تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805231691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واردات گندم از پاکستان منتفی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور: واردات گندم از پاکستان منتفی است تهران - ایرنا - رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: پاکستان از لحاظ بهداشت گیاهی مورد تائید ما نیست بنابراین واردات گندم از پاکستان منتفی است و به هیچ عنوان انجام نمی شود.


محمدعلی باغستانی روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی که در این سازمان برگزار شد، افزود: در زمان فعالیتم در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی در سال 1380 در بازدیدی از کشور پاکستان، گندم تولیدی این منطقه را را مورد بررسی قرار دادیم و در مقابل واردات گندم از پاکستان ایستادگی کردیم.
وی معتقد است نباید گندم از کشور پاکستان وارد شود، چراکه دو عامل قرنطینه ای بسیار خطرناک وجود دارد که پاکستان از لحاظ بهداشت گیاهی مورد تائید ایران نیست.
وی ادامه داد: هم اکنون گندم وارداتی ما از کشورهای مورد تائید از لحاظ بهداشت گیاهی وارد می شود و جای نگرانی وجود ندارد.

** واردات سیب زمینی نداریم
باغستانی درباره بحران قیمت سیب زمینی در کشور گفت: چندی پیش در پی بحران قیمت سیب زمینی درکشور برخی کارخانجات فرآوری سیب زمینی تاکید بر امر واردات این محصول داشتند که در این راستا مجوز واردات مبتنی بر شروطی صادر شد.
وی اضافه کرد: براساس این شروط باید محموله سیب زمینی از مرز پیشین توسط ماموران قرنطینه ای سازمان حفظ نباتات پلمپ و وارد شود و با نظارت قرنطینه ای در کارخانه مبداء باز و محصول واردفرایند فرآوری و بقایای سیب زمینی با نظارت ماموران قرنطینه معدوم می شد که این شرایط سختگیرانه باعث شد 2 تا 3 کامیون سیب زمینی وارد کشور شود و به دلیل مقرون به صرفه نبودن، واردات این محصول منتفی شد.
وی تاکید کرد ما برنامه ای برای واردات بذر سیب زمینی از پاکستان نداریم، چراکه سیب زمینی در رتبه بندی قرنطینه ای جزء محصولات پرریسک است، بنابراین برنامه واردات بذر سیب زمینی از پاکستان نیز منتفی است.

** 90 درصد سموم مصرفی قانونی و با کیفیت
وی در خصوص ورود سموم تقلبی به عرصه کشاورزی افزود: هم اکنون 90 درصد سموم کشور قانونی و دارای کیفیت مناسب است و تنها بین 5 تا 10 درصد سموم غیرمجاز به شکل قاچاق وارد کشور می شود.
به گفته رییس سازمان حفظ نباتات کشور سالانه 20 میلیون کیلو یا لیتر سم در کشور توزیع می شود که ممکن است سموم قاچاق نیز مورد مصرف قرار گیرد که به شکل تصادفی و موردی در آزمایشگاه های مرجع کنترل سموم کشور مورد آزمایش قرار می گیرند.
باغستانی یکی از مشکلات آزادسازی واردات سم را افزایش تعداد شرکت های واردکننده سموم و تنوع انواع سموم دانست و افزود: متاسفانه هم اکنون 4 آزمایشگاه مرجع کنترل سموم درکشور وجود دارد که برای کنترل این میزان سموم مصرفی کافی نیست و باید به دنبال افزایش این آزمایشگاه ها درکشور باشیم.
وی درخصوص شناسایی سموم تقلبی گفت: متاسفانه نتایج آزمایشگاهی سم یک روزه مشخص نمی شود به طور مثال وقتی موضوع تقلبی بودن سم کاپیتال مطرح شد، فرایند نتایج آزمایشگاهی این سم 20 تا 25 روز به طول انجامید و هم اکنون سم غیرمجاز کاپیتال از دستور کار خارج شده و تولید کنندگان این سم مورد پیگرد قانونی قرار دارند.
باغستانی گفت که در دنیا به طور متوسط 40 درصد محصولات کشاورزی می تواند مورد هجمه و خسارت آفات، بیماری ها و علف های هرز قرار گیرد.
به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، اگر در ایران مبارزه با آفات و بیماری ها و علف های هرز به خوبی انجام شود بین 30 تا 35 درصد افزایش تولید محصولات کشاورزی را به همراه دارد.
وی با تاکید براین که تولید محصول سالم یکی از دغدغه های سازمان حفظ نباتات کشور است ،گفت: قرنطینه گیاهی سنگ زیربنای مدیریت آفات در کشور است که باید با اجرای طرح بهبود سلامت شرایط برای تولید محصول سالم فراهم شود.
باغستانی با ارایه گزارشی از وضعیت آفات داخلی و خارجی گفت: هم اکنون 607 عامل خسارت زا در داخل کشور و 247 عامل خسارت زا خارجی وجود دارد که مدیریت آفات را می طلبد تا از ورود و خروج آفات به داخل و خارج کشور جلوگیری کند.
به گفته وی به طور مثال در سال 2007 آفت توتا برای گوجه فرنگی در اسپانیا شیوع پیدا کرد و در سال 2012 پس از 12 نسل تحت عنوان افت مینوز گوجه فرنگی وارد ایران شد و 150 هکتار از اراضی تولیدی مورد هجمه این آفت قرار گرفت و 9 هزار بهره بردار برای کنترل این آفت درگیر شدند و تنها به استان گیلان خسارتی وارد نشد.
وی اظهار داشت: همچنین کرم ساقه خوار برنج نیز در دهه 1340 وارد کشور شد و هزاران تن سم برای مبارزه با این آفت به مصرف رسید که اینگونه افزایش مصرف سموم برای کنترل بیماری ها ، ناسالم بودن محصولات را در پی خواهد داشت.

** ایران نصف متوسط دنیا سم مصرف می کند
وی در خصوص میزان مصرف سم در کشور گفت: در دنیا میزان متوسطه ماده موثرسم (1000 گرم یا میلی لیتر) در هر هکتار است که درکشور ما میزان متوسط مصرف سم 562 گرم یا میلی لیتر در هر هکتار یعنی حدود 56 درصد نسبت به دنیا سم کمتر مصرف می شود که وضعیت مناسبی را نشان می دهد.
وی درخصوص مخاطرات زیست محیطی مصرف سم در کشور افزود: در سال 1375 سموم پرخطر 29 درصد، سموم با متوسط خطر 50 درصد و سموم کم خطر ایران 21 درصد بود که امروز سموم پرخطر به 8.6 درصد، سموم با متوسط خطر به 27.2 درصد و سموم کم خطر ما به 64.2 درصد رسیده است.
وی تاکید کرد آمارها نشان می دهد رویکرد کشور در مصرف سموم تغییر ترکیبی داشته است.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه مصرف اصولی سم مورد تاکید این سازمان است گفت: امروز نمی توان مصرف سم را از اکوسیستم های زراعی دنیا حذف کرد چراکه بیشترین مصرف سم مربوط به کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آمریکا و اروپا است اما آنها سم را به شکل اصولی مصرف می کنند.
باغستانی افزود: توزیع سامانه پایش سم، ایجاد کد 16 رقمی محصول، افزایش آزمایشگاه های مرجع کنترل سموم، استاندارد تشویقی، سامانه الکترونیک کلینیک های گیاه پزشکی برای طرح بهبود سلامت از زیرساخت های تدوین شده در این سازمان است.

** سامانه ملی سماک راه اندازی شد
رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: هم اکنون سامانه ملی الکترونیکی کلینیک های گیاه پزشکی (سماک) به صورت پایلوت در استان کرمان در حال اجراست که در صورت موفقیت در تمام کشور تعمیم داده خواهد شد.

** گندم، برنج، انار و کیوی سالم تولید می شود
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درخصوص نگرانی مردم برای باقیمانده سموم در محصولات جالیزی گفت: هم اکنون 18 میلیون هکتار سطح زیرکشت محصولات کشاورزی است که از این میزان 715 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات جالیزی با تولید 18 میلیون تن است.
وی اضافه کرد: همچنین از مجموع اراضی زیرکشت محصولات جالیزی نیز 4 هزارو 850 هکتار با 400 هزارتن محصول در گلخانه های کشور کشت می شود که بخشی از این گلخانه ها تحت کنترل غیرشیمیایی و بیولوژیک قرار دارد.
باغستانی با بیان این که گندم تولیدی ایران بهترین محصول در دنیا به شمار می رود گفت: برنج تولیدی کشور سالم است و برای تولید انار و کیوی سم مصرف نمی شود.
به گفته وی هم اکنون 4 هزار و 500 کارشناس گیاه پزشکی در 1094 کلینیک گیاه پزشکی کشور فعال هستند که در تلاشیم تعداد کارشناسان گیاه پزشکی را به 7 هزار نفر برسانیم چراکه طبق استانداردهای جهانی به ازای هر 300 هکتار نیاز به یک کارشناس ناظر گیاه پزشکی است، این در حالیست که هم اکنون در کشور ما به ازای هر600 هکتار یک کارشناس ناظر با کمترین میزان حقوق به طور میانگین بین 150تا 200 هزارتومان فعالند که این میزان نیروی انسانی و حقوق برای تولید محصول سالم کافی نیست.
اقتصام(3)9186 **1561

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




28/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن