تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گناه نکردن آسان تر از طلب توبه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821062222




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نامزدهای ریاست جمهوری لبنان و « کلمه رمز»


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نامزدهای ریاست جمهوری لبنان و « کلمه رمز» بیروت – ایرنا - سازوکار روشنی برای اینکه شخصی نامزد ریاست جمهوری در لبنان شود، وجود ندارد، نه نیاز به اعلام نامزدی است و نه نهادی که شایستگی ها و صلاحیت ها را بررسی کند و کافی است که یک شخصیت مسیحی مارونی باشد.


به گزارش ایرنا، درحالیکه نمایندگان مجلس لبنان تا 4 خرداد ماه فرصت دارند، رییس جمهوری جدید این کشور را انتخاب کنند ، تنها « سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی بطور رسمی نامزدی خود را اعلام کرده است و گروه 14 مارس هم که در مقابل یک عمل انجام شده قرار گرفته بود، حمایت خود را از او اعلام کرد.
جعجع با گشوده شدن دوباره پرونده اقدامات تروریستی او در گذشته و مواضعش علیه مقاومت ضدصهیونیستی با مخالفت گسترده ای در مجلس و جامعه لبنان مواجه و به یک مهره سوخته تبدیل شده است.
زمزمه ها برای اینکه گروه 14 مارس از یک شخصیت مسیحی مارونی دیگر حمایت کند و جعجع را کنار بگذارد ، بسیار قوت گرفته اما به گفته« امین الجمیل»رییس حزب الکتائب آنها منتظر فرصت مناسب هستند.
الجمیل که خودر را نامزدی بالقوه می داند و گفته است که در زمان مناسب نامزدی خود را اعلام می کند، دیروز با جعجع دیدار کرد و گفت که همچنان رییس حزب نیروهای لبنانی نامزد گروه 14 مارس است.
ناظران معتقدند که الجمیل با علم به اینکه جلسه امروز پارلمان هم برای انتخاب رییس جمهوری به حد نصاب نمی رسد و تشکیل نمی شود، ترجیح داده است تا همچنان جعجع قربانی شکست سیاسی گروه 14 مارس بماند.
اما مهمترین شخصیت هایی که نامشان در جامعه لبنان متداول و بر سر زبان هاست واز آنها به عنوان نامزد سیزدهمین ریاست جمهوری لبنان یاد می شود ، اینها هستند.
می توان نامزدها را مطابق با نقشه سیاسی کنونی در لبنان به روش های مختلفی تقسیم بندی کرد که یک مورد آن تقسیم جامعه سیاسی لبنان به 4 گروه 8 و 14 مارس ( حامی مقاومت ضدصهیونیستی و مخالف مقاومت ضدصهیونیستی) ، میانه روها و سنتی ها است.

الف ) گروه 8 مارس به رهبری حزب الله
1-ژنرال « میشل عون» رییس حزب جریان آزاد ملی که همزمان رییس فراکسیون تغییرو اصلاح در مجلس لبنان است.
هنوز بطور رسمی اعلام نامزدی نکرده است.
2-« سلیمان فرنجیه» رییس حزب جریان المرده
وی گفته است زمانی نامزدی خود را اعلام می کند که ژنرال عون نامزد نشود و همچنان از ژنرال حمایت می کند.

ب) گروه 14 مارس به رهبری حزب جریان المستقبل به ریاست « سعد حریری»
در اردوگاه 14 مارس برخلاف رقیب قدرتمند خود ، ناآرامی سیاسی وجود دارد و صحنه بسیار پیچیده و حساس شده و علت آن عدم مقبولیت نامزد کنونی و شرایط دشوار انتخاب نامزد اصلی با توجه به زیاد بودن شخصیت هایی است که در رویای رفتن به « بعبدا» کاخ ریاست جمهوری بسر می برند.
1-« سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی که تاکنون گفته است صحنه را به نفع هیچکدام از رفقای سیاسی خود ترک نمی کند
2-« امین الجمیل» رییس حزب الکتائب لبنان
3-«پطرس حرب» که اکنون وزیر ارتباطات لبنان است
4-«روبرغانم» از شخصیت های سیاسی

ج) میانه روها
1-«هنری حلو» نامزد جبهه مبارزه ملی به ریاست « ولید جنبلاط»

د) سنتی ها
در پایگاه اینترنتی شبکه المنار آمده است، تعدادی ازشخصیت های لبنانی وجود دارند که در موسم بیشتر انتخابات ریاست جمهوری نام آنها بر سرزبان ها می افتد و به عنوان نامزد از آنان یاد می شود و در دولت های قبل معمولا وزیر بوده اند.
1-«جان عبید»
2-«دیمیانوس قطار»
3-«فارس بویز»
4-«ویع الخازن»
5- «جوزف طربیه»
6-«زیاد بارود»
اما در این دوره نام ژنرال « جان قهوجی» فرمانده کنونی ارتش لبنان و « ریاض سلامه » رییس بانک مرکزی لبنان هم در جامعه سیاسی و رسانه ای لبنان به عنوان نامزدهای ریاست جمهوری لبنان شنیده می شود.
همه اینها در حالی است که ناظران می گویند ، ممکن است هیچکدام از اینها نامزد اصلی نباشند زیرا پرونده انتخاب رییس جمهوری لبنان آنقدر پیچیده است که هر لحظه باید منتظر یک « تحول غیرمنتظره » بود و خود لبنانی ها می گویند باید منتظره « کلمه رمز» بود.
لبنانی ها عمیقا باور دارند که رییس جمهوری این کشور در پایتخت های دیگر کشورها مشخص می شود و آنچه در صحن پارلمان لبنان می گذرد ، نمایشی سیاسی است و رای این مجلس همان کلمه رمز است.
برهمین اساس معتقدند که مانند دو جلسه گذشته پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری این کشور، جلسه امروز(چهارشنبه) نیز در ماموریت خود ناکام خواهد ماند و جلسه به علت اینکه به حد نصاب نمی رسد، تشکیل نخواهد شد. شاید هم کلمه رمز رسیده باشد.
خاورم ** 1324
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




17/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن