تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مردم اگر در يارى حق كوتاهى نمى كرديد و در خوار ساختن باطل سستى نمى نموديد، كسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820498956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نماینده بهداشت جهانی: مشکلات ناشی از جنگ بزرگترین چالش خاورمیانه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نماینده بهداشت جهانی: مشکلات ناشی از جنگ بزرگترین چالش خاورمیانه است اصفهان- ایرنا- دبیر کل نظام پرستاری و مامایی سازمان بهداشت جهانی گفت: مشکلات ذهنی و روحی ناشی از جنگ و نا امنی در برخی کشورها مانند سوریه، سومالی، عراق و پاکستان بزرگترین چالش امروز منطقه خاورمیانه است.


به گزارش ایرنا، «فریبا الدرازی» روز سه شنبه در نخستین همایش بین المللی پرستاری و مامایی در اصفهان در گفت گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: تعدادی از کشورهای منطقه خاورمیانه درگیر جنگ های داخلی هستند که علاوه بر مشکلات ذهنی و روحی دسترسی مردم را به خدمات بهداشتی و درمانی محدود کرده است.
وی ادامه داد: نظام سلامت در بیشتر این کشورها ضعیف است و ضرورت دارد برنامه هایی برای رسیدن بهتر خدمات بهداشتی به این جوامع اجرا شود.
وی به دیگر چالش های 22 کشور منطقه خاورمیانه در زمینه بهداشت و درمان اشاره و اظهار کرد: شیوع بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی عروقی، انواع سرطان و دیابت، بیماری های واگیر، مشکلات بارداری و بهداشت باروری از جمله این چالش هاست.
وی با بیان اینکه پدیده مهاجرت در بسیاری از کشورهای منطقه وجود دارد، تاکید کرد: این موضوع بر روی نظام سلامت کشورهای مهاجرپذیر فشار می آورد.
این نماینده سازمان بهداشت جهانی به چالش های بخش پرستاری و مامایی در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: تقاضای کشورهای این منطقه برای پرستار و ماما زیاد است اما بیشتر کشورها با کمبود این نیروها به ویژه نیروهای آموزش دیده مواجه هستند.
الدرازی یکی از مشکلات بزرگ منطقه را کمبود اساتید پرستاری و مامایی برای تدریس در دانشگاه اعلام و اضافه کرد: کشورهایی هستند که توان مالی برای احداث و راه اندازی دانشکده پرستاری و مامایی را دارند اما نداشتن استاد معضل آنهاست.
این کارشناس یکی دیگر از چالش های جامعه پرستاری و مامایی در خاورمیانه را سنگین بودن کار و متناسب نبودن درآمد با میزان کار آنها دانست و گفت: به دلیل مدیریت ضعیف در این زمینه بسیاری از پرستاران و ماماها که فارغ التحصیل دانشگاه هستند از حرفه خود خارج می شوند.
وی تصریح کرد: مهاجرت پرستارها و ماماها به کشورهای دیگر از جمله کشورهای غربی نیز از دیگر معضلات و چالش های منطقه خاورمیانه است.
دبیر کل نظام پرستاری و مامایی سازمان بهداشت جهانی، وضعیت ایران در این زمینه را خوب ارزیابی کرد و گفت: ایران از پرستاران و ماماهای تحصیل کرده زیاد برخوردارست که در دانشگاهها خوب آموزش دیده اند.
وی یکی از اقدامات خوب انجام شده در ایران را تشکیل معاونت پرستاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دو ماه گذشته خواند و گفت: این کار منجر به پیشرفت این بخش می شود و کمک می کند تا جامعه پرستاری کشور در سیاست گذاری بیشتر سهیم باشد.
الدرازی، اجرای برنامه تحول نظام سلامت را یکی دیگر از اقدامات ارزنده دولت ایران در این زمینه دانست و افزود: این برنامه فرصت خوبی برای پرستارها و ماماها جهت خدمات رسانی بهتر و افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی فراهم می کند.
وی دو سیاست سازمان بهداشت جهانی برای ارتقای بخش پرستاری و مامایی در خاورمیانه را تشویق کشورها به راه اندازی نظام پرستار خانواده برای انجام مراقبت های اولیه و پاسخگویی به نیاز سلامت مردم و برنامه ریزی مدون و پیشرفته توسط دولتمردان اعلام کرد.

*** فرهنگسازی بهترین کار برای پایین آوردن آمار سزارین است
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره بالا بودن میزان عمل جراحی سزارین در کشورهایی مانند ایران گفت: چرایی این موضوع نیاز به انجام تحقیقات گسترده و ریشه یابی آن دارد.
این نماینده سازمان بهداشت جهانی افزود: وضعیت هر کشور با کشور دیگر متفاوت است و باید بررسی شود که چه شرایطی منجر به بالا رفتن آمار سزارین شده و سپس راهکارهای آن پیشنهاد شود.
وی فرهنگسازی را بهترین راهکار برای پایین آوردن آمار سزارین اعلام و تصریح کرد: زن باردار برای اینکه بتواند زایمان طبیعی انجام دهد باید از نظر جسمی و روحی آماده این کار شود که این امر نیاز به همکاری ماماها دارد.
به گفته وی کشورهایی در زمینه پایین آوردن آمار سزارین موفق بوده اند که در وهله اول تحقیق کرده و سپس به فرهنگسازی پرداختند.
به گزارش ایرنا، دبیر کل نظام پرستاری و مامایی سازمان بهداشت جهانی که از مصر به ایران سفر کرده است در آیین آغاز بکار نخستین همایش بین المللی پرستاری و مامایی به سخنرانی با موضوع «پرستاری و مامایی در خاورمیانه» پرداخت.
نخستین همایش بین المللی پرستاری و مامایی(سلامتی و تندرستی) به مدت چهار روز از شانزدهم تا نوزدهم اردیبهشت امسال توسط مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می شود.
حدود 40 سخنران خارجی از 12 کشور و سازمان بهداشت جهانی در این همایش حضور دارند.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) یکی از آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد است که نقش یک مرجعیت سازمان دهنده را برای بهداشت جامعه جهانی ایفا می کند.
ت/7148/ 607
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن