واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: يكي از اساتيد دانشگاه قم و پژوهشگر دراين نشست گفت: موضوع عاشورا به مسئله امامت، ولايت و نبوت متصل است. دكتر احمد تميمداري با بيان اينكه در مورد ولي خدا صفات مفصلي در قرآن ذكر شده است، افزود: هر چند در قرآن به طور مستقيم آياتي در مورد اميرالمومنين(ع)، امام حسين(ع) و ائمه هدي ذكر نشده است اما صفاتي در قرآن ذكر شده كه ما را به اين بزرگان راهنمايي ميكنند. وي بيان كرد: صفت معمولا يك خصلت اخلاقي، رواني و روحي پايدار است كه در انسان وجود دارد و صفات اوليا خدا در قرآن بسيار زياد آمده است. نويسنده كتاب شرح قصيده عربي كلامي و ديني به ارتباط نبوت با امامت و ولايت اشاره كرد و ترويج توحيد و اخلاق، آزاد كردن بردگان، تاكيد بر برابري انسانها با يكديگر، را از خصايل اخلاقي نبي(ص) بزرگ سلام ذكر كرد و اظهارداشت: ولي خدا نيز بايد اين صفات را در خود داشته باشد. تميمداري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به قرار دادن هجرت پيامبر(ص) به عنوان مبدا تاريخ، اين سوال را مطرح كرد، چرا با اينكه هجرت نبي(ص) مبناي تاريخ است، اما شروع سال هجري قمري با دو ماه اختلاف از محرم شروع است؟ وي در پاسخ به اين سوال گفت: به نظر ميرسد از دوره خليفه دوم تا دوره بني اميه و روي كار آمدن معاويه و يزد بن معاويه و شهادت امام حسين(ع)، مبناي تاريخ را محرم قرار داده شد تا با شاديها و... كه مردم در ابتداي سال دارند داستان عاشورا به فراموشي سپرده شود. اين نويسنده و پژوهشگر با بيان اينكه بعد از پيامبر(ص) حقوق و مزايا تغيير پيدا كرد و تبعيض به وجود آمد، بيان داشت: آيا با آن همه تبعيضها و انحرافات از جمله تقسيم اموال مسلمانان بين اقوام و بستگان خليفه كه بعد از پيامبر(ص) به وجود آمد ، دنباله روي از امامت و ولايت نبي(ص) وجود داشت. اين استاد دانشگاه افزود: اما وقتي خلافت به اميرالمومنين(ع) رسيد، اوصاف پيامبر(ص) در اداره جامعه دوباره تجلي پيدا كرد و آن حضرت به سيره رسول خدا(ص) بازگشت. تميمداري با بيان اينكه امام حسين(ع) تنها براي نماز و روزه شهيد نشدند، ابرازداشت: ظاهر قضيه اين بوده است كه سپاهيان يزيد نيز نماز و روزه داشتند پس مسئله پيچيدهتر از آن بود. نويسنده كتاب صاحب بن عباد تاكيد كرد: سخنرانان و منبريان در مجالسي كه درباره اهل بيت(ع) سخنراني ميكنند بايد در درجه اول از بيانات و آثاري كه از آنها وجود دارد استفاده كنند و متاسفانه گاهي مشاهده ميشود در برخي از سخنرانيها هيچ حديث و آيهاي بيان نميشود. وي در ادامه به برخي از فرمايشات امام حسين(ع) در شب عاشورا به يارانش اشاره كرد و گفت: امام حسين(ع) در بيانات خويش غضب خدا را شامل كساني دانست كه براي خدا فرزند قرار دادند ، خدا را در مرحله سوم پرستش قرار دادند، خورشيد را پرستيدند و فرزند پيامبر خدا (امام حسين(ع)) را كشتند. اين استاد دانشگاه بيان معارف بلند، قوي و وسيع عاشورا را نيازمند يك دانشگاه دانست و گفت: اگر يك دانشگاه بازكنند فقط درباره عاشورا و فقط در خصوص همين مقتلهايي كه نوشته است باز كم است. تميمداري با بيان اينكه براي شناخت انحرافات بشري بايد تاريخ مورد مطالعه قرار گيرد اظهارداشت: متاسفانه ما مسلمانان تاريخ و جغرافيا را كم ميخوانيم در صورتي كه بايد در عقايد مطالعه داشته باشيم. وي به انحرافاتي كه در مسيحيت به وجود آمده بود، اشاره كرد و گفت: به علت همراهي، هماهنگي و فرمانبري بني اميه از امپراطوري رم تمام انحرافاتي كه در مسيح ايجاد شده بود كمكم به شام هم راه پيدا كرد. اين نويسنده و محقق با تاكيد بر اينكه ما امام حسين(ع) را نبايد فقط با يزيد و معاويه بشناسيم، خاطرنشان كرد: امام حسين(ع) را بايد با امام حسين(ع) شناخت زيرا اگر هيچ يزيدي هم وجود نداشت باز هم امام حسين(ع)، امام حسين(ع) بود و معنا داشت. وي با بيان اينكه پيامبر(ص)، اميرالمومنين(ع)، امام حسين(ع)، اهل بيت پيامبر(ع) و پيامبران مظاهر اسماء و صفات الهي هستند، يادآور شد: اگر اسماء و صفات الهي بخواهد متبلور و شكوفا شود اسامي، صفات پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) پيامبر(ص) مي شود. تميمداري در ادامه با بيان اينكه امام حسين(ع) سردفتر و مكمل همه شهيدان عالم و تكميل كننده شهادت در تاريخ بشر است، تصريح كرد: تمام پيامبران الهي، كه به شهادت ميرسيدند و خداوند جبرييل و فرشتگان خود را ميفرستاد كه انتقام خون آنها را بگيرد، ميگفتند كه انتقام ما وابسته به انتقام خون حسين(ع) است. اين پژوهشگر تاكيد كرد: اگر تاريخ بشر از تاريخ عاشورا بگذارند هيچ لطف مهمي به عاشورا نكردند، بلكه ما بايد منت بپذيريم زيرا تاريخ عاشورا همانند بعثت و نهضت اميرالمومنين(ع) است و هيچ تفاوتي با آنها ندارد. اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: اگر امام حسين(ع) نبود و اگر آن سخنان را نميفرمود هيچ وجه تميز و تمايزي در عالم نمانده بود. وي با تاكيد بر اينكه بايد به دنبال تحقيق و پژوهش برويم، ابرازداشت: بايد دانشگاهي با نام امام حسين(ع) تاسيس كرد زيرا اين همه ارزش به عمق و تفكر و فداكاري نياز دارد. مدير مركز مطالعات راهبردي خيمه نيز در اين نشست با بيان اينكه ساختار و فضاي فرهنگي جامعه در آينده در دو حوزه علوم انساني و هنر شكل ميگيرد، گفت: اگر بخواهيم در حوزه تحقيق و پژوهش پيرامون موضوعات و مفاهيم ديني موفق شويم نيازمند چند مولفه از جمله داشتن سعه صدر و بالابردن ظرفيت تحمل براي شنيدن و انديشيدن هستيم. حجتالاسلام مرتضي وافي افزود: با نگاه تك بعدي در حوزه تحقيق و پژوهش و با داشتن هم پيشفرضهاي ذهني كه اجازه حركت به انسان در فضاي تحقيق و پژوهش را نميدهد و دست و پاي فكر و ذهن انسان را ميبندد نمي توان به جايي رسيد. دبير شوراي عالي فرهنگي مسجد مقدس جمكران مداومت و برنامهريزي بلند مدت در حوزه تحقيق و پژوهش را ضروري دانست و بيان كرد: چه بسا همايش و نشستها و حركتهاي فرهنگي كه به صورت مقطعي و زودگذر برگزار ميشود اما به دليل عدم برنامه ريزي كلان در اين حوزه، متاسفانه افراد مخاطب در اين حوزه نه تنها به جاي اول خود برخواهند گشت بلكه گاهي به دليل تكرار و به دليل قطع شدن اين گونه حركت ها دچار يك نوع غرور و كبر حاكي از داشتن علم و آگاهي ميشوند كه در حقيقت اين علم و آگاهي نيست. وي با بيان اينكه متوليان فرهنگي كه به دنبال ساختار سازي فرهنگي در جامعه هستند بايد اهالي تحقيق و تفكر و آزاد انديشي باشند اظهارداشت: آزاد انديشي به معناي دوري از تحجر و پا فشاري درست بر عقايد و تفكرات صحيح، داشتن تعصب به جا، همه جانبه نگري و دوري از يك سويه نگري است. مدير مركز مطالعات راهبردي خيمه تصريح كرد: اميدواريم اين ويژگيها ما را در معرفي بخشي از مباحث پيرامون عاشورا، قيام سيدالشهدا(ع) و تاريخي كه نقطه عطف آن تاريخ جريان عاشورا و كربلا است كمك كند. ك/3 550/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]