تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820569269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امان الله قرایی: نمی‌شود برای جوان فقط سخنرانی و وعظ پخش کرد /باید اجازه داد تکنولوژی شادی به جامعه تزریق کند نه تنهایی و خشونت


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
امان الله قرایی: نمی‌شود برای جوان فقط سخنرانی و وعظ پخش کرد /باید اجازه داد تکنولوژی شادی به جامعه تزریق کند نه تنهایی و خشونت

امان الله قرایی: نمی‌شود برای جوان فقط سخنرانی و وعظ پخش کرد /باید اجازه داد تکنولوژی شادی به جامعه تزریق کند نه تنهایی و خشونت
یک جامعه شناس می گوید: با پیشرقت تکنولوژی روابط به تفردگرایی و انسان‌ها به سمت تنها شدن سوق پیدا می‌کنند با این حال جلوی شتاب تکنولوژی و تغییر زندگی را نمی‌توان گرفت.
به گزارش نامه نیوز، پیشرفت تکنولوژی در عین حال که فاصله‌های رابه اندازه گوشی هوشمند همراه یا تبلت درون کیفمان کم کرده‌، روابط خانوادگی و زندگی حقیقی افراد را تحت تاثیر خود قرارداده‌است. در همین راستا نامه نیوز گفتگویی با دکتر امان الله قرایی، استاد جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی، انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید؛

رابطه‌ی تکنولوژی با زندگی انسان را چطور می‌توانیم بیان کنیم؟
این سوال ابتدای خلقت است. اگر تکنولوژی نباشد حتی یک ساعت زنده‌ماندن هم مشکل است. تکنوکرات‌ها معتقدند که انسان، بر اثر ابزار و همان سنگ تیز و استخوان شکسته که در زمین فرو کرد، وارد دنیای تکنولوژیک شد، دست به خدمت فکر و فکر به خدمت دست آمد. کاربرد مفید تکنولوژی در ایران را می‌توان دربرقراری ارتباط با دنیا برای مثال دسترسی به کتابخانه‌های دانشگاه هاروارد و شیکاگو بیان کرد. در قرن بیستم، بعد از انقلاب صنعتی (صنعتی که آموزش، سبک زندگی، ازدواج، آرزوها، راه و شیوه زندگی را تغییر داده و موجب انقلاب شد) انسان‌ها اسیر اشیا هستند و شیئ سروری حاکم است. یعنی از صبح برای بدست آوردن اشیائ بهتر، مثل ماشین و دستمال کاغذی تلاش می‌کنند. انسان‌ها بنده اشیا شده‌اند.

تکنولوژی و سبک زندگی، کدامیک سریع‌تر پیشرفت می‌کنند؟
زمانی مترو و هواپیما آمد و سفر به کره ماه صورت گرفت. با آمدن تکنولوژی، زندگی شتاب گرفت. صرفاً بر اثر تکنولوژی 40 کیلومتر در روز به 4 هزار کیلومتر رسیده‌است. هر چه تکنولوژی جدیدتر باشد سرعت تغییر زندگی اجتماعی سریع‌تر خواهدبود. تفاوت نسلی زودتر صورت می‌گیرد البته نسل جدید(به نظر افراد سنتی) پیشرفت نمی‌کنند بلکه منحرف می‌شوند.

پیشرفت تکنولوژی چه پیامدهایی خواهد داشت؟ برای کم شدن آثار منفی راهکاری وجود دارد؟
با پیشرقت تکنولوژی روابط به فردگرایی و انسان‌ها به سمت تنها شدن سوق پیدا می‌کنند با این حال جلوی شتاب تکنولوژی و تغییر زندگی را نمی‌توان گرفت. با آموزش و پرورش، رسانه‌ها و تاثیرات خانواده و ... می‌توان ارزش عمق شناخت افراد را به کودکان بفهمانیم. با حفظ اصالت فرهنگی، فرهنگ ایرانی را پاس بداریم. با موسیقی سنتی، غذای سنتی، لباس سنتی و ... می‌توان افکار را به سمت و سوی بهتر هدایت کرد.

تاثیر پیشرفت تکنولوژی روی انسان‌ها به چه صورت است؟
امروز مورد بمباران تکنولوژی هستیم. چرا غذای فست فود وارد زندگی شده؟ انسان‌های امروز اسیر تکنولوژی شده‌اند. این تکنولوژی فکر و ذهن، اخلاق، رفتار و کردار، آمال و آرزو و بینش انسان‌ها را تغییر می‌دهد.

تا به اکنون چه برنامه‌هایی برای پیشگیری از پیدایش عوارض منفی تکنولوژی صورت گرفته‌است؟
32 سال قبل " بیگانگی با فرهنگ ملی از کودکستان شروع می‌شود" را نوشتم ولی چون ضعیف عمل کردیم به این صورت در آمده همینطور "زنگ ها برای ما به صدا در می‌آید"، "در افکار خود خانه تکانی کنید"، "آموزش و پرورش بیمار" و ... ولی مسئولان به حرف‌هایم گوش ندادند. من اگر جای دولت کنونی بودم، از وزیران قبلی ارشاد و آموزش و پرورش چرایی کارکردشان را می‌پرسیدم.

حال باید با عوارض منفی پیشرفت تکنولوژیک چگونه برخورد کنیم؟
الان هم می توانیم روی برنامه‌های فرهنگی سنتی کار کنیم. قصه‌ها، موسیقی، پوشش، ضرب المثل و معیارهای زندگیمان را همراه پیشرفت قراردهیم. برنامه‌های تلویزیون به صورت مکرر سخنرانی و وعظ پخش می‌شود، یک جوان چقدر می‌تواند این برنامه‌ها را ببیند؟ جوان  موسیقی می‌خواهد. موسیقی ایرانی پخش نکردیم جوانان به سمت و سوی موسیقی رپ، پانک وجاز روی آوردند؛ موسیقی جاز موی دم‌اسبی می‌آورد و پوچ گرایی را همراه خواهدداشت.

چطور تاثیر تکنولوژی در یک جامعه بیشتر و در یک جامعه کمتر است؟
تاثیری که تکنولوژی بر مردم تهران گذاشته با تاثیر برمردم مشهد متفاوت است، در مشهد بیشتر از روستای حسن آباد است. و این تاثیر از وقتی رادیو در سال 1319 و اولین دوچرخه آمد و ارتباطات با تلگراف و رادیو سرعت گرفت، زندگی را تغییر داد. هر جامعه و فردی که زودتر تکنولوژی را مورد استفاده قرارمی‌دهد تاخر فرهنگی کمتری خواهدداشت. وگرنه خریدن بنز و ماشین پیکان که فرقی نمی کند. مردم تهران در مقایسه با شهرستان‌ها چون زودتر شهرنشین شدند با فرهنگ آپارتمان نشینی مشکل کمتری دارند. شمال شهری‌ها به گفته سردار رحیمی تخلف رانندگی کمتری مرتکب می‌شوند. آدم‌های تحصیل کرده آب را کمتر هدر می‌دهند. وقتی فردی آب را مصرف می کند و می‌گوید که پولش را می‌دهم این یعنی فرهنگ استفاده از آب. مردم دنیا روی خط مستقیم بالا رونده هستند که نوک این خط تکنولوژی است.10 سانتی‌متر پایین بیاییم می‌شود فرهنگ معنوی . فرهنگ به دو صورت مادی و معنوی است. معنوی در تمام دنیا همواره از سرعت تکنولوژی سال‌های سال عقب بوده‌است. می‌بینی فرد ثروتمند وقتی سوپ می‌خورد صدای بولدوزر درمی‌آورد و یا با بنز ورود ممنوع می‌آید.

آیا پیشرفت تکنولوژی در جامعه باعث کاهش شادمانی و افزایش خشونت می‌شود؟
تکنولوژی باعت افزایش خشونت و کاهش شادمانی نمی‌شود، اگر درست استفاده کنیم. از موسیقی بد استفاده می‌کنند. موسیقی خشن استفاده می‌کنند مثل رپ و جاز و پانک چون پوچگرا هستند ولی آیا موسیقی کلاسیک و سنتی هم همینطور است؟ سمفونی 3 و 5 بتهوون را گوش بدهیم روحمان آرامش بدست می‌آورد و راپسودهای فرانتس یا کارهای اشتراوس. تکنولوژی برای ما شادی می‌آورد ولی ما نمی‌گذاریم شادی بیاید. اگر خواننده‌ها را بیاوریم تا در میادین بخوانند. زندگی اینطور نمی‌شود که برو کار کن ولی وقت استراحت نداری. فراغت انسان‌ها را تکنولوژی زیاد کرد. الان مشکل دنیا غنی کردن و پرکردن فراغت است. حال اگر فراغت زیاد شده آسیب‌های اجتماعی هم باید برود بالا؟ ساعت جامعه تغییر کرده و شتاب متغیر تند شونده است.




1393/2/31





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن