تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821155090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارزيابي نيازمندي هاي سالمندان در فضاهاي شهري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ خرداد ۱۳۹۳ (۲:۴۲ق.ظ)
ارزيابي نيازمندي هاي سالمندان در فضاهاي شهري گروهي از اقتصاددانان معتقدند با ورود به دوره سالمندي، تغييرات چشمگيري در ويژگي هاي فيزيولوژيکي و روحي - رواني انسان رخ مي دهد.
به گزارش خبرگزاري موج، در فصلنامه ي معماري و شهري مقاله اي است که به اين موضوع پرداخته است که با هم گزيده اي از آن را مرور مي کنيم:
بر طبق آمارهاي جهاني، جمعيت سالمند در جهان رو به افزايش است، آمارها در کشور ما نيز تبيين کننده اين واقعيت است. با ورود به دوره سالمندي، تغييرات چشمگيري در ويژگي هاي فيزيولوژيکي و روحي - رواني انسان رخ مي دهد. اين تغييرات، افراد سالمند را وادار مي سازد تا محيط فيزيکي را به گونه اي متفاوت از جوان ترها درک کرده و پاسخ هاي متفاوتي بدهند. سالمندان از جمله گروه هاي اجتماعي هستند که به دليل شرايط سني و کاهش نسبي فعاليت هاي کاري، اوقات فراغت بسيار دارند و امکان استفاده آن ها از فضاهاي شهري براي انجام فعاليت هاي اختياري و اجتماعي بيش از ديگر اقشار جامعه است. پارک ها از جمله فضاهاي باز شهري هستند که سالمندان براي گذران اوقات فراغت، پياده روي و غيره بسيار به آن جا مراجعه مي کنند. در اين مقاله پس از بررسي مباني نظري پيرامون موضوع به چگونگي انجام تحقيقات ميداني در پارک خلدبرين شيراز و توزيع و تکميل 120 پرسشنامه توسط افراد سالمند پرداخته مي شود. نتايج به دست آمده نشان مي دهند که فضاهاي شهري ما در حال حاضر نه تنها پاسخگوي سالمندان که حتي پاسخگوي افراد سالم نيز نمي باشند. بيشترين مشکلاتي که سالمندان در فضاهاي شهري عنوان کرده اند، عبارتند از: شلوغي معابر و ترافيک و سرعت زياد ماشين ها، آلودگي هوا، کثيفي معابر و فضاها، ناهمواري مسيرها. تعدادي نيز به مشکلاتي چون نبودن پل عابر پياده، کمبود فضاي سبز، زياد بودن فاصله دسترسي تا امکانات و تسهيلات عمومي، مبلمان شهري نامناسب، عبور موتور سيکلت ها، وجود جوانان شرور و بيکار، عدم رعايت حق و حقوق سالمندان توسط مردم و کمبود تسهيلات عمومي اشاره کرده اند که بيان کننده اين واقعيت است که علاوه بر طراحان، مديريت شهري نيز نقش مهمي را در ايجاد فضاهاي شهري مطلوب ايفا مي کند.

نويسندگان:
- مهران علي الحسابي
- فرخنده رفيعي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن