تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821080674




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگی از اوراق محیط زیست/قربانیان بی دفاع زندگی شهری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

برگی از اوراق محیط زیست/قربانیان بی دفاع زندگی شهری مشهد- ایرنا -توسعه شهری و ماشینی شدن زندگی انسانها در طول سالیان طولانی عاملی برای تخریب محیط زیست و محدودیت حیات وحش بوده و در این میان حیواناتی از جمله سگ و گربه قربانیان تراز اول زندگی شهری هستند.


به گزارش ایرنا، این حیوانات که اغلب آنها را در خانه های مخروبه، کنار آزادراه یا بزرگراه ها، زیر پل ها، بالای دیوار خانه ها، کوچه ها و خیابان ها می توان دید، جاماندگان از حیات وحش هستند؛ حیواناتی که مابین ˈزندگی در طبیعتˈ و ˈهمزیستی با انسانهاˈ قرار گرفته در حالی که به هیچ یک از این دو زندگی تعلق ندارند.
سگ و گربه هایی که اغلب در کوچه و خیابان ها به دنبال لقمه ای غذا پرسه می زنند، از دید انسانها منشا آلودگی هستند و کمتر فردی پیدا می شود که از سر لطف به این حیوانات بیچاره نگاهی بیاندازد و درصدد رفع گرسنگی آنها و یا درمان کردن زخمهایشان برآید.
اغلب شهروندان هنگامی که پلاستیک زباله خود را در حالی که پاره شده و محتویات آن با بوی بد آزاردهنده ای بر روی سنگفرش مقابل در خانه ریخته است را می بینند، گربه ای که باعث و بانی آن بوده را اگر در نزدیکی محل بینند حتما ضربه ای به او می زنند.
یا اگر زوزه های سگی را از خیابان یا کوچه ای بشنوند و حیوان بداقبال در تیرراس نگاه آنان باشد، جواب آواز انسان آزار خود را با قلوه سنگی که به سمتش پرتاب می شود، خواهد گرفت.
گربه ها و سگ ها سهمی از خیابانهای شهر نیز ندارند و هیچ خودرویی حقی برای آنها هنگام عبور از عرض خیابان قائل نیست؛ حتی پس از اینکه حیوان در تصادف با خودرو جانش را از دست می دهد، تا زمانی که نعشش با آسفالت خیابان یکی نشود، هیچکس برای جمع کردن باقیمانده جسد حیوان نگون بخت اقدام نمی کند.
بیشتر گربه ها در کوچه و خیابانهای شهر ما وسیله بازی بچه ها هستند؛ گربه های یک چشم، دم بریده، لنگ و... همه مجروحان شیطنت های کودکان ما می باشند، کودکانی که در هیچ یک از کتابهای درسی آنها چیزی به عنوان احترام به حقوقحیوانات نوشته نشده و هیچ معلمی به آنان نگفته است که حق آزار دادن حیوان را ندارند.
سگ و گربه در فرهنگ ما ایرانی ها حیوانات نجسی هستند که جایی در محل زندگی ما ندارند اما برخی هموطنان ما حق حیات را از این حیوانات نگون بخت گرفته اند و آنها را مخل آسایش و عامل بیماری می دانند و اهمیتی به گرسنگی، بیماری یا مرگشان نمی دهند.
هرچند نباید از نظر دور داشت که برخی سگ ها و گربه های که خوش شانس بوده اند، شناسنامه دریافت کرده و در مراکز مربوط به نگهداری از حیوانات خانگی بسر می برند و برخی خانواده ها با قیمت گزافی آنها را خریداری کرده و به خانه خود می برند.
سگ ها و گربه ها در روستاها به مراتب از زندگی بهتر و امنیت بیشتری در مقایسه با شهرها برخوردار هستند زیرا یا سگ نگهبان گله گوسفند است و یا گربه محبوب خانه و کوچه که کمتر مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.
با این حال در کلانشهر مشهد ، افرادی نیز هستند که حامی حفظ محیط زیست و حیوانات می باشند؛ به سگ ها و گربه ها غذا می دهند، تیمارشان می کنند و مراقبشان هستند.
خاله فریده پارک شهر ما ( بوستان ملت مشهد) از این دست افراد است که علاقه زیادی به سگ ها و گربه ها دارد؛ او هر روز صبح به پارک می آید به گربه ها و کلاغ ها غذا می دهد و اگر زخمی شده باشند، تیمارشان می کند.
ˈفریده پسیانˈ به خبرنگار ایرنا در این باره گفت: حقوق حیوانات در شهر ما تضییع می شود، بویژه گربه ها و سگ ها که قربانی بی مهری مردم به حیوانات هستند.
وی با بیان اینکه هیچ مرکزی متولی رسیدگی به سگ ها و گربه ها نیست، اظهار کرد: انسانها نظم اکوسیستم را بهم ریخته و حال که مخرب محیط زیست حیوانات شده اند، سعی دارند با کشتنشان حق حیات را هم از آنها بگیرند.
وی گفت: توسعه شهرها و فناوری عامل اصلی تخریب و آلودگی محیط زیست برای همه جانداران شده است و کسانی که عامل اصلی بروز این وضعیت شده اند روز به روز عرصه را بر حیوانات تنگ تر می کنند و با اشغال محل زندگیشان حق حیات را از آنها می گیرند.
به گزارش ایرنا، برای جلوگیری از تضییع حقوق حیوانات خیابانی نظیر گربه و سگ، سمن ها و تشکلهای مردم نهاد زیادی در شهر ما شکل گرفته اند تا حقوق از دست رفته این حیوانات را فریاد بزنند و خواستار رسیدگی به وضعیتشان شوند.
عضو یکی از سمن های مربوط به دفاع از حقوق حیوانات در خراسان رضوی در نشست سمن های حافظ محیط زیست با رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور که هفته گذشته در مشهد برگزار شد، گفت: سگ ها و گربه ها و برخی پرندگان در خیابان ها و جاده های ما کشته می شوند اما هیچ مرجع قانونی متولی رسیدگی به وضعیت آنها نیست.
ˈعلی بروشکˈ افزود: جسد این حیوانات که به ناحق در خیابانها کشته می شوند، تا زمانی که در زیر لاستیک های خودروهای عبوری خاک نشود از روی خیابان جمع نمی گردد.
وی بیان کرد: ما با توسعه شهرهای خود حق حیات را از حیوانات گرفته ایم و این ظلم بزرگی به حیواناتی است که مانند ما حق زیستن دارند.
وی اظهار کرد: ما بهترین نژادهای سگ و گربه و برخی پرندگان را در ایران داریم اما به جای نگهداری و جلوگیری از انقراض نسلشان آنها را مخل آسایش خود دانسته و برای کشتنشان تلاش می کنیم.
وی گفت: شهرداری سگ ها را با گلوله های تفنگ می کشد و با عقیم کردن گربه ها درصدد انقراض نسلشان می باشد؛ آیا این عمل مورد رضایت خداوند است که به خاطر آسایش خود حیوانات دیگر را از بین ببریم؟
ˈمعصومه ابتکارˈ به عنوان عالی ترین مقام در سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست در جواب وی گفت: این سازمان متولی حفاظت از حیوانات مربوط به حیات وحش است و مسوولیتی در قبال نگهداری از حیوانات خیابانی ندارد.
وی افزود: حفاظت از حیات حیوانات و محیط زیست نیازمند فرهنگ سازی است و باید این فرهنگ سازی از مدارس ما آغاز شود تا در کل جامعه تسری یابد.
در پی صحبت خانم ابتکار به سراغ شهرداری کلانشهر مشهد رفتیم تا علت عدم حمایت این نهاد از حیوانات خیابانی را جویا شویم که این نهاد در مقابل سووال خبرنگارمان، اقدامات خود برای از بین بردن حیوانات را به بهانه حفظ سلامتی شهروندان مورد تاکید قرار داد و شهرداری را حامی سلامت و آرامش مردم به جای حمایت از حیوانات نشان داد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از جمع آوری سالانه بین هفت تا هشت هزار سگ ولگرد از سطح شهر مشهد توسط اکیپهای گشت زنی خبر داد.
ˈعلی نجفیˈ با بیان اینکه جمع آوری سگهای ولگرد توسط شهرداریهای مناطق انجام می شود، گفت: این سگها پس از جمع آوری براساس دستورالعمل وزارت کشور به روش ˈمرگ با ترحم ˈ از بین می روند.
وی اظهار کرد: شیوع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان، انتقال بسیاری از بیماریها از سگ به انسان نظیر هاری، کیست هیداتیک و سالک از مهمترین مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگهای ولگرد در شهر هستند.
نجفی با بیان اینکه سگها دارای قابلیت و پتانسیل تولید مثل زیادی هستند، گفت: جمعیت سگهای ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه های کنترل و مبارزه، به سرعت افزایش می یابد و این مساله مخاطرات فراوانی را برای شهروندان به دنبال دارد.
وی بیان کرد: در فرآیند جمع آوری و معدوم سازی سگهای ولگرد، برخی نژادهای خوب و گونه های نادر در اختیار مراکز مربوط به نگهداری از حیوانات خانگی قرار می گیرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در زمینه جمع آوری گربه ها توسط این نهاد نیز گفت: طرح عقیم سازی گربه ها برای اولین بار در کشور در سال 89 در مشهد اجرا شد.
نجفی با بیان اینکه این طرح هزینه بر است، افزود: هزینه عقیم سازی هر قلاده گربه در سال 89 حدود دو میلیون ریال بود بنابراین امکان ادامه اجرای این طرح فراهم نشد.
وی اظهار کرد: با مکانیزه شدن فرایند جمع آوری زباله، منابع غذایی حیوانات موذی نظیر گربه نیز محدود شد که این اقدام عامل بازدارنده خوبی برای پیشگیری از رشد این حیوانات می باشد.
نجفی با تاکید بر اینکه سلامت روحی و روانی انسانها بر زندگی اینگونه حیوانات مقدم است، افزود: طرح معدوم سازی حیوانات موذی زیر نظر انجمن حمایت از حیوانات کشور انجام می شود.
وی گفت: جمع آوری حیوانات موذی از سطح شهر در زمره وظایف سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری است.
به گزارش ایرنا، به طور یقین همان گونه جمعیت انسانها روز به روز در حال افزایش است، حیوانات نیز زاد و ولد می کنند اما به گفته مسوولان حیوانات قربانی انسانها هستند و در هیچ صورتی نباید مخل آسایش آدمیان باشند.
اما واکنش مسوولان از یک سو و نگرانی های حامیان حیوانات از سوی دیگر این سووال را در ذهن ایجاد می کند که آیا باید حقوق حیوانات خیابانی را برای داشتن حیات به رسمیت شناخت یا خیر؟
به هرحال خیلی از خوانندگان این نوشتار ممکن است با نویسنده هم عقیده باشند که حیوانات نیز مانند ما انسانها حق حیات دارند و ما که عقلمان بیشتر از آنهاست باید امکان همزیستی سالم و مناسب را با حیوانات فراهم کنیم نه اینکه شمار اندکی از آنها برای اینکه نسلشان منقرض نشود را نگهداریم و باقی را بکشیم.
7489/7505/659

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن