تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819080687




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهمترين وظيفه آموزش و پرورش


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۱:۳۰ق.ظ)
رسالت: مهمترين وظيفه آموزش و پرورش
به گزارش خبرگزاري موج، «مهمترين وظيفه آموزش و پرورش» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت است که در آن مي خوانيد:
سالها از دوره مقاومت در برابر جنگ تحميلي و خاطرات مدرسه تربيت جهادي مي گذرد. مدرسه اي که شگفتي آفريد و از همه تهديدها ، فرصت ساخت و امروز عزت و سربلندي خود را مديون همان مدرسه کار آمد هستيم.دير يا زود اين مدرسه بايد بازگشايي شود، چرا که روزهاي سخت آزمونهاي بزرگ در پيش است.(1) و تنها مديران جهادي هستند که از عهده ماموريت هاي دشوار بر مي آيند.
آموزش و پرورش جمهوري اسلامي که اولين اميد تربيت جهادي است، همچنان چشم انتظار يک قهرمان است که با اشراف به مباني و اصول تعليم و تربيت اسلامي و با انگيزه آخرتي و آزاد از اسارتهاي حزبي و جرياني ، خاطر انقلاب اسلامي را در مورد تربيت نيروي انساني مناسب، آسوده سازد.
اکنون که از «قرعه فال» رييس جمهور محترم نام جناب فاني بيرون آمده است و قرار است «بار سنگين امانت» تربيت نيروي انساني و تضمين آينده نظام را حمل نمايند، شايسته است مروري بر عملکرد ماه هاي گذشته داشته باشند و ارزيابي خود از پيشرفت کار تحقق سند تحول مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري را مستمرا به افکار عمومي اعلام نمايند .
پيشرفت هايي را اطلاع رساني کنند که خانواده ها آن را در مدرسه و رشد و ارتقاي شخصيت و تعليم و تربيت فرزندانشان احساس کرده باشند و باور کنند.
در ديدار چهارشنبه گذشته فرهنگيان با مقام معظم رهبري اولين و مهمترين مسئله آموزش و پرورش که مورد تاکيد قرار گرفت اين بود که وزير محترم ببينند از چه نيروهايي در مديريتهاي کلان آموزش و پرورش استفاده مي کنند؟
«نيروهايي که در اين شبکه عظيم به کار گرفته مي شوند بايد خصوصياتي داشته باشند. يکي از اين خصوصيات اين است که پرانگيزه باشند با نشاط باشند. از نيروهاي خسته، فرسوده، بي ابتکار و کساني که هر چه بلد بودند به کار زدند، ديگر هيچ کاري بلد نيستند، نبايد به عنوان عناصر اولويت دار استفاده کرد.
اولويت با نيروهاي جوان، با نشاط، پرانگيزه، متدين، انقلابي و کساني است که مسئله آنها در آموزش و پرورش همان مسئله اصلي آموزش و پرورش باشد يعني تربيت انسانها، از اينها بايد استفاده کرد... اولين مسئله به نظر من اين است که ببينند از چه نيروهايي استفاده مي کنند از نيروهاي مومن، انقلابي، با نشاط ، علاقه مند، عاشق کار خود و آماده ورود در ميدانهاي دشوار و در محدوده اهداف آموزش و پروش اين مهمترين کار است»(مقام معظم رهبري).
همه انتظارات مطرح شده قابل دسترسي و تحقق هستند البته به شرطي که راس وزارت بخواهد و بتواند از همه ظرفيتها استفاده کند. دانش، فکر و تجربه مديراني که سالها در حوزه تعليم و تربيت خدمت کرده اند از جمله اين ظرفيها هستندکه نبايد به بهانه هايي مورد تغافل واقع شوند.
بهره گيري از بازواني سالم و توانمند و برنامه اجرايي مدون براي تحقق سند تحول و پيگيري و پشتکار براي عملياتي شدن آن نبايد تحت الشعاع ملاحظات سياسي و حزبي قرار گيرد.
واگذاري فرصتها و مسئوليت هاي حساس نظام تعليم و تربيت به جناحها و جريانهاي سياسي تغافل از بند 10 سياستهاي کلي ابلاغي به وزارت آموزش و پرورش است و زمينه ساز به حاشيه رانده شدن مسائل اصلي ودامن زدن به مسائل حاشيه اي خواهد شد که در همين ديدار اخير نيز به عنوان «سم» از آن ياد شده است .(2) سمي که موجب تشديد بيماري در کالبد نيمه جان آموزش و پرورش مي گردد .
دستگاه عظيمي که مي خواهد براي آرمانهاي بلند نظام نيروي مناسب تربيت کند اول بايد بتواند نيروي انساني مورد نياز (براي تحقق ماموريت) خود را کشف و تربيت کند.
در فرض تهيه برنامه عملياتي براي تحقق سند تحول چه افرادي از عهده اجراي صحيح آن بر مي آيند؟ اين افراد چه وقت، کجا و چگونه بايد تربيت شوند؟
اگر قرار است قله هاي آرماني اين ملت با مديريت جهادي فتح شوند ، اين مديران جهادي در کدام مدرسه و با کدام معلم و مربي و کدام برنامه تربيتي بايد تربيت شوند؟
بررسي و کشف چنين استعدادهايي و تربيت مناسب آنها مسئله اي نيست که به سادگي و خود به خود اتفاق بيفتد و لذا بازنگري و تحول در نظام گزينش و تامين و تربيت منابع انساني اولين
مسئله اي است که لازم است مورد توجه واقع شود. ادامه وضع فعلي نظام گزينش چيزي بهتر از شرايط موجود به ارمغان نخواهد آورد.
اگر وزارت آموزش و پرورش نتواند معلمان و مديران شايسته اي براي تحقق چشم انداز سند تحول تربيت کند چگونه مي تواند براي ساير دستگاه ها، نهادها و آرمانهاي بلند نظام، نيروي انساني مناسب تربيت نمايد؟!
اگر کاري براي خدا خالص شود و جز عمل به تکليف و جلب رضايت او ملاحظات ديگري وجود نداشته باشد حتما ياري خداوند را به دنبال خواهد داشت و گام​هاي استواري که به موفقيت
مي انجامد.(3)
براي وزير محترم آموزش و پرورش که بارسنگين اين مسئوليت خطير را پذيرفتند موفقيت و حسن عاقبت از پيشگاه خداوند متعال مسئلت داريم و اميدواريم بتوانند از اين آزمون مهم ، سربلند بيرون آيند.
پي نوشتها:
1- قرآن کريم سوره بقره آيه 214
2- مقام معظم رهبري: داشتن نگاه هاي جرياني و سياسي و حزبي و جناحي و اين چيزها براي آموزش و پرورش «سم» است. ما در طول اين سال هاي متمادي دوراني را ديديم که به اين چيزها اهتمام بيشتري شد و آموزش و پرورش خسارت يافت. مراقب باشيد!
3- قرآن کريم سوره محمد(ص) آيه7
- سيد باقر پيشنمازي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن