تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804395048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لبنان؛ آزمون جدیدی از تقابل 14 و 8 مارس بر سر «ریاست جمهوری»/ فرماندهان ارتش جای پای خود را بیروت محکم می‌کنند؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
لبنان؛ آزمون جدیدی از تقابل 14 و 8 مارس بر سر «ریاست جمهوری»/ فرماندهان ارتش جای پای خود را بیروت محکم می‌کنند؟

لبنان؛ آزمون جدیدی از تقابل 14 و 8 مارس بر سر «ریاست جمهوری»/ فرماندهان ارتش جای پای خود را بیروت محکم می‌کنند؟
با نزدیک شدن به پایان دوره 6 ساله ریاست جمهوری «میشل سلیمان»، قرار است روز (چهارشنبه) روند انتخاب رئیس جدید کاخ «بعبدا» آغاز شود.
به گزارش نامه نیوز، ائتلاف 14 و 8 مارس قرار است روز چهارشنبه در پارلمان 128 نفره لبنان گردهم آیند و درباره رئیس جمهور آینده این کشور تصمیم گیری کنند تا در شرایطی که لبنان با چالش های مختلف امنیتی-اقتصادی در منطقه به ویژه موضوع سوریه مواجه است، کشمکش ها بر سر انتخاب شخص رئیس جمهور نیز به میدانی برای تقابل دو جریان مهم سیاسی در بیروت شود.

علاوه بر «سمیر جعجع» از اعضای 14 مارس که رسما آمادگی خود را برای تصدی کرسی ریاست جمهوری لبنان اعلام کرده است، دو نفر دیگر از نامزدهای احتمالی کسب این پست نزدیک به تشریفاتی محسوب می شوند. «میشل عون» رهبر حزب "جریان ملی آزاد " (از اعضای جناح 8 مارس) و «جان قهوجی» فرمانده کنونی ارتش لبنان کسانی هستند که از سوی برخی از سیاسیون در لبنان نامشان زمزمه شده است.

در لبنان، پارلمان این کشور با تشکیل جلسه و بحث و بررسی بر روی گزینه مورد توافق جریان های سیاسی برای حضور در پست ریاست جمهوری فارغ از اعلام نامزدی وی، تصمیم گیری خواهد کرد. در لبنان و بر اساس تقسیم بندی انجام شده، رئیس جمهور باید فردی از شهروندان مسیحی مارونی، نخست وزیر از شهروندان سنی و رئیس پارلمان از شهروندان شیعه لبنان انتخاب شود. نمایندگان مجلس لبنان تا 4 خردادماه فرصت دارند تا رییس جمهوری جدید این کشور را از میان نامزدهای مسیحی لبنان برگزینند.

در روزهای اخیر اما گمانه زنی های بسیاری در خصوص انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان از سوی رسانه های این کشور و خارجی مطرح شد. روزنامه لبنانی «الجمهوریه» در گزارشی در این باره، نوشت: فرانسه تماس هایی را با ایران ، آمریکا و عربستان سعودی درباره انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان و توافق جریان های سیاسی مختلف بر سر آن برقرار کرده است.

پایگاه خبری «النشره» لبنان نیز با انتشار مقاله‌ای به قلم «انطوان الحایک» به موضوع انتخاب ریاست جمهوری لبنان پرداخت و با برشمردن رقابت‌ بین جریان‌های 8 مارس و 14 مارس به نقش رویکردهای منطقه‌ای و بین‌المللی در انتخاب رئیس جمهور بعدی این کشور پرداخته و تاکید می کند که جلسه روز چهارشنبه پارلمان به منظور انتخاب رئیس جمهور بعدی برگزار خواهد شد ولی به نتیجه نخواهد رسید و در نتیجه «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور تاریخ دیگری را برای برگزاری جلسات بعدی پارلمان مشخص خواهد کرد. در ادامه این گزارش آمده است: شست‌های مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برگزار شده است که موضوع رئیس جمهور جدید لبنان در قلب این مذاکرات قرار دارد.

همسایگی لبنان از شمال و شرق با کشور سوریه این کشور را به میزبانی برای بیش از یک میلون آواره سوری طی نزدیک به چهارسال درگیری داخلی در سوریه تبدیل کرده است. بحران داخلی سوریه نیز به میزان زیادی بر همسایه جنوبی این کشور تاثیر گذار بوده است تا جایی که بیروت گه گاهی به محلی برای تسویه حساب های سیاسی مخالفان و موافقان حکومت اسد تبدیل می شود.

در واقع ائتلاف های مهم سیاسی در لبنان شامل 14 و 8 مارس نیز در دو سر این تقابلات سیاسی قرار دارند. 14 مارس به رهبری «سعد حریری» تمایلات سیاسی ضد سوری و متمایل به غرب دارد در حالی که هشت مارس به رهبری حزب الله متمایل به سوریه و ایران هستند.

با نگاهی بر سابقه «میشل سلیمان» رئیس جمهور کنونی لبنان و «امیل لحود» رئیس جمهور سابق این کشور که هردو بیش از تصدی سمت ریاست جمهوری در مقام فرمانده ارتش لبنان بودند می توان دریافت که لبنان به ریاست جمهوری ارتشیان و بی طرفی آنها تمایل بیشتری دارد.

دوره ریاست جمهوری در لبنان 6 ساله است و تمدید مدت زمان این دوره به 2 دوره نیز مستلمزم توافق و رای نمایندگان پارلمان است، با اینحال نمایندگان پارلمان لبنان اکنون به دنبال معرفی یک رئیس جمهوری جدید است.

59 درصد از مردم لبنان مسلمان که در این میان 27 درصد سهم مسلمانان اهل تسنن و 27 درصد اهل تشییع هستند. 39 درصد از مردم لبنان را نیز مسیحیان مارونی تشکیل می دهند.






1393/2/2





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن