تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820919398




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح دوباره مشكلات خانه لاري‌ها براي نگهداري از اسناد تاريخي/ مركز اسناد يزد در آستانه تعطيلي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > یزد در ديدار با استاندار يزد عنوان شد:
طرح دوباره مشكلات خانه لاري‌ها براي نگهداري از اسناد تاريخي/ مركز اسناد يزد در آستانه تعطيلي
يزد - خبرگزاري مهر: مركز اسناد و كتابخانه ملي استان يزد از ادارات و سازمان‌هايي است كه در خانه تاريخي لاري‌ها مستقر شده و نگهداري از اين اسناد در خانه اي تاريخي و قديمي مشكلاتي دارد كه در جلسه اي با استاندار يزد مورد بررسي قرار گرفت.



به گزارش خبرنگار مهر، مدير مركز اسناد و كتابخانه ملي استان يزد در نشستي با استاندار يزد و مشاور فرهنگي وي اظهار داشت: جلوگيري از انتقال اسناد استان يزد به تهران و سهولت دسترسي آنها براي پژوهشگران و كارشناسان از مهمترين  دلايل ايجاد مديريت اسناد و كتابخانه ملي در يزد بوده است. وي با اشاره به اينكه اين سازمان فقط در 11 استان كشور شعبه دارد، افزود: فقط در استانهايي كه استانداري آن استان در تامين ساختمان و امكانات همكاري مي كنند، مجوز تاسيس مديريت اسناد و كتابخانه ملي صادر مي شود. ملك ثابت بيان كرد: اين مركز در ابتدا در يك ساختمان تازه تاسيس مستقر بود كه بعد از تحويل آن به اداره كل ارشاد، مركز، به خانه لاريها منتقل شد كه اين خانه از نظر نگهداري اسناد و انجام كارهاي اداري و دسترسي به مراكز علمي به هيچ وجه مناسب نيست. خانه لاريها از استانداردهاي اوليه براي نگهداري از اسناد تاريخي برخوردار نيست وي عنوان كرد: ارزشمندترين و قديمي ترين اسناد استان يزد در مجموعه اي كه با وجود گرد و غبار، نفوذ حشرات، درب هاي چوبي مشبك مربوط به 150سال گذشته، عدم استحكام بنا و .... دست و پنجه نرم مي كند، قرار گرفته كه كاركنان اين سازمان به خاطر وجود اينگونه مشكلات و ارتباط با اسناد در شرايط غير استاندار دچار بيماريهاي پوستي مي شوند.

مدير اسناد و كتابخانه ملي استان يزد ادامه داد: خانه لاريها از نظر استاندارد نگهداري اسناد بسيار پايين است و وجود اين سازمان در خانه لاريها هم براي گردشگران داخلي و خارجي بازديد كننده از سازمان به دليل بسته بودن درب اتاقها در شرايط نامطلوبي قرار دارد. بودجه هاي مركز اسناد يزد تنها كفاف هزينه هاي آب و برق را مي دهد وي عنوان كرد: از ديگر مشكلات اين سازمان، عدم تخصيص هر گونه بودجه استاني و اختصاص بودجه بسيار محدود از طرف سازمان مركزي در سال است كه تنها صرف هزينه هاي جاري آب، برق و ...مي شود كه مجموع اين مشكلات باعث شده است تا بارها سازمان مركزي تصميم بر تعطيلي اين مركز در يزد بگيرد و مجوز آن را به استانهاي ديگر واگذار كند كه يكي از دلايل عدم انجام اين كار راندمان بالاي فعاليتها در اين مديريت و رضايت جامعه هدف و فرهيختگان استان از خدمات قابل ارائه بوده است. مدير اسناد و كتابخانه ملي استان افزود: با وجود همه اين محدوديت ها، اين سازمان در استان علاوه بر خدمات اصلي در بخش اسناد و كتاب خدمات بسيار ارزنده اي از جمله برگزاري 14همايش يزد شناسي با حضور فرهيختگان، اساتيد دانشگاه و ....، جمع آوري اسناد موضوعي در زمينه هاي مختلف از جمله انقلاب و دفاع مقدس، برپايي نمايشگاه هاي مختلف اسناد و كتاب  و فعال كردن واحد آرشيو شفاهي براي مصاحبه با فرهيختگان را انجام داده است. وي گفت: بر همين اساس مديريت اسناد و كتابخانه ملي استان در ارزيابي سال گذشته استانداري در بخش تخصصي موفق شده است امتياز بالاي 95 درصد را كسب كند. ويژگي هاي فرهنگي مردم يزد قابل ارائه به تمام مردم كشور به عنوان يك الگو است ملك ثابت در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: معتقدم ويژگي هاي ارزنده اي در تاريخ و فرهنگ و خصال يزدي ها موجود است كه اگر از طريق پژوهش هاي اسنادي به آنها پرداخته شود مي توان الگوي خوبي از يك زندگي سالم و معتدل ارائه داد. وي به نمونه هايي از اسناد بي نظير موجود در يزد اشاره كرد و اين استان را از نظر داشتن اسناد تاريخي و كتب خطي كم نظير دانست و گفت: بايد با همكاري متقابل مردم و دولتمردان در استان نهضتي براي جمع آوري اسناد تاريخي ايجاد كرد و از خروج غير قانوني آنها در استان جلوگيري كرد. وي در عين حال به فعاليتهاي گسترده اين مديريت در زمينه آگاه سازي عمومي نسبت به اسناد تاريخي و برقراري ارتباط با مراكز علمي و دانشگاهي اشاره كرد. 218 ميليون برگ سند از اسناد ادارات استان يزد امحا شد ملك ثابت همچنين با اشاره به امحا بيش 218 ميليون برگ سند از اسناد ادارات استان و آزاد سازي پنج هزار مترمربع از فضاي فيزيكي آنها تا پايان سال 92 بيان كرد: از طريق برگزاري كارگاه هاي آموزشي و برگزاري جلسات با مديران ادارات از امحا غير قانوني اسناد جلوگيري مي شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه در سال گذشته به 90 درصد كتابخانه هاي استان شماره استاندارد بين المللي كتاب اختصاص يافته است، به خدمات جديد قابل ارائه اين مديريت در بخش كتاب از جمله واسپاري اشاره كرد. وي همچنين يادآور شد: به بركت همايش هاي يزد شناسي اسناد بسيار خوبي از جمله حكم حكومتي ناصرالدين شاه و عكس ها و آلبوم هاي بسيار غني از سوي اهالي ريشه دار و با فرهنگ يزد كه حتي در تهران به سر مي برند، به اين مديريت اهدا شده است. استاندار يزد نيز در اين ديدار اظهار داشت: امروز فرهنگ بيگانه جايگزين فرهنگ ما شده است كه اين زنگ خطر بسيار بزرگي است و سازمان اسناد و كتابخانه ملي با تقويت بنيان هاي اساسي و ارزشمند و ارائه اين فرهنگ به جوانان مي تواند نقش بسياري ارزشمندي در اين زمينه ايفا كند. اعتبار مركز اسناد با نشان دادن اهميت يك برگ سند تاريخي قابل تبيين است سيد محمد ميرمحمدي ادامه داد: كشور ما ظرفيت و پتانسيل  بسيار غني و پشتوانه بالاي فرهنگي دارد كه بايد با ارائه اين فرهنگ به حركت، پويايي و خلاقيت جامعه كمك كرد. وي ادامه داد: با نشان دادن ارزش يك سند تاريخي مي توانيم ارزش و اعتبار اين سازمان را براي مردم تبيين كنيم. ميرمحمدي با ذكر اين موضوع كه مي توان از ظرفيت فرهيختگان استان در معرفي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان استفاده كرد، خاطرنشان كرد: با استفاده از اسناد مي توان به تغذيه علمي، روحي و فرهنگي مردم كمك كرد و از اين طريق گرسنگي فرهنگي را جبران كرد. استاندار يزد ادامه داد: مديريت اسناد و كتابخانه ملي استان بايد براي تقويت فرهنگ، بيش از پيش ارتباطات خود را با رسانه ها تقويت كند. رسانه ها و زبده هاي آموزش و پرورش بلندگوي مركز اسناد باشند وي گفت: زبده هاي آموزش و پرورش، ادبا، رسانه ها، فرهيختگان و فرهنگيان مي توانند بلندگوي اين سازمان باشند و مي توان از طريق آنها فضاي فرهنگي خوبي در استان يزد ايجاد كرد.

مشاور فرهنگي استاندار يزد و رئيس سابق مركز اسناد و كتابخانه ملي استان يزد نيز در اين نشست اظهار داشت: در زمينه اسناد ملي بايد اين نكته را يادآور شد كه تاريخ يك كشور را نمي توان بدون اسناد ملي آن كشور شناخت كه متاسفانه ترويج فرهنگ استفاده از اسناد به خصوص براي استفاده از پژوهشگران كه مي توانند بهترين استفاده كنندگان از اين اسناد باشند، به صورت مناسب تبيين نشده است. غلامرضا محمدي همچنين افزود: امروز بايگاني هاي ادارات استان يزد به عنوان كمترين جايگاه در يك اداره از نظر رتبه و عدم آموزش كاركنان قرار مي گيرد و از طرفي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان نيز با مشكلات متعددي از جمله نداشتن محل مناسب و بودجه ناچيز مواجه است. نگراني از بي توجهي به اسناد و هويت ملي در كشور وي خاطرنشان كرد: متاسفانه بسياري از اسناد مربوط به كشور ما در كشورهاي اروپايي و خارج از كشور به فروش مي رسد كه اينها همه حاكي از عدم توجه ما به اين هويت ملي است. محمدي عنوان كرد: بر اساس قانون اسناد ملي، بايگاني هاي ادارات استان جزو اموال سازمان اسناد و كتابخانه ملي و ميراث معنوي ما محسوب مي شود كه پس از گذشت چند سال بايد به اين سازمان انتقال يابند و احدي حق ندارد حتي يك برگ از آن را امحا كند. مشاور فرهنگي و ارتباطات استاندار يزد ضمن تقدير از اقدامات خلاقانه مديريت اسناد و كتابخانه ملي استان از برگزاري سلسله همايش هاي يزد شناسي به عنوان كاري بي نظير در استان كه بركات متعددي دارد، ياد كرد.


۱۳۹۳/۲/۲۹ - ۱۷:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن