تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805522714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفیر ایران: گفتمان تعامل ضامن رشد و توسعه همسوی ایران و ترکیه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سفیر ایران: گفتمان تعامل ضامن رشد و توسعه همسوی ایران و ترکیه است آنکارا – ایرنا – ˈعلیرضا بیکدلیˈسفیر ایران در کنفرانسی در دانشگاه ˈحاجت تپه ˈ آنکاراگزینه گفتمان تعاملی درتنظیم و تعریف روابط ایران و ترکیه را تنها گزینه خردمندانه تامین کننده منافع ملی مشترک دوکشور و متضمن رشد و توسعه و عبور سالم از دوران گذار فعلی در نظام بین المللی توصیف کرد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، بیکدلی در این کنفرانس که در سالن اجتماعات دانشگاه حاجت تپه و با حضور شماری از اساتید و دانشجویان علوم سیاسی و روابط بین المللی و اقتصاد برگزار شد، در سخنانی با عنوان ˈروابط ایران و ترکیه، سیاست خارجی ایران و موضوعات مرتبط با ایران در دستور کار جامعه جهانیˈ به تفصیل به تشریح سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، جایگاه بین الملل این کشور و اهمیت روابط با ترکیه در سیاست خارجی کشورمان پرداخت و به سووالات اساتید دانشگاه و دانشجویان پاسخ داد.
سفیر ایران در ترکیه با تشریح اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سیاست خارجی و نفی سلطه پذیری و سلطه جویی در آن و تاکید بر حمایت نظام جمهوری اسلامی از حقوق تمامی مسلمانان، روابط دیرینه ایران و ترکیه را نیازمند پژوهش بیشتر به ویژه در ارتباط با دوران ˈسلجوقیانˈ و درس گرفتن از تجارب تلخ و شیرین گذشته برای حرکت به سوی تعامل سازنده دانست.
بیکدلی تاکید کرد که دوران گذار در نظام بین الملل در کنار مشکلاتی که برای کشورها دارد، فرصتهایی را نیز ایجاد می کند که متاسفانه دوران گذار در قرون 19 و 20 به دلیل موقعیت ها و اوضاع خاص دولت های وقت در ایران و ترکیه بخوبی مدیریت نشد و بازنده بودند. ولی در دوران گذار قرن بیست و یک این فرصت را داریم که خود را از ذهنیت های تاریخی که برای ما ساخته اند، رهایی داده و آینده خوبی را به دستان مردم هر دو کشور بسازیم.
سفیر ایران در ترکیه تصریح کرد : نظام بین الملل محدود به غرب نیست و ایران و ترکیه هم به عنوان دوکشور قدرتمند منطقه و همسایه وظایف خطیری و هم به عنوان دوکشور مهم اسلامی مسوولیت عقیدتی دارند.
بیکدلی افزود: در خصوص روابط ایران و ترکیه سه گفتمان مطرح است که در پیشبرد مناسبات می توان دنبال کرد.
گفتمان اول به اختلافات مذهبی و قومی و تاریخی اشاره دارد و هرگونه همکاری و دوستی بین دو کشور را در این قالب ارزیابی می کند.
اگر نگوییم که بیشتر این گفتمان در خارج از دو کشور شکل و پر و بال داده می شود، می توان گفت که مورد حمایت کشورهای بیگانه ای است که مایل به نزدیکی و تعامل دوکشور مهم منطقه نیستند.
سفیر ایران در ترکیه ادامه داد: این گفتمان متاسفانه در ترکیه خریدار دارد و عوامل آن با استفاده از ابزارهای گونان اعم از رسانه ها و سریال های تلویزیونی سعی در تاثیر گذاری در اذهان مردم ترکیه علیه ایران را دارند.
گفتمان دیگر رقابتی است . این گفتمان تاکیدی بر منافع یکجانبه دارد. ایران و ترکیه کشورهایی هستند که می توانند هم سود باشند. این گفتمان زمینه حرکت محدودی را برای مناسبات دو کشور تعریف می کند.
اما گفتمان سوم بستر مردمی دارد. به مناسبات فرهنگی و اعتقادی دوکشور تاکید دارد. نتیجه این گفتمان ایجاد سیاست های عمیق و ماندگار در روابط است. مثلا در دولت مرحوم ˈنجم الدین اربکانˈ نخستین نخست وزیر اسلامگرای ترکیه ما شاهد شکل گیری قراردادهای و پیوندهای ماندگار در روابط دوکشور شدیم . در 12 سال گذشته نیز در چارچوب این گفتمان شاهد تلاشهای گسترده ای برای توسعه مناسبات دو جانبه بوده ایم. ما به عنوان کسانی که خواستار حداکثر سازی منافع برای کشورهای خود هستیم با اطمینان اعلام می کنیم که گفتمان تعامل تنها گزینه مطمئن و تامین کننده منافع ملی و مشترک در تنظیم روابط ایران و ترکیه است و به ما امکان خواهد داد از دوران گذار با کمترین خطر و هزینه عبور کنیم.
بیکدلی با یادآوری اینکه ایران سیاست خارجی فعال و پویایی دارد، گفت: سیاست خارجی ایران مستقل و مبتنی بر خواست رهبران و مردم است و مسائلی مثل استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، مناسبات با آمریکا، اتحادیه اروپا، بحران های منطقه ای، سوریه، عراق و افغانستان بعنوان حوزه های جدید روابط بین الملل مورد توجه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
سفیر ایران در ادامه این نشست به سووالات شرکت کنندگان پاسخ داد.
ˈچاغلارˈ یکی از اساتید کرسی علوم سیاسی دانشگاه حاجت تپه با اشاره به الگو برداری نظام آموزشی ترکیه از غرب گفت : این درحالیست که در خاورمیانه ما تمدن های کهن و ارزشمندی مانند ایران داریم و می خواهیم تا دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکترا را به پژوهش بیشتر با اتکا به فرهنگ و تمدن خویش در منطقه تشویق شوند. می خواهیم که زمینه آشنایی بیشتر مردمان منطقه فراهم شود. آیا همکاری دانشگاهی گسترده با ایران میسر است.
سفیر ایران در پاسخ گفت: اگر توجه شود افول قدرت ایران و عثمانی مصادف با زمانی است که دوکشور هرکدام به دنبال ارتباط با غرب بودند و تعامل سازنده در روابط را رها کردند. این درحالی است که غرب بعداز یک دوره جنگ های طولانی ابتدا به تنظیم و اصلاح روابط داخلی خود پرداخت. تقویت مناسبات در حوزه های مختلف می تواند باشد که یکی از مهمترین آنها حوزه مردمی و آشنایی مردم دوکشور با یکدیگر است. ایران امروز حدود یک و نیم تا دو میلیون گردشگر به ترکیه اعزام می کند.حدود پنج هزار دانشجوی ایرانی در ترکیه تحصیل می کنند و دولت نیز حمایت دارد. ولی در ترکیه متاسفانه چنین حرکتی دیده نمی شود. بخش اعظمی از گردشگران ترکیه ای که به ایران سفر می کنند، در واقع مرزنشینانی هستند که روزانه برای رفع احتیاجات زندگی خود در دو سوی مرز رفت و آمد می کنند.
بیکدلی در خصوص همکاری دانشگاهی بین دوکشور گفت: ایران اکنون به لحاظ علمی، صنعتی و فناوری پیشرفت های شایان توجهی دارد. هواپیما، زیر دریایی، نیروگاه هسته ای خودرا ساخته است. در زمینه نانو تکنولوژی پیشرفت کرده و 92 درصد داروهای مورد نیاز خودرا در داخل تولید می کند و آماده همکاری با ترکیه است.
یکی از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته علوم سیاسی دانشگاه حاجت تپه نیز خواستار بهره گیری بیشتری از ادبیات و فرهنگ ایرانی در پبشبرد و توسعه مناسبات با ترکیه شد.
بیکدلی گفت: یکی از مصادیقی که در گفتمان تعامل وجود دارد توجه به همکاریهای ادبی است. اکنون بزرگترین مرکز یونس امره در دنیا در ایران تاسیس شده است. بیش از 800 دانشجو در این مرکز آموزش می بینند تا ارتباط بیشتری با ترکیه داشته باشند. ما در ترکیه مرکز آموزش زبان فارسی داریم که متاسفانه ترکها صرفا برای یادگیری زبان فارسی جهت خواندن مثنوی مولانا به این مرکز می آیند.
سفیر ایران در آنکارا در خصوص چگونگی تعامل سازنده ایران با ترکیه به عنوان کشوری که در اردگاه غرب قرار دارد و عضو ناتوست، گفت: همه این ساختارها به دست بشر ساخته شده و پایدار نیست.
بیکدلی به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ظهور ساختارهای امنیتی جدید در نظام بین الملل در کنار ناتو مانند پیمان شانگهای اشاره کرد و گفت: تقویت اکو به عنوان سازمان منطقه ای و احیای سازمان دی 8 به عنوان سازمان کشورهای اسلامی در حال رشد و سازمان همکاریهای اسلامی می تواند به رشد و ائتلای دوکشور در منطقه و دنیای اسلام کمک کند.
وی گفت: حجم مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه در سال 2012 میلادی به 23 میلیارد دلار رسید که با اعمال تحریم در تجارت طلا با ایران، حجم مبادلات دوکشور در سال گذشته کاهش یافت.
سفیر ایران در ترکیه ادامه داد: اگر ایران و ترکیه بتوانند راهکاری برای از بین بردن تاثیر تحریم ها در مناسبات تجاری خود داشته باشند، به راحتی حجم مبادلات دوکشور می تواند به رقم 50 میلیارد دلار در سال برسد.
خاورم/2011**230 **1010
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن