تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 4 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818135584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مبادا به حرف عربستانی‌ها درباره ویروس «مرس» اعتماد کنید!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مبادا به حرف عربستانی‌ها درباره ویروس «مرس» اعتماد کنید!
شصت درصد سرایت‌های انسان به انسان ویروس مرس در عربستان، در میان کارکنان بیمارستان‌ها و اعضای خانواده بیماران ثبت شده است؛ همین گزاره ترسناک موجب شده که برخی پزشکان عربستانی از معاینه بیماران مشکوک به مرس خودداری کنند و کار تا آنجا بیخ پیدا کند که بیمارستانی در جده بسته شود.
کد خبر: ۳۹۸۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۵ - 05 May 2014




شمار قربانیان ویروس «مِرس» طی چند هفته گذشته افزایش چشمگیری یافته است. این ویروس که بیشتر قربانیان خود را در عربستان گرفته، همچنان خطری برای دیگر کشورها به شمار می‌آید و به طور ویژه در کشورمان، موجب نگرانی افرادی شده که در موسم حج عمره به سر می‌برند یا به زودی به این سفر گران‌بها اعزام خواهند شد.

به گزارش «تابناک»، به فاصله چند هفته از شیوع بیماری کشنده جدیدی که با نام «سندروم تنفسی خاورمیانه» مشهور شده و منشا آن ویروس مرس (MERS)، از خانواده ویروسهای «کرونا»ست، همچنان عربستان سعودی رکورددار شمار مبتلایان به این بیماری و مرگ بر اثر آن است؛ هرچند دو سه هفته است که آمار جدید درباره تعداد مبتلایان به این بیماری در عربستان و جان باختگان بر اثر آن با وسواس زیاد و به شکلی کنترل شده منتشر می‌شود.

بر اساس آماری که انتهای فروردین ماه منتشر شده بود، شمار كل مبتلايان به این ويروس در عربستان به 205 مورد رسیده بود كه از اين تعداد، 71 نفر در تمام مناطق این کشور جان خود را از دست داده بودند. وزارت بهداشت عربستان که به شدت تحت تاثیر شیوع این بیماری قرار گرفته و حتی با تغییر وزیر به دستور پادشاه این کشور مواجه شده، امروز آخرین شمار مبتلایان به این ویروس را 411 مورد اعلام کرده و افزوده که 112 نفر از این افراد جان خود را از دست داده‌اند.


مبادا به حرف عربستانی‌ها درباره ویروس «مرس» اعتماد کنید!



این در حالی است که جدای خطرات شیوع این بیماری در کشورهای همسایه عربستان، این بیماری برای کشورمان که در اعزام زائر به آن سرزمین، جایگاه بالایی را به خود اختصاص می‌دهد نگرانی‌هایی به همراه داشته است؛ نگرانی از به خطر افتادن جان حجاج ایرانی و همچنین انتقال این ویروس مرگبار به کشورمان.

همین عامل موجب شده که مسئولان سازمان حج و زیارت کشورمان در امتداد تدابیری که سعودی ها برای مقابله با شیوع بیشتر مرس به کار بسته اند، اقداماتی را در دستور کار قرار داده و با ارائه توضیحاتی به حجاج ایرانی و در اختیار قرار دادن جرواتی برای چگونگی مراقبت (اینجا) و پیشگیری (اینجا) تلاش کند تا نگرانی زائران و خانواده‌های ایشان را از بابت این بیماری رفع نماید.

ویروس مرس چیست و از کجا آمده؟

تا این لحظه هنوز معلوم نیست که منشا این ویروس کجاست اما با توجه به منطقه پراکندگی آن در ماه‌های اخیر، بیشترین شیوع آن در کشورهای خاورمیانه مانند عربستان، اردن، قطر، امارات متحده، عمان و کویت به ثبت رسیده و علاوه بر آنها، مواردی از ابتلا به مرس در فرانسه، آلمان، ایتالیا، تونس، بریتانیا و حتی اخیرا آمریکا نیز گزارش شده است.

این در حالی است که تحقیقات نشان داده که به احتمال زیاد، شترها منشا اصلی این بیماری باشند چراکه بررسی ها نشان می‌دهد در بدن بسیاری از شترها ویروس مرس و همچنین عناصر فراوانی علیه آن یافت می‌شود. البته هنوز کسی پاسخ این سوال را نمی‌داند که چرا وجود این ویروس در بدن این حیوانات، آنها را بیماری خاصی مبتلا نکرده و نمی‌کند.

جدای این مجهولات، هنوز مشخص نشده که آیا این بیماری به طور مستقیم از حیوان به انسان منتقل می‌شود یا فرآورده‌های حیوانی چون شیر شتر یا گوشت شتر در انتقال این ویروس به انسان نقش ایفا می‌کنند؛ همین ابهام موجب شده که عربستانی‌ها از شهروندانشان بخواهند که از مصرف شیر و گوشت شتر پرهیز کنند، اماراتی ها حتی تماس شتر را منع کنند و در دیگر کشورهای عرب که زندگی با شتر همواره عجین بوده نیز تصمیمات مشابهی اتخاذ شود.


مبادا به حرف عربستانی‌ها درباره ویروس «مرس» اعتماد کنید!





وحشت عربستانی‌ها و سرایت به حاجیان کشورهای مختلف

شصت درصد سرایت‌های انسان به انسان ویروس مرس در عربستان، در میان کارکنان بیمارستان‌ها و اعضای خانواده بیماران ثبت شده است؛ همین گزاره ترسناک موجب شده که برخی پزشکان عربستانی از معاینه بیماران مشکوک به مرس خودداری کنند و کار تا آنجا بیخ پیدا کند که بیمارستانی در جده بسته شود.

البته این وحشت زمانی گریبان موسم حج را هم می‌گیرد که بدانیم بر اساس گزارش اخیر وزارت بهداشت این کشور، پنج تن از جان باختگان این بیماری در مدینه به ثبت رسیده است. یعنی برخلاف آنچه پیشتر عربستانی‌ها اعلام کرده بودند این بیماری تاثیری بر موسم عمره ندارد، حالا نمی‌توان با اطمینان از این گزاره سخن گفت.

نگرانی ها از شیوع این بیماری در عربستان موجب شده که خبر برسد تیمی از دانشمندان سازمان بهداشت جهانی برای کمک به عربستانی ها عازم این کشور شده‌اند تا مبادا مرس به مانند ویروس سارس (ویروسی دیگر از خانواده ویروس های کرونا که یک دهه پیش شایع شد و جان حدود 800 تن را در جهان گرفت) پیش روی کرده و حتی در تعداد مبتلا و جان باخته از آن پیشی بگیرد.

این در حالی است که به رغم این همه اتفاقات نگران کننده، همچنان موضع سازمان حج و زیارت کشورمان بر تداوم سفر حجاج عمره به این کشور قرار گرفته و توصیه های بهداشتی به عنوان ضمیمه اطمینان بخش، تجویز می‌شود؛ توصیه هایی مانند شستن مکرر دست ها و استفاده از ماسک در اماکن عمومی که گفته می‌شود تاثیر به سزایی در پیشگیری از ابتلا به مرس دارد.


مبادا به حرف عربستانی‌ها درباره ویروس «مرس» اعتماد کنید!



بدین ترتیب با این ابهام مواجه خواهیم شد که آیا جز این توصیه های بهداشتی و حتی مراقبت مستمر از زائران حین سفر، راهکار دیگری برای کنترل این بیماری و همچنین کنترل کامل زائران در بازگشت از سفر تدارک دیده شده که نگرانی از به خطر افتادن جان زائران ایرانی و همچنین انتقال این ویروس مرگبار به کشورمان را مرتفع نماید یا اینکه در سایه اطمینان به سخنان عربستانی‌ها -که می‌تواند تحت تاثیر تبلیغات برای به خطر نیفتادن جایگاه زائر پذیری ایشان قرار گرفته باشد،- نوعی سهل انگاری در جریان است؟

نکند خدای ناکرده تاوان اطمینان به عربستانی‌هایی که سابقه خوبی، حتی در برخورد با زائران خانه خدا ندارند، زمانی از خواب خرگوشی برخیزیم که کار از کار گذشته و مرس به کشورمان راه یافته باشد؟!













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن