تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813175935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنش آبی ؛ هشداری که باید جدی گرفته شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تنش آبی ؛ هشداری که باید جدی گرفته شود اراک - ایرنا - براساس اعلام اخیر وزارت نیرو؛ هم اکنون علاوه بر کلانشهر تهران، 10 شهر بزرگ اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد و 517 منطقه جمعیتی دیگر کشورمان در معرض تنش آبی قرار دارند.


گزارش منتشر شده وزارت نیرو حاکی از آن است که تامین آب آشامیدنی مورد نیاز کشور در تابستان امسال با 38 مترمکعب در ثانیه کمبود مواجه است و چنانچه 10 درصد مصارف مشترکان صرفه جویی نشود این فصل با محدودیت و مشکل در منابع آب سپری خواهد شد.
در سوابق و اسناد تاریخی، حفر قنات ها و ساختن آب انبارهای متعدد در جای جای کشور نشانگر ریشه داری و عمق بحران کم آبی از دیرباز تاکنون دراین سرزمین پهناور بوده و ایرانیان همواره با دغدغه دستیابی به آب رو به رو بوده اند.
افزایش مصرف و خشکسالی های مداوم نیز نقش تعیین کننده ای در شیوع بحران کم آبی در کشور داشته، به طوری که آمارهای سازمان هواشناسی کشور متوسط بارش در ایران را 248 میلی متر دانسته و این مقدار را کمتر از یک سوم متوسط جهانی آن (یعنی 831 میلی متر) عنوان می کند.
با وجود سکونت یک درصد جمعیت کل جهان در ایران، اما سهم کشورمان از منابع آب تجدید پذیر تنها 36 صدم درصد است.
در شرایطی که حدود 59 درصد از زمین های قابل کشت کشور به آبیاری نیازدارد، ولی به سبب بی توجهی اغلب کشاورزان به شیوه های نوین آبیاری و استفاده از شیوه های منسوخ آبیاری سنتی و غرقابی، حدود 92 درصد آب مصرفی ایران در بخش کشاورزی به مصرف می رسد.
در کنار خشکسالی و افزایش مصرف، صنعتی شدن جامعه و گسترش شهرنشینی ، از دیگر عوامل افزایش میزان مصرف آب در کشور عنوان شده است.
آمار های مستند وزارت نیرو همچنین بیانگر آن است که میزان روان آب رودخانه های کشور در چند سال اخیر به کمتر از 46 درصد رسیده و در کمتر از یک دهه میزان این روان آب ها نصف شده است.
در زمان حاضر، حدود شش هزار و 500 روستا در کشور وجود دارد که در طول سالیان گذشته فقط با تانکر آبرسانی شده اند واکنون نیز با تشکیل کمیته ویژه ای برای شهرهای دارای بحران آبی، 12 شهر زیرنظر این کمیته قرار گرفته و اقدام های لازم برای عبور از بحران کم آبی در این شهر ها در حال اجرا است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا در خصوص وضعیت منابع آبی این خطه گفت: در 13 سال اخیر پدیده خشکسالی در این استان به صورت پی در پی جریان داشته و تاثیر منفی آن بر ذخایر زیرزمینی و کاهش میزان آب سدها و روان آبها محسوس است.
ˈنورالدین بازگیرˈ افزود: شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه موجب شده که درحال حاضر سطح آب سفره های زیرزمینی استان در اغلب دشتها به طور میانگین 15 متر افت داشته باشد که ادامه این روند معضلات جدی نظیر افزایش شوری و سختی آبها و چالش تامین آب را به همراه دارد.
وی گفت: اگرچه امسال میزان بارندگی ها افزایش یافته اما در سطحی نیست که جبران کم آبی بیش از یک دهه در استان را بکند و می طلبد که صرفه جویی در مصرف آب، اجرای شیوه های استفاده بهینه آب در کشاورزی، صنعت و خانگی بیش از پیش مد نظر باشد.
بازگیرگفت: پارسال بطور متوسط 65 درصد آب آشامیدنی اراک از سد کمال صالح تامین شد و با افزایش میزان ذخیره آب سد پیش بینی می شود امسال این سهم به 70 درصد برسد.
وی بیان کرد: با اجرای رینگ کمربندی در انتقال آب سد کمال صالح به اراک در تمام مناطق این شهر به جز منطقه شهر صنعتی، امکان استفاده از آب این سد وجود دارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی،گنجایش ذخیره سازی آب در سد کمال صالح را 110 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: هم اکنون مقدار آب موجود در دریاچه پشت این سد حدود 20 میلیون متر مکعب است.
سد کمال صالح بر روی رودخانه تیره از سرشاخه های دز و در 74 کیلومتری جنوب غربی شهر اراک احداث شده و آب مورد نیاز شهرهای اراک، شازند و برخی صنایع بزرگ منطقه را تامین می کند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی هم گفت: سرانه مصرف آب در استان مرکزی حدود 250 لیتر در شبانه روز است و این رقم نسبت به استاندارد جهانی یکصد لیتر بالاتر است.
ˈعبدالرضا خلیلیˈ فرهنگ سازی و اطلاع رسانی با کمک رسانه ها برای اصلاح الگوی مصرف آب و استفاده صحیح از منابع آبی استان مرکزی را امری حیاتی دانست.
وی، توان استحصال آب برای شهرهای استان مرکزی را 56 هزار لیتر در ثانیه اعلام کرد و گفت: تداوم پدیده خشکسالی، کاهش ظرفیت منابع آبی و نیز احتمال افزایش دمای هوا به ویژه در تابستان، پیش بینی افزایش 10 درصدی مصرف آب استان را در پی دارد وبه منظور پیشگیری از مواجه شدن با محدودیت توزیع آب و بحران، رعایت برنامه صرفه جویی و نظارت مصرف امری اجتاب ناپذیر است.
ˈیوسف یوسفیˈ مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز معتقد است: با پیشرفت های حاصله در حوزه آبخیزداری، روش های قابل اتکایی برای جلوگیری از هدررفت آب ابداع شده که ایجاد بندهای خاکی (منابع آب شرب موقت) یکی از این شیوه ها است زیرا با استفاده از دیواره ها و سرریزهای بتنی، آب ذخیره شده در آن به منظور بهبود وضعیت بهره برداری از مراتع و تامین آب شرب روستائیان مورد استفاده قرار می گیرد.
وی استفاده بهتر از مراتع، کنترل سیلاب و تزریق آب به سفره های زیرزمینی را از دیگر اهداف ایجاد بندهای خاکی عنوان کرد و افزود: عملیات ساختمانی هر پروژه بند خاکی با توجه به حجم سیلاب منطقه و میزان آبگیری آن انجام می شود.
وی افزود: تاثیر بارش و روان آب های فصلی و پدیده های خشکسالی بر روی جریان های زیرسطحی از جمله مشکلات و چالش های این بخش برای کشاورزان و دامداران است که اهمیت عملیات آبخیزداری و کنترل روان آب ها را مشخص می کند.
به گفته این مسئول، افزایش جمعیت و تمرکز آنها در دشت های بحرانی، ناهماهنگی بین بخش های مرتبط با منابع آب در سطح دشت های استان و اقدامات ناموثر در این زمینه ، از چالش های سند توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی است.
یوسفی، پایین بودن راندمان آبیاری در بخش کشاورزی، بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی و گسترش آب های شور به سمت منابع شیرین، وابستگی شدید استان به منابع آب های زیرزمینی و معیشت مردم استان از طریق کشاورزی و دامداری سنتی رااز دیگر علل ایجاد وضع نامطلوب فعلی در بخش آب استان مرکزی عنوان کرد.
مدیر مطالعات منابع آب و تحقیقات پایه شرکت آب منطقه ای استان مرکزی نیزگفت: مناطق شهری این استان نیازمند مطالعات جامع امکان سنجی آب آشامیدنی هستند.
ˈعزت الله آمره ایˈ افزود: مدیریت بهینه منابع آب در بخشهای صنعت، کشاورزی و مصرف خانگی از بحث های مهم و جدی است و درحال حاضر هیچ مطالعاتی بر مبنای نیاز واقعی هر شهر استان به آب آشامیدنی در افق کوتاه و دراز مدت با الگوی جمعیتی و توسعه وجود ندارد.
وی اضافه کرد: اراک به تازگی در تقسیمات کشوری به کلانشهر ارتقا یافته و با توجه به کانونهای توسعه ای متعدد آن نیاز است که با مطالعات علمی الگوی رشد جمعیتی و رفتارسنجی ، میزان مصرف تعیین و روشهای مدیریتی این بخش برمبنای واقعیتها و فرصت سازیهای با پشتوانه فرهنگی تدوین شود.
وی اضافه کرد: تامین آب آشامیدنی در این استان متکی به منابع آب زیرزمینی است که به دلیل خشکسالیهای چند سال گذشته، افت سطح سفره های زیرزمینی، سیاستهای نادرست حوزه کشاورزی در مصرف بی رویه کود و سم شیمیایی با محدودیت مخزن و پایین آمدن کیفیت مواجه شده است.
آمره ای بیان کرد: مبنای برنامه ریزی و اصول مدیریت خشکسالی استان باید بر تعاریف و تحقیقات سه محوری ارزیابی های هیدرولو‍ژیک، هواشناسی و کشاورزی باشد و نیاز است که مطالعات جامع با هدف تدوین نقشه علمی راهبری خشکسالی استان انجام شود.
وی توضیح داد: مخازن سفره های آب زیرزمینی استان مرکزی به دلیل کم بارشی و خشکسالی23 سال اخیر افت زیادی دارد که بیشترین افت سطح سفره مربوط به دشت ساوه با 35 متر و دشت کمیجان با 26 متر بوده است.
وی اظهار کرد: وضعیت آب ذخیره سه سد مهم 15 خرداد دلیجان ، الغدیر ساوه و کمال صالح شازند تعریفی ندارد و در بهترین حالت 30 تا 50 درصد ذخیره مخزن پر است.
وی تغییر ترکیب بارندگی از برف به باران در سال جاری را عامل اساسی تغذیه منابع زیرزمینی استان دانست و گفت: بارشهای متعدد امسال وضعیت روان آبها و آبهای جاری را نیز بهبود بخشیده است.
مدیر مطالعات منابع آب و تحقیقات پایه شرکت آب منطقه ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: مصرف آب استان هم اینک 92 درصد در بخش کشاورزی، پنج درصد در مصارف آشامیدنی و سه درصد در صنعت است و می طلبد با توجه به موقعیت استان و دورنمای توسعه هر بخش سهم واقعی و تامین آب با کیفیت برای آن هدفگذاری شود.
آمره ای یادآور شد: معضل اصلی در مدیریت آب حوزه کشاورزی تلفات بالای آب به دلیل روشهای سنتی آبیاری و نبود الگوی کشت کم آب بر است که در این بخش باید راهبردهای اساسی توسط کارشناسان و متخصصان فن ترسیم شود.
وی افزود: با توجه به اینکه استان مرکزی یکی از قطب های مهم صنعت کشور محسوب می شود ، توسعه متوازن مزیت های صنعتی و تکمیل زنجیره تولید آنها نیازمند راهبرد اساسی در تامین سهم آب این بخش است.
مدیر مطالعات منابع آب و تحقیقات پایه شرکت آب منطقه ای استان مرکزی ادامه داد: هدفگذاری بر منابع جدید تامین آب نظیر پساب فاضلاب و منابع کارست( ذخایر آب های زیرزمینی است که به صورت چشمه از دل سازندهای سخت زمین خارج و یا با حفر چاه های عمیق قابل استحصال می باشد)، انتقال آب بین حوزه ای و استانی ، ظرفیت یابی ذخایر جدید در کنار اصلاح سامانه فرسوده شبکه آب شرب ، توسعه آبیاری نوین کشاورزی و روشهای فرهنگی و اجرایی صرفه جویی از نیازهای اساسی است.
آمره ای با یادآوری خشک شدن تعدادی چاه آب کشاورزی در استان مرکزی به دلیل تداوم پدیده خشکسالی سالهای اخیر افزود: نفوذ مواد شیمیایی ناشی از کودهای صنعتی در مصارف کشاورزی و نیز پساب فاضلاب به آب سفره های زیرزمینی، بهره برداری کیفی از منابع آبی منطقه را مختل کرده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: اجرای آبیاری تحت فشار، احداث کانال های بتنی و انتقال آب با لوله از هدررفت مقادیر فراوانی آب جلوگیری کرده و موجب افزایش بهره وری در این بخش می شود.
ˈعباس مظفریˈ با بیان اینکه 140 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان مرکزی قابلیت استفاده از آبیاری نوین را دارد، گفت : هم اکنون 50 هزار هکتار از این زمین هاتحت پوشش آبیاری نوین قرار دارد که باید در یک برنامه پنج ساله بقیه اراضی نیز زیرپوشش شیوه های جدید آبیاری قرار گیرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: با اختصاص تسهیلات بلاعوض 80 درصدی به میزان 800 تا 900 میلیارد ریال در سال، در برنامه پنج ساله اراضی باقی مانده تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار می گیرد.
مظفری، بازسازی کانال های آبیاری سنتی را از دیگر راه های ارتقای بهره وری از آب عنوان و افزود: 13 هزار کیلومتر کانال انتقال آب در بخش کشاورزی استان مرکزی وجود دارد که یک هزار و 200 کیلومتر آن به صورت بتنی و لوله گذاری شده است.
وی گفت: حدود 12 هزار کیلومتر از کانال های انتقال آب در این استان به صورت سنتی است که با تبدیل آنها به کانال های مدرن از هدررفت آب از طریق خاک جلوگیری و بهره وری آب تا یک و نیم برابر افزایش می یابد.
مظفری افزود: سه هزار رشته قنات نیز در استان مرکزی وجود دارد که هر دو تا سه سال باید لایروبی و احیا شوند که در این زمینه تصمیماتی در کمیته برنامه ریزی شهرستان ها اتخاذ شده است.
استاندار مرکزی نیز کمبود منابع آبی این استان را مشکلی جدی و مهم دانست و افزود: با توجه به هشدارهای مسوولان و صاحب نظران امور آب، باید تدابیر و راهکارهای ویژه ای را برای پیشگیری از وقوع شرایط بحرانی بخصوص در فصل تابستان اندیشید.
ˈمحمدحسین مقیمیˈ، اجرای طرح انتقال آب از سایر مناطق به استان مرکزی را از راهکارهای مهم برای جلوگیری از بحران آبی در این گستره عنوان کرد و گفت: مطالعات جدی این طرح برای اجرا در حال انجام است.
وی، تمرکز بر اقدامات توسعه آبیاری نوین در حوزه کشاورزی را از اولویت های مهم در مدیریت بهینه آب این استان عنوان کرد.
مقیمی تاکید کرد: برای جبران کم آبی در استان مرکزی باید روش های آبیاری و الگوی کشت اصلاح شود و از سوی دیگر نهضت آموزش و فرهنگ سازی مصرف بهینه آب نیز در اولویت های کاری قرار گیرد.
وی همچنین از تشکیل شورای آب استان مرکزی خبر داد و افزود: در این شورا؛ راهبردها و استراتژی های توسعه استان با توجه ویژه به آب مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.
مقیمی اظهار کرد: مقیمی گفت: در حال حاضر 93 درصد منابع آبی استان مرکزی در حوزه کشاورزی مصرف می شود و سنتی بودن روش های آبیاری در مزارع و باغ ها بستر هدر رفت مقادیر زیادی از آب را فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: بر اثر خشکسالی های پی در پی بخش بزرگی از منابع آبی چاه، قنات و چشمه های استان مرکزی کم آب و یا خشک شده و سطح آب سفره های زیرزمینی اغلب دشت های استان افت قابل توجهی داشته است.
مقیمی افزود: درحال حاضر معضل کم آبی در برخی از شهرهای استان نظیر خمین، خنداب، محلات و اراک حادتر است و نیاز است برنامه های راهبردی دقیقی را برای کوتاه مدت و بلند مدت این مناطق در مهار معضل ˈتنش آبیˈ تهیه و اجرایی شود.
کارشناسان و دست اندرکاران استان مرکزی معتقدند که بر اساس مطالعات انجام شده از دهه 60 تاکنون 12 درصد به مساحت خشک استان مرکزی اضافه شده است که این مهم باید در کانون تفکر و برنامه های تصمیم سازان این منطقه قرار گیرد.
آنان می گویند با وجود بارندگی های در حد طبیعی در چهار سال گذشته، خشکسالی هیدرولوژیکی( توزیع آب در طبیعت) در استان همچنان ادامه دارد و افزایش بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی و سطحی روند خشکسالی را تشدید کرده است.
توجه دادن برنامه ها و امکانات استان به سمت مدیریت منابع آبی و اقدامات اثرگذار، در دهه پیش رو که به دهه بحران و جنگ آب شهرت یافته، امری حیاتی و مهم است.ک/4
560/558

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن