تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818874899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشست هم انديشي سازمان هاي مردم نهاد در مورد ايمني زيستي برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۴:۲۸ب.ظ)
در سالن خالي سازمان محيط زيست؛ نشست هم انديشي سازمان هاي مردم نهاد در مورد ايمني زيستي برگزار شد اولين نشست هم انديشي سازمان هاي مردم نهاد در زمينه دست ورزي هاي ژنتيکي، قانون ايمني زيستي و ضرورت ارزيابي خطر اين تغييرات با حضور کارشناسان بخش محيط زيست و کشاورزي در سازمان محيط زيست برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، اين هم انديشي توسط موسسه توسعه پايدار و محيط زيست( CENESTA ) پي ريزي و به گفته مسئولانش هدف اصلي آشنا کردن سمن هاي مختلف با مشکلي به نام محصولات غذايي تراريخته و يا محصولات ژنتيکي است.
خديجه رضوي در ابتداي اين جلسه با بيان اين مطلب که براي تمام سمن هاي محيط زيستي و کشاورزي دعوت نامه ارسال شده بود اما گويي که کار مهمتري داشته اند، گفت: هيچ هم انديشي در اولين قدم با 60 هزار نفر آغاز نمي شود و ما نيز از جلسه امروز چنين توقعي نداشتيم.
وي ادامه داد: آرزوي موسسه ما اين است که بتوانيم در آينده ايمني زيستي را به عنوان يک مسئله مهم در کنار امنيت غذايي قرار داده و دست کاري ژنتيکي در محصولات کشاورزي را با ديدي وسيع تر مورد ارزيابي قرار دهيم.
مدير عامل موسسه توسعه پايدار و محيط زيست با اشاره به اين مطلب که طبيعت بصورت خود به خودي هيچ دستکاري ژنتيکي را نمي پذيرد، گفت: متاسفانه عادت کرده ايم که در ساختار طبيعي آفريده هاي خدا دست ببريم و اين عمل را در نيمه دوم قرن بيستم با پديده اي به نام علم ژنتيک رسميت بخشيديم.
وي تاکيد کرد: دستکاري ژنتيکي مي تواند براي آينده جهان مشکل ساز باشد و امروزه همان کشورهايي که روزگاري جزو پديدآورندگان اين علم بودند، به ترديد افتاده و برخي از آن ها، اين تغيير و دستکاري را ممنوع اعلام کرده اند.
رضوي افزود: امسال از 202 کشور موجود در جهان تنها 29 کشور دستکاري ژنتيکي را قبول کرده اند و البته کشورهاي مبدا اين علم هيچکدام جزو اين 29 کشور نيستند.
وي در مورد واکنش برخي کشورها به دستکاري هاي ژنتيکي گفت: در حال حاضر آلمان، فرانسه و برخي ديگر از کشورهاي توسعه يافته، بذر هاي دستکاري شده را مانند ذرت ( مون 801) را کنار گذاشته اند . در سوئيس و وروسيه نيز استفاده از بذور ژنتيکي ممنوع شده است.
مدير عامل موسسه توسعه پايدار و محيط زيست ايران خاطر نشان کرد: شرکت هايي که در حال حاضر دستکاري ژنتيکي را تبليغ مي کنند تاريخچه خوبي نداشته و بسياري جزو توليد کنندگان سموم کشنده در جنگ ها بوده اند.
وي خطاب به مسئولان کشور گفت: توصيه ما به شما اين است که به هيچ وجه وارد توليد محصولات تراريخته نشويد.
در ادامه اين جلسه هم انديشي، دکتر محسن واعظ عضو هيات علمي پژوهشکده زيست فناوري سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران نيز در مورد بحث محصولات تراريخته گفت: حدود 10 سال است که بحث ايمني زيستي در حال بررسي در مجلس است و اين چالش جديد با تصويب قانون ايمني زيستي لازم الاجرا شده است.
وي ادامه داد: اين حق طبيعي مردم است که با آگاهي کامل، غذاي خود را انتخاب کنند و در اين راستا قانون ايمني زيستي که در شورايي به همين نام و به رياست معاون اول دولت دنبال مي شود مي توانند کمک شاياني کند.
واعظ با اشاره به اين مطلب که هر فناوري قبل از ورود به زندگي مردم بايد ارزيابي خطر شود افزود: بسياري از تغييرات و دستکاري هاي ژنتيکي که در سال هاي متمادي انجام شده است، نتيجه اي جز توليد سم و آسيب به انسان و محيط زيست نداشته نداشته اند.
وي تاکيد کرد: مصرف مکرر فرآورده هاي BT در دراز مدت باعث وارد شدن آسيب به اکوسيستم ها و زنجيره غذائي مي شود.
گفتني است تعداد حاضرين در اين جلسه بسيار کمتر از حد معمول بود که اين مسئله باعث دلخوري برگزار کنندگان اين هم انديشي شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن