تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816589785




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا کانت سعی در اخلاقی کردن جهان نکرد ؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

چرا کانت سعی در اخلاقی کردن جهان نکرد ؟ تهران -ایرنا، دکتر رضا داوری اردکانی فیلسوف و نظریه پرداز فرهنگی درˈکتاب اخلاق در عصر مدرن ˈ به مهمترین وجوه مرتبط با مفهوم اخلاق پرداخته است. آنچه در پی می آید برگرفته از این کتاب و یکی از پرسش بنیادین مربوط به آراء کانت ، فیلسوف آلمانی است و تحلیل رویکرد وی نسبت به اخلاق.


به گزارش گروه اندیشه ایرنا ، حجم زیاد کتاب های منتشر شده در بیست سال اخیر در ایران در باب مباحث اخلاقی ، پدیده ای است که نظر یک فیلسوف و نظریه پرداز فرهنگی را به خود جلب کرده و باعث گردیده که خود نیز به نگارش دفتری تحت عنوان ˈ اخلاق در عصر مدرن ˈ بپردازد. دکتر داوری اردکانی خود در مقدمه ی این کتاب اذعان می دارد که انتشار این عدد مجموعه ی کتاب های اخلاقی در ایران که شاید شمارش از کتب اخلاقی ای که طی تاریخ به نگارش در آمده بیشتر باشد ، ˈرمز نقص و خلل و پریشانی وارد شده در اخلاق مردم این زمان ˈ است. ˈ چه بسا که انعکاس آزردگی و پریشانی ایشان در نوشته های اخلاقی و راجع به اخلاق ظاهر شده استˈ .
رئیس فرهنگستان علوم ایران در دیباچه ی این دفتر می گوید: در قرن هیجدهم وقتی می بایست مقام علم به عنوان قائمه ی جهان تجدد تثبیت شود یک فیلسوف می توانست به بحث صرفاً نظری و حتی منطقی در باب نسبت میان اخلاق و دین و علم و سیاست بپردازد. در آن زمان کسی نگران اخلاق نبود و به آینده ی بی اخلاق فکر نمی کرد. متفکران جهان متجدد و حتی شکاک ترینشان ( مثل هیوم ) نسبت به زندگی و نظام متجدد و آینده ی آن بدبین و نگران نبودند و هر نظری داشتند ناظر به مبادی و مبانی تاریخ جدید بود.
تاریخ تجدد گرچه از ابتدا نحوی وحدت و هماهنگی داشته است اما در باطن پر از تضاد و تعارض است و اگر می بینیم که فیلسوفان غربی باهم اختلاف شدید دارند از آن روست که آنان هر یک در نظر به باطن این تاریخ عنصری را که با عناصر دیگر تعارض دارد نمایانتر یافته است .
تاریخ تجدد هم تاریخ غلبه است ، در این تاریخ که هم آزادی سیاسی پدید آمده است و هم بدترین صورت های استبداد و خشونت عدل و ظلم ، قهر ومهر ، آزادی و بردگی ، شفقت و بی رحمی ، حرمت قانون و تجاوز به آن و ... در هم آمیخته است ، اگر اخلاق جایی داشته است این اخلاق در جنب علم و آزادی و سودای قدرت و استیلای آدمی بر همه چیز ، اثر و جلوه و رنگی نمی توانسته است داشته باشد و وقتی علم و سیاست و تکنولوژی هیچ کدام به اخلاق بستگی و نیازی ندارند و راه خود را مستقل از اخلاق و حتی بی توجه به فلسفه می پیمایند اخلاق چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟
مؤلف ˈ سیری در تاریخ روشنفکری ایران و جهان ˈ ، آراء کانت ، فیلسوف آلمانی و نظریه پرداز تجدد را زیر ذره بین قرار می دهد و می گوید : در آثارعظیم کانت اگر چه اخلاق بزرگ می نماید اما غربت و تنهایی آن جای انکار ندارد چرا که کانت در سیاست هیچ حرفی از اخلاق نمی زند و نمی دانیم چرا در مورد حدود سیاست سکوت کرده و کتابی در نقد سیاست ننوشته است .
این فیلسوف معاصر سپس در صفحات میانی ˈ اخلاق در عصر مدرن ˈ با توجه به تحلیلی که از تاریخ اندیشه در دوران تجدد ارائه می دهد ، پرسشی بنیادین را که شاید در ذهن بسیاری از اهل فکر باشد بدین قرار که ˈچرا کانت به عنوان فیلسوفِ بنیانگزار ، با تعلق خاطر پیدا و آشکارش به اخلاق سعی در اخلاقی کردن جهان خود نکرد ؟ ˈ مطرح می نماید و سپس خود پاسخ می دهد:
ˈ فیلسوف گزارشگر و سخنگوی وجود است نه سازنده ی آن ؛ تفکر کانت همین است که در آثار و آراء او آمده است . اینکه شخص کانت چه علایق و دلبستگی ها داشته است ، ربطی به تفکرش ندارد. متفکران گر چه با تفکر خود در پیش یابی و شناساندن طرح ادوار تاریخ سهیمند ، تمناها و آرزوهای خود را نمی توانند در عالم به کرسی بنشانند و جهانی مطابق میل خود بسازند. آنها چنانکه سقراط گفته بود ˈ بیدار گرانندˈ . کانت اگر می خواست به ترویج اخلاق در جهان جدید بپردازد ، می بایست اولاً از فلسفه ی خود اعراض کند و از طرحی که راهگشای جهان جدید بود چشم بپوشد و ثانیاً به کار تدوین قواعد عمل ، در جهانی و برای جهانی بپردازد که به آن قواعد نیاز ندارد. در این جهان اگر کسی بخواهد طرح دلخواه اخلاقی خود را اجرا کند این کار را باید به مدد سیاست انجام دهد ، اما دخالت سیاست در اخلاقی کردن جهان هم نتیجه ای جز آنچه در ژنو کالون و پاریس روبسپیر به بار آمد ، نخواهد داشت .
داوری البته در توضیحی می افزاید که ˈ اخلاق از میان نرفته ، بلکه رو نهان کرده است ˈ و حالا که روزهای خوش جامعه ی جدید به پایان نزدیک می شود ، صاحبنظرانی به سراغش رفته اند و حتی جامعه شناسان و اقتصاددانان هم در دلشان به اخلاق توجه کرده اند.
بنای تجدد بر این بود که بر وفق خرد سیر کند و بسط یابد و مدتی نیز کم وبیش چنین بود. اما اکنون که خرد در مسیر ادبار قرار گرفته و برهوت بی خردی و فساد گسترش می یابد ، عجیب نیست که مردمان به یاد اخلاق بیافتند و بخواهند به آن رو کنند.
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن