تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805649472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی متفاوت به بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی متفاوت به بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران تهران-ایرنا- ناشران بین الملل حاضر در بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب با اشاره به فروش اندک آثار ارئه شده معتقدند که مسئولان فرهنگی باید حمایت های بیشتری از شهروندان ایرانی برای خرید کتاب داشته باشند.


به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، پنجمین روز از بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب درحالی سپری شد که مصلی تهران مملو از حضورعلاقمندانی بود که برای تهیه کتاب های مورد نظر خویش به این مکان فرهنگی و معارفی آمده اند.
شبستان مصلی تهران که اغلب محل استقرار غرفه های ایرانی و کتاب های فارسی است را می توان پرازدحام ترین مکان نمایشگاه کتاب دانست که شهروندان علاقمند به کتاب در تمامی رده های سنی حضور دارند.
سالن ناشران بین المللی اما در ضلع جنوبی مصلی نیز پذیرای علاقمندان به کتاب های غیر فارسی است که فضایی متفاوت با دیگر سالن های این نمایشگاه دارد.
نخستین شاخصه ای که در بدو ورود به سالن ناشران بین الملل (عرب) به چشم می آید وجود بسته های کارتنی فراوان کتاب بر روی زمین و در کنار غرفه ها بوده که نشان دهنده ورود تازه این محصولات فرهنگی پس از پنج روز از زمان برگزاری نمایشگاه است!
همچنین حضور چشمگیر طلاب و افرادی با لباس های متفاوت عربی، کردی، بلوچی و غیره نیز از جمله دیگر خصوصیات این سالن بود که در بدو ورود افراد خودنمایی می کرد.
مراد یوکسل مدیرغرفه انتشارات R.N.K ترکیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد استقبال مردم از نمایشگاه امسال کتاب اظهار داشت: امسال هشتمین دوره حضورم در نمایشگاه بین المللی تهران است و خوشبختانه طی این مدت همیشه از مسئولان و عوامل اجرایی نمایشگاه کتاب محبت، مهربانی و همکاری دیده ام.
وی گفت: البته این دوره از نمایشگاه دارای نواقصی همچون مشخص نبودن مکان غرفه ها تا لحظات آخر افتتاحیه نمایشگاه نیز بود اما در کل مزایا بیشتر از معایب وجود دارد.
یوکسل افزود: هر ساله خریداران کتاب نسبت به دوره های پیشین کمتر می شود که شاید یکی از دلایل آن وضعیت اقتصادی ایران باشد اما باز هم نمی توان به طور قطعی در این زمینه قضاوت کرد.
این غرفه دار ترک ادامه داد: سال گذشته در یکی از روزنامه های ایران خواندم که روزانه نزدیک به یک میلیون نفر از نمایشگاه کتاب بازدید می کنند اما امسال این میزان افت محسوسی داشته است.
چیینش بی نظم کتاب ها در غرفه های سالن ناشران بین الملل (عرب) نشان دهنده کمبود فضای برخی غرفه داران است که تصاویری نامطلوب را در دیدگاه مخاطبان به نمایش می گذارد.
البته در کنار این تصاویر، وجود کتاب های دینی، معارفی و قرآنی فراوان و در ابعاد مختلف به زیبایی و فضای معنوی سالن جلوه ای خاصی بخشیده و چشم نوازی می کند.
محمد نعم مسئول غرفه دارارساله از عراق به خبرنگار ایرنا گفت: سال های گذشته نیز در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتم اما امسال برای نخستین بار است که غرفه ای را برای فروش آثار در تهران داریم.
وی افزود: طی پنج روز گذشته استقبال مردمی بسیار مناسب و مطلوب بود و کسب و کار غرفه داران نیز رونق خوبی داشت.
این غرفه دار عراقی گفت:ˈاغلب مشتری های این غرفه کتاب های قرآنی، فلسفه و اقتصادی خریداری کرده اند که سود خوبی نیز برایمان داشته است.ˈ
غزل کسیری دانشجوی 21 ساله ساکن تهران یکی از بازدیدکنندگان سالن ناشران بین الملل (عرب) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه هیچ فردی را برای راهنمایی در این سالن برای بازدیدکنندگان نگذاشته اند.
وی افزود: همچنین این سالن از لحاظ ظاهری با غرفه های دیگر بسیار در تضاد بوده و هیچ نظم و ترتیبی درغرفه ها و چینش آثار فرهنگی وجود ندارد.
کسیری گفت: طراحی غرفه ها یکی از عواملی است که میل حضور مخاطبان را در این سالن از بین می برد چرا که بسیار شلوغ و خالی از هر گونه جذابیت خاصی است.
بر پایه این گزارش آثار مکتوب مراجع تقلید شیعه در سالن ناشران بین الملل (عرب) به وفور دیده می شود که همین امر نیز سبب حضور بی شمار طلاب به این محل شده است.
وجود غرفه ای با عنوان حلوا و باقلوای لبنانی در کنار همسایه های کتاب فروش صفای دیگری داشت ! که نشان از کم دقتی مسئولان این سالن دارد چرا که می توانست این غرفه نیز در کنار سایر اغذیه فروشی ها در خارج از سالن های مربوط به کتاب برپا شود.
انتشارات دارالامیر لبنان یکی از غرفه هایی است که در سالن ناشران بین الملل (عرب) برپا شده و ویترین آن پراز آثار علی بهشتی به زبان عربی و سید حسن نصرالله است.
مهناز بغلانی مسئول این غرفه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استقبال مخاطبان از غرفه های خارجی امسال نسبت به دوره های گذشته بسیار کم بوده است.
وی گفت: البته این امر مختص به غرفه دارالامیر لبنان نبوده و سایر غرفه داران نیز در گفت و گو با یکدیگر به آن اذعان می کنند.
وی افزود: اغلب فروش های امسال ما در حوزه معارف و یا برای پایان نامه های دانشجویی بوده و کمتر کسی در پی کتاب های شعر، داستان های ادبی، مسائل اقتصادی و حقوقی به زبان عربی بوده است.
بغلانی یادآور شد: به نظر می آید قیمت بالای کتاب ها در نمایشگاه بین المللی تهران از جمله عواملی است که سبب استقبال سرد مخاطبان از این غرفه ها شده است.
مسئول انتشارات دارالامیر لبنان خاطرنشان کرد: قیمت این کتاب ها به دلار است و در صورت تبدیل به ریال در برخی مواقع قیمت هایی می شود که برای یک دانشجو و یا یک کارمند بسیار گران است.
وی ادامه داد: فقط غرفه کویت به سبب حمایت وزارت فرهنگ آنان نسبت به داخل کشورشان ارزان تر است.
بغلانی اظهار داشت: مسئولان باید در این زمینه حمایت های بیشتری را انجام دهند که آن هم می تواند با ارائه بن و یا یارانه به شهروندان و یا با ارائه تشویق هایی به ناشران همچون حذف هزینه های جانبی مثل نگرفتن پول گمرک، کتاب ها را ارزان تر به دست مردم برساند.
وی تصریح: کشوری مثل کویت به سبب استقبال کم مردمانش بسیاری از کتاب ها را ارزان تر از هزینه چاپ به شهروندانش می دهد تا آنان را عادت به کتابخوانی کند؛ این در حالی است که جوانان ایرانی تشنه علم و علم آموزی هستند اما قدرت خرید کتاب را ندارند.
خالی بودن برخی غرفه های سالن ناشران بین الملل (عرب) نیز از جمله جلوه های نامطلوبی بود که به چشم می آمد که از جمله آنها می توان به غرفه های مکتبه البشری، العتبه الحسینیه، العتبه العباسیه، تاج کمپانی و غیره اشاره کرد.
یزدان حیدرپور دانشجوی 20 ساله رشته زبان و ادبیات عرب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر چند که برگزاری نمایشگاه کتاب رویداد میمون و مبارکی است اما باید اذعان داشت که خیلی از کتاب های عرضه شده در این نمایشگاه کامل نیستند.
وی با بیان اینکه سطح علمی امسال نسبت به دوره های پیشین افت کرده است، گفت: در دوره های گذشته تقریبا تمامی ناشران عربی کشورهای منطقه حضور داشتند اما امسال این امر مشاهده نمی شود و ناشرانی از عربستان و امارات متحده عربی در این دوره حضور ندارند.
حیدرپور افزود: همچنین امسال تنوع موضوعی در کتاب ها وجود ندارد و اغلب آثار غرفه ها مربوط به کتاب های معارفی است.
وی اظهار کرد: اگر این نمایشگاه بین المللی تهران فقط یک بار در سال برگزار نمی شد و در فصول مختلف شاهد برپایی آن بودیم برای قشر جوان و دانشجوی کشور بسیار بهتر بود.
بر اساس این گزارش در کنار سالن ناشران بین المللی (عرب) سالن دیگری تعبیه شده تا آثار لاتین در آنجا به معرض دید عموم گذاشته شود؛ هر چند که این سالن از منظر چیدمانی غرفه ها و کتاب ها مناسبت تر از سالن عربی بود اما به سبب نبود هواکش و کولر دارای هوایی بسیار سنگین را بر مراجعه کنندگان و غرفه داران تحمیل می کند.
غرفه ای با عنوان خرید آنلاین و سفارش تلفنی در سالن ناشران بین المللی (لاتین) وجود داشت که به نظر می رسید با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.
فاطمه ذبیحی 45 ساله مسئول کتابخانه موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خرید کتاب های خارجی در دوره های پیشین به صورت ارزی بود که ارزان تر و مناسبت تر بود اما امسال با وجود ارائه تخفیف از جانب غرفه داران باز هم کتاب ها گران هستند.
ذبیحی گفت: همین امر سبب شده تا متناسب با بودجه ای که موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی به ما داده نتوانیم خریدهای کاملی داشته باشیم.
وی افزود: تنوع کتاب ها امسال نسبت به دوره های گذشته کم بوده و همین امر نیز سبب کاهش اشتیاق مخاطبان برای حضور در غرفه های خارجی شده است.
شهروز قربانی 36 ساله و دارای شغل کتابفروشی نیز در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته شاید نزدیک 8 میلیون تومان کتاب برای مغازه ام خریداری کردم اما امسال با همین میزان مبلغ شاید فقط بتوانم نصف آن تعداد کتاب را تهیه کنم.
وی افزود: اطلاع رسانی نامناسب و نبود راهنمایان کافی در مصلی سبب شده تا علاقمندان برای خرید کتاب های لاتین خارجی با سردرگمی مواجه شوند.
قربانی با انتقاد ازوضعیت گرمای هوای سالن ناشران بین المللی (لاتین) گفت: این سومین غرفه ای است که برای مشاهده آثارش وارد آن شده ام اما دیگر تحمل این گرما را نداشته و پس از خریدهای احتمالی سعی خواهم کرد تا از سالن خارج شوم.
شهروز قربانی 36 ساله مسئول غرفه بهگر در سالن ناشران بین المللی (لاتین) به ایرنا گفت: امسال مکان مناسبی برای عرضه آثار خارجی در نظر نگرفته اند و همین امر نیز سبب سردرگمی بازدیدکنندگان شده است.
وی افزود: گرانی آثار، اطلاع رسانی ضعیف، نبود تهویه های مناسب و مطلوب از جمله دیگر معایب این سالن است به گونه ای که باید در ابتدا به هرمشتری دو بطری آب خنک بدهید تا جان دوباره ای بگیرد!
مسئول غرفه بهگر با تاکید بر حمایت بیشتر مسئولان از مشتریان و یا ناشران خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته حمایت های خوبی از ناشران شده به گونه ای که برای اجاره این فضا در نمایشگاه دیگر به صورت ارزی مبالغی را واریز نمی کنیم و پرداخت ریالی اجاره به سود غرفه داران شده است.
فعالیت بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 20 اردیبهشت ماه جاری در مصلی تهران ادامه دارد.
این نمایشگاه در فضایی به وسعت 125 هزارمتر مربع برپا شده و حدود 3 هزار ناشر داخلی و خارجی بیش از398 هزار عنوان کتاب را عرضه می کنند.
ناشران بسیاری از کشورهای آلمان، فرانسه، ترکیه ، ژاپن، ونزوئلا، مکزیک، روسیه ، قطر، سوریه، کویت ، عمان، لبنان، آذربایجان، ارمنستان و چین در این نمایشگاه حضور دارند.
در این نمایشگاه 4 هزار و 500 غرفه کتاب در نظر گرفته شده است و ناشران عمومی، آموزشی، دانشگاهی، کودک ونوجوان، بین المللی،عربی، ارزی و ریالی وغیره حضوردارند.
غرفه های نمایشگاه در داخل شبستان و فضای محوطه مصلی امام خمینی (ره) برپا شده است.
فراهنگ(5)**9187**1601**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن