تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802716266




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صرفه جویی در مصرف آب باید به قناعت در مصرف تبدیل شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدیر عامل آب و فاضلاب استان: صرفه جویی در مصرف آب باید به قناعت در مصرف تبدیل شود یزد - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت : نباید بحث صرفه جویی را چه در بحث آب شرب و چه در بخش کشاورزی از یاد ببریم، اما باید آب کشاورزی ما مدیریت شود و از صرفه جویی فراتر رفته و به سمت قناعت برویم .


به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی اسلامی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد در آستانه هفته صرفه جویی در مصرف آب (از اول تا هفتم تیرماه )، درباره وضعیت آب استان یزد گفت : مباحث کلان آب در بخش های مختلف توسط دولت در حال پیگری است و برنامه هایی در این زمینه تدوین شده است اما در استان ما و چند استان دیگر کشور این مشکل مضاعف است و با دیگر استان ها کاملا متفاوت است.
وی افزود: اهمیت آب برای استان یزد تا جایی است که مقام معظم رهبری هم در سفر به این استان در سال 1386، مهمترین مسئله یزد را مسئله آب دانستند .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با بیان اهمیت جایگاه مطبوعات و مسئولیت های این قشر گفت: مطبوعات در ایجاد آرامش در جامعه و یا به صورت منفی در برهم زدن آرامش نقش مهمی دارند و در صورتی که فرهنگ سازی درستی از سوی رسانه ها انجام شود، بسیاری از مشکلات جامعه رفع می شود .
اسلامی ادامه داد : همین اهمیت رسانه هاست که می تواند ما را در اطلاع رسانی اقدامات انجام شده در این زمینه کمک کند اما آن طوری که باید در رسانه ها به این موضوع پرداخته شود، کار نشده است.
وی تأکید کرد : نباید تنها به این نشست های خبری اکتفا کرد و به نظر می رسد باید در کنار این نشست ها، اقدام به بررسی مشکل و معضل آب به صورت خاص کرد تا مردم بدانند در آینده چه اتفاقی در حوزه آب در استان یزد می افتد.
** مسئولان ارشد استان به صورت جدی پیگیر انتقال آب هستند
این مسئول با بیان اینکه نیازآب استان در افق 1404 و 1425 استان 800 میلیون متر مکعب برآورد شده و این آب باید تا آن زمان به استان یزد انتقال یابد ، خاطرنشان کرد: به همین دلیل مسئولان ارشد استان بویژه نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد، استاندار یزد و نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی به صورت جدی پیگیر انتقال آب از خارج استان یزد هستند .
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد درباره وضعیت انتقال آب از حوزه های خارج نیز گفت: تخصیصی که قرار بود از بهشت آباد به استان یزد داده شود و هم تخصیص آب خلیج فارس به استان داده شده و باید در یک بازه زمانی خاص که حداقل 10 تا 15 سال طول می کشد، این کار انجام شود .
** باید از صرفه جویی فراتر رفته و به قناعت در مصرف آب برسیم
به گفته اسلامی ، در کنار همه این مسائل نکته اساسی آن است که ما به هیچ عنوان نباید بحث صرفه جویی را چه در بحث آب شرب و چه در بخش کشاورزی از یاد ببریم، این موضوع در تمام کشور صدق می کند اما ما باید بیشتر به فکر باشیم یعنی باید آب کشاورزی ما مدیریت شود و از صرفه جویی فراتر رفته و به سمت قناعت برویم در غیر این صورت با مشکل مواجه می شویم.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد درباره کیفیت آب نیز اظهار کرد : ما در بحث کیفیت، تمام آنچه وظیفه داریم در حد اعلا انجام می دهیم، به صراحت اعلام می کنیم که حتی یک قطره آبی که آلوده باشد در گذشته وارد شبکه نشده و نمی شود.
اسلامی ادامه داد : با اطمینان اعلام می کنیم که آب شبکه های شهر شاید در بعضی موارد به دلیل کمبود آب از کیفیت پایینی برخوردار باشد اما از نظر سالم و بهداشتی بودن نسبت به آن 100درصد اطمینان وجود دارد .
وی گفت: در حال حاضر مجبوریم یک تعداد چاه ها را از مدار خارج کنیم در عین حال 11حلقه چاه در منطقه یزدگرد در حال حفر داریم که بخشی از این چاه ها تا پایان تیر وارد مدار می شود .
وی خاطرنشان کرد: 20 حلقه چاه هم ازسوی آب منطقه ای حفر می شود که با پیگیری نمایندگان استان محقق شد و وزیر نیرو دستور آن را صادر کرد و با این 20 حلقه، آب با کیفیت وارد چرخه آب شرب استان می شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد یاد آور شد : در حال حاضر تنها ظرفیت تامین 50 درصد آب استان را داریم و در 50 درصد مابقی به صورت کامل وابسته به آب انتقالی و خارج از حوزه هستیم که امیدواریم چاههای پیش بینی شده بتواند کمکی به ما در این بخش باشد .
** مصرف آب در استان در تیر و مرداد به افزون بر دو برابر می رسد
اسلامی با اشاره به گرم شدن هوا گفت: نوسان مصرف آب در یزد متاسفانه خیلی زیاد است، در یک سری از استان ها نوسان خیلی جزئی است ولی ما در تابستان مصرفمان کاملا غیر متعارف است به همین دلیل برای رفع بحران کم آبی این ایام، بخش بیشتری از سهممان به ما اختصاص پیدا می کند و این یعنی بخشی از سهمیه شش ماهه دوم را درنیمه اول به ما می دهند.
وی در تشریح نوسات مصرف آب در استان افزود: در بهمن و دی عددی ، 5 میلیون و 748 هزار متر مکعب در سطح استان آب شرب وارد شبکه می کنیم در حالی که این عدد در تیر و مرداد به حدود 10 و نیم میلیون متر مکعب یعنی افزون بر دو برابر می رسد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد ادامه داد : طبیعتا تحمل این بار سنگین مشکل است، البته مردم تقصیر ندارند و در هوای گرم که بین 38 تا 41 در نوسان بوده نمی توانند مصرف نکنند.
اسلامی یادآور شد : در سطح استان 400 هزار کولر آبی داریم که 250 هزار مورد در شهر یزد استفاده می شوند و اگر 400 تا 500 لیتر در شبانه روز برای هر کولر در نظر بگیریم، عدد بسیار قابل توجهی می شود و در واقع اگر این میزان مصرف را از مصرف شهر خارج کنیم، می بینیم که مردم یزد واقعا صرفه جو هستند ولی باید ازاین فراتر رفته و قناعت را در مصرف پیش بگیریم .
وی درباره فعالیت های در دست اقدام این شرکت گفت : مخزن 30 هزار متر مکعبی در نزدیکی دخمه در حال ساخت داریم و تا 30 روز آینده از آن بهره برداری می کنیم و با این مخزن بخشی از مشکلات تابستان ما در برخی نقاط شهر یزد رفع می شود .
این مسئول یکی دیگر از کارهای در دست انجام را اصلاح شبکه های آب شهر یزد عنوان کرد و افزود: در این زمینه حدود 100 میلیارد تومان اجرا و اصلاح و بازسازی شبکه های قدیم و جدید داریم که اگر انجام شود، تحول بزرگی در شهر یزد انجام می شود .
وی ادامه داد: در شهر یزد حدود 500 کیلومتر شبکه داریم که نیاز به اصلاح فوری دارد و باید این اصلاح صورت گیرد تا مشکلی در زمینه تامین آب این شبکه ها نداشته باشیم.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد درباره وضعیت هدر رفت آب نیز گفت : در سال های گذشته بین 18 تا 19درصد پرتی و هدر رفت آب داشتیم که امسال هم باید در همین حد و اندازه ها باشد.
اسلامی میزان میانگین مصرف آب در یزد اظهار کرد : مصرف آب در کل سال 142 لیتر است و نسبت به سرانه مصرف استاندارد جهانی حدود 8 لیتر پایین تر است اما در فصل تابستان این میزان به دلیل گرمای هوا بیشتر می شود و در این زمان هم بیش از 97 درصد مردم یزد رعایت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: در قبوض هم افرادی که مصرف زیاد و نادرست دارند که شاید دو تا سه درصد هم بیشتر نیستند، با علامت قرمز به آنها تذکر داده می شود.
این مسئول در ادامه کل آب انتقالی در سال گذشته به استان را 50 میلیون متر مکعب در سال گذشته عنوان کرد و افزود : امسال هم کمی بیشتر از این مقدار بوده و آن چیزی که در حال حاضر مصرف استان است، عدد یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب است.
وی ادامه داد: میزان آبی که الان از کوهرنگ به یزد انتقال پیدا می کند، در بخشی که به آب و فاضلاب می دهند، دو متر مکعب در ثانیه معادل 2هزار لیتر در ثانیه است که 1.2در شهر یزد و 800 لیتر در سایر شهرهای استان که متصل به این آب هستند مصرف می شود .
** بیلان منفی 300میلیون لیتری آب در استان
اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر سالانه بین 250 تا 300 میلیون متر مکعب بیلان منفی در استان یزد داریم و اگر برداشت نشود ما مشکلی نداریم اما اگر این مصرف به همین صورت انجام شود، تا چند سال دیگر به مشکل برخورد می کنیم.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد درباره وضعیت اختلاط آب استان اظهار کرد: عددی که به عنوان اختلاط مطرح بوده ، حدود 50 درصد است ، یعنی 50 درصد آب شهر و 50 درصد آب انتقالی است که البته این رقم از 46 تا 52 درصد در نوسان است.
وی در زمینه جداسازی آب شرب و بهداشت، گفت: این یک تصمیم کلان ملی است و این موضوع بیان شده که دلیل ندارد آب از کیلومترها فاصله آب خوب منتقل شود و مردم برای شرب استفاده کنند.
وی افزود: در شهر یزد به عنوان یک پروژه تحقیقاتی این موضوع را واگذار به یک سری از اساتید دانشگاه کردیم و در حال بررسی در وزارت نیرو است و به محض تصویب مطالعات آن انجام می شود و تا چند سال آینده اجرایی می شود.
اسلامی خاطرنشان کرد: همین الان آب چاه ها را که وارد شبکه مصرف می کنیم، ای سی آب حدود 1200 تا حتی 2000 است و مردم از این موضوع گلایه داشتند.
وی ادامه داد: اولین شهرهایی که در استان یزد طرح جداسازی انجام می شود، یزد و اردکان هستند چون ما در این دو شهر با مشکل مواجه هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در ارتباط با میزان بدهی مردم به این شرکت گفت: میزان کل بدهی به استان یزد حدود هشت میلیارد تومان است که عمده آن مربوط به ارگان هایی است که از بودجه دولتی استفاده می کنند و میزان بدهی مردم به این شرکت کم است.
** آب ادارات پر مصرف قطع می شود
وی در عین حال که بیشترین بدهی را متوجه دستگاههای دولتی عنوان کرد ، افزود: به همه ادارات تکلیف شده که آبیاری ها در شب انجام شود و اگر در روز مصرف زیادی داشته باشند، آب آنها قطع می شود و توبیخ هم در برای آن ها در نظر گرفته می شود.
اسلامی در پایان در پاسخ به سئوالی مبنی برهزینه انتقال آب ازخلیج فارس گفت: میزان هزینه طرح انتقالی خلیج فارس حدود سه و نیم هزار میلیارد تومان گفته شده، که این مبلغ و هزینه اشتباه است و چیزی بالاتر از 10هزار میلیارد تومان در این زمینه نیاز است.ک/2
1968

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن