تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804823350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سه کتاب دفاع مقدس در خوزستان رونمایی شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > خوزستان گزارش خبری/
سه کتاب دفاع مقدس در خوزستان رونمایی شد
اهواز – خبرگزاري مهر: ظهر امروز در مراسمی سه کتاب در حوزه دفاع مقدس در شهرستان اهواز با حمایت اداره کل حفظ آثار و ارشهای دفاع مقدس استان خوزستان رونمایی شد.



به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله سيد علي شفيعي در این مراسم روايتي از رزمندگان خوزستان در خصوص نامگذاري بازماندگان هشت سال دفاع مقدس به عنوان بقيه الصيف در اصطلاحات جهادي اظهار كرد: در تاريخ اسلام به بقيه الصيف ها به دليل وارثين خاطرات جنگ و جبهه، ارزش بسياري نهاده اند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: كلمه صيف رمز اسلحه است زيرا جهاد، جهادي مسلحانه است و بقيه الصيف يعني بقيه الجهاد و الحرب. آثار جهاد تنها به بازماندگان جنگ اختصاص ندارد بلكه به همه كساني كه در جبهه حضور داشتند مترتب مي شود.

وي بر اهميت تبليغ در حوزه دفاع مقدس اشاره كرد و افزود: بايد خاطرات شهدا را تكريم كنيم. چرا كتابهاي اينجا جايي نيست، پشت دروازه هاي شهر و خاكريز پنهان جزو بقيه الصيف نباشند؟ دفاع مقدس هشت سال طول كشيد اما آثار و بركاتش استمرار خواهد داشت.

آيت الله شفيعي با اشاره به كتاب نورالدين پسر ايراني گفت: اين چنين كتاب هايي با قطر و ضخامت و حتي وجود كتابچه ها و جزوات با قلم هاي گوناگون در اين حوزه قابل توجه هستند. كتاب هاي جديدي كه به بازار علم و انقلاب عرضه مي شوند، مطالب نو و گفته هاي تازه اي غير از آنچه كه در گذشته دوران هشت سال دفاع مقدس گفته شده را به ساير آثار اضافه مي كنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بيان اينكه كتاب هاي بازار انقلاب، تكرار مكررات نيستند، بیان كرد: هر نويسنده اي با قلم و ابعادي متفاوت از جنگ، ضلعي از اضلاع دفاع مقدس را به صورت مجموعه اي از رشادت هاي رزمندگان، كرامات و معجزات و بركاتي كه بر شهادت شهدا مترتب شده به تصوير كشيده اند.

وي بر بيانات مقام معظم رهبري مبني بر كم بودن كتب حوزه دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: وجود تازه هاي نشر خاطرات بكر و جديد، گوياي اين حقيقت است كه  آثار اين جنگ تمام شدني نسيت. وظيفه ما نيز برپايي برنامه هاي اختصاصي و لزوم تحقيقات بيشتر در اين زمينه است.

آيت الله شفيعي، گسترش عنوان راهيان نور در طي ساليان را يكي از معجزات جنگ دانست و بيان كرد: راهيان نور در ابتدا تنها به دوران جبهه و جنگ اختصاص داشت اما به مرور زمان متحول شد. مهم تر از همه اين است كه اين همه گشت و گذارهاي نوروزي بي محتوا هم اكنون به صورتي مقدس در آمده است و جوانان تحت عنوان راهيان نور به سمت مناطق عملياتي گسيل مي شوند كه اين از بركات جنگ است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آشوب هاي ايجاد شده در عراق تصريح كرد: عراق و روسيه به تبعيت از كشورمان، به نام گذاري لشكرها و عمليات هاي خود به نام هاي مقدس روي آورده است كه اين از آثار انقلاب اسلامي است.

مديركل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس خوزستان نيز در اين مراسم بر اهميت تاريخ و حفظ آن تاكيد كرد و گفت: اهميت تاريخ و حفظ آن بر كسي پوشيده نيست و اين مسئله هم موجب شرح حال و بررسي گذشته مي شود و هم موجب انذار، عبرت گيري و هدايت است.

عبدالمجيد عقيلي اظهار كرد: هشت سال دفاع مقدس ايران اسلامي ابعاد بسيار متنوعي دارد كه مي تواند موجبات تقويت و ايجاد انگيزه هاي اقتصادي، معنوي و ملي براي كشور باشد.

وي با مهم دانستن حفظ و نگهداري وقايع تاريخي گفت: حفظ و نگهداري وقايع تاريخي هم از نگاه اعتبار و اهميت و هم شكل، تنوع و شيوه هاي ثبت و ضبط رخدادها بسيار مهم است.

مديركل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس خوزستان وجود شكل و تنوع آثار تاريخي را در آثار مكتوب، آثار و ابنيه فيزيكي، ابزار و ادوات زندگي و ميداني، آثار تصويري و ترسيمي و منابع شفاهي و نقلي عنوان و يكي از راه هاي دستيابي به آنها  را خاطره گويي و تدوين تاريخ شفاهي بيان كرد.

عقيلي افزود: بنياد به روش علمي و تحليلي نسبت به وقايع و رخدادهاي دفاع مقدس و نقش حماسه سازان و مجاهدان از طريق نقد و تدوين شاهدان و خالقان حماسه ها اقدام کرده است كه در سه سال اخير 19 عنوان كتاب چاپ و در معرض استفاده علاقه مندان قرار داده كه بالغ بر هشت عنوان كتاب ديگر نيز در دست تدوين و چاپ است.

وي گفت: آنچه امروز توليد و ارائه مي شود به عنوان منابع دست اول و اصلي براي آيندگان محسوب خواهد شد.

مديركل كتابخانه هاي عمومي خوزستان اظهار كرد: جنگ هشت ساله براي ملت ما جهاد اسلامي و از نوع دفاع مقدس بود و اين فقط يك واژه نيست. جنگ براي دشمن ما با هدف تجاوز و تصرف خاك و براي ما يك رسالت ديني و اعتقادي بود.

لفته منصوري گفت: پرونده جنگ براي دشمن ما در قطعنامه 598 خاتمه يافت ولي دفاع مقدس براي ملت ما ادامه دارد و نتيجه آن، تدوين تاريخ دفاع مقدس مبني بر اصل جهاد اسلامي است. پس تيپولوژي و شخصيت پردازي در خاطره نگاري و داستان سرايي و تاريخ شفاهي نه شايد و نه بايد كه دگرگون باشد.

وي به معرفي كتاب هاي اينجا صدایی نيست، پشت دروازه شهر و خاكريز پنهان پرداخت و بيان كرد: خاكريز پنهان مجموعه خاطرات محمد حاجي خلف و با مصاحبه سيد حسن موسوي طيب به زيور طبع آراسته شده است. كتاب پشت دروازه شهر نيز خاطرات عليرضا معينيان با مصاحبه گري غلامرضا جهاني مقدم به بازار نشر عرضه شده است. اين دو كتاب در حوزه تاريخ شفاهي مي گنجند و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس آن را منتشر كرده است. همچنين كتاب اين جا صدايي نيست ناگفته هاي رضا پورعطا از عمليات والفجر مقدماتي كه مجموعه اي داستاني است، توسط فرامرز گرجيان تاليف شده و توسط بنياد حفظ آثار انتشار يافته است.

مديركل كتابخانه هاي عمومي خوزستان در خصوص تاريخ شفاهي توضيح داد: تاريخ شفاهي ثبت روشمند رويدادهاي زندگي است و شكل امروزي آن پس از جنگ جهاني دوم و اختراع ضبط صوت به يك منبع تاريخي با ارزش تبديل شده است. تاريخ شفاهي مبني بر مصلاحبه است. گفتگويي بين محقق يا مصاحبه كننده با راوي داستان و محصول تعامل دو انديشه است.

منصوري ادامه داد: دنيا دارد از خاطره گويي به سمت تاريخ شفاهي مي رود چون در آن مستند نويسي انجام مي گيرد. خاطره نگاري امري ادبي- تاريخي است. از اين جهت ادبي است كه با سود بردن از آرايه هاي ادبي ساختمان بيروني خود را شكل مي دهد. همچنين امري تاريخي است چرا كه نوعي وقايع نگاري به شمار مي رود.

وي در خصوص تفاوت خاطره نگاري و داستان سرايي عنوان كرد: واقع گرايي و پرهيز از ذهنيت گرايي و خيال پردازي مرز بين خاطره نويسي و داستان سرايي است. خاطره با داستان تفاوت اساسي دارد . معمولا به روايت حادثه در خاطره مي پردازند ولي در داستان طراحي، ساخته و نشان داده مي شود.

مدير كل كتابخانه هاي عمومي خوزستان افزود: تاريخ شفاهي موضوع محور است در حاليكه خاطره نويسي، شخص محور و نوعي بيوگرافي و اتوبيوگرافي است. تاريخ شفاهي نه تنها درباره اينكه رزمندگان چه كردند سخن مي گويد بلكه درباره اين كه آنها چه مي خواستند انجام دهند نيز به ما خبر مي دهد.

منصوري در خصوص ويژگي هاي كتاب اينجا صدايي نسيت گفت: در اين كتاب به انسان در جنگ و انسان برامده از جنگ پرداخته شده و انسان جنگ را فراموش كرده است. بر اساس اين سبك شاهد گريز از ادبيات رسمي دفاع مقدس هستيم.

وي تصريح كرد: نقد كتاب را بايد جدي بگيريم و به انتشار بسنده نكنيم. از صدا و سيماي مركز خوزستان، رسانه هاي گروهي و منتقدان در خواست مي كنم اين مهم را وجه همت خود سازند. اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان اين بستر را هم در كتاب كاغذي و هم ديجيتال از طريق شيكه كتابخوانان حرفه اي فراهم كرده است.

مدير كل كتابخانه هاي عمومي خوزستان اظهار كرد: متاسفانه وزارت علوم، رشته تاريخ شفاهي را به رسميت نشناخته يا روي خوشي به آن نشان نداده است. پيشنهاد مي كنم دانشگاه شهيد چمران به عنوان رزمنده ترين و ايثارگرترين دانشگاه كشور در دوران دفاع مقدس دپارتمان تاريخ شفاهي را در دانشكده ادبيات تاسيس كند تا حداقل به تاريخ پر افتخارش اداي دين كرده باشد.

منصوري بیان كرد: متاسفانه ما در زمينه داستان بلند و رمان حوزه دفاع مقدس كم كار كرده ايم يا مي ترسيم كار كنيم. حوزه هنري بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مي توانند در اين بخش نقش آفريني كنند.

وي همچنين خواستار شد انجمني با همكاري نويسندگان بومي و اساتيد تاريخ دانشگاه هاي استان با عنوان انجمن تاريخ شفاهي خوزستان تاسيس و به تدوين نقش مردم عادي شهرها و روستاهاي خوزستان از طيق جمع آوري مصاحبه هاي ارزشمند و فعال پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در پايان اين مراسم از فرامزر گرجيان نويسنده كتاب «اينجا صدايي نيست» با موضوع ناگفته هايي از عمليات والفجر مقدماتي و رضا پورعطا مصاحبه كننده اين اثر، عليرضا معينيان مصاحبه شونده و غلامرضا جهاني مقدم مصاحبه كننده كتاب «پشت دروازه شهر» با موضوع تاريخ شفاهي دفاع مقدس و محمد حاجي خلف مصاحبه شونده و سيد حسن موسوي طيب مصاحبه كننده كتاب «خاكريز پنهان» تقدير شد.


۱۳۹۳/۳/۲۸ - ۱۹:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن