تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817062243




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الشرق الاوسط بررسی کرد: تطابق سخنان حسن روحانی با واقعیت های ایران


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
الشرق الاوسط بررسی کرد: تطابق سخنان حسن روحانی با واقعیت های ایران

الشرق الاوسط بررسی کرد: تطابق سخنان حسن روحانی با واقعیت های ایران
الشرق الاوسط نوشت: با گذشت نزدیک به 9 ماه از زمانی که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران سوگند یاد کرد و رسما کار خود را آغاز نمود، تلویزیون ایران مصاحبه جدیدی با او پخش کرد که در آن وی به تشریح برخی مسائل داخلی و بین المللی و میزان پیشرفتی که دولت او در این دوره به دست آورده است پرداخت. در این مقاله تلاش می‌کنیم اظهارات رئیس جمهور روحانی را با واقعیت تطبیق دهیم و آنچه را که دولت او ممکن است در مراحل آینده به دست آورد بیان کنیم.
به گزارش نامه نیوز، با توجه به انتقادات پیوسته اصولگرایان و تلاش آنها برای کم اهمیت نشان دادن دستاوردهای دولت یازدهم، روحانی چنین فرصتی را برای سخن گفتن با مخاطبان داخل ایران و بیان دستاورد‌های دولت خود از دست نمی‌داد. روحانی به طور غیرمستقیم، این انتقادات را جار و جنجال ناشی از پائین بودن درک سیاسی توصیف کرد و گفت این تلاش‌ها به نتیجه نخواهد رسید.

در خصوص تورم، روحانی گفت دولت او توانسته است نرخ تورم را که در دوره رئیس جمهور سابق محمود احمدی نژاد به 43 درصد رسیده بود به 32 درصد کاهش دهد. واقعیت این است که نرخ تورم در ایران تحت تاثیر دو عامل متناقض قرار دارد. در حالی که شرکت‌های غربی برای حضور در بازار ایران اشتیاق نشان می‌دهند و گشایشی در برخی زمینه‌ها؛ به ویژه بخش خودروسازی و پتروشیمی دیده می‌شود، تلاش دولت ایران برای کاهش میزان نقدینگی در بازار از طریق تشویق شهروندان ایرانی به صرفنظر کردن از دریافت یارانه نقدی موفقیت آمیز نبود. در مرحله دوم طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران فقط حدود یک میلیون نفر از شهروندان از دریافت یارانه دولت که حدود 14 دلار در ماه است صرفنظر کردند،در حالی که دولت روحانی امیدوار بود این رقم به 10 میلیون نفر برسد. به این ترتیب، نقدینگی زیادی بار دیگر روانه بازار ایران خواهد شد که معضلی برای دولت حسن روحانی در زمینه مقابله با تورم محسوب می‌شود. نشانه‌های این مشکل در کاهش ارزش پول ایران نمایان شده است، به طوری که ارزش هر دلار که اوایل آوریل 30 هزار ریال بود اکنون به 33 هزار ریال افزایش یافته است.

حسن روحانی در چارچوب تلاش برای خارج کردن اقتصاد ایران از رکود و دستیابی به رشد یک و نیم درصدی تولید ناخالص داخلی که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است،‌ به مسئله سرمایه گذاری‌های خارجی پرداخت و گفت بسیاری از شرکت‌های خارجی برای همکاری با ایران ابراز تمایل کرده‌اند.

به گزارش تیک، ایران اعلام کرده است به 75 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش پتروشیمی و 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت و گاز نیاز دارد. دولت روحانی برای جذب سرمایه گذاران در این بخش‌ها تلاش می کند و این مسئله در تلاش‌های رئیس جمهور ایران در همایش داووس و اعلام تجدید نظر در قراردادهای نفتی به منظور جذاب‌تر کردن آنها برای سرمایه گذاران خارجی نمایان است. برپایی نمایشگاه بین المللی نفت و گاز و پتروشیمی در تاریخ ششم مه 2014 میلادی در تهران تلاشی در این راستا محسوب می‌شود.

ولی معضل سرمایه گذاری -آن گونه که رئیس جمهور ایران می‌گوید- با موانع مرتبط با تحریم‌های اعمال شده بر حواله‌های مالی و بانکی رو به رو است که به گفته وی، امکان پشت سر گذاشتن آنها با دستیابی به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران بین این کشور و گروه پنج به اضافه یک امکان پذیر است.

در مصاحبه تلویزیونی روحانی به مسئله توافق نهایی هسته‌ای نیز پرداخته شد. رئیس جمهور ایران در این باره ابراز بدبینی نکرد، بلکه گفت دستیابی به توافق نهایی در شش ماه نخست توافق مقدماتی که بیستم ژوئیه به پایان خواهد رسید، به طرف دیگر و میزان آمادگی‌اش برای تعامل درست بستگی دارد. به گفته روحانی،‌ ایران با عملکرد شفاف‌تر به منظور جلب اعتماد بیشتر افکار عمومی جهان مشکلی ندارد. مسائلی مانند رئاکتور اراک باقی مانده است که به نظر می‌رسد نسبت به دیگر مسائل، مشکل کمتری دارد، زیرا ایران برای برطرف کردن نگرانی‌های بین المللی از طریق ایجاد تغییرات فنی که تولید پلوتونیوم را در این رئاکتور کاهش می‌دهد اعلام آمادگی کرده است. تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ و درصد غنی سازی اورانیوم و بازرسی‌ها و لغو تحریم‌ها از جمله مسائل اصلی هستند که دوطرف باید به توافقی راضی کننده درباره آن دست یابند تا توافق نهایی حاصل شود.

به نظر می‌رسد حسن روحانی با تاکید بر اصول ثابت ایران و کوتاه نیامدن از حقوق ایران در برنامه هسته‌ ای، از شدت حملات جناح اصولگرا به دولت خود بکاهد. تعامل درست از نظر حسن روحانی، حرکت طرف مقابل در چارچوب قوانین و حفظ حقوق ملت و منافع ایران است.

اما در بخش سیاست خارجی، رئیس جمهور روحانی معتقد است در زمان دولت او روابط ایران با بسیاری از کشورها بهبود یافته است و روند بهبود روابط همچنان ادامه دارد. روحانی معتقد است سیاست دولت او موجب سفر هیئت‌های متعدد سیاسی و پارلمانی و اقتصادی به ایران شد که علت آن زبان منطق و استدلال و تعامل سازنده‌ای است که دولت او به کار گرفته است.

در خصوص روابط ایران با کشورهای همسایه در خلیج فارس نیز روحانی معتقد است هیچ مانعی در مسیر بهبود روابط با عربستان سعودی وجود ندارد. این سخن روحانی تاکیدی بر اظهارات او در آغاز دوره ریاست جمهوری‌ اش در خصوص اهمیت کشورهای خلیج فارس؛ به ویژه عربستان سعودی در برنامه‌های دولت او است.

بخش اقتصاد، همچنان مهم‌ترین بخشی است که دولت حسن روحانی می‌تواند با تاثیر گذاشتن بر آن، حمایت مردمی از خود را حفظ کند. بخش‌ فرهنگی و آزادی‌ها و سیاست خارجی پرونده‌هایی هستند که فقط دولت ایران در آنها تصمیم گیرنده نیست، بلکه به گفته شخص روحانی، نهادهای دیگری در این زمینه با دولت شریک هستند. دستیابی به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران کلید رئیس جمهور روحانی برای حل بسیاری از معضلات مردم ایران است؛ کشوری که در آن پنج میلیون نفر شغل دوم دارند و دست کم هشت و نیم میلیون نفر از 21 میلیون شاغل نیز اضافه کاری می‌کنند.




1393/2/23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن