امام جمعه بندرعباس نیز در نشست با مدیرکل وکارکنان صنایع دستی، میراث فرهنگی وگردشگری هرمزگان به مناسبت روز جهانی صنایع دستی با بیان اینکه صنایع دستی استان مغفول مانده و خواهان حمایت و مدیریت صحیح است، گفت: می توان با پویاسازی این صنایع، ظرفیت های این بخش را در خدمت اشتغال و اقتصاد خانوارها درآورد.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی گفت:هرمزگان و تاریخ این استان نشان دهنده این است که هنرمندان این منطقه از ایران همواره در حوزه صنایع دستی حرف های متعددی داشته اند و رونق صنایع دستی به اقتصاد خانواده ها و جامعه کمک می کند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان نیز می گوید: به علت ماهیت سفارشی و خانگی بودن صنایع دستی استان، آماری از میزان دقیق تولید این کالاها وجود ندارد.
سهراب بناوند درگفت وگو با ایرنا اظهارکرد: با توجه به کاربرد این صنایع برای خانواده ها و به سبب دسترسی آسان به مواد اولیه ارزان، در استان بیشتر در خانه ها تولید می شود و بیشتر دختران و زنان هرمزگان به آن مشغولند و به سفارش مشتری تولید می شود.
وی گفت : بر اساس آمارهای استخراج شده میزان صادرات صنایع دستی در سال گذشته بیش از یک میلیون دلار از هرمزگان بوده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان ابراز داشت: برای کمک به فعالان صنایع دستی در عرصه های مختلف مانند بازاریابی و آموزش، خانه های صنایع دستی در روستاها ایجاد می شود.
بناوند اشاره کرد: با همکاری شورای روستای شهید مردان از توابع شهرستان سیریک ، اولین خانه صنایع دستی را درسالجاری در این روستا راه اندازی می کنیم.
وی بیان کرد: در هرمزگان نزدیک به 100 هزار نفر در زمینه تولید صنایع دستی فعالیت می کنند که نزدیک به 60 هزار نفر آنان کارت مهارت صنایع دستی دریافت کرده اند.
این مسوول یادآورشد: برخی از صنایع دستی این استان هم مانند چلنگری(چاقوسازی سنتی)، گچ بری سنتی و سنگ تراشی منسوخ شده بودند که هم اکنون در حال احیاست.
وی می گوید: صنایع دستی هرمزگان هم اکنون به صورت چمدانی و محدود به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود .
بناوند می افزاید : گلابتون و زردوزی و نوارهای خوس بافی وعودسازی تنها صنایع دستی هستند که سالی یک تا دو بار از استان هرمزگان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
وی ادامه داد: نبود بازار فروش و نوع نگرش مسافران و گردشگران به خرید از بازارهای تجاری، تمایل نداشتن تولیدکنندگان به بهره گیری از فن آوری های جدید در روش ساخت و تولید، جایگزینی مصنوعات ماشینی متنوع و ارزان قیمت و ورود بی رویه صنایع دستی خارجی از عوامل بی رونقی و کم رونقی صنایع دستی در هرمزگان است.
بناوند گفت: در این زمینه معبد تاریخی هندوهای بندرعباس برای عرضه صنایع دستی آماده شده است.
وی دیگر اقدامات اجرا شده را شرکت صنعتگران در نمایشگاههای صنایع دستی داخل کشور ، صدور کارت شناسایی صنعتگری، اعطای تسهیلات مشاغل خانگی، اجرای بیمه صنعتگران، استقرار ویترین های صنایع دستی در اداره های استان هرمزگان اعلام می کند.
بناوند گفت: برای حمایت از صنعتگران و رونق بخشی به صنایع دستی تسهیلاتی برای ایجاد مشاغل خانگی به صنعتگران اعطا می شود. ک/4
گزارش از : رقیه غلامی زاده
7195/668 /675

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




31/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن