تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819836741




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وين 5، آغازي براي يک پايان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ خرداد ۱۳۹۳ (۱۰:۲۲ق.ظ)
جام جم: وين 5، آغازي براي يک پايان
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه جام جم چنين نوشت:
وين5 را شايد بتوان يکي از مهم‌ترين دوره‌ها در ادوار مذاکرات هسته‌اي تهران و کشورهاي 1+5 دانست.
دليل اين اهميت شايد بيش از آن که به دليل نزديک شدن به پايان ضرب الاجل شش ماهه براي امضاي توافق هسته اي باشد، ناشي از فاصله گرفتن طرف هاي مذاکره کننده از اقدامات شعاري و مصمم بودن به يافتن راه حل براي مساله اي است که ده سال است تندروها از آن به سود خويش بهره برده اند.
هرچند تهران از ابتداي طرح اتهامات درباره برنامه هاي هسته اي خود براي ارائه پاسخ به ابهامات اعلام آمادگي کرده و در سال 2005 تلاشي جدي براي پايان دادن به غرض ورزي ها انجام داد، اما در آن مقطع زماني، لابي هاي تندرو مانع بسته شدن اين پرونده شدند تا به خيال خود از نقش محوري ايران در منطقه بکاهند.
با وجود اين اکنون غرب دريافته است که نه فقط اين راهبرد بي فرجام مانده، بلکه به منافع غرب نيز لطمه وارد کرده و به همين دليل اندک اندک تلاش ديپلمات هاي غربي براي پايان دادن به تبليغات منفي عليه برنامه هسته اي کشورمان افزايش يافته است.
در داخل کشورمان نيز حالا پس از گذشت قريب به 9ماه از آغاز برداشته شدن گام هاي بلند براي حل و فصل پرونده هسته اي، جريان هاي سياسي دريافته اند که برخلاف برخي استراتژي هاي پوپوليستي در حوزه سياست داخلي، عرصه سياست خارجي جاي نطق هاي آتشين، تهييج احساسات و تسويه حساب جناحي نيست و به حاشيه بردن تيم مذاکره کننده نمي تواند منافع کشور را تامين کند.
در همين راستاست که همزمان با مذاکرات وين5، در دو سوي ميز مذاکره کمترين سطح از تبليغات منفي و شعاري عليه مذاکرات و اهداف طرف مقابل به گوش رسيده و همين امر افکارعمومي را نيز کمتر درگير اضطراب و هيجانات بي دليل مي کند.
گرچه روشن است هنوز هم جريانات تندرو که ادامه تنش در روابط تهران با 1+5 را به نفع خود مي بينند، براي ناکام گذاشتن مذاکرات تلاش کرده و برخي رسانه هاي غربي به طور مداوم مدعي احتمال تمديد مدت مذاکرات مي شوند، اما مديريت ديپلماتيک اظهارنظرها از يک سو و حفظ استقلال مذاکرات از اختلافات دروني کشورها از سوي ديگر باعث شده تا خوشبيني ها به امضاي توافق نهايي تا يک ماه آينده افزايش يابد.
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان پيش از اين بارها گفته بود که ديپلمات ها بايد پشت ميز مذاکره با يکديگر گفت وگو کنند، نه در رسانه ها.
اين آموزه مهمي است که حالا دو طرف پايبندي خود را به آن نشان داده و وين5 را تبديل به فرصتي براي تلاشي جدي جهت کاهش اختلافات فني و سياسي کرده اند.
نويسنده: مصطفي انتظاري هروي
گروه سياسي














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن