تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820810908




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابوترابی فرد:حجم بزرگ دولت منابع کشور را می بلعد/اید اداره کشور را از فروش سرمایه های کشور آزاد کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
ابوترابی فرد:حجم بزرگ دولت منابع کشور را می بلعد/اید اداره کشور را از فروش سرمایه های کشور آزاد کنیم

ابوترابی فرد:حجم بزرگ دولت منابع کشور را می بلعد/اید اداره کشور را از فروش سرمایه های کشور آزاد کنیم
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حجم بزرگ دولت منابع کشور را می بلعد،گفت: از بودجه 147 هزار میلیارد تومانی عمومی کشور در سال 92 بیش از 119 میلیارد تومان به هزینه های جاری اختصاص یافته بود.
به گزارش نامه نیوز، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی فرد روز یکشنبه در همایش تکریم از کارآفرین های تامین اجتماعی افزود: در چنین وضعیتی این منابع مالی آزاد نمی شوند در حالی که می توانند برای توسعه و پیشرفت کشور و حرکت اقتصادی نقش مهمی ایفا کنند.

وی اظهار داشت: این حجم بزرگ و حضور دولت در عرصه های غیرحاکمیتی امکان رقابت بین بخش های دولتی و خصوصی را فراهم نمی کند و بازنده آن بخش خصوصی است و این یک رقابت غیرمتعادل و غیرمتوازن است.

ابوترابی فرد ادامه داد: مهم ترین قدم برای حرکت اقتصادی ایران و کارآیی نظام جمهوری اسلامی ایران آن است که دولت با وظایف حاکمیتی خود متوازن شود و تمام وظایف غیرحاکمیتی را به بخش خصوصی سپرده شود.

وی با بیان اینکه برای تسهیل کسب و کار باید به کوچک شدن دولت اندیشید، اضافه کرد در یک دولت بزرگ که بزرگی آن به دلیل رانت نفتی حاضر در اقتصاد است ، دولت خود را عامل توسعه و پیشرفت در عرصه اقتصاد می داند در حالی که دولت توانایی و ظرفیت انجام این کار را ندارد و با واگذاری این مسوولیت به بخش خصوصی می تواند به پیشرفت برسد.

ابوترابی فرد تصریح کرد: ما باید اداره کشور را از فروش سرمایه های کشور آزاد کنیم در حالی که امروزه کشورمان با فروش سرمایه اداره می شود.

وی توضیح داد: اگر نفت را می فروشیم درآمد ارزی را برای اداره کشور در بخش های جاری و عمرانی هزینه می کنیم در حالی که این راه ها ما را به بن بست می رساند. باید سرمایه به سرمایه مولد و پایدار تبدیل شود.

وی گفت: اگر روزی فرارسد که منابع حاصل از فروش نفت به طور کامل به صندوق توسعه ملی واریز شود که این کار شدنی است و عزم و اراده می خواهد ، در بحث اقتصاد به پیشرفت چشمگیری خواهیم رسید.

ابوترابی فرد با اشاره به این که در برنامه پنجم توسعه صندوق توسعه ملی را ایجاد کردیم و 20 درصد از منابع حاصل از فروش نفت به این صندوق واریز شد، افزود: اکنون 50 میلیارد دلار در این صندوق وجود دارد در حالی که اراده نکرده ایم این صندوق را به مرکز رشد و حرکت اقتصادی ایران تبدیل کنیم.

نایب رییس مجلس تصریح کرد: اگر اراده باشد در فاصله زمانی 5 تا 10 سال منابع حاصل از فروش نفت و گاز به صندوق توسعه ملی واریز شود و این صندوق برای حمایت از فعالیت های اقتصادی به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: یک صندوق بزرگی که سالانه 100 میلیارد دلار به منابع آن افزوده شود، موتور اقتصاد ایران شده و همین عاملی است که موجب رشد اقتصادی کشور می شود.

ابوترابی فرد خاطر نشان کرد: باید مدیران اجرایی برای تحقق این رویداد مصمم باشند و مدیریت جهادی رسیدن به این هدف است.

وی اظهار داشت: متاسفانه رانت نفت موجب شده کارآفرینانی که می خواهند به اقتصاد فکر کنند به گونه ای بیندیشند که از این رانت بهره ببرند.

وی گفت: در کشورهای پیشگام عرصه اقتصاد اگر می خواهند بهره وری داشته باشند به رانت های نفتی و غیره فکر نمی کنند بلکه به دانش می اندیشند و نوآوری علمی اقتصاد را به درآمد بالاتر می رساند.

ابوترابی فرد تاکید کرد: امروزه کشورهایی که در رقابت اقتصاد وجود دارند حرکت را مدیون دانش خود هستند و تنوع در فناوری دنیا را در قبضه قدرت خویش گرفته و نمی توان با فناوری های امروز در فردای اقتصاد حضور داشت.

وی با بیان اینکه امروز تولید علم و فناوری های نوین اقتصاد را قبضه کرده است ، خطاب به کارآفرینان گفت: امروزه مدیریت، اقتصاد و سیاست بدون علم جایی ندارد. لحظه ها تولید علم می کنند و باید ارتباط خود را با علم ارتقا داد تا در آینده در جایگاه بالایی قرار گیریم.

ابوترابی در بخش بهره وری نیز افزود:امروزه در بعضی از اقتصادهای موفق بهره وری را تا 70 درصد توسعه داده اند ما نیز باید بهره وری را ارتقا ببخشیم در حالی که می خواهیم با تزریق دلار و پول کالاهایمان را عرضه کنیم.

وی ادامه داد: در بخش دولتی انگیزه و دغدغه نداریم و در بخش خصوصی باید در بهره وری بالاترین رتبه را در میان بنگاه های اقتصادی جهان برسیم.

ابوترابی فرد با بیان اینکه باید در حوزه حقوق نیز احترام قایل شد، گفت: بنگاه های اقتصادی باید مشاوره و دفاتر حقوقی در اختیار داشته باشند در حالی که در این عرصه با کشورهایی که در جایگاه اقتصادی بالایی قرار دارند، فاصله داریم.

وی با بیان اینکه باید جایگاه حقوقی داشته باشیم، افزود: مدیریت راهبردی استراتژیک امروزه در عرصه اقتصاد حرف های جدیدی دارد و باید دوره های فشرده مدیریت راهبردی توسط کارفرمایان گذرانده شود زیرا دیدگاه یک مدیر استراتژیک با یک مدیر سنتی فرق می کند.

این مقام مجلس با بیان اینکه اقتصاد ایران ظرفیت فراوانی برای رشد و حضور پرقدرت در عرصه اقتصاد جهانی دارد، تاکید کرد: ظرفیت های خالی در اقتصاد انباشته و متراکم است. بازارهای داخلی ما قابل قبول بوده ولی ما باید بیشتر خود را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و قرار گرفتن در همسایگی با 15 کشور گفت: به دلیل موقعیت های اجتماعی و سیاسی بازاری مناسبی برای حضور کارفرمایان ایرانی وجود دارد که کشور ما را از این لحاظ ممتاز کرده است.

ابوترابی فرد افزود: برخورداری ایران از منابع و ذخایر ارزی و انرژی ارزان فرصت های دیگری است که در اختیار ماست و استقلال سیاسی کشور موقعیت های مناسبی را برای ما فراهم آورده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از موانع مهم در این حوزه آن است که دولت از وظایف حاکمیتی خود پا را بسیار فراتر گذارده است و این گام به دلایل مختلفی به مهم ترین چالش فراروی اقتصاد و حضور بخش غیردولتی تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا،بوترابی فرد در پایان اظهار امیدواری کرد: کارآفرینان مدیران راهبردی استراتژیکی باشند و سازمان تامین اجتماعی الگوی موفقی در این زمینه باشد.




1393/2/21





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن