تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819695182




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الحاق فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی گامی دیگر برای توسعه تجارت در گیلان/ چرخ اقتصاد با شتاب بیشتری بچرخد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
الحاق فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی گامی دیگر برای توسعه تجارت در گیلان/ چرخ اقتصاد با شتاب بیشتری بچرخد
رشت – خبرگزاری مهر: مجموعه فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت بر اساس تصمیم دولت به منطقه آزاد انزلی پیوست تا حلقه های ترانزیتی این منطقه کامل شود.



به گزارش خبرنگار مهر، هم اکنون 9 سال از فعالیت منطقه آزاد انزلی می گذرد و همواره مسئولان به فکر پر کردن ظرفیت های خالی این منطقه بوده اند تا  چرخه های توسعه اقتصادی استان با شتاب بیشتری حرکت کند. شتابی که به گفته کارشناسان می تواند در افزایش اشتغال و سرمایه گذاری داخلی و خارجی و حضور بیشتر تجار  و بازرگانان خارجی در گیلان تاثیر گذار باشد. با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار خبرگزاری مهر به میان مردم و فعالان اقتصادی و تجاری رفته تا نظر و دیدگاه آنان را در این زمینه جویا شود. یک شهروند از انزلی به مهر می گوید:  الحاق فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی یک حرکت امید آفرین در توسعه استان تلقی می شود. ارسلان محمدی افزود:  منطقه آزاد انزلی نقش مهمی در تامين درآمدهاى ارزى از طريق ايجاد ارزش افزوده و همچنین ارتقا و توسعه فعاليت‌ هاى توليدى با جهت‌گيرى صادراتى از سوی سرمايه‌گذارى‌ هاى خارجى و داخلى دارد. وی اظهارداشت: منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی کلید توسعه و یک امتیاز و فرصت بی‌ نظیر برای توسعه منطقه و استان است. این شهروند انزلیچی به مهر می گوید: فرودگاه ها از با ارزش ترین زیر ساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شوند و به دلیل برخورداری از پتانسیل های مختلف در رشد اقتصادی كشورها و كمك به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند.

الحاق فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی یک حرکت امید آفرین تلقی می شود وی ادامه داد: ارزش و اهمیت فرودگاه ها در دنیای امروز به حدیست كه برخی كارشناسان، فرودگاه ها را لوكوموتیو اقتصادی هر كشور توصیف می كنند و وجود فرودگاه های پررونق و كارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ پایدار می دانند. یک فعال اقتصادی هم به مهر می گوید: الحاق فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی نقش برجسته ای در جذب سرمایه گذاران و گردشگران خارجی دارد. محمد علی کاظمی افزود:  هم اکنون در بحث ورود و خروج کالا تجار و بازرگانان در منطقه با مشکل مواجه هستند که با الحاق فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی این مهم تسهیل می شود. وی اظهارداشت: وجود فرودگاه در مناطق مختلف تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم فراوانی بر اقتصاد دارد که اشتغالزایی، کمک به رونق و توسعه صنعت گردشگری و رونق صنایع و خدمات وابسته از مهمترین این مزیت ها است. این شهروند گیلانی ادامه داد:  فرودگاه سردار جنگل رشت به منطقه آزاد انزلی پیوست تا گامی دیگر برای توسعه این منطقه برداشته شود. به هر حال سازمان منطقه آزاد انزلی جزء هفت منطقه آزاد کشور و نزدیکترین منطقه به پایتخت ایران است که چند روزیست که فرودگاه دار شده است. دولت در جلسه اخیر هیئت وزیران مصوب کرد 223  هکتار محوطه فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی ملحق شود. مدیر عامل منطقه آزاد انزلی در این باره می گوید: با توجه به اینکه فاصله منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی به فرودگاه رشت بسیار نزدیک است ایده الحاق فرودگاه به منطقه آزاد با حمایت دولت پیاده سازی شد. رضا مسرور با بیان اینکه پذیرش گردشگر خارجی بدون اخذ ویزا در منطقه آزاد امکان پذیر است، افزود: با توجه به اینکه در محدوده منطقه آزاد هیچ گونه ویزایی نیاز نیست بنابراین گردشگرانی که از فرودگاه رشت راهی منطقه مزبور می شوند، بصورت ترانزیت این کار صورت می گیرد. وی با بيان اينكه با الحاق فرودگاه بين المللي سردار جنگل به محدوده منطقه آزاد انزلي اقتصاد و صنعت گردشگري استان توسعه مي يابد، اظهارداشت: با پيگيري هاي صورت گرفته و بر اساس تصويب نامه هيئت وزيران مجموع محدوده ۲۲۳ هكتاري فرودگاه بين المللي سردارجنگل رشت به محدوده منطقه آزاد انزلي الحاق شد.

كمبود زمين مهمترين مانع منطقه آزاد انزلی براي جذب سرمايه گذار است مدیر عامل منطقه آزاد انزلی گفت: با توجه به مزايا و معافيت هاي قانوني منطقه براي حضور گردشگران خارجي و فراهم شدن امكان حضور بدون ويزاي سرمايه گذاران، نيروهاي متخصص و استادن دانشگاه هاي بين المللي براي حضور در محدوده منطقه آزاد انزلي، زمينه توسعه دانش فني و دانشگاهي در استان مهيا مي شود. وی تاكيد كرد: كمبود زمين مهمترين مانع اين سازمان براي جذب سرمايه گذار است چراكه در صورت نبود زمين قابل واگذاري، فضا و مكاني براي بهره گيري از مزايا و معافيت هاي منطقه براي حضور و فعاليت سرمايه گذار وجود ندارد. مسرور در ادامه مهمترين هدف سازمان متبوع خود را براي اضافه کردن فرودگاه به محدوده منطقه آزاد انزلي توسعه اقتصادي گيلان اعلام کرد و اظهارداشت: با اضافه شدن فرودگاه بين المللي سردار جنگل به محدوده اين منطقه علاوه بر تقويت اشتغال و سرمايه گذاري در منطقه و استان شاهد تكميل حلقه هاي ترانزيت هوايي بين المللي منطقه آزاد انزلي و اعمال مزاياي قانوني اين منطقه در فرودگاه خواهيم بود. وی رويكرد اين سازمان را تعامل با تمامي دستگاه هاي استان به منظور هم افزايي عنوان کرد و افزود: از ظرفيت هاي فراوان موجود در كشورهاي حاشيه درياي خزر باید از طريق افزايش تعداد پروازهاي بين المللي اين فرودگاه، به منظور توسعه صنعت گردشگري استان و كشور بهره برد. مسرور با اشاره به اينكه الحاق فرودگاه سردارجنگل از الزامات توسعه منطقه آزاد انزلي بود، اظهار داشت: فرودگاه يك زيرساخت و بستر مناسبي براي توسعه منطقه است و فرودگاه سردارجنگل مرز هوايي منطقه محسوب خواهد شد كه دركنار محدوده بندري به عنوان مرز دريايي اين منطقه در ورود گردشگر و توسعه فضاي كسب و كار بين المللي مفيد خواهد بود. وي اضافه كرد: با اجراي قانون كالاي همراه مسافر در اين فرودگاه كه از فضاي مناسبي به منظور بهره برداري از اين مزيت منطقه آزاد انزلي برخوردار است زمينه رونق فضاي كسب و كار در فرودگاه بين المللي سردار جنگل و افزايش ميزان حضور گردشگر فراهم مي شود. رئیس هیات مدیره و مدیر عامل منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی ضمن تبریک به مردم گیلان این تصویب نامه را هدیه دولت به مردم استان دانست و گفت: با الحاق  فرودگاه رشت می توان در چانه زنی های بین المللی برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی از ظرفیت فرودگاه سردار جنگل برای ترانزیت کالا، بار همراه مسافر و ترمینال باربری استفاده کرد چرا که منطقه آزاد بدون فرودگاه معنا و مفهومی برای تجار و بازرگانان ندارد.

منطقه آزاد انزلی می تواند تحول اساسی در اقتصاد گیلان ایجاد کند وی افزود: با توجه به هزینه های بالایی که ساخت فرودگاه نیاز داشت در کارگروهای تخصصی موضوع الحاق فرودگاه سردار جنگل مطرح و پس از دفاع در شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در بیستم اردیبهشت ماه امسال از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. به گفته مسئولان منطقه آزاد انزلی، فرودگاه رشت حلقه های ترانزیتی این منطقه را کامل و مسافران، گردشگران و فعالان اقتصادی می توانند بدون ویزا راهی این منطقه شوند. این الحاق که سهم اصلی رضایت مندیش متعلق به فعالان اقتصادی است می تواند کمک شایانی به تسهیل در توسعه روابط گیلان با کشورهای دیگر داشته باشد. زمانی که منطقه آزاد انزلی فعالیت خود را در سال 1384  آغاز می کرد سعی داشت تحولی در اقتصاد گیلان ایجاد کند. تحولی که کارشناسان اقتصادی با گذشت 9 سال از فعالیتش باز هم از مزیت هایش می گویند. رئیس سازمان اقتصاد و دارایی گیلان در این باره گفت: مناطق آزاد اهمیت ویژه ای در توسعه و پویایی اقتصادی کشور دارند. منصور مولایی پور افزود:  ورود افراد بدون ویزا به منطقه، معافیت مالیاتی برای سرمایه گذاران تا 20 سال، معافیت ها و حقوق گمرکی و غیره از مزایایی مناطق آزاد است. وی اظهارداشت: تمامی فعالیت های که در منطقه آزاد انجام می گیرد و کالاهای که به این منطقه وارد و به خارج صادر می شوند بدون هیچ گونه حقوق و عوارض گمرکی است. رئیس سازمان اقتصاد و دارایی گیلان گفت: منطقه آزاد به دلیل تسهیلات ویژه ای که به سرمایه گذاران اعطا می کند در اشتغال و توسعه استان اثر مثبت دارد. وی افزود: با سرمایه گذاری سطح تولید، صادرات و اشتغال در استان افزایش و چشم انداز اقتصاد پایداری را در استان ترسیم خواهد کرد. مولایی پور اظهارداشت: منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی  یک فرصت استثنایی برای شکوفایی اقتصاد استان گیلان است. وی اذعان داشت: این منطقه به لحاظ وجود ظرفیت های بالقوه و همسایگی با کشور های حاشیه خزر فرصت بی بدیلی برای اقتصاد استان به شمار می رود. رئیس سازمان اقتصاد و دارایی گیلان با اشاره به این که منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی باعث پویایی اقتصاد مردم استان خواهد شد، یادآورشد: این منطقه فرصت ایده آلی را برای اقتصاد استان رقم می زند.

فرودگاه بين المللي سردار جنگل رشت تنها فرودگاه استان گيلان است بدون شک با ابلاغ تصویب نامه وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری -صنعتی و ویژه اقتصادی از سوی معاون اول رئیس جمهور، فرودگاه سردار جنگل رشت در محدوه منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی قرار گرفت و بعد از اجرای مصوبه سرمایه گذاری در این فرودگاه از معافیت های مالیاتی و گمرکی مناطق آزاد برخوردار می شود. محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی در سال 84 از سوی هیئت وزیران تعیین و ابلاغ شد که بر اساس این مصوبه منطقه آزاد انزلی در سه بخش و محدوده مجزای بندرگاه انزلی، شهرک صنعتی حسن رود انزلی و محدوده منطقه ویژه اقتصادی سابق انزلی که مساحت سه هزار و 200 هکتار خشکی و تا عمق دو کیلومتر از دریا در طول 20 کیلومتر از حاشیه دریای خزر را شامل می شود. مديركل فرودگاه گيلان نیز در این خصوص می گوید: زيرساخت هاي خوبي در منطقه آزاد انزلي ايجاد شده و اين منطقه در حوزه تجارت و سرمايه گذاري از جايگاه ويژه اي برخوارد است. فتاح رضوانی افزود: فرودگاه بين المللي سردار جنگل رشت به عنوان تنها فرودگاه استان گيلان جذب سرمايه گذار را از اولويت هاي خود قرار داده كه با اضافه شدن اراضي فرودگاه به محدوده منطقه آزاد انزلي و اعمال مزايا و معافيت هاي قانوني اين منطقه در فرودگاه، شاهد افزايش حضور سرمايه گذاران داخلي و خارجي خواهيم بود. وی همچنین آينده منطقه آزاد انزلي را روشن ارزيابي كرد و اظهارداشت: منطقه آزاد انزلي مهمترين مزيت استان براي جذب سرمايه گذار است و بايد از ظرفيت هاي قانوني اين منطقه براي توسعه صنعت گردشگري، ترانزيت بين المللي دريايي و هوايي و گسترش حضور سرمايه گذار خارجي در استان به منظور صادرات محصولات توليدي و اشتغالزايي استفاده کرد. مدیر کل فرودگاه گیلان ضمن تشریح موقعیت فعلی فرودگاه سردار جنگل که از سال 1347 با زمینی به مساحت 220 هکتار احداث شده است الحاق به حوزه نفوذ منطقه آزاد این فرودگاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با این مصوبه وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در بخش های هوانوردی و غیر هوانوردی بیشتر خواهد شد چرا که قوانین مناطق آزاد از جمله معافیت های مالیاتی و گمرکی را شامل خواهد شد. وی در پاسخ به بعضی شبهات مبنی بر ادغام منطقه آزاد انزلی با فرودگاه سردار جنگل افزود: این مصوبه هیچ گونه ادغام را تائید نمی کند و فرودگاه سردار جنگل با مدیریت واحد زیر نظر شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور همانند گذشته مدیریت خواهد شد.

سرمایه گذاری در فرودگاه رشت مستلزم داشتن اراضی بیشتر است رضوانی اشاره کرد: تمامی خرید های تجهیزاتی، ناوبری، کمک بصری، کمک امنیتی و غیره مربوط به فرودگاه سردار جنگل رشت بعد از اجرای این مصوبه از معافیت کامل گمرکی برخوردار خواهد بود و این خود نوید بسیار خوبی برای فرودگاه است ضمن اینکه کارکنان اداره کل فرودگاه گیلان نیز از پرداخت مالیات مختص دریافتی ماهانه معاف می شوند. وی همچنین به تملک اراضی اطراف فرودگاه رشت اشاره کرد و افزود: تملک بیش از 160 هکتار از اراضی اطراف فرودگاه می تواند این مصوبه وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی را عملیاتی کند چرا که سرمایه گذاری در بخش های هوانوردی و غیر هوانوردی شامل احداث ترمینال باربری، ایجاد سردخانه های محصولات کشاورزی، ایجاد آشیانه هواپیما و غیره مستلزم داشتن اراضی بیشتر است. مدیرکل فرودگاه استان بیان داشت: انتظار می رود با همکاری منطقه آزاد انزلی خریداری زمین های اطراف فرودگاه در اعتبارات ملی سنواتی کددار شود و با تخصیص اعتبار این اراضی در اختیار فرودگاه گیلان قرار گیرد که این امر با لحاظ کردن دولت در لایحه بودجه سنواتی و مصوبه مجلس است.  وی در ادامه اظهار امیدوار کرد: نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی به طور یکصدا این مطالبه بحق مردم گیلان را پیگیری کنند. به گزارش خبرنگار مهر، منطقه آزاد انزلی پلی برای پیوند اقتصاد ملی و اقتصاد جهانی است.این سازمان نوپا به گفته مسئولانش می کوشد علاوه بر جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی گامی بلند در رشد و شکوفایی اقتصاد استان بردارد. اما با تمامی این حرف ها  هنوز ظرفیت این منطقه کامل نشده است و خیلی از غرفه های این منطقه خالی است.حال باید منتظر ماند و دید چه زمانی این چرخه کامل می شود.


۱۳۹۳/۲/۲۹ - ۱۱:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن