تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819395933




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه شما: دشت لاله ای که حال خوشی ندارد!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نگاه شما: دشت لاله ای که حال خوشی ندارد!
بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۰۰۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴ - 17 May 2014


دکتر پژمان طهماسبی در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

دشت لاله هاي واژگون چهار محال وبختياري در 12 کيلومتري چلگرد و در نزديکي روستاي بنواستکي از توابع شهرستان کوهرنگ، مشهورترین دشت لاله ایران است که در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به گل می‌نشیند. گونه‌ای از لاله واژگون که در این دشت می‌روید بسیار نادر است و یک اثر طبیعی ملی به شمار می‌آید. این گیاه از جایگاه ویژه‌ی در صنعت اکوتوریسم بر خوردار بوده و به عنوان یک گیاه بومی و به واسطه‌ی مقاومت به سرما و سازگاری زیادی که با دامنه های سنگلاخی و صخره‌ای دارد می تواند به عنوان یک پوشش طبیعی و سازگار با منطقه، علاوه بر جنبه های زیباشناختی یک گیاه دارویی بوده چنانکه بر اساس سیاست های سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان ذخیره ژنتیکی و عنصر زیبایی شناختی قلمداد گردیده است (مصوبه شماره 15 مورخه 27/11/75 شورای عالی محیط زیست).

اگرچه گياه لاله واژگون به شكل پراكنده در مناطق زاگرس ديده مي شود و تشکیل لکه های تا چند هکتاری را در مناطق مختلف کشور می دهد ولي تنها جايي در كشور كه به شكل يك دشت با مساحت چشمگير 700 هکتاری مشاهده مي شود دشت لاله واژگون در منطقه بنواستكي شهرستان كوهرنگ است. اين موضوع باعث شده است كه اين منطقه از يك طرف به عنوان يكي از قطب هاي گردشگري كشور محسوب شود و از سوي ديگر به عنوان منطقه كليدي از لحاظ اولويت حفاظت و احياء قرار گيرد. هر ساله در ابتداي بهار سيل عظيمي از گردشگران براي بازديد به اين منطقه آمده و اين نويد را مي‌دهد كه با رونق صنعت گردشگري، بويژه بوم‌گردي به عنوان رويكردي جديد براي توسعة و بهره‌وري اقتصادي منطقه قرار گيرد.  

با اين وجود منطقه بنواستكي و دشت لاله آن با تهديدات زيادي روبرو بوده که منجر به کاهش مساحت این دشت از 700 هکتار به حدود 200 هکتار شده است:

1-    عدم مديريت ورود و خروج گردشگر: در طی اوایل بهار این منطقه با هجوم سیل کثیری از گردشگران مواجه بوده و طبق آماربرداریهای صورت گرفته بالغ بر 10000 نفر در روزهای تعطیل از این منطقه بازدید می کنند. متاسفانه به دلیل وجود زیرساختهای گردشگری (عدم وجود پارکینک، محل استقرار، دستشویی..) عدم اطلاع گردشگر از ارزش بوم شناختی گونه و دشت مورد نظر تخریب زیادی در این دشت صورت می گیرد. تصاویر ضمیمه شاید گوشه ای از این نامهربانی های افرادی که بیشتر آنها نه به عنوان گردشگر بلکه به عنوان تاجر به این منطقه سفر میکنند را نشان دهد.

2-    تعداد زیاد بهره بردار عرفی و باطبع تعداد زیاد دام: در منطقه مورد مطالعه بالغ بر 250 خانوار عشایری وجود دارد که معیشت انها عمدتاً از طریق دامداری بوده و هر ساله با شروع فصل رویش در ایتدای بهار از مراتع خوزستان به  منطقه بنواستکی آمده و تعداد دام آنها 8 برابر ظرفیت موجود مرتع می باشد که منجر به چرای شدید و لگدکوبی زیاد از مرتع شده و حتی لاله واژگون که گونه خوشخوراکی برای حیوان نیست به علت کمبود علوفه به شدت چریده می شود. چرای دام در حدی است که با مراجعه به منطقه در تیرماه هر سال تنها خاک لخت در منطقه مشاهده می شود و تصور اینکه در اوایل بهار چنین دشتی وجود داشته است غیرقابل تصور است.

3-    تغییر کاربری اراضی از زمین های ملی مرتعی به کشاورزی: در طی ده سال گذشته متاسفانه قسمتهایی از منطقه  شخم خورده و به زمینهای باغی و زراعی تبدیل شده است.
 
4-    برداشت مستقیم گل و پیاز و قاچاق گل این گونه و گونه های همراه آن مانند موسیر و گونه های دارویی دیگر و عرضه به بازار.

5-    وجود آفات و بیمارهای گیاهی: با ضعیف شدن گونه آفات زیادی که عمدتا نوعی کرم ساقه خوار و برگ خوار بوده لاله واژگون را مورد حمله قرار داده و نابودی آن را با سرعت بیشتری جلو می برند.

6-    بخشی نگری در مدیریت منطقه: در طی سالهای گذشته  هر کدام از نهادهای دولتی به زعم خود اقداماتی برای جلوگیری از تخریب دشت لاله انجام داده که متاسفانه به دلیل لحاظ نکردن مشکلات معیشتی بهره برداران عرفی،  عدم رعایت نکردن ظرفیت برد گردشگری و مشکلات اجتماعی منطقه با شکست مواجه شده و در بعضی موراد به دلیل سیاسی کاری نابودی بیشتری برای منطقه به ارمغان آورده است.

طبق مطالعاتی که در منطقه انجام داده اند اگر سرعت تخریب در منطقه به همین شکل باقی بماند در ده سال آینده این مساحت باقیمانده نیز از دشت لاله واژگون حذف شده و علاوه بر از دست دادن این سرمایه ملی، آثار زیست محیطی آن نیز مشکلات زیادی برای مردم منطثه رقم خواهدزد.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن