تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804825323




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گلایه‌های رانندگان به جریمه‌های هوایی پلیس راهور! +سند


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: گلایه‌های رانندگان به جریمه‌های هوایی پلیس راهور! +سند
با اینکه مدتی پیش خلافی خودرو خود را دریافت کرده و پرداخت نموده‌ام، به تازگی دو پیامک دریافت کردم که حکایت از صدور جریمه‌ای یکصد هزار تومانی و احتساب 5 نمره منفی در کارنامه‌ام دارد. در حالی که زمان تخلف مدت ها قبل ذکر شده و تا آن تاریخ را تسویه حساب کرده‌ام.
کد خبر: ۴۰۹۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴ - 18 June 2014




اگر پلیس به فکر مبلغی که از جریمه حاصل می‌کند نبود، هرگز اینچنین نمی‌شد که این همه تخلف با دوربین ثبت شود، اما یک تصویر از تخلفات ثبت شده به رانندگان و مالکان خودرو نشان داده نشود و حتی پیگیری چنین درخواستی اصولا ممکن نباشد!

به گزارش «تابناک»، از جمله چالش‌هایی که همواره رانندگان خودرو، به ویژه در کلانشهری چون تهران با مواجه هستند، مبالغ نجومی جریمه‌هایی است که در سابقه پلاک انتظامی خودرویشان ثبت می‌شود، در حالی که برخی از آنها را مرتکب نشده یا دست کم نسبت به آنها اعتراض دارند.

این گلایه بسیاری از رانندگان است که با مراجعه به مراکز خدماتی پلیس+10، صورت وضعیت جرایم و تخلفات رانندگی یا همان خلافی خودرو خود را دریافت می‌کنند و گاه از دیدن آن، آنچنان شگفت زده می‌شوند که عزم پیگیری ماجرا می‌کنند اما در ادامه یا هزینه های این کار رای‌شان را زده و منصرفشان می‌کند و یا ممکن نبودن پیگیری راهشان را به بن بست می‌کشاند.

«هر بار که می‌خواهم پرینت خلافی بگیرم، نگران حجم تخلفاتی هستم که قرار است با آن روبرو شوم؛ جریمه‌هایی که گاه از وجودشان بی اطلاعم و هیچ کدام «تسلیمی» نیست، آنهایی که «الصاقی» ذکر شده‌اند را ندیده‌ام، برخی «دو برگی» هستند که نمی‌دانم چه زمان ثبت شده‌اند و در آخر تعدادی نحوه تحویل‌شان «دوربین» درج شده که قصه عجیب و غریبی دارند.»











این جملات همانقدر که احتمالا توسط پلیس مردود هستند، از دید مالکان خودرو قابل قبول به نظر رسیده و چه بسا گلایه بسیاری از ایشان باشند؛ به ویژه در سالهای اخیر که مبالغ جریمه ها افزایش یافته و درج چند تخلف در برگه خلافی به معنای الزام راننده به پرداخت مبلغی بیش از صد هزار تومان است.

البته قانون برای آن دسته مالکانی که به جرایم صادر شده اعتراض دارند، راه اعتراض در نظر گرفته اما این راه آنقدر پر پیچ و خم هست که بسیاری از پیمودنش منصرف شده و با نارضایتی، تن به پرداخت مبالغی در دهند که گاه از آن با عناوینی چون «پول زور» یا اصطلاحات مشابه یاد می‌شود و به هیچ وجه برازنده نیست.

از جمله مواردی که موجب می‌شود برخی عطای اعتراض به جرایم صادر شده را به احتمال کاهش هزینه‌ها ببخشند، جدای دشواری های پیمودن این مسیر، غیر ممکن بودن تغییر برخی آیتم هاست. یعنی همان گونه که پلیس و مسئولان بالادستی احتمال خطا را در کار خود داده و انبوه اعتراضات حکایت از استقبال مردم از این رویکرد دارد، همه به این واقعیت آگاهند که امثال جریمه های ثبت شده توسط دوربین اینقدر قطعی و بدون اشکال تلقی می‌شود که نه تنها مستندات آن به رویت رانندگان نمی‌رسد، بلکه قابل تجدید نظر خواهی هم نیست.

اما آنچه ورای نارضایتی مردم از این پروسه قابل توجه است، اصل قرار دادن جریمه و وارد آمدن این شائبه به عملکرد پلیس است که مبالغ دریافتی برای راهنمایی و رانندگی به مراتب اولویت بالاتری از بهبهود فرهنگ رانندگی و رعایت قوانین را دارد، که در غیر اینصورت، راهی برای اقناع رانندگان در این تخلفات اندیشیده می‌شد.

به عنوان مثال، وقتی کلمه «دوربین» مقابل تخلفی مانند عبور از چراغ قرمز ثبت می‌شود و مالک خودرو می‌بایست جریمه سنگین یکصد هزار تومانی را بابت آن بپردازد، کدام عقل سلیمی می‌پذیرد که حتی تصویری از این تخلف به وی عرضه نشود؟ آیا غیر از این است که برخی دوربین های نصب شده در سطح شهر ممکن است ایراد فنی داشته باشند؟ یا در محل درست نصب نشده و تصاویری را به عنوان تخلف ثبت کنند که وفق قانون راهنمایی و رانندگی تخلف نیست؟

کافی است به این نکته توجه کنیم که بر اساس قانون، گردش به راست در چهار راه ها منعی ندارد اما دوربین های نصب شده تفاوتی میان خودرویی که به راست گردش می‌کنند با خودرویی که از چراغ قرمز عبور می‌کند قائل نشده و از همه تصویر می‌گیرند؛ آیا انصاف است چنین راننده ای را جریمه کرد و راه اعتراضش به جریمه صادر شده را بست؟















بر اساس این دو تصویر، تخلفی که شانزدهم فروردین ماه رقم خورده و دوربین های مکانیزه آن را ثبت کرده‌اند، در برگه خلافی که انتهای همان ماه صادر شده (و تخلفات صورت گرفته تا 21 فروردین را شامل شده، به چشم نمی‌خورد؛ آیا این نوع جریمه کردن رانندگان قابل توجیه و دفاع است؟!


از این موارد که بگذریم، گاه در مواردی اجحاف در حق مالکان وسایل نقلیه آنقدر آشکار بروز می‌کند که قابل اغماض نیست؛ «با اینکه مدتی پیش خلافی خودرو خود را دریافت کرده و پرداخت نموده‌ام، به تازگی دو پیامک دریافت کردم که حکایت از صدور جریمه‌ای یکصد هزار تومانی و احتساب 5 نمره منفی در کارنامه‌ام دارد. در حالی که زمان تخلف مدت ها قبل ذکر شده و تا آن تاریخ را تسویه حساب کرده‌ام.»
 
آن گونه که مستندات ارائه شده توسط این شهروند نشان می‌دهد، تخلف پیامک شده به شماره تلفن همراه وی، پیش از تاریخی است که وی خلافی خودرو خود را پرداخت نموده و علی القاعده چنین جریمه‌ای را نمی‌توان به وی منتسب کرد. او در این باره می‌گوید: وقتی برای اعتراض به این موضوع مراجعه کردم، از «علی الحساب» بودن برگه خلافی صادر شده گفتند و اطلاع دادن تخلف بعد از دو ماه و نیم را امری طبیعی دانستند اما نگفتند اگر بنده خودرو ام را فروخته بودم چه می‌شد؟ آیا غیر از این است که برای خرید و فروش خودرو خلافی می‌گیرند و تسویه حساب می‌کنند؟ یعنی نباید روی اعتبار این برگه ها حساب کنیم؟

آنچه در این ماجرا جالب توجه است، از یکسو "مکانیزه بودن ثبت تخف توسط دوربین" است که معلوم نیست چه کاربردی دارد و از سوی دیگر مستند نبودن جریمه صادر شده است تا در نهایت تنها تقویت شائبه نگریستن پلیس به جریمه ها به چشم منبع درآمد باشد؛ شائبه ای که همیشه مسئولان عالی رتبه پلیس بر رد آن تاکید دارند اما با عملکردهایی شبیه به این، به تقویت آن مشغولند.

گفتنی است «تابناک» آمادگی دارد پاسخ مسئولان را در این رابطه منتشر نماید.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن