تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803552530




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشست بین المللی امنیت دریای خزر در مسکو با حضور ایران برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نشست بین المللی امنیت دریای خزر در مسکو با حضور ایران برگزار شد مسکو- ایرنا - نشست بین المللی ˈمنطقه خزر درشرایط بحران سیستم امنیت وقوانین بین المللیˈ با حضور نمایندگانی ازجمهوری اسلامی ایران وفدراسیون روسیه وسه کشور دیگر ساحلی خزر روزپنجشنبه در مسکو برگزار شد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، ˈهادی سلیمان پورˈ معاون وزیر امور خارجه ومدیرآموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دراین نشست یکروزه به تشریح مواضع کشورمان در مسایل مربوط به دریای خزر پرداخت.
وی با اشاره به مذاکرات پنج کشور ساحلی خزر برای کسب توافق درمورد حل مسایل این آبگیر بزرگ گفت: خوشبختانه تاکنون در نتیجه مذاکرات پنج جانبه میان کشورهای ساحلی اسناد مربوط به کنوانسیون چارچوبی حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر معروف به کنوانسیون تهران وسه پروتکل الحاقی به آن وموافقتنامه همکاری درزمینه امنیت دریای خزر نهایی شده وبه امضای کلیه کشورهای ساحلی رسیده است و مراحل پذیرش داخلی خود را طی می کند.
وی اضافه کرد: همچنین با توجه به درپیش بودن برگزاری چهارمین اجلاس سران خزر در آستراخان، اسناد دیگری درزمینه همکاری شیلاتی وهمکاری درشرایط اضطراری در دریای خزر نیز در دستور کار کشورهای ساحلی قرار دارد.
وی افزود: شاید بتوان ادعا کرد که اهمیت معاهدات میان ایران و شوروی در سالهای 1921 و 1940 به عنوان رژیم حقوقی فعلی و معتبر دریای خزر در زمان حاضر بیش از زمان انعقاد آن است وجمهوری اسلامی ایران برحاکم بودن معاهدات مذکور تا تدوین رژیم حقوقی جدید که مورد توافق و دربرگیرنده منافع کلیه کشورهای ساحلی دریای خزر باشد، تاکید دارد.
سلیمان پور گفت: علاوه بر این جمهوری اسلامی ایران در مواضع خود بر رعایت اصل اتفاق آراء در تصمیمات مربوط به دریای خزر، مبتنی بودن رژیم حقوقی آتی دریای خزر بر واقعیات علمی ، تاریخی وحقوقی واصل انصاف، عدم دخالت وتاثیرگذاری دول ثالث برامور دریای خزر ، تقویت روح همکاری و حسن همجواری و همچنین رعایت اصول زیست محیطی و حفاظت از منابع زنده منحصر به فرد دریای خزر تاکید داشته و دارد.
معاون وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: در رابطه با مسایل امنیتی دریای خزر باید اشاره کنم که امضای موافقتانه همکاری در زمینه امنیت در دریای خزر در سومین اجلاس سران خزر درسال 2010 که درحال حاضر روند تصویب درمجالس کشورهای ساحلی خزر را طی می کند یک موافقت نامه چارچوبی است که اصول کلی واهدافی همچون مبارزه با تروریسم ، مبارزه با جرایم سازمان یافته، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با پولشویی، تامین امنیت کشتیرانی دریایی ومبارزه با راهزنی دریایی مبارزه با صید غیرقانونی منابع زنده و تامین امنیت دریانوردی در دریای خزر را مدنظر قرار داشته است.
وی افزود: مطمئنا لازم الاجرا شدن این سند وآغاز تدوین پروتکل های الحاقی به این موافقتنامه راه را برای اجرایی نمودن این موافقتانه و رفع برخی از مسایل امنیتی حوزه دریای خزر فراهم خواهد نمود.
سلیمان پور افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر این نکته تاکید داشته است که دریای خزر باید دریای صلح ،تفاهم، دوستی و همکاری باشد و با اقداماتی که منجر به افزایش رقابت نظامی و تنش در دریای خزر می شود مخالف بوده و معتقد است مسایل مربوط به این دریا باید با تفاهم و درک متقابل همراه با در نظر گرفتن مصالح بلند مدت منطقه توسط کشورهای این حوزه آبی حل و فصل شود.
وی افزود: ساحل نشینان دریای خزر که در طول تاریخ به اشکال مختلف با این دریا مرتبط و از مسایل و تحولات آن متاثر بوده اند، امروزه با حساسیت خاصی به مسایل آن بویژه حفاظت از محیط زیست شکننده و آسیب پذیر آن می نگرند.
مدیر آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است آنچه که در نوع نگرش کشورهای ساحلی راجع به دریای خزر باید مدنظر قرار گیرد، توجه به حفاظت از محیط زیست و منابع زنده این پهنه آبی منحصر بفرد و همچنین احساس مسئولیت در قبال نسل های کنونی و آتی و کمک به برقراری ثبات و توسعه پایدار در حوزه خزر است.
وی خطاب به حاضران گفت : همان گونه که مطلع هستید میان پنج کشور ساحلی دریای خزر ظرفیت های بسیار زیادی برای گسترش همکاری در این حوزه آبی مشترک وجود دارد.
ˈپنج کشور مجاور دریای خزر بر روی هم دارای جمعیت فوق العاده، منابع و ظرفیت های بسیاری هستند که امکان افزایش همکاری بین آنها را در ابعاد اقتصادی ،تجاری، فرهنگی، کشتیرانی، ،دانشگاهی، به میزانی بسیار بیشتر از حد کنونی را فراهم می کند.ˈ
وی افزود: در این راستا، جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات ذیل را برای اجرایی شدن روند همکاریها ارائه می نماید.
سلیمان پور گفت: پیشنهاد می کنیم در سطح مناطق ساحلی زمینه سازی جهت ارتباط و گسترش همکاری میان مسئولین و مقامات مناطق ساحلی دریای خزر به عنوان مناطق عملیاتی حوزه دریای خزر گردهمایی استانداران مناطق ساحلی دریای خزر می تواند به تحقق این امر کمک کند.
وی اضافه کرد: در سطح ملی و منطقه ای زمینه سازی جهت تشکیل یک ساز و کار با اهداف اقتصادی، تجاری، حمل و نقل ، شیلات به منظور نظام مند کردن همکاری های در سطح مقامات عالی کشورهای ساحلی دریای خزر پیشنهاد می شود.
وی گفت : توافق میان کشورهای ساحلی پیرامون تشکیل سازمان همکاری های اقتصادی حوزه دریای خزر می تواند زمینه اجرایی این پیشنهاد باشد.
ˈ این پیشنهادات و سایر نظرات موجود می تواند دردستور کار مذاکرات روسای جمهوری کشورهای ساحلی دریای خزر در جریان چهارمین اجلاس سران خزر قرار گرفته و پس از توافق کشورهای ساحلی عملی شوند.ˈ
سرگئی میخییف مدیر کل انستیتو همکاری های دریای خزر در روسیه نیز در ادامه همایش با تاکید بر پیوندهای دوستی وهمکاری در دریای خزر گفت: دریای خزر از مناطق آرام در جهان می باشد و این امر مرهون همکاری های کشورهای ساحلی خزر است.
وی افزود: کشورهای ساحلی خزر توانسته اند برای تامین امنیت این پهنه آبی به توافق برسند که از اهمیت فراوانی برخوردار است.
میخییف هشدار داد : منطقه دریای خزر در مرکز توجه برخی بازیگران خارجی قرار دارد و این مساله چالش مهمی برای منطقه خزر محسوب می شود.
وی با بیان این که غرب در سطح بین المللی به مداخله در امور داخلی کشورها می پردازد، اظهار داشت: این مساله را تهدیدی جدی محسوب می کنیم و توجه کشورهای ساحلی خزر را به این مساله جلب می کنیم.
ˈلئونید رشتنیکوفˈ رییس انستیتو تحقیقات راهبردی روسیه نیز در همایش گفت : تلاش های کشورهای ساحلی خزر موجب تقویت ثبات وامنیت دریای خزر می شود و نباید اجازه داد کشورهای دیگر در امور این پهنه آبی دخالت کنند.
وی افزود: شاهد بودیم که چگونه آمریکا و غرب در منطقه خاورمیانه منطقه را بی ثبات کردند و نمونه این مساله در حمله لیبی رخ داد که با حمله نیروهای غربی خسارات جبران ناپذیری به این کشور وارد شد.
وی گفت: ایران به عنوان یک نیروی بازدارنده در برابر نفوذ غرب به دریای خزر از طرف جنوب ان جلوگیری می کند و روسیه هم از طرف شمال مانع نفوذ خارجی به این منطقه بسیار مهم می شود.
وی هشدار داد : آمریکا می خواهد از طریق اوکراین روسیه را در شعاع دسترس خود داشته باشد و باید به این واقعیت توجه داشته باشیم از منطقه لوهانسک اوکراین تا ولگاگراد فاصله ای کمتر از چهار ساعت مسافت با ماشین است.
ˈالمان نصیرافˈ مدیر مرکز پژوهش های نفتی ˈکاسپین بارلˈ جمهوری آذربایجان هم در همایش مسکو خاطرنشان کرد که کشورش خواهان تقویت وتحکیم امنیت دریای خزر است و در راستای این هدف برای توسعه پیوندهای همکاری با کشورهای ساحلی آمادگی دارد.
وی افزود: به دریای خزر نباید به عنوان منبع تامین انرژی نگاه کرد بلکه از ظرفیت های بسیار گسترده آن برای توسعه همکاری ها استفاده کرد.
کارشناس آذربایجانی همکاری های کشورهای ساحلی خزر را ضامن پیشرفت مناطق ساحلی این کشورها دانسته و بر ضرورت استفاده از ساز و کارهای موثر برای گسترش این همکاریها تاکید کرد.
اروپام/2242**518**1859

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن