تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 4 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرش افزو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818149395




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیین نکوداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در گنبدکاوس برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آیین نکوداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در گنبدکاوس برگزار شد گنبدکاووس - ایرنا - آیین نکوداشت 281 مین سالگرد تولد ˈمختومقلی فراغیˈ شاعر شهیر و عارف ترکمن باحضور جمع کثیری از علاقمندان به این شاعر در گنبدکاووس برگزار شد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، دراین آیین که عصر یکشنبه درمحل سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، مشاور استاندار گلستان با تبریک 281 مین سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر مسلمان ایرانی ترکمن، گفت: شخصیت بزرگ این شاعر شهیر سبب شده تا هرساله آیین های بزرگداشت وی و مضامین اشعارش در سطح استانی، ملی و بین المللی برگزار شود.
دکتر ˈاراز محمد سارلیˈ با تشریح دوره تاریخی زندگی مختومقلی فراغی در زمان پادشاهی سه حکومت ˈافشاریه، زندیه و قاجاریهˈ، برلزوم انجام تحقیقات علمی ادبی پیرامون زندگی و اشعار این شاعر ازسوی محققان تاکید کرد.
وی افزود: به رغم گستردگی و تنوع مضامین اشعار مختومقلی فراغی، هنوز تحقیقات علمی ادبی متناسب با شان و منزلت این شاعر شهیر و عارف نامی از سوی محققان و اهل قلم صورت نگرفته است.
رییس بنیاد مختومقلی فراغی نیز در این آیین با قدردانی از همکاری و تعامل مسوولان نظام درفراهم نمودن شرایط مناسبت جهت برگزاری آیین های فرهنگی اقوام درنقاط مختلف کشور و نیز استان گلستان، گفت: فراهم کردن این فرصت ها، سبب وحدت و انسجام هرچه بیشتر بین اقوام و مذاهب ساکن در ایران اسلامی شده است.
ˈعبدالرحیم نیازی ساعیˈ با قرائت برخی اشعار مختومقلی فراغی، صداقت و سادگی را دو ویژگی بارز در اشعار این شاعر شهیر ترکمن و خواسته مردم این قوم دانست و افزود: شعر مختومقلی آمیخته ای از اشعار شاعران بزرگی چون سعدی، مولوی و حافظ و محصول عشق و معرفت است.
دراین آیین که با همکاری شورای اسلامی شهر گنبدکاووس، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن شعر میراث ترکمن این شهرستان برگزار شد و رییس و برخی اعضای شورای این شهر نیر حضور داشتند، برخی برنامه های فرهنگی چون اجرای موسیقی محلی و مقامی ترکمن، مختومقلی خوانی و اجرای شعر ˈای ایرانˈ به زبان ترکمنی اجرا شد.
مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن فرزند ˈدولت محمد آزادیˈ از شاعران بزرگ قوم ترکمن درسال یکهزارو 146 هجری قمری در روستای ˈحاجی قوشانˈ از توابع بخش مرکزی شهرستان گنبدکاووس بدنیا آمد و در سن 60 سالگی از دنیا رفت و پیکرش را در جوار آرمگاه پدرش در روستای ˈآق توقایˈ مراوه تپه به خاک سپردند.
شهرستان گنبدکاووس بابیش از 325 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/7479/622/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن