تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803102187




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراهم شدن زیرساختهابه فعال شدن صنعت گردشگری تفتان کمک می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استاندار سیستان و بلوچستان: فراهم شدن زیرساختهابه فعال شدن صنعت گردشگری تفتان کمک می کند خاش، زاهدان- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با فراهم شدن زیرساختهای لازم در منطقه گردشگری تفتان بویژه دشت دقال که محل مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری و تفریحی است، گام موثری در زمینه فعال شدن این صنعت برداشته می شود.


به گزارش ایرنا، علی اوسط هاشمی روز سه شنبه درجریان بازدید از جاذبه های تفتان افزود: بسیاری از زیرساخت های صنعت گردشگری برای بهره برداری از جاذبه ها و چشم اندازهای طبیعی دیدنی و زیبای حاشیه کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان ایجاد شده است.
وی بیان کرد: دره زیبای ˈجم چینˈ، ˈدشت دقالˈ و روستای ˈتمندانˈ به عنوان عالی ترین مناطق گردشگری تفتان تلقی می شوند که بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری و توسعه گردشگری استان فراهم می کند.
استاندار اظهار داشت: ˈسنگان، کوشه، تمندان، کوته، ولان، تمین و دشت دقالˈ از جمله روستاها و مناطق کوهپایه ای و ییلاقی و سرسبز رشته کوه تفتان است که با باغ ها و مزارع و دیگر جاذبه های دیدنی و تاریخی فراوانشان، توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند.
وی اضافه کرد: اطلاع رسانی ناکافی و کمبود امکانات رفاهی و همچنین بعد مسافت باعث شده هموطنان سایر نقاط کشور از این نعمت بزرگ و جذابیت های ویژه آن بی اطلاع باشند.
وی یادآورشد: ارتفاعات تفتان مملو از پوشش گیاهان دارویی از جمله بادام تلخ، پونه، درمنه، آویشن خار گلک و گرمونه است و گهگاه حیواناتی چون روباه، شغال، گرگ و کبک در این ناحیه دیده می شوندکه درهمین راستا حفاظت از عرصه های طبیعی و گونه های منحصر بفرد گیاهی و جانوری ضروری است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ساکنان این منطقه زندگی عشایری توام با روستایی دارند و معمولا برای چرای دامهایشان تابستان به دامنه های تفتان کوچ کرده و در چادرهایی به نام پلاس که جنسشان از موی بز و کرک بوده، زندگی می کنند که این موضوع نیز بسیار با ارزش و جذاب است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: وسعت حوزه آبریز اطراف تفتان متجاوز از هشت هزار کیلومتر مربع است که در حدود سه هزار و 600 کیلومتر آن را دشتهای هموار و اراضی زراعتی تشکیل می دهند و چهار هزار و 4000 کیلومتر دیگر جنبه کوهستانی داشته و یا از تپه ماهور تشکیل شده اند.
باقر کرد افزود: در این حوزه هیچ رودخانه دایمی و قابل ذکری وجود ندارد و فقط در قسمتهای مرتفع آبریز تفتان مانند کوشه، تمین و سیاه جنگل تعدادی چشمه سار دائمی دیده می شوند.
وی افزود: رودخانه های سیلابی این حوزه شامل لادیز و انده در میرجاوه تنها در مواقع بارندگیهای شدید برای مدت کوتاهی آب دارند که همین آبها منشاء اصلی تغذیه آبهای زیرزمینی دشتها محسوب می شوند و صرف نظر از رودخانه ترش آب، سیلاب بقیه رودخانه های یادشده جمعا در حدود 50 میلیون متر مکعب مذکور به دشت تهلاب می ریزد که در تغذیه آب زیرزمینی این دشت نقش مهمی را دارد.
وی بیان کرد: براساس گزارش سازمان آبیاری در منطقه پشتکوه خاش امکان احداث یک سد مخزنی بر روی رودخانه گزو وجود دارد که از این طریق سالیانه ذخیره حدود 100 میلیون مترمکعب آب محتمل است و می توان در دست تهلاب مورد استفاده قرار داد.
معاون استاندار گفت: این موضوعات در خور بررسی جدی است و جا دارد که به عنوان نخستین اقدام نسبت به نصب یک ایستگاه اندازه گیری آب برروی این رودخانه اقدام و آمار لازم را جمع آوری کرد.

وی گفت: در این حوزه بیش از 90 درصد آب مشروب و زراعی از منابع زیرزمینی به وسیله 220 رشته قنات، 15 حلقه چاه عمیق و معدودی چاه موتوری کم عمق تامین می شود، میزان آب مورد بهره برداری به وسیله قنوات در حدود 59 میلیون متر مکعب و آب بهره برداری از چاهها حدود 12 میلیون مترمکعب در سال است.

کرد افزود: از مجموع آبهای استحصالی حدود 24 میلیون مترمکعب در خاش، 16 میلیون متر مکعب در پشتکوه و سنگان، 16 میلیون در آبریز گوهرکوه، 11 میلیون در لادیز و حدود چهار تا پنج میلیون متر مکعب در تهلاب مورد استفاده قرار می گیرد.
کوهستان و قله آتشفشانی نیمه فعال 4050 متری تفتان در جنوب شرقی ایران در 50 کیلومتری شمال شرقی شهر خاش واقع شده است.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. ک/2
7312 / 653

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن