تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816184862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحولات نظامي روسيه و ناتو در اطراف اوكراين


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۹:۰ق.ظ)
تحولات نظامي روسيه و ناتو در اطراف اوكراين فروپاشي شوروي در سال 1991، در ظاهر رويارويي دو قدرت، ايالات متحده و روسيه، را از بين برد. اما دو دهه پس از اين رخ داد، حوادث محيط بين الملل نشان داد كه رقابت ها همچنان پابرجا هستند.
بر اين اساس بود كه، تحولات داخلي سوريه، به دليل اهميت استراتژيك خاورميانه به طور غير مستقيم رهبران سابق دو بلوك شرق و غرب را در مقابل هم قرار داد. در اين نبرد سه ساله كه از مارس 2011، شروع شد، دو قدرت به اشكال گوناگون در مقابل هم ايستادگي كردند تا مانع از تسلط خواسته هاي ديگري بر تنها كشور عربي داراي استقلال راي شوند. در واقع سرنگوني دولت دمشق به دليل موضع گيري هاي ضد اسرائيلي بشار اسد، هدف مقامات واشنگتن است و روسيه در اين واقعه درصدد آن است تا پس از تحولات عراق و افغانستان، و همچنين گسترش متحدين كاخ سفيد تا خليج فارس و درياي مديترانه، سوريه كماكان به عنوان سنگر ضد آمريكايي خاورميانه حفظ كند. با اين وجود كرملين و كاخ سفيد، به طور مستقيم در مقابل هم نايستادند و صرفا مسكو با حمايت از دولت قانوني سوريه و مخالفت با شورشيان، در محيط بين الملل در برابر حمايت ايالات متحده از مخالفان مسلح قرار گرفت.
اما در قضيه اوكراين جايگاه دو كشور نسبت به بحران سوريه جا به جا شد. روسيه تبديل به حامي جدايي طلبان گرديد، در حالي كه آمريكا در كنار دولت كي يف جاي گرفت. در واقع هر قدر در مورد سوريه، مسكو كنش پذير رفتار مي كرد در شورش هاي كي يف، كريمه و شرق اوكراين روسيه نشان داد كه به مانند سابق، اين بازيگر قادر به تغييرات در متغيير هاي نظام بين الملل است.
بحران اوكراين را بدترين حادثه در روابط ميان شرق و غرب پس از اتمام جنگ سرد دانسته اند. بنظر مي رسد علت اين نامگذاري عملگرا بودن كاخ سفيد و كرملين در راستاي تحقق نيات خود باشد. تحركات نظامي بالاترين اقدام يك بازيگر در محيط بين الملل است كه در تنش هاي رو به تزايد اوكراين دو طرف از اين ابزار براي نشان دادن عزم جدي خود استفاده مي كنند.
در اين شرايط روسيه با تقويت ناوگان دريايي در درياي سياه با صرف هزينه بيش از 2 ميليارد دلار تا سال 2020 و استقرار 40 هزار سرباز در مرز شرقي اوكراين نشان داد كه اين كشور حاضر است براي حفظ اوكراين و ممانعت از افتادن به دامان غرب، دست به مقابله نظامي نيز بزند. اما مسئله قابل توجه در اين بحران، واكنش متقابل ميليتاريستي امريكا است. واشنگتن چهار مجهز به موشك هدايت شونده خود را وارد آب هاي درياي سياه كرد كه با توجه به تعداد ناوها و مدت زمان حضورشان در اين دريا، اعتراض مسكو به نقض كنوانسيون "مانتروكس" برانگيخت. علاوه بر اين پنتاگون تصميم گرفت 600 سرباز را به كشورهاي اروپاي شرقي بفرستد تا به طور چرخشي در لهستان و كشورهاي بالتيك مستقر باشند. علاوه بر اين هواپيماهاي جنگي آمريكايي نيز وارد شرق اروپا شدند. تحركات نظامي اين منطقه، تنها به ايالات متحده و روسيه محدود نماند. فرانسه و انگلستان نيز هشت جنگنده به كشورهاي هم مرز با اوكراين اعزام كردند. كانادا هم به عنوان يك كشور عضو ناتو شش جت را ارسال كرد.
در همين اثنا روماني از افزايش 215 ميليون دلاري و استوني از رقم 156 ميليون دلاري در هزينه هاي دفاعي خود خبر دادند. مقامات استوني تقويت پياده نظامي و اجازه حضور تجهيزات جنگي ناتو در خاك خود را در نتيجه تغيير وضعيت امنيتي اعلام كردند. علاوه بر اين، سوئد نيز كه خاطره سالهاي جنگ سرد و تهديدات شوروي را در ياد دارد، جنگنده هاي خود را به موشك كروز مجهز كرد و از هزينه بيش از 800 ميليون دلار تا سال 2024 در بخش نظامي خبر داد. همچنين اين كشور ناوگان درياي اش را به 70 جت تجهيز نمود.
در واقع حضور پرسنل نظامي اروپاي غربي و 300 تفنگدار آمريكايي در شرق اروپا، با توجه به آزمايش هاي اخير موشك هاي قاره پيماي بالتسيك روسيه، بزرگترين رويارويي دو قدرت روسيه و آمريكا را از سال 1991 به اين سو نشان مي دهد.
درخواست غير منتظره پوتين از جدايي طلبان براي به تاخير انداختن همه پرسي دونتسك و لوهانسك و نيز اعلام عقب نشاندن نيروهايش از مرز با اوكراين، با حضور رئيس جمهوري روسيه در سالروز پيروزي نيروهاي روسي بر نازي ها در دوران جنگ جهاني دوم در كريمه، اهميت درخواست وزير امورخارجه آمريكا از اعضاي ناتو براي افزايش بودجه نظامي را خاطر نشان مي سازد. جان كري در سخناني، هفته پيش از متحدين آمريكا خواست طبق تصميم سال 2006، 2 درصد توليد ناخالص داخلي خود را تا پنج سال آينده صرف هزينه هاي دفاعي كنند.
مسئله قابل توجه ديگر در تحولات اخير،‌ تاكيد وزارت خارجه روسيه بر اجراي پيمان استارت 2 است. مسكو اعلام كرد تحولات اوكراين باعث نمي شود دو كشور آمريكا و روسيه، تعهد خود به توافق استارت 2 ناديده گرفته شود. اين قرارداد در سال 2010 ميان رئيس جمهور موقت روسيه، مدودف و اوباما به امضا رسيد.
در واقع تاكيد بر اجراي مفاد استارت 2، نشان مي دهد كه زورآزمايي دو قدرت هرگز به جنگ نامتعارف نخواهد رسيد و در اين ميان كنش و واكنش هاي نظامي، موجوديت، اصل منافع ملي و حاكميت آنها را تهديد نخواهد كرد. اما همچنان كشورهاي كوچك مستمسكي براي اعمال نيات مسكو و واشنگتن خواهند بود.
بر اين اساس واقعه مذكور را نمي توان آغازگر جنگ سرد جديد دانست. در واقع بحران اوكراين را بايد واقعه اي دانست كه تداوم جنگ سرد را ثابت كرد. تحولات كي يف اوج تنش غرب و شرق نيست، عينيت دهنده انديشه هاي جهان گستري روسيه و مخالفت آمريكا با هرگونه قدرت نمايي در راستاي حفظ سلطه خود محسوب مي گردد.

زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن