تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816898288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فضای باز دیپلماتیک راهگشای تعامل اقتصادی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فضای باز دیپلماتیک راهگشای تعامل اقتصادی تهران- ایرنا- بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و نیز اقتصادی، سیاست یا اقتصاد را بر دیگری برتر می دانند؛ ولی این 2 مقوله مکمل یکدیگرند و روابط دیپلماتیک می تواند تامین کننده منافع اقتصادی باشد.


در جهان امروز هیچ بعدی از یک جامعه را نمی توان بدون ارتباط آن با دیگر ابعاد در نظر گرفت و همه ارکان یک جامعه اعم از اقتصاد، سیاست و فرهنگ در هم تنیده شده اند و تغییر در هر بخش بر سایر بخش ها و حوزه ها اثرگذار است.
داشتن فرهنگ توسعه و استقلال فرهنگی در عصر جهانی شدن همراه با ارتباطات وسیع فرهنگی با سایر کشورها از بایسته های پیشرفت در جهان کنونی است و فرهنگ هر کشور از پایه های رشد و توسعه اقتصادی و در مرتبه ای بالاتر، شکل دهنده سیاست و روابط فراملی یک کشور بوده و به نوعی متاثر از آن است . از این رو توسعه و پیشرفت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در هر کشوری در گرو روابط منسجم و هماهنگ این بخش ها در سطح ملی و بین المللی و دستیابی به اهداف تعیین شده است.
**پیوند اقتصاد و سیاست
تعامل و ارتباط اقتصاد و سیاست از بایسته های پیشرفت و استقلال ملی هر کشوری به شمار می رود.
این روزها با توجه به باز شدن فضای روابط دیپلماتیک ایران در سطح جهانی و چشم انداز کاهش تحریم ها، فضای برقراری روابط اقتصادی بین المللی نیز برای کشورمان فراهم شده است و این امر از پیامدهای مثبت گفت و گو محور بودن سیاست کشورمان در رابطه با توافق ژنو است.
پایگاه خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (ایکانا) در هجدهم فروردین ماه سال جاری نوشت: «نوذر شفیعی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روند روابط خارجی و رفت و آمدهای دیپلماتیک کشور را مثبت دانسته و گفت: ما در حال طی روندی هستیم که از توافق ژنو آغاز شده و با دیدار وزرای مختلف اروپایی از ایران و قرار ملاقات سران اتحادیه اروپا برای بازدید از ایران ادامه یافته و این روند از نگاه من بسیار مثبت است(1).
با توجه به نقش کلیدی سیاست در زمینه سازی برای همکاری و روابط اقتصادی در سطح ملی، منطقه ای و جهانی، اگر همکاری و روابط سیاسی، نتواند پیامدهای مثبت از نظر رشد، توسعه و رفاه اقتصادی را به بار آورد در بلند مدت به کاهش و یا توقف روابط و همکاری دیپلماتیک منجر می شود.
تجربه نشان داده کشورهای موفق در عرصه تجارت و اقتصاد، دیپلماسی موفقی را دنبال کرده اند که بر پایه آن به توانمندی اقتصادی دست یافته و بر آن پایه در صحنه بین المللی و جهانی نیز قدرت تاثیر گذاری داشته اند. از اینرو هم آمیختگی دیپلماسی با اقتصاد جهانی نقش موثری در همکاری های منطقه ای، جهانی و سازمان های بین المللی بازی می کند.
**سرمایه گذاری خارجی و توسعه
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دهم اردیبهشت ماه نوشت: «سعید لیلاز» اقتصاددان بر این نظر است که تلاش برای جذب سرمایه خارجی، افزون بر تاثیرهای مستقیمی که بر رشد و توسعه اقتصادی دارد، می تواند به طور غیر مستقیم حوزه های اقتصاد و سیاست را از مزایای قابل توجهی همچون اصلاح ساختارهای اقتصادی، ایجاد ثبات سیاسی و اتخاذ دیپلماسی خارجی حساب شده در کنار توسعه اقتصادی بهره مند کند(2).
بدون شک داشتن سرمایه از بایسته های پیشرفت و توسعه اقتصادی بوده و در این میان سرمایه گذاری خارجی در رشد و توسعه هر کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو دستیابی به رشد بلند مدت و پیوسته اقتصادی با تجهیز و تخصیص بهینه منابع سرمایه گذاری در اقتصاد ملی آن کشور ممکن می شود و رسیدن به این هدف نیازمند بازارهای مالی گسترده و عمیق بوده و برنامه ریزی مناسب برای جذب و ورود سرمایه های خارجی از پیش فرض های رشد و توسعه اقتصادی در جهان کنونی است.
بر همین پایه، سیاست خارجی یک کشور در عرصه اقتصادی آن تاثیر گذار بوده و به صورت مستقیم و غیر مستقیم زمینه های پیشرفت یا رکود اقتصادی را در آن کشور سبب می شود.
در همین زمینه «سید محمد کاظم سجاد پور» در مقاله ای با عنوان «برنامه ریزی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» با بیان اینکه سیاست خارجی هر کشور رابطه مستقیمی با الگوی توسعه آن کشور دارد می نویسد: رابطه این 2 مفهوم اغلب در دل اسناد بالا دستی هر کشور پردازش می شود. اسنادی مانند قانون اساسی و یا سندهای راهبردی برای دوره های میان مدت یا بلند مدت تنظیم می شود و تلاش اصلی آن ها تحقق بخشیدن به اهداف، آرمان ها و ارزش های بنیادی کشور است.
وی به نقل از ˈاسماعیل طارقˈ آورده است که گزینش مدل توسعه یک کشور، آثار گسترده و تعیین کننده ای در تعیین جهت گیری های سیاست خارجی آن کشور دارد و این مدل یکی از منابع داخلی سیاستگذاری خارجی کشورها به شمار می رود(3).
از این رو نوع مدلی که برای توسعه انتخاب می شود، بایسته هایی را برای حوزه سیاستگذاری خارجی هر کشور ایجاد کرده و رفتارهای مکمل و تامین کننده نیازهای آن، نوع خاصی از توسعه ملی را هم نیازمند است و این مساله بر تنظیم رفتار خارجی آن کشور اثر می گذارد.
از آنجایی که برقراری روابط و مبادلات اقتصادی و جذب سرمایه گذاری خارجی در هر کشور و از جمله ایران از الگوهای سیاست خارجی ناشی می شود و در کشور ما نیز سند چشم انداز 20 ساله، ایران را از نظر سیاسی و مدنی به عنوان کشوری توسعه یافته متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود متکی به اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی با تاکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسانی و بهره مند از امنیت اجتماعی، قضایی در افق 1404 ترسیم کرده، از این رو برنامه ها و عملکرد نظام جمهوری اسلامی از زمان تدوین سند تا سال 1404 برای دستیابی به اهداف این سند و تحقق آن است.
در همین ارتباط، حضور هیاتهای بزرگ و کوچک اقتصادی و هیات های پارلمانی کشورهای اروپایی در تهران نوید آن را می دهد که سیاست کشورمان در عرصه بین المللی موفق عمل کند. این موضوع گامی مهم در جهت برطرف کردن تحریم ها و شکل گیری روابط اقتصادی مثبت و همچنین جذب سرمایه های خارجی تلقی می شود.
به دنبال توافق ژنو، کشورهای اروپایی برای تعاملات سازنده با ایران اعلام آمادگی کردند و مقام های ایتالیایی پیشگام روابط اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران شدند. «اما بونینو» وزیر امور خارجه ایتالیا نخستین وزیر خارجه اروپایی بود که دی ماه سال گذشته و در دولت روحانی، پس از 10 سال به ایران سفر کرد.
صبح شنبه سیزدهم اردیبهشت ماه نیز هیات 10 نفره پارلمانی ایتالیا با درخواست گروه دوستی پارلمانی ایران وارد کشورمان شد که هدف از این سفر افزایش مناسبات پارلمانی و اقتصادی میان تهران و رم بیان شده است.
به گزارش همان روز خبرگزاری ایکانا، «حسین شیخ الاسلام» مشاور امور بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی، درباره این سفر روابط 2 کشور ایران و ایتالیا را مثبت دانسته و عنوان کرد: ما برای روابط خوب با ایتالیا دلایلی داریم که یکی از این دلایل تشابه فرهنگی دو کشور با یکدیگر است.
ایتالیا کشوری است که در طول سالیان گذشته ارتباط خوبی با ایران داشته و جمهوری اسلامی ایران نیز همواره از این روابط استقبال کرده است. شیخ الاسلام با اشاره به این که با روی کار آمدن دولت یازدهم موج سفرهای کشورهای اروپایی به ایران افزایش یافته است، افزود: پیش از این روابط با اروپایی ها قفل بود ولی با روی کار آمدن دولت یازدهم و مذاکرات 1+5 امید جدیدی برای افزایش رابطه با ایران در کشورهای اروپایی ایجاد شده است و آنان از سفر به ایران استقبال کرده و به دنبال ترمیم رابطه با کشورمان هستند.
سجاد پور نیز یکی از اهداف و مقاصد اصلی دولت ها را، پاسخگویی به نیازهای مردم در زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی بیان کرده است. به نظر وی، یکی از مولفه های اساسی حکمرانی خوب در دوران معاصر، توجه به ضرورت های دستیابی به توسعه پایدار در جامعه است تا بدین گونه بتوانند به خواست های مردم برای دسترسی به یک زندگی سعادتند پاسخ مناسب دهند. (4)
**نتیجه گیری
سیاست خارجی پدیده ای ترکیبی و متاثر از عوامل ساختاری، پویایی سیاسی داخلی، منطقه ای و بین المللی است. همانطور که پیش تر اشاره شد اقتصاد و سیاست نه 2 مقوله جدا از هم بلکه مکمل یکدیگر هستند و از اهداف و جنبه های سیاست خارجی هر کشوری، جنبه توسعه گرایانه آن است؛ بدین گونه که سیاست خارجی هر کشوری زمینه را برای توسعه فراهم می کند .
سیاستگذاران خارجی دولت و نظام جمهوری اسلامی نیز در چند ماه گذشته تلاش کرده اند که با گذر از نگاه های بدبینانه برخی کشورها به سیاست خارجی ایران و شکستن فضای سنگین سیاسی، با کاهش تحریم ها، زمینه را برای ایجاد روابط سیاسی و اقتصادی سالم در سطح منطقه ای و بین المللی فراهم آورند.
فضای باز سیاسی با داشتن استقلال ملی عرصه را برای مبادلات اقتصادی بین المللی و ورود سرمایه خارجی به کشور فراهم می کند و با افزایش توانمندی های اقتصادی در داخل، اقتدار سیاسی کشورمان را نیز در سطح منطقه ای و بین المللی بیشتر کرده و راه را برای تحقق سند چشم انداز بیست ساله هموار می کند.
*گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**ف.د**1358
--------------------------------------
1) www.icana.ir
2) www.irna.ir
3) سجاد پور، سید محمد کاظم،(1389)، « برنامه ریزی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: بررسی رابطه قدرت منطقه ای، اقتصاد و سیاست خارجی بر اساس سند چشم انداز»، تهران، مجله راهبرد، سال 19 شماره 56.
4) همان
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




22/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن